Vraag

• websurfernl
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:50
Mijn vraag
Mijn Windows XP machine krijg ik niet werkend op internet
het oranje ledje op de r45 jack blijft in een bepaald ritme knipperen en heb dus geen internet
PC over genomen van iemand die hem geïnstalleerd heeft met diverse games en voor mij aparte exra schijf met updates van/voor de games (vraagt bv niet op CD's)
ben een klein beetje handig maar dit gaat mijn pet te boven

wat heb ik al gecheckt"
Nieuwe netwerkkabel => geen resultaat
Wifi dongel geprobeerd => wel verbinding maar IE geeft nog steeds aan dat er geen verbinding is
Firewall even uit gezet (niet opnieuw opgestart) => geen resultaat

en dan stopt mijn idee waar ik naar kan kijken
hoop dat iemand mij op weg kan helpen ?

alvast bedankt !
Michael

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows XP op een optiplex PC

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Windows XP zou je ook niet meer aan het internet moeten hangen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46
Gunner schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:31:
Windows XP zou je ook niet meer aan het internet moeten hangen.
Hij komt dan ook niet direct aan het Internet, maar achter NAT. Zolang TS geen port forwards opzet van buiten naar binnen is het relatief veilig.

Liege, liege, liegebeest!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:31
Liegebeest schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:34:
[...]

Hij komt dan ook niet direct aan het Internet, maar achter NAT. Zolang TS geen port forwards opzet van buiten naar binnen is het relatief veilig.
NAT blokkeert inderdaad ongewenste verbindingen van buiten, maar dat is maar de helft van het verhaal. EternalBlue (de exploit achter WannaCry) verspreidt zich via SMB over het lokale netwerk, als een apparaat in huis besmet raakt, is XP gewoon de volgende. NAT doet daar niks aan, want dat beschermt alleen de WAN-kant.

Daarnaast geldt: zodra TS ook maar een website opent, is de verbinding outbound en laat NAT dat gewoon door. IE op XP is een en al ongepatchte kwetsbaarheden. En als de router UPnP aan heeft staan, kan malware zelf port forwards aanmaken en de NAT-bescherming actief omzeilen.

"Relatief veilig" klopt alleen als de machine écht volledig geïsoleerd staat, geen internet gebruikt en geen andere actieve apparaten in het netwerk zitten. In een normaal thuisnetwerk is dat zelden het geval.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik lees niks over instellingen van de netwerkkaart. Wat zijn de IP-instellingen? Wat heb je met je DNS gedaan?

• websurfernl
Heb verder geen instellingen aangepast en weet dus niet hoe de vorige eigenaar dit ingesteld hebt

pc gaat ook niet continu aan het net maar af en to4e even voor iets te downloaden en ja ik weet dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn maar net weer verder gekeken en met de dongel wel internet maar IE blijft geblokkeerd dus ik verwacht dat ergens de pc geblokkeerd is voor vervbinding naar buiten maar waar ??

• websurfernl
bij netwerkcontrole krijg ik de volgende melding (even ingekort)
geen verbinding via HTTP, HTTPS of FTP veroorzaakt door Firewall check instellingen op poort 80, 443, 21

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:44

lier

MikroTik nerd

websurfernl schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:21:
bij netwerkcontrole krijg ik de volgende melding (even ingekort)
geen verbinding via HTTP, HTTPS of FTP veroorzaakt door Firewall check instellingen op poort 80, 443, 21
Dat vind ik dan het (enige) positieve aan dit topic...een OS dat 12 jaar geleden End Of Support was, hang je niet direct aan internet, ook niet achter NAT.

Wat is het "iets" dat je af en toe download?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-04 18:11
Even de basis:
Zoals @sypie zegt, wat zijn je netwerk instellingen? staat ie op DHCP of handmatige IP-adres?
Kun je wel de router of iets op het netwerk pingen?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:42
Idd wat zegt winipcfg :+

Afbeeldingslocatie: https://www.computerhope.com/issues/pictures/winipcf2.gif

Ipconfig bedoel ik, best modern!

CISSP! Drop your encryption keys!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kunnen je pingen naar 1.1.1.1 ?

Zo ja, dan zal je browser sterk verouderd zijn (IE), die zal niks meer snappen van de huidige internet-standaarden en protocollen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:33
De oude internet explorer kan niet omgaan met moderne technieken en veel pagina’s doen het dan ook niet in de browser. Je kunt proberen om de admin pagina van het modem of de router te benaderen. Maar persoonlijk zou ik de netwerkkaart uitschakelen en xp niet op het netwerk gebruiken. Vooral niet met veel gekraakte spellen erop.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik zou de downloads op een andere computer uitvoeren, een via usb naar de xp machine brengen, of anders via iets als serieel rs232. XP is gewoon te oud.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:00
Windows XP heeft sinds april 2014 geen beveiligingsupdates meer ontvangen (End of Life).

