Al jaren problemen met onterechte datakosten bij KPN Zakelij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Capartas
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-04 22:12
Ik ben inmiddels al jaren bezig met een terugkerend probleem bij KPN Zakelijk rondom dataverbruik op mobiele abonnementen die uitsluitend bedoeld zijn voor bellen.

Ondanks meerdere bevestigingen vanuit KPN dat blokkades actief waren, zijn er toch meerdere keren hoge kosten voor dataverbruik in rekening gebracht.

In eerdere gevallen heeft KPN deze kosten erkend en gecrediteerd, waaronder een bedrag van € 2.346,66. Toch is er tot op heden nog steeds geen structurele oplossing gerealiseerd.

Ik heb meerdere keren gemaild, veel geprobeerd te bellen, persoonlijk een KPN-winkel bezocht, meerdere contactpersonen gesproken en geprobeerd een afspraak te maken om dit definitief op te lossen.

Afspraken en terugbelverzoeken worden vaak niet nagekomen en ik moet telkens opnieuw mijn hele verhaal uitleggen.

Nu ontvang ik opnieuw hoge facturen, terwijl het onderliggende probleem nog steeds niet is opgelost.

Als reactie krijg ik nu te horen dat eerdere bedragen “uit coulance” zijn vergoed en dat toekomstige kosten niet meer vergoed zullen worden.

Ik vind dit onbegrijpelijk, aangezien KPN zelf meerdere keren heeft erkend dat er fouten zijn gemaakt en bedragen heeft gecrediteerd.

Zijn er meer ondernemers of zakelijke klanten die dit hebben meegemaakt? En hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost?

Alle reacties

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:30

Internet Janny

He does it for free

Andere provider zoeken?

Zero compensation

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:41
Wat voor abo heb je dan? Ze hebben 0Gb abonnementen waar het niet mogelijk is om data te gebruiken zie ik. En er zijn abo's waar je met 50%, 75% en 100% een SMS EN word je snelheid teruggezet naar 64Kb zonder verdere kosten lees ik o.a. hier. Overigens zelf geen KPN zakelijke klant meer ...

[ Voor 7% gewijzigd door Houtenklaas op 03-04-2026 22:43 ]

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:39
Zoals @Internet Janny al zegt, als je er al jaren mee bezig bent en ze blijven het verzaken, waarom blijf je dan nog bij KPN?

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Wegwezen daar. Knap dat je het zo lang vol houdt als het fout blijft gaan.

Als je alleen KPN Mobiel hebt en bij andere providers geen dekking hebt.

Dan heb je 2 opties. Je stapt over naar Simyo zakelijk (pak wel een dataplatfond en betaal je je daar weer blauw ook al heb je geen data) of stapt over naar een tussenpartij die KPN levert.

Wat heb je nu voor bundel (een zonder data maar verder...)?
Verder wanneer ontstaat dat gigantische bedrag dan? Aangezien bij KPN buiten bundel niets kost alleen trager word.

[ Voor 12% gewijzigd door RobbyTown op 05-04-2026 08:12 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 19:52

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

De smartphones zo instellen dat ze geen überhaupt geen data kunnen verstoken?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54
Heb je deze opties bij Mijn KPN Zakelijk (zelf) al gecontroleerd?

Edit: geen goed advies, het gaat ook om binnenlandse kosten.

[ Voor 68% gewijzigd door nescafe op 04-04-2026 13:50 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@nescafe Zo'n instelling zouden ze ook moeten hebben voor binnenland.

@Capartas
Bij Android smartphones kun je instellen dat internet via de provider uitstaat. Dan kun je alleen nog bellen, sms-en of WiFi gebruiken - althans zolang die instelling uit blijft staan. Whatsapp en andere apps werken dan niet onderweg. Ook kun je smartphones beheren via software.

Als je kan achterhalen welke smartphone de "lek" heeft, is het raadzaam om die aan een onderzoek te onderwerpen en te resetten naar fabrieksinstellingen en voor de veiligheid een scan te doen, bijvoorbeeld met Bitdefender.

