Gebruiken jullie echt actief goedkope stroomuren?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views

• belgianmaker
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:55
Ik probeer mijn elektriciteitsverbruik een beetje te optimaliseren (wasmachine, vaatwasser, etc.),

maar zelfs als je het wil doen, is het in de praktijk gewoon lastig.

Je moet er telkens aan denken, apps checken, timers instellen…

en na een tijdje doe je het gewoon niet meer.

Ik merk dat ik vaak gewoon terugval op “gewoon gebruiken wanneer het nodig is”.

Zijn er hier mensen die dat echt consequent doen?
Of maakt het in de praktijk minder verschil dan gedacht?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Alles automatiseren. Hoef je niet meer na te denken.

Wasmachine en vaatwasser vind ik de moeite niet waard overigens. Dat zijn (voor mij) kleinverbruikers.

[ Voor 50% gewijzigd door de Peer op 03-04-2026 21:48 ]

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
Je kan ook denken dat als de zon schijnt het goedkoop is. Dat is mentaal niet al te lastig.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Paar marstek venus E batterijen die je zelf via nodered aanstuurt en geen omkijken meer naar.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2026 21:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• belgianmaker
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:47:
Alles automatiseren. Hoef je niet meer na te denken.

Wasmachine en vaatwasser vind ik de moeite niet waard overigens. Dat zijn (voor mij) kleinverbruikers.
Ja automatiseren is natuurlijk ideaal.

Maar niet iedereen heeft dat of wil daar zoveel tijd in steken.

Voor veel mensen blijft het toch iets waar je zelf aan moet denken, en daar haak je dan snel op af.

• belgianmaker
chielsen schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:48:
Je kan ook denken dat als de zon schijnt het goedkoop is. Dat is mentaal niet al te lastig.
Ja klopt, met zon is het makkelijker natuurlijk.

Maar zonder dat moet je er toch telkens aan denken, en dat is net het lastige vind ik.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:49
Ik werk thuis, dat helpt. We proberen zoveel mogelijk zonne energie te gebruiken. Dus overdag grootverbruikers aan.

• belgianmaker
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:49:
Paar marstek venus E batterijen die je zelf via nodered aanstuurt en geen omkijken meer naar.
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Ja dat helpt natuurlijk enorm.

Maar voor mensen zonder batterij of automatisering blijft het toch meer iets waar je zelf mee bezig moet zijn.

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:06
Ik gebruik zelf EVCC om mijn auto's op het juiste moment op te laden tegen het laagste tarief. Daar zit voor ons de grootste verdienste.

Mijn partner kijkt regelmatig wanneer de was of vaatwasser aan kan. Tegelijkertijd hanteren we wel de filosofie dat "als het nu beter uit komt" dan gaat hij nu gewoon aan, ondanks een mogelijk hoger tarief.

[ Voor 4% gewijzigd door PTish op 03-04-2026 21:56 ]

YASH! - Yet Another Smart Home

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat ik nu nog kan salderen heb ik nu nog gewoon een vast contract zonder boete.

Ik ben wel bezig met een systeem dat ik bouw met Claude dat het gehele huis automatiseert: heb twee laders om auto's op te laden met zonnestroom of met goedkope stroom (als ik na 18:00 de auto eraan hang dan bepaalt het systeem automatisch in welke uren er geladen moet worden), een boiler die aangestuurd wordt en als er dan nog stroom over is wordt de warmtepomp aangeslingerd als het buiten <18 graden is om het huis op te stoken tot maximaal 22 graden. Daarmee lukt het best aardig om flink wat zonnestroom weg te fikken.

Vaatwasser, wasmachine, droger.. dat automatiseren begin ik niet aan. Daar valt te weinig winst te halen met 27 panelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• belgianmaker
Kalentum schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:52:
Ik werk thuis, dat helpt. We proberen zoveel mogelijk zonne energie te gebruiken. Dus overdag grootverbruikers aan.
Ja dat helpt natuurlijk veel als je thuis bent en zon hebt.

Maar voor de meeste mensen is dat niet zo evident, en dan blijft het toch iets waar je zelf constant aan moet denken.

• belgianmaker
PTish schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:54:
Ik gebruik zelf EVCC om mijn auto's op het juiste moment op te laden tegen het laagste tarief. Daar zit voor ons de grootste verdienste.

Mijn partner kijkt regelmatig wanneer de was of vaatwasser aan kan. Tegelijkertijd hanteren we wel de filosofie dat "als het nu beter uit komt" dan gaat hij nu gewoon aan, ondanks een mogelijk hoger tarief.
Ja precies, dat is denk ik hoe de meeste mensen het doen.

Een paar dingen optimaliseren (zoals laden), maar de rest gewoon wanneer het uitkomt.

• belgianmaker
Glashelder schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:55:
Omdat ik nu nog kan salderen heb ik nu nog gewoon een vast contract zonder boete.

Ik ben wel bezig met een systeem dat ik bouw met Claude dat het gehele huis automatiseert: heb twee laders om auto's op te laden met zonnestroom of met goedkope stroom (als ik na 18:00 de auto eraan hang dan bepaalt het systeem automatisch in welke uren er geladen moet worden), een boiler die aangestuurd wordt en als er dan nog stroom over is wordt de warmtepomp aangeslingerd als het buiten <18 graden is om het huis op te stoken tot maximaal 22 graden. Daarmee lukt het best aardig om flink wat zonnestroom weg te fikken.

Vaatwasser, wasmachine, droger.. dat automatiseren begin ik niet aan. Daar valt te weinig winst te halen met 27 panelen.
Ja dat is natuurlijk top als je alles automatiseert.

Maar voor de meeste mensen is dat echt te complex of te veel gedoe, en dan blijft het toch iets waar je zelf aan moet denken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
belgianmaker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:53:
[...]

Ja dat helpt natuurlijk enorm.

Maar voor mensen zonder batterij of automatisering blijft het toch meer iets waar je zelf mee bezig moet zijn.
De oplossing is er dus waarom geen gebruik van maken.
Kun je ook mee je captar regelen (er vanuit gaande dat je in belgie woont.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@belgianmaker, dit is ondertussen je 5e topic in 10 dagen tijd. Je hebt recentelijk van @Septillion al een bericht gehad hierover.

Het topic gaat hiermee dan ook dicht.

Wauw, een sig!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.