Dat betekent:
Geen patches voor bekende CVE's (kritieke kwetsbaarheden)
Gevoelig voor EternalBlue, WannaCry en tientallen andere exploits die nog actief worden ingezet
IE werkt sowieso niet meer:
Internet Explorer op XP ondersteunt geen moderne TLS/SSL-versies. Vrijwel elke website dwingt tegenwoordig HTTPS met TLS 1.2 of 1.3 af IE op XP spreekt maximaal TLS 1.0.
Resultaat: pagina's laden niet, of je krijgt certificaatfouten. Zelfs mét werkende verbinding zie je dus grotendeels een kapot internet.
Elke RJ45-verbinding met internet maakt de machine direct aanvalsbaar, zonder firewall die dit compenseert

De moeite om de netwerkverbinding werkend te krijgen is dus zinloos zelfs als het lukt, is de machine binnen korte tijd gecompromitteerd.

Advies: Installeer een moderne Linux-distro (bijv. Linux Mint) als vervanging, of gebruik de machine volledig offline.

kort gezegd het is trekken aan een dood paard

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:28

MartinMeijerink

Computerrorist

Wat een bijzonder ipadres heeft ie: 100.50.04.0 en dan ook nog 255.255.255.0 als netmask, dan is het niet eens een geldig hostadres, maar een netwerkadres (en ook al niet in een private range), dus dan gaat het natuurlijk niet werken.
Wellicht is dit ook een random ingetikt vast adres, dus zet hem eens op DHCP, misschien gaat het dan beter?
En dat macadres is overigens ook bijzonder: 00:00:00:00:00:00. Niet gek dat het allemaal niet werkt...

An unbreakable toy is useful to break other toys

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48

Onbekend

...

@MartinMeijerink Ik trapte er ook in, maar het is geen schermprintje van de TS.

Ik denk dat de waarschuwingen om met Windows XP niet het internet op te gaan nu wel bekend zijn.
Mocht de TS dat per se dat toch willen, raad ik aan om bij de basis te beginnen. Mogelijk dat de netwerkkaart 10/100Mbps niet goed om kan gaan om communicatie met de router op te zetten die alleen 100Mbps/1Gbps ondersteunt?
Moderne pc's ondersteunen de automatische detectie van een crossover-kabel en een normale netwerkkabel, maar oude computers niet. Mogelijk dat dit het probleem is?

Kan je eens een statisch IP adres geven, en kijken of ping-commando's werken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog een toevoeging: Staat de datum en tijd ook goed? Dat wil ook nog wel eens oorzaak zijn van geen verbinding krijgen wanneer die te ver afwijkt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:32

nelizmastr

Goed wies kapot

De enige browsers die op XP nog werken zijn Supermium en Mypal, alle versies can Firefox, Chrome en IE kunnen nagenoeg niet meer worden gebruikt of geheel niet meer als je al een versie vindt.

Je kunt Supermium met een moderne pc downloaden en overzetten via USB.
Je moet wel minimaal 2GB RAM erin hebben om fatsoenlijk te browsen, als er minder in zit, geef het dan op en zet over via USB.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Los van alles wat hier boven genoemd is, terug naar de basis, zijn de juiste drivers wel geïnstalleerd….?

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:36
Installeer gewoon linux

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Want je hebt de topic start gelezen?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46
websurfernl schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:27:
het oranje ledje op de r45 jack blijft in een bepaald ritme knipperen en heb dus geen internet
Je noemt alleen de oranje LED.

Brandt de groene niet? Dan heb je mogelijk een hardware probleem.

Liege, liege, liegebeest!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:28

MartinMeijerink

Computerrorist

@Onbekend Och, nou zie ik het, ik las de post en zag al die reacties, dus TL;DR, en reageerde op het plaatje dat niet eens van de TS was... 8)7

An unbreakable toy is useful to break other toys

• Single
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:09
d-vine schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:55:
Windows XP heeft sinds april 2014 geen beveiligingsupdates meer ontvangen (End of Life).

Dat betekent:
Geen patches voor bekende CVE's (kritieke kwetsbaarheden)
Gevoelig voor EternalBlue, WannaCry en tientallen andere exploits die nog actief worden ingezet
IE werkt sowieso niet meer:
Internet Explorer op XP ondersteunt geen moderne TLS/SSL-versies. Vrijwel elke website dwingt tegenwoordig HTTPS met TLS 1.2 of 1.3 af IE op XP spreekt maximaal TLS 1.0.
Resultaat: pagina's laden niet, of je krijgt certificaatfouten. Zelfs mét werkende verbinding zie je dus grotendeels een kapot internet.
Elke RJ45-verbinding met internet maakt de machine direct aanvalsbaar, zonder firewall die dit compenseert

De moeite om de netwerkverbinding werkend te krijgen is dus zinloos zelfs als het lukt, is de machine binnen korte tijd gecompromitteerd.

Advies: Installeer een moderne Linux-distro (bijv. Linux Mint) als vervanging, of gebruik de machine volledig offline.

kort gezegd het is trekken aan een dood paard
Hoe zou je nog kunnen communiceren met de XP zoals indertijd met teamviewer?

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:19
Mogelijk heeft de persoon waar de PC vandaan komt poorten uitgaand in de firewall dichtgezet zodat je niet op het internet kunt met deze PC i.v.m. de Windows XP installatie.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of hij staat op een statisch ip adres ingesteld. Dan wil het vaak ook niet werken bij een ander. (En dan is de oplossing om hem op DHCP te zetten)

Kortom, we moeten denk ik even wachten totdat TS met meer info komt, onder andere welk ip adres hij ziet.

Maar TS; bezint eer ge begint. XP nu nog netwerk mogelijkheden geven die communicatie met internet mogelijk maakt is niet aan te raden. Daarbij zullen er best veel browsers simpelweg niet werken.

Alles kan stuk.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:50
Windows XP SP3 met 256mb videoram is nog te doen met VirtualBox (en ook een stukje veiliger, zoals de andere aangeven).

Ben verder toch wel benieuwd wat WinXP zou kunnen dat Win10/Win11 niet meer zou kunnen (Juist WinXP is naar de NT-kant gegaan, waardoor zelfs menig DOS game niet meer native werkt. Daarvoor bestaat tegenwoordig DOSBOX, wat gewoon onder Win10/Win11 werkt)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MartinMeijerink schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:49:
@Onbekend Och, nou zie ik het, ik las de post en zag al die reacties, dus TL;DR, en reageerde op het plaatje dat niet eens van de TS was... 8)7
Dat ipconfig plaatje komt nog uit de tijd van Windows 9.x / NT4. Sinds NT5 (waar XP ook onder valt) krijg je die gegevens alleen nog maar te zien in een commandprompt (met het zelfde commando).

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• websurfernl
Liegebeest
het groene lampje brand zoals het moet
maar met wifi of vast geen internet (wifi welk connectie )

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Liegebeest schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:34:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Windows XP is zoals anderen ook al aangeven al heel erg lang uit support waardoor er geen security patches meer voor uitkomen en het inmiddels zo ongeveer een gatenkaas is. Daarnaast ontbreekt het in XP sowieso aan een heleboel veiligheidsmaatregelen.

Gebruik van XP is niet relatief veilig maar juist onveilig en absoluut af te raden.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 05-04-2026 15:49 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• websurfernl
Alles overdenkend denk ik dat ik mijn poging op ga geven en evt wat nodig is overzetten met andere up to date pc die er gewoon naast staan

dank voor de hulp en tips Ga die genoemde browser toch een keer proberen om te kijken of het daaraan lag maar verder stopt het verhaal voor mij
nogmaals dank!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Volledig offline gebruiken puur voor gamen kan overigens prima. Die ene keer dat je wel data over wilt halen kan dat via USB stick.

Maar inderdaad, nee er is geen veilig genetwerkt gebruik mogelijk ook niet achter NAT. De meeste meuk komt tegenwoordig ook niet door vanaf buiten aan poorten te kloppen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

F_J_K schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:14:
Volledig offline gebruiken puur voor gamen kan overigens prima. Die ene keer dat je wel data over wilt halen kan dat via USB stick.

Maar inderdaad, nee er is geen veilig genetwerkt gebruik mogelijk ook niet achter NAT. De meeste meuk komt tegenwoordig ook niet door vanaf buiten aan poorten te kloppen.
Om dat voor de TS (@websurfernl ) even verder te duiden: Je verleidt iemand vrij gemakkelijk tot het klikken op een linkje in een simpel mailtje of in een webbrowser / een App (Social Media ftw) waarna de 'tooling' achter zo'n linkje vanop een wél veilige machine binnen jouw netwerk eigenhandig op zoek kan gaan naar niet gepatchte systemen en bekende vulnerabilities. Als die vervolgens eenmaal gevonden zijn dan wordt het 'hacken' van je overige systemen vanop dat gevonden (Windows XP?) systeem verder doorgezet zonder dat je dat snel in de gaten hebt doordat het allemaal 'intern verkeer' is op je EIGEN netwerk. Vlan scheidingen met strikte firewallregels tussen de Vlan's zijn dan een éérste vereiste om te kunnen voorkomen dat al je apparatuur mee gaat draaien in bijvoorbeeld een DDOS 'zombienetwerk' (het minste van al je problemen...).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Windows XP kon nog wel worden geupdate na de officiële Windows XP EOL, omdat er wel beveiligingsupdates waren voor Posready 2009. De laatste update verscheen op 9 april 2019.

Voor veiligheid kan je server en workstation services uitschakelen (services.msc). RPC is ook uit te schakelen als het moet, dat kan wel effect hebben op andere processen. NAT beschermt tegen bepaalde netwerk-niveau aanvallen. Windows Script Host kan ook worden uitgeschakeld.

De online veiligheid is anno 2026 niet te garanderen maar technisch is het nog wel mogelijk om zonder risico te draaien in een afgezonderde omgeving.

@websurfernl Wat is de output van ipconfig /all op de command prompt?

Je mag de IE browser niet meer voor Internet gebruiken. Er zijn blijkbaar nog wel browsers zoals MyPal68 (Firefox gebaseerd) en Supermium (Chromium gebaseerd), maar daarvan verwacht ik dat die niet voldoende veilig zijn voor internet.

Zonder netwerkaansluiting en draadloze verbindingen kun je de computer nog wel stand-alone gebruiken.
Pagina: 1