Processorkoeler zit muurvast (AM4 Socket)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jellepul239
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Mijn vraag
Hallo allemaal. Ik heb 2de hands een Moederbord, CPU, en cooler gekocht. Toen ik hem ontving bleek de processorkoeler niet vastgeschroefd te zitten, en de koeler zit muurvast aan de processor (Het lijkt wel één geheel man...) Er zit echt totaal geen beweging in. Helaas kwam ik met de verkoper ook niet beslist ver om een overeenkomst te sluiten. Zolang het moederbord maar werkend blijft vind ik het prima, de processor wou ik namelijk al upgraden, en koelers zijn gelukkig niet zo duur ;)
Heeft iemand wellicht ideeën om de koeler eraf te krijgen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
ASRock AB350M Pro4
AMD stock koeler (Volgensmij een Wraith, heeft iig geen RGB)
Ryzen 5 1600

Wat mijn bevindingen zijn:
- De set werkt wel, de koeler houdt de processor ook tijdens een stress test erg koel, zelfs al is deze niet vastgeschroefd.
- De backplate ontbreekt, de koeler zal dus ook niet vastgeschroefd kunnen worden, hier regel ik dan ook een nieuwe koeler voor zodra de oude eraf kan/ is.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Met een föhn de koeler opgewarmd en deze eraf proberen te krijgen door hem een beetje te draaien.
- Met een stress test de CPU opgewarmd naar 85 Graden, en nogmaals met een draai de koeler eraf proberen te krijgen.
- Met flosdraad tussen de CPU en koeler komen, dit ging niet omdat het draad tegen de koperen core aan schuurt, aangezien deze lager ligt dan de heatsink. De flosdraad kwam er niet tussen.

Wat ik nog wil proberen:
Ik zat te denken om als last-resort even te kijken of ik voorzichtig wat kan proberen met een dun mesje.

Afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_v6B4OElpy7xqXvLfPny6IHusF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NvH11i6U3ZzdPmKHRHhLygs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWvapxjX1V7-svMmZkAZEZPGOS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzMrTcw5GTd4aGDDihtUYqyM.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Jellepul239 op 05-04-2026 12:35)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:29

Nemesizz

Untouchable

- Met een föhn de koeler opgewarmd en deze eraf proberen te krijgen door hem een beetje te draaien.
- Met een stress test de CPU opgewarmd naar 85 Graden, en nogmaals met een draai de koeler eraf proberen te krijgen.
Uit m'n eigen ervaring met vastzittende koelers;

- Föhn warmt een koeler niet genoeg op om de koelpasta smeuïg te krijgen, de warmte word te snel afgevoerd door de heatsink.

-Stresstest is hetzelfde verhaal. De core temperatuur kan dan wel 85 graden zijn (geweest) dan is de heatsink nog steeds niet warm genoeg om koelpasta goed smeuïg te krijgen. Stresstest is vaak kortstondig, dan is de core temp wel hoog maar de heatsink niet voldoende.

Wat je wil is eigenlijk de heatsink in z'n geheel goed warm hebben (saturatie ... spellingscontrole geeft het telkens fout aan maar volgens mij is dat toch een woord :+ ).

Wat ik dan deed was de ventilator loskoppelen, PC aan, maar geen hoge load, gewoon idle in de BIOS laten 'pruttelen' (wel temps in de gaten houden). Bij hoge load vliegt de beveiliging te snel in (thermal throlle, shutdown) en dat wil je niet, je wil langzaam maar zeker de heatsink opwarmen.

Duurt wat lang maar resulteerde meestal wel in een goed te verwijderen koeler (bij een PGA socket zoals AM4, bij LGA's hoef je niet bang te zijn om de CPU uit de socket te trekken bij het verwijderen van de koeler omdat die meestal toch onder een 'load plate' zitten).

Sommige koelpasta's kunnen ook wat tijd nodig zijn om goed soepel te worden (merk ik zelf bij koelers waar ik Arctic Silver heb gebruik, dat spul duurt erg lang voordat het goed soepel word).

Maar... wat het ook kan zijn, is dat er lijm is gebruikt. Er is wel thermal adhesive (dus lijm die wel net als koelpasta hitte doorstuurt naar de heatsink, maar wel oppervlaktes vast houd). Dan word het aanzienlijk lastiger en werken gebruikelijke methodes niet.

Dan zou ik de ventilator in z'n geheel verwijderen en de heatsink in alcohol of sticker oplosser dompelen in de hoop dat het los komt.

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:56
De iets radicaler oplossing zou kunnen zijn om van de andere kant met een schroevendraaier een harde tik te geven tegen de pushpins aan.

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Uit m'n eigen ervaring met vastzittende koelers;

- Föhn warmt een koeler niet genoeg op om de koelpasta smeuïg te krijgen, de warmte word te snel afgevoerd door de heatsink.

-Stresstest is hetzelfde verhaal. De core temperatuur kan dan wel 85 graden zijn (geweest) dan is de heatsink nog steeds niet warm genoeg om koelpasta goed smeuïg te krijgen. Stresstest is vaak kortstondig, dan is de core temp wel hoog maar de heatsink niet voldoende.

Wat je wil is eigenlijk de heatsink in z'n geheel goed warm hebben (saturatie ... spellingscontrole geeft het telkens fout aan maar volgens mij is dat toch een woord :+ ).

