Klok die alleen 1,5V carbon zinc batterijen aankan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:43
Mijn vraag
..
Ik heb een klok-werkje gekocht van chinese makelij.
Er staat op carbon zinc battery only, (1,5v AA) no alkaline or rechargable.
Deze zink koolstof batterijen gaat veel minder lang mee. Geen punt voor een klok.
Ik heb gewoon alkaline batterijen liggen 1,5v AA. Van de LIDL ofzo...vrij goedkoop.

Ik kan geen winkel vinden in de plaats, waar ik de zink koolstof batterij kan kopen.
Online wel, maar dan zijn er verzendkosten.

1) Waarom kan ik alkaline batterij niet gebruiken?
Waarom zijn die koolstof zink batterijen zo slecht verkrijgbaar? En niet goedkoper dan Alkaline batterijen, terwijl dat wel een veel betere batterij is

2) Worden die batterijen soms vooral in China gebruikt?

.

...

Alle reacties

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Veel van die 10 voor weinig, , zijn geen alkaline..
annyway ,

https://www.eevblog.com/f...-cz-battery-not-alkaline/

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:04
Alkaline is inmiddels een stuk goedkoper geworden. Zink-koolstof is voor alles wat geen klok is, veel slechter dan alkaline, en niet heel veel goedkoper om te maken, het concept is echt wel ingehaald door de tijd.
Action heeft het nog lang volgehouden met de rode Panasonics, maar ik vermoed dat ze daarmee heel wat teleurstelling hebben veroorzaakt bij mensen die ze in de zojuist bij Action zelf gekochte ledlampjes deden en na een paar dagen al konden wisselen, terwijl het prijsverschil stuivers was op een pak van 10.

Er zijn wat geruchten op het internet dat een "te krachtige" alkalinebatterij het klokmechanisme of het kristal zou slopen. Want in theorie kan alkaline meer stroom leveren, terwijl zink-koolstof meer interne weerstand heeft en zichzelf daarmee limiteert. Of dat alkaline eerder zou gaan lekken. Ik kan hiervoor niet echt onderbouwing vinden. Het zou interessant zijn om te weten, maar ja, wie gaat er in 2026 een paar dozijn ouderwetse klokken testen voor de lange termijn? Zo nieuwsgierig ben ik in ieder geval niet. Een andere redenering is dat Chinese klokkenfabrikanten de schuld aan de batterij kunnen geven als hun matige klokwerk het binnen bepaalde tijd om andere redenen begeeft.
Het kan zijn dat ze in China nog op grotere schaal zink-koolstof verkopen omdat de markt daar anders is, maar ook daar kopen alleen oude mensen ze nog, vermoed ik. De techniek gaat daar sneller dan hier.

Maar ja, wat moet jij hier nu mee? Ik vermoed dat die klok geen klap heeft gekost, dus ik zou er gewoon alkaline in doen. Gaat ie snel stuk, dan ga je er toch geen werk van maken. Of de winkel gaat er geen werk van maken om aan te tonen dat je stiekem alkaline hebt gebruikt, als je garantie claimt. En kies dan een klok die geen zink-koolstof verplicht.