De verantwoordelijkheid ligt niet alleen bij KPN. Smartphones vergen net als computers systeembeheer. Je moet dan ook geen smartphones meer gebruiken die geen security updates meer ontvangen. Sommige modellen zijn al 3 jaar na de introductie end-of-life (EOL). Koop dus geen oude modellen voor zakelijk gebruik.

Als personeel in het buitenland verblijft, met name in bepaalde landen, zoals Rusland en China, geef die dan een goed beveiligde wegwerptelefoon mee. Neem beter geen smartphone mee. Meer tips.

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 11:39
nescafe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:09:
Heb je deze opties bij Mijn KPN Zakelijk (zelf) al gecontroleerd?

[Afbeelding]
Volgens mij gaat het hier niet specifiek om roaming. Voor datagebruik in het algemeen zie ik geen instellingen in de zakelijke KPN portal (OneBase).

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Factuur betwisten, termijn geven en daarna (bij uitblijven reactie of oplossing) dagvaarden. Dat is de enige manier waarop ze je serieus nemen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:36

SomerenV

It's something!

Je kunt toch gewoon mobiele data uitschakelen op je telefoon? Volgens mij is het dan praktisch onmogelijk om onbedoeld mobiel data te verbruiken.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grappig dat mensen alsmaar hameren op het uitzetten van data op toestellen terwijl het gaat om een abonnement waar helemaal geen data bij zit. Hoe kan KPN factureren voor een abonnement waar geen data bijzit?

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 10:02
Geen idee waarom je specifiek dit abonnement wilt houden of bij KPN wilt blijven. Of je blijft bij KPN en neemt een (tegenwoordig betaalbaardere) onbeperkt abonnement. Of je stapt over naar een provider die dit probleem niet heeft. Kennelijk heeft langdurig aangeven en betwisten bij KPN niet het gewenste resultaat.

Of is dit een principieel iets voor je en probeert KPN je met ‘fouten’ een heel goedkoop abonnement (die voor hun nadelig is) op te laten zeggen door jou?

Overigens kun je tegenwoordig gewoon een plafond instellen bij elke provider toch? Dus ze kunnen wel doen met hun coulance alsof het probleem bij jou ligt. Maar als jij een plafond hebt ingesteld voor kosten of data hebben ze geen poot om op te staan.

[ Voor 21% gewijzigd door dangerpaki op 04-04-2026 20:10 ]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 14:20

Blokker_1999

Full steam ahead

dangerpaki schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:08:
Geen idee waarom je specifiek dit abonnement wilt houden of bij KPN wilt blijven. Of je blijft bij KPN en neemt een (tegenwoordig betaalbaardere) onbeperkt abonnement. Of je stapt over naar een provider die dit probleem niet heeft. Kennelijk heeft langdurig aangeven en betwisten bij KPN niet het gewenste resultaat.

Of is dit een principieel iets voor je en probeert KPN je met ‘fouten’ een heel goedkoop abonnement (die voor hun nadelig is) op te laten zeggen door jou?

Overigens kun je tegenwoordig gewoon een plafond instellen bij elke provider toch? Dus ze kunnen wel doen met hun coulance alsof het probleem bij jou ligt. Maar als jij een plafond hebt ingesteld voor kosten of data hebben ze geen poot om op te staan.
Zo is het natuurlijk ook eenvoudig voor bedrijven om klanten naar een duurder abbonement te pesten. Voor maar enkele Euro meer per maand verkom je meerkosten van duizenden Euro. Leuk, maar als je een abbonement zonder data afneemt, dan moet KPN niet zomaar toestaan dat er data wordt verbruikt.

Niet alleen dat, maar als je nu op de website van KPN kijkt, staat daar ook nog eens dat je nooit betaald voor data buiten je bundel binnen NL en de EU (met uitzondering van de Noordzee). Het is dus absurd om daarvoor gefactureerd te worden.

