Vraag

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:34
Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort starten met het verder verduurzamen van ons huis.
Ons huis is uit 2000 en is een vrijstaande woning met geschakelde garage met een woonoppervlakte van 165m2. Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen en 2 tieners. Daarnaast ben ik sinds kort bezig met Home Assistant en wil ik mijn apparatuur/verbruik kunnen volgen/afstellen via Home Assistant. Oh ik heb trouwens ook nog een EV en onze meterkast wordt bijna omgezet naar 3 fasen (3x 25A). We hebben ook een Balansventilatie met WTW.

Zie hieronder een foto van het huis: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWiyfhJx-owH4LJfba_y9bZePmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iat92U8PERWS6tCwVwKxvTPT.png?f=fotoalbum_large

Nou wil ik helemaal van het gas af en wil ik daarvoor onderstaande stappen uitvoeren en per stap kan ik wel wat advies gebruiken. Bij voorbaat al enorm bedankt voor jullie input.

Stap 1 vloerverwarming: de oude deels hout deels plavuizen vloer beneden eruit halen in keuken/kamer/gang en daar vloerverwarming realiseren. Ik heb me al even ingelezen en onderstaande zou het moeten worden. Ik ben benieuwd naar de tips. Ik wil beneden alle radiatoren verwijderen.

• Oppervlakte: 85 m²
• Legafstand: 10 cm HOH
• Buis: 16×2 mm
• Groepen: ± 10
• Verdeler: zonder menging
• Ontwerp: 30–35 °C aanvoer
Geen mengverdeler nodig, gelijk aansluiten op de warmtepomp

Stap 2 nieuwe vloer: eerst de vloer egaliseren en dan een PVC plak (dryback) vloer erop.
Ook hier weer wat uitgangspunten waarvan ik denk dat ze goed zijn maar ik hoor graag de tips.
• Dikte: 2,0 – 2,5 mm
• Warmteweerstand: ± 0,02 – 0,03 m²K/W

Stap 3 is de warmtepomp met boilervat.
Momenteel verbruiken we zo'n 1400m3 per jaar aan gas. Gas gebruiken wij voor warm water en voor de verwarming (radiatoren).
Ik zit zelf te denken aan een monoblock warmtepomp van +/- 7 á 9 kW en aan de merk/types WeHeat Blackbird (kan mooi op het platte dak) of aan de Adlar Aurora 3. Hier heb ik nogal wat vragen over. Die Blackbird zou op het platte dak kunnen, tussen de 2 huizen in, zou het geluid dan acceptabel zijn of juist gaan weerkaatsen? De binnenunit en boilervat had ik dan bedacht om op zolder te zetten op de plek van de ketel. Die zit ongeveer in de ruimte onder de zonnepanelen links. Is dat een slimme setup of beter om de binnenunit en boilervat eronder te zetten in de garage?
Wanneer het de Adlar wordt, waar kan ik die het beste plaatsen? Ook op het platte dank of beter achter het huis. Waar zet je die het beste neer en hoe voorkom je lange kabels of is dat niet nodig? Ik heb nog weinig verstand van warmtepompen. Als boilervat dacht ik aan zo'n 270 á 300 liter (2 volwassenen en 2 tieners).
Buffervat is niet nodig als ik goed lees. Mochten jullie negatief advies hebben m.b.t. de merk/types van mijn voorkeur dan hoor ik dat ook graag.

Stap 4 LTV radiatoren boven: Ik wil de radiatoren boven vervangen voor LTV radiatoren. Op elke kamer hebben we een radiator hangen. Het lijkt mij goed om deze te vervangen voor LTV radiatoren. Op de kamer van mijn zoon (zolder) en dochter (1e verdieping) hebben we recent een airco geplaatst die ook kan verwarmen. Ik verwacht dat daar geen LTV radiator nodig is? Nog tips hierin?

Stap 5 Thuisbatterij: Ik zou het overschot vanuit mijn zonnepanelen en/of bij lage energieprijs stroom willen opslaan in een thuisbatterij om later te kunnen gebruiken (bijv. ook voor de warmtepomp). Omdat ik nu een domme omvormer heb zit ik te denken aan een stekkerbatterij bijv. een Zendure 2400+ van +/- 14kW. Tips?
En als er overschot is kan een warmtepomp dat ook gebruiken om het water van het boilervat op te warmen toch?

Stap 6 optioneel zonnepanelen en omvormer: Momenteel heb ik 10 zonnepanelen ET-P660 panelen van +/- 230Wp en een domme/oude omvormer die in totaal zo'n 2000kW opleveren per jaar. Nou weet ik dat het salderen eraf gaat in 2027 maar zou het lonen om de zonnepanelen te vervangen voor meer panelen en panelen met een veel hogeren Wp en een hybride omvormer + thuisbatterij (ipv de stekkerbatterij). Wat zijn de tips daarin. Op zich betaal je dan natuurlijk best wat om dat te realiseren en zo'n thuisbatterij is veel duurder dan een stekkerbatterij.

Nou heel wat vragen maar ik hoop dat jullie mij nog een aantal laatste tips kunnen geven voordat ik dit concreet ga maken richting installatiebedrijven. Dank nogmaals!