• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:12
Nadat ik bij mijn laatste topic zo goed ben geholpen is het mij gelukt om dat meteen toe te passen en mag ik toe naar de laatste ronde!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:59
Haal je schalen en tredes nu door elkaar? "De vacature zegt schaal 11", waarom zou je dan voor schaal 8/9 gaan? De schaal zegt iets over de functie, de trede over de ervaring dacht ik. Tot welke trede loopt het?

Ik heb nog maar 2x gesolliciteerd in m'n leven en beide keren werd me meer geboden dat ik in gedachte had, dus echt onderhandelen heb ik bij solliciteren nog niet gedaan. Ik zou wel het balletje bij het bedrijf laten, ga dus zelf geen bedragen noemen, soms word er naar een oude loonstrook gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 04-04-2026 20:06 ]

• champion16
LA-384 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:03:
Haal je schalen en tredes nu door elkaar? "De vacature zegt schaal 11", waarom zou je dan voor schaal 8/9 gaan? De schaal zegt iets over de functie, de trede over de ervaring dacht ik. Tot welke trede loopt het?

Ik heb nog maar 2x gesolliciteerd in m'n leven en beide keren werd me meer geboden dat ik in gedachte had, dus echt onderhandelen heb ik bij solliciteren nog niet gedaan. Ik zou wel het balletje bij het bedrijf laten, ga dus zelf geen bedragen noemen.
Inderdaad mijn verwarring! Ik bedoel inderdaad tredes in mijn laatste zin... De schaal loopt van 0 tm 11 (11 tredes dus).

• LA-384
Begin je volgens de vacature dan niet gewoon op trede 11? Of is het per toeval schaal 11, die ook 11 tredes heeft?

• champion16
LA-384 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:07:
Begin je volgens de vacature dan niet gewoon op trede 11? Of is het per toeval schaal 11, die ook 11 tredes heeft?
Dat is dus het lastige... Ik heb nog nooit met een CAO te maken gehad. Schaal 11 geeft alleen aan om wat voor functie niveau het gaat. In dit geval senior. Volgens de vacature kon dit dus ook al als je 5 jaar werkervaring had...

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:11
Als jij vindt dat je senior bent, of een bepaald inkomen gewned bent/nodig hebt moet je niet voor minder gaan.

Ik zou aanbieding afwachten en indien niet tevreden dan gemotiveerd/onderbouwd een tegenvoorstel doen.
Gaan ze niet akoord dab is het helaas pindakaas en verder solliciteren (en zij verder zoeken).

Over het algemeen is de enige reden waarom bedrijven mensen liever niet meteen hoog in de schaal zetten het gebrek aan salarisgroei. Dat is dan namelijk alleen nog maar indexatie/CAO aanpassingen. Maar als dat voor jou geen probleem is hoeft het dat voor hen ook niet te zijn.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
champion16 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:10:
[...]

Dat is dus het lastige... Ik heb nog nooit met een CAO te maken gehad. Schaal 11 geeft alleen aan om wat voor functie niveau het gaat. In dit geval senior. Volgens de vacature kon dit dus ook al als je 5 jaar werkervaring had...
De trede geeft ook de schaalpositie aan (hoeveel procent van het eindsalaris in die schaal). Hoe lager je schaalpositie is, hoe sneller in de meeste CAOs je salaris groeit (dit vlakt af richting het einde van de schaal)
Wat ik zou bespreken in een laatste gesprek is hoe ze de stap/groei naar senior medewerker voor zich zien. Zitten hier bepaalde opleidingseisen/cursussen e.d. aan gekoppeld dan kun je die op laten nemen in de afspraken binnen tijdpad x.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• LA-384
champion16 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:10:
[...]

Members only:

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Als je weet welke in CAO je komt te vallen, kan je gewoon deze op internet terug vinden. Dan weet je welke bruto bedragen voor iedere trede staan. Meestal wordt naar je laatst verdiende salaris gekeken en doen ze op grond daarvan een voorstel (iets erboven).
Wil je onderhandelen en hierop voorbereid zijn, dan moet je even goed hierin duiken zodat je goed geargumenteerd kan onderhandelen. Laat hun dan maar het eerste “bod” doen.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

Ik vermoed dat de BD die van de blauwe enveloppen is? Dan is het openbaar te vinden:
https://www.werkenvoorned...svoorwaarden/jouw-salaris

Wat gebruikelijk is, is dat ze een bewijsstuk van je huidige salaris willen en dan steek je waarschijnlijk over op een corresponderende trede + een daarboven.

Hoewel die BD nogal op zoek is naar mensen. Dus mogelijk is er onderhandelingsruimte.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Killjoy schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:53:
Wat gebruikelijk is, is dat ze een bewijsstuk van je huidige salaris willen en dan steek je waarschijnlijk over op een corresponderende trede + een daarboven.
Dit vind ik helemaal niet gebruikelijk. Zou ik zelf ook nooit aan meewerken. Wat je nu verdiend is irrelevant, het gaat erom wat ze je waard vinden voor de functie waar je op solliciteert.

Werkgevers die op deze manier werken willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

maussert schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:59:
[...]

Dit vind ik helemaal niet gebruikelijk. Zou ik zelf ook nooit aan meewerken. Wat je nu verdiend is irrelevant, het gaat erom wat ze je waard vinden voor de functie waar je op solliciteert.

Werkgevers die op deze manier werken willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Rijksoverheid being Rijksoverheid. Maar zoals ik zei: de BD is behoorlijk op zoek, dus...

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• champion16
Members only:

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:56
Bij de overheid is de functie gelijk gesteld aan de schaal.
Aangezien je er elk jaar een trede bijkrijgt is het zaak om te proberen meteen in een zo hoog mogelijke schaal te krijgen.

Als jouw werkervaring en verhaal overeenkomen met een senior functie oftewel schaal 11 dan moet je daarop inzetten.

Normaal gesproken zet men in op het begin oftewel trede 1 tenzij leeftijd of ervaring anders speelt.
Stel je doet nu werk wat overeenkomt met schaal 10 trede 5. Verschil in schalen is ongeveer 3 tredes.
Dat komt overeen met 11 trede 2. Je onderhandeld meestal 1 trede extra dus 11-3 als resultaat.

Natuurlijk kan je wat hoger inzetten. 11-6.
Alleen als men dat te hoog vind en weigert kan er gevraagd worden naar huidig salaris.
Komt dat overeen dan krijg je het. Anders onderhandelen naar het midden.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Alles telt mee in je loopbaan.. en het is niet zo dat X jaar werkervaring staat aan trede X. Gewoon lekker onderhandelen en hoog inzetten! 7 of 8.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:39
Maak het jezelf niet te moeilijk door je blind te staren op schalen en tredes. Je bent ingeschaald in schaal 11 prima, dat geeft een bandbreedte. Misschien moet je het volgende doen:
  • Kijk naar je huidige salaris (plus bonussen, 13e maand, leaseauto, winstdeling etc...) en reken dat terug naar een bedrag dat je nu 'gemiddeld per maand' ontvangt (dat is dus inclusief alle extraatjes).
  • Vergelijk je huidige arbeidsvoorwaarden met die van je nieuwe werkgever. Als deze gelijk zijn (of als je er op vooruit gaat) is dat mooi. Ga je er op achteruit, probeer dit dan om te rekenen in een 'bedrag per maand'
  • Dat bedrag tel je op bij het eerdere bedrag. Dit totaalbedrag is wat je wilt krijgen om er niet op achteruit te gaan.
  • Bedenk hoeveel procent je er op vooruit wilt gaan. Vermeerder het 'totaalbedrag' met dit percentage, laten we de uitkomst hiervan het 'wensbedrag' noemen.
  • Kies de trede die iets hoger ligt dan je wensbedrag. Daar wil je op uit komen.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• champion16
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Na de eerste 3 gesprekken zijn we er al wel over uit dat het gaat om een senior + rol in schaal 11. Daarover is er dus geen discussie meer.
Het werk dat ik nu doe komt overeen met wat zij verwachten, alleen kom ik dus van buiten de overheid.
Pagina: 1