En hoe wil je nog een plafond instellen wanneer je een 0GB abbonement afneemt? Daarnaast geeft KPN ook aan de kosten te blokkeren bij 60,5 Euro, net als bij consumenten het geval hoort te zijn.

KPN heeft gewoon een onderliggend probleem, en dat moeten zij gewoon oplossen. Niet doen alsof het de schuld van de klant is. Hoe verwacht je in hemelsnaam als bedrijf te overleven als je zo met je klanten omspringt?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 10:02
@Blokker_1999
Helemaal mee eens wat je allemaal zegt. Daarom vroeg ik is het iets principieels. En daarom snap ik het zelf ook niet. Maar is de simpele oplossing soms of naar iemand anders gaan of iets meer betalen maar niet steeds met het gezeik bezig hoeven te zijn. Men vergeet vaak dat je eigen tijd ook niet gratis is en als je die steeds kwijt bent is het soms wel waard om die enkele euro’s extra neer te leggen.

• Andros
sypie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:
Grappig dat mensen alsmaar hameren op het uitzetten van data op toestellen terwijl het gaat om een abonnement waar helemaal geen data bij zit. Hoe kan KPN factureren voor een abonnement waar geen data bijzit?
Het lijkt er op dat dit om een abonnement zonder data bundel gaat. Je kunt dan waarschijnlijk nog wel data gebruiken en betalen per MB (aan belachelijke tarieven), dat lijkt hier dus aan de hand te zijn. @Capartas probeert dan begrijpelijk datagebruik bij de provider volledig te blokkeren en daar lijkt het fout te gaan.

Iets zegt me dat het te maken heeft met VoLTE omdat bellen ook over 4G gaat tegenwoordig maar dat is KPN's probleem om op te lossen. Als klant kun je dan data volledig uitzetten op je telefoon of overstappen naar een andere provider.

• Andros
Overigens bedenk ik me net wat de oorzaak ook kan zijn. Betreft het hier toevallig dualsim toestellen? Ik merk in mijn Android toestellen dat er een optie aan kan staan dat data automatisch via de tweede sim gedaan kan worden als je met de andere sim aan het bellen bent, VoLTE is immers niet overal beschikbaar. In dat geval loopt de data via de KPN sim die er geen abonnement voor heeft en kunnen je kosten op lopen.

Om dit te voorkomen had ik bij een Simyo sim data volledig uit gezet (via hun online portal) maar dit gaf weer problemen met bereikbaarheid in België, ik kon daar niet gebeld worden met data aan op een andere sim. Nu staat data uit op de telefoon maar technisch is data wel mogelijk om roaming problemen te voorkomen en heb ik een limiet van 1MB in mijn toestel gezet voor die sim mocht ik data per ongeluk aan zetten. Simyo is ook van KPN dus het lijkt daar vaker te rommelen. Maar wellicht kan mijn ervaring helpen :) .

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 10:41
@Capartas ik lees niet welk type abonnement je hebt, en via welke route. Zakelijk zijn er meerdere oplossingen, contracten en partners.

Overigens heb ik bij mijn werkgever een paar jaar terug de casus gemaakt te stoppen met telefoons en abonnementen via de werkgever. In plaats daarvan krijgen de medewerkers een onkostenvergoeding, mochten de zakelijke telefoon houden en nummer migreren naar een eigen abonnement.
Voor de medewerkers levert het extra voordelen op bij alles in een abonnementen. Ook geeft het meer privacy want een prive abonnement kan ik niet tracken als telecom manager.
En zijn ze slim houden ze er wat aan over, want ze zijn zuiniger op eigen spullen, of gaan dual sim, of nemen een goedkopere provider, of migreren en combineren het naar hun prive nummer.

Voor nieuwe collega's krijgen ze een vergoeding en uitleg wat we verwachten. Die nemen vaak geen apart abonnement, en gebruiken de vergoeding hun eigen abonnement te upgraden. We adviseren wel zakelijk en prive te scheiden dat je de telefoon uit kunt zetten, maar de twintigers en dertigers lijkt dat niet te interesseren. Oudere medewerkers juist wel.

