• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:46
Hoi,

Ik moet een Power BI-dashboard maken voor mijn opdrachtgever, maar ik kom er niet uit en er is niemand die mij hierbij kan helpen.

Fictief voorbeeld:

Het gaat om een supermarkt waar de verkoop van producten in twee systemen wordt geregistreerd.

Je hebt bijvoorbeeld een appel:

In systeem 1: omschrijving APPEL, product-id = APPEL103
In systeem 2: omschrijving Een rode vrucht, product-id = AP123

Dit geldt voor meer dan 100 producten die in beide systemen worden geregistreerd. Je zou verwachten dat ze één systeem gebruiken voor alle registraties, of bijvoorbeeld bepaalde producten in systeem 1 en andere in systeem 2. Maar dat is niet het geval en gaat ook niet veranderen.

Hoe kan ik dit in Power BI koppelen? Normaal gesproken maak je een relatietabel en verbind je de product-id’s met elkaar, maar in dit geval komen die niet overeen.

Ik denk zelf aan een ‘vertaaltabel’, maar dat betekent dat ik 100+ producten handmatig moet nalopen en bepalen wat bij elkaar hoort. Daarnaast kunnen wijzigingen in product-id’s of nieuwe producten fouten veroorzaken.

Is er toch een manier om dit slimmer op te lossen?

Overigens komt de data uit systeem 1 automatisch binnen via een semantisch model dat door een andere afdeling is gemaakt. Voor systeem 2 moet ik elke week een CSV- of Excel-bestand downloaden en handmatig uploaden.

Alvast heel erg bedankt!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45

St@m

@ Your Service

Niet beginnen aan deze klus, voordat de data op orde is ook een optie? Nou ben ik niet werelds beste programmeur, maar dit lijkt mij inderdaad handwerk.

Misschien moet er wel een applicatie bovenop die fungeert als mdm

[ Voor 18% gewijzigd door St@m op 04-04-2026 19:54 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• UltraInstinct
St@m schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:54:
Niet beginnen aan deze klus, voordat de data op orde is ook een optie? Nou ben ik niet werelds beste programmeur, maar dit lijkt mij inderdaad handwerk.

Misschien moet er wel een applicatie bovenop die fungeert als mdm
Klopt, dat heb ik zelf ook aangegeven, aangezien zij ook zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor alles. Dus als de data bijvoorbeeld niet klopt richting stakeholders, kan ik daarop aangesproken worden.

De opdrachtgever heeft dit inmiddels aan het managementteam beloofd en daarvoor groen licht gekregen. Hij blijft daarom continu mijn teamleider pushen, en zij bespreekt dit vervolgens weer met mij. Daardoor kijk ik toch of er een mogelijkheid is om dit te realiseren.

Als het echt te complex blijkt, zal ik dat zeker aangeven.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

UltraInstinct schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:56:
[...]

Klopt, dat heb ik zelf ook aangegeven, aangezien zij ook zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor alles. Dus als de data bijvoorbeeld niet klopt richting stakeholders, kan ik daarop aangesproken worden.

De opdrachtgever heeft dit inmiddels aan het managementteam beloofd en daarvoor groen licht gekregen. Hij blijft daarom continu mijn teamleider pushen, en zij bespreekt dit vervolgens weer met mij. Daardoor kijk ik toch of er een mogelijkheid is om dit te realiseren.

Als het echt te complex blijkt, zal ik dat zeker aangeven.
Zolang jij geen grip hebt op de datakwaliteit en wijzigingen in jouw input data in eigen beheer door andere afdelingen worden gedaan, is het voor jou garbage in garbage out. Als randvoorwaarde stellen dat er een managed datamodel komt waarop jij ook op moet aftekenen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier heb je toch de barcodes (EAN / GS1) voor? Zijn die niet aanwezig in de bron om richting data warehouse te ontsluiten?

• UltraInstinct
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:18:
Hier heb je toch de barcodes (EAN / GS1) voor? Zijn die niet aanwezig in de bron om richting data warehouse te ontsluiten?
Nee

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit past niet in PFSL, dus ik sluit em. De topicstart is ook wat mager, dus ik verplaats hem niet. TS kan een nieuw topic aanmaken, op de juiste plek en na het lezen van het plaatselijke beleid 🙂
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.