Wat ik dan deed was de ventilator loskoppelen, PC aan, maar geen hoge load, gewoon idle in de BIOS laten 'pruttelen' (wel temps in de gaten houden). Bij hoge load vliegt de beveiliging te snel in (thermal throlle, shutdown) en dat wil je niet, je wil langzaam maar zeker de heatsink opwarmen.

Duurt wat lang maar resulteerde meestal wel in een goed te verwijderen koeler (bij een PGA socket zoals AM4, bij LGA's hoef je niet bang te zijn om de CPU uit de socket te trekken bij het verwijderen van de koeler omdat die meestal toch onder een 'load plate' zitten).

Sommige koelpasta's kunnen ook wat tijd nodig zijn om goed soepel te worden (merk ik zelf bij koelers waar ik Arctic Silver heb gebruik, dat spul duurt erg lang voordat het goed soepel word).

Maar... wat het ook kan zijn, is dat er lijm is gebruikt. Er is wel thermal adhesive (dus lijm die wel net als koelpasta hitte doorstuurt naar de heatsink, maar wel oppervlaktes vast houd). Dan word het aanzienlijk lastiger en werken gebruikelijke methodes niet.

Dan zou ik de ventilator in z'n geheel verwijderen en de heatsink in alcohol of sticker oplosser dompelen in de hoop dat het los komt.

• Jellepul239
  • Nu online
Ik zal hem dan even een tijdje laten draaien inderdaad, al heb ik bijna meerdere malen mn klauwen verbrand aan die heatsink valt het natuurlijk nog wel te proberen.

Wel vreemd dat iemand lijm zou gebruiken op een CPU, al helemaal een 1ste generatie ryzen, daardoor zou je hem gelijk al niet meer kunnen upgraden... :-(

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:41
Wat bij mij werkte is laten weken in de alcohol. De alcohol breekt de koelpasta af, zelfs als die uitgedroogd is. Na paar uurtjes eruit gehaald en kon ik hem los draaien (hij zat nog steeds beetje vast :o).

Geen idee na hoeveel uur hij er normaal vanaf zou vallen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je al wel de bios geüpdatet zodat je nieuwe processor ook gaat werken?
Je kunt op de fabrieksversie namelijk niet zomaar een Ryzen 3000 of 5000 laten werken ;)

Daarna inderdaad goee warm stoken, dan de schroeven helemaal losdraaien en proberen in een draaiende beweging de koeler los te weken van de cpu. Lukt dat niet, dan met een platte schroevendraaier onder de koeler proberen wat druk te geven, of iets anders wat een hefboom effect geeft. Na een paar jaar is die fabriekspasta echt lijm geworden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In de P4 tijd kwam dat ook regelmatig voor. :)
Vaak kwam dan de CPU+koeler mee uit de socket zonder verdere schade.
Google: rip CPU from socket

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Jellepul239 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:33:
Wel vreemd dat iemand lijm zou gebruiken op een CPU, al helemaal een 1ste generatie ryzen, daardoor zou je hem gelijk al niet meer kunnen upgraden... :-(
De backplate ontbreekt, de koeler zal dus ook niet vastgeschroefd kunnen worden, hier regel ik dan ook een nieuwe koeler voor zodra de oude eraf kan/ is.
Daar heb je een mogelijk antwoord al ;)

Backplate weg, koeler niet vast te schroeven, en dan is lijm een optie. Handig is anders daar geef ik je wel gelijk in.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:08
Aangezien het een AM4 socket betreft, kun je de koeler niet (voorzichtig) recht omhoog trekken zodat hij met CPU en al uit de socket komt? Dan kun je je nieuwe CPU met nieuwe koeler plaatsen.

Je kunt dan later de oude CPU van de koeler proberen te verwijderen met alcohol.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Anthony_7
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15:37
Dit probleem komt mij bekend voor... Ik heb ook een AM4 CPU gehad die vast zat aan de koeler. Wat ik toen had gedaan was de koeler met de CPU nog eraan van het moederbord af getrokken. Ja, zonder de hendel op het moederbord omhoog te doen. Daarna heb ik met behulp van heel wat alcohol, een mes, en hitte van het printoppervlak van een 3D printer na misschien meer dan een uur aan werk de CPU los gekregen van de koeler. Tijdens dit proces zijn er wat pins gebogen, dus die heb ik gewoon terug kunnen buigen.

• Jellepul239
  • Nu online
Ik heb de processor een uurtje laten bakken zonder ventilator (wel met koelblok uiteraard)

Hij heeft een uurtje gebakken op 94,5 graden in de bios. Daarna had ik hem uitgeschakeld, en de koeler zat nog vrij vast. Mijn vader heeft hem daarintegen met wat moeite los weten te "twisten".

Echter was de koelpasta wel echt een uitgedroogde, harde bende, maar met wat wasbenzine was dat zo opgelost. :)

Bedankt allemaal voor het meedenken en de goede tips!

Zie afbeeldingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv-hd7BipcqrxVRg-C74lPvmwgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzXxDpWSMOKfNbTfiwXayeN9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zBjQ6qa95R5IGZgWWDpNnlq4_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NplyHD8v3KbqMuZ5CKabiuPq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyyk0CTjoJqAUwuqTxwyew6f7uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvGFlpgPAt5MTgsUAFiIM8Ya.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1