• Andros
swhnld schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:17:
@Capartas ik lees niet welk type abonnement je hebt, en via welke route. Zakelijk zijn er meerdere oplossingen, contracten en partners.

Overigens heb ik bij mijn werkgever een paar jaar terug de casus gemaakt te stoppen met telefoons en abonnementen via de werkgever. In plaats daarvan krijgen de medewerkers een onkostenvergoeding, mochten de zakelijke telefoon houden en nummer migreren naar een eigen abonnement.
Voor de medewerkers levert het extra voordelen op bij alles in een abonnementen. Ook geeft het meer privacy want een prive abonnement kan ik niet tracken als telecom manager.
En zijn ze slim houden ze er wat aan over, want ze zijn zuiniger op eigen spullen, of gaan dual sim, of nemen een goedkopere provider, of migreren en combineren het naar hun prive nummer.

Voor nieuwe collega's krijgen ze een vergoeding en uitleg wat we verwachten. Die nemen vaak geen apart abonnement, en gebruiken de vergoeding hun eigen abonnement te upgraden. We adviseren wel zakelijk en prive te scheiden dat je de telefoon uit kunt zetten, maar de twintigers en dertigers lijkt dat niet te interesseren. Oudere medewerkers juist wel.
Een mogelijk probleem met deze benadering is dat de werknemer dag en nacht bereikbaar is voor het werk. Het fijne van een werktelefoon/sim vind ik juist dat deze buiten de werkuren UIT kan. Hiermee voorkom je dat de werkgever 's avonds, in het weekend en op vakantie nog contact opneemt om toch nog dat ene mailtje te behandelen, snel x of y af te werken etc. Een collega lang geleden noemde zijn werktelefoon gekscherend "handboeien" maar er zit wel iets in, sommige bedrijven hebben moeite om de privé tijd van de werknemer te respecteren. Afhankelijk van de baan natuurlijk.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-04 10:41
Andros schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:02:
[...]

Een mogelijk probleem met deze benadering is dat de werknemer dag en nacht bereikbaar is voor het werk. Het fijne van een werktelefoon/sim vind ik juist dat deze buiten de werkuren UIT kan.
Je kuste blijkbaar de laatste regels uit mijn epistel?
We adviseren wel zakelijk en prive te scheiden dat je de telefoon uit kunt zetten
Persoonlijk heb ik ook 2 telefoons. Maar er zijn ook collega's die zweren bij dual-sim en die aan en uit zetten, soms zelfs geautomatiseerd via een taak manager.
Belangrijk voor ons is dat de medewerker de keuze en mogelijkheden heeft.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

sypie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:58:
Het Sim-only abonnement (in de huidige vorm althans) kan met 0 MB worden aangeschaft, maar er is geen blokkade op dataverbruik. Er kan data worden bijgeschreven vanuit een ander account en overschrijden van de limiet (hier dus 0) leidt tot een lage bandbreedte van 64/32 kbit. Op de Noordzee en buiten de EU kan de rekening kennelijk wel oplopen.

@Capartas
Is er iemand van de gebruikers buiten de EU of op de Noordzee geweest? Staat op alle SIM's dataverbruik in het buitenland uit? Als het antwoord nee en ja is over de betreffende periode, zou ik eens opvragen welke IMEI's het dataverbruik hebben veroorzaakt. Dat wordt geregistreerd.
Databundel

Is je databundel op voor de maand? Je betaalt in Nederland en in de EU, behalve op de Noordzee, nooit voor MB's buiten je abonnement. Je maximale snelheid wordt voor de rest van de maand verlaagd naar 64 Kbit/s down- en 32 Kbit/s upload. Je blijft dus altijd bereikbaar zonder extra kosten.
Ik heb nog nooit gehoord van Kelvinbits, wel van kilobits.
Pagina: 1