Fases verkeerd om tussen netaansluiting en hoofdschakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:34
Vandaag merkte ik iets raars op toen ik in Home Assistant een beetje zat te kijken naar vermogens. Het lijkt erop als fase 2 en 3 omgewisseld zijn nog voor mijn hoofdschakelaar.

Goed om te weten: ik heb alle kabels vanaf de hoofdschakelaar in de groepenkast gecheckt en daar zit nergens een wisseling.

- Op fase 2 zit mijn 1-fase Enphase systeem aangesloten, ik zie als ik de P1 meter uitlees (met een Smart gateways P1 meter en DSMR reader in Home Assistant) de teruglevering plaats vinden op fase 3.
- Onze kookgroep zit op fase 3, maar ik zie het verbruik in de P1 meter op fase 2.
- We hebben een Deye omvormer met thuisbatterij eraan (waardoor alle stroom loopt), die geeft aan dat Enphase op fase 2 zit en kookgroep op 3.

Als ik dit goed interpreteer lijkt dit er dus op te duiden dat fase 2 en fase 3 verwisseld zijn bij de hoofdschakelaar (aan de onderkant, de kabels die van de slimme meter komen dus). Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de P1 meter het fout weergeeft.

Helaas zijn de kabels die van de slimme meter komen niet in de juiste kleur (er is alleen blauw en bruin gebruikt), dus daar kan ik niks aan afleiden.

Ik had Enexis gebeld, maar zij vonden dit niet hun probleem. Want zelfs als de fases verkeerd om zouden zijn aangesloten dan merk ik daar niks van zolang in geen 3 fase motor gebruik gaven ze aan.

In ieder geval, dit lijkt er dus op dat bovenop mijn hoofdschakelaar (wat dus mijn groepenkast in gaat) van links naar rechts L1 L3 L2 zit.

Klopt mijn redenering of maak ik ergens een denkfout? Hoe kan ik dit met zekerheid vaststellen?

Enige vreemde is dat de Deye omvormer ingesteld staat op Phase Type 0 120 240, wat de juiste instelling is voor een rechtsdraaiend veld. Terwijl L1 L3 L2 juist een linksdraaiend veld zou maken... Maar toch functioneert de Deye gewoon.

Alle reacties

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de slimme meter e.d. zijn verzegeld. lijkt mij lastig om na te gaan of 1, 2, 3 vanaf de hoofdaansluiting verwisseld zijn geraakt.

d:)b :henk d:)b

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:53
De verdraaiing zit niet in de software?
Enphase levert terug aan je Deye, die het dan weer 3-fase teruglevert? Op de fase met de laagste spanning?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:28
Als je linksdraaiend uit de straat krijgt, zal je er ergens rechtsdraaiend van moeten maken. Het mooiste is als ze dit voor de meter doen. Maar ja, het kan er ook na.
En linksdraaiend of rechtsdraaiend uit de straat wordt wel gedaan om te zorgen dat het voor- en naijlen van de verschillende woningen elkaar een beetje opheft.

• zunrob
__Leon___Leon__ schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:23:
De verdraaiing zit niet in de software?
Enphase levert terug aan je Deye, die het dan weer 3-fase teruglevert? Op de fase met de laagste spanning?
Zou in de software kunnen zitten ja.

Zover ik weet koppelt de Deye via een relais direct aan grid, en zou ie dus niet op andere fase terug moeten leveren. Hij levert het op dezelfde fase dus "door".

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:26

Onbekend

...

Het is in principe mogelijk dat de draden per ongeluk verwisseld zijn, en dat de fases in andere volgorde op de hoofdschakelaar zijn aangesloten. Doorgaans heb je alleen bij bedrijven grotere aansluitingen soms een andersom draaiend veld.

En je kunt het relatief eenvoudig meten. Vind een groep die op fase 1 staat, zet daarop een elektrische kachel van 2000W wat op, en kijk wat de energiemeter aangeeft en of deze ook netjes op fase 1 een hoog verbruik laat zien.
Herhaal dat voor fase 2 en 3, en je kunt zelf uitsluiten waar het probleem ergens in zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• zunrob
Onbekend schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:28:
Het is in principe mogelijk dat de draden per ongeluk verwisseld zijn, en dat de fases in andere volgorde op de hoofdschakelaar zijn aangesloten. Doorgaans heb je alleen bij bedrijven grotere aansluitingen soms een andersom draaiend veld.

En je kunt het relatief eenvoudig meten. Vind een groep die op fase 1 staat, zet daarop een elektrische kachel van 2000W wat op, en kijk wat de energiemeter aangeeft en of deze ook netjes op fase 1 een hoog verbruik laat zien.
Herhaal dat voor fase 2 en 3, en je kunt zelf uitsluiten waar het probleem ergens in zit.
Feitelijk heb ik dat gedaan idd, maar dan met teruglevering op fase 2 en afname op 3. Beide werden door de P1 meter andersom getoond.

Maar, stel dat ik daadwerkelijk bovenop mijn hoofdschakelaar L1 L3 L2 heb als volgorde. Dan heb ik dus een linksdraaiend veld in huis? Dan snap ik niet helemaal waarom de Deye met de instelling rechtsdraaiend wel werkt.

• Onbekend

Onbekend

...

Bij de omvormer zijn niet ook (expres) de draden opnieuw verwisseld zodat ze geen software-instelling hoefden te wijzigen?

• zunrob
JJ Le Funk schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:15:
de slimme meter e.d. zijn verzegeld. lijkt mij lastig om na te gaan of 1, 2, 3 vanaf de hoofdaansluiting verwisseld zijn geraakt.
Klopt, dit kan ik zelf niet checken.

• zunrob
Onbekend schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:33:
Bij de omvormer zijn niet ook (expres) de draden opnieuw verwisseld zodat ze geen software-instelling hoefden te wijzigen?
Nope, na de hoofdschakelaar zijn wel overal de juiste fase kleuren gebruikt, en die kloppen overal op alles na de HS.

Sterker nog, als ik terugkijk in Home Assistant leverde Enphase vorig jaar ook al op fase 3 terug (voordat de omvormer er was). Op de automaat van de Enphase heeft de installateur ook geschreven dat het fase 2 was (voordat hij het los haalde om de omvormer te installeren). Ben dus vrij zeker dat de omwisseling al aanwezig was, wat me erin sterkt dat de draden onderin de HS simpelweg verwisseld zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door zunrob op 03-04-2026 21:37 ]

• Onbekend

Onbekend

...

zunrob schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:33:
[...]

Klopt, dit kan ik zelf niet checken.
Heb je installatieautomaten vóór de energiemeter zitten? Dan kan je ze per stuk aan/uit zetten, want deze zijn altijd van links naar rechts op volgorde van fase 1, 2 en 3 aangesloten.

• zunrob
Onbekend schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:36:
[...]

Heb je installatieautomaten vóór de energiemeter zitten? Dan kan je ze per stuk aan/uit zetten, want deze zijn altijd van links naar rechts op volgorde van fase 1, 2 en 3 aangesloten.
Helaas, nog ouderwetse smeltzekeringen hier.

Verder alleen SolarEdge 3 fase en laadpaal 3 fase aanwezig, maar die schijnen niet gevoelig te zijn voor links of rechtsdraaiend veld. Dus daarmee sluit ik ook niks uit.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Je kunt het meten met een draaiveldmeter, die zijn er vanaf een paar tientjes.

• zunrob
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:44:
Je kunt het meten met een draaiveldmeter, die zijn er vanaf een paar tientjes.
Heb er nu eentje besteld!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:46
Bij mij is laatst de meterkast naar 3 fase omgebouwd.
Toen viel me op dat ze niet 123 naar 123 intern aansloten.

Daar was volgens de monteur een regel voor om de belasting te verdelen.

Er is een regel voor op welke fase je zonnepanelen moeten, op die manier zullen ze ook wel de fasevolgorde per woning bepalen.

Als je geen 3-fase motoren DOL aangesloten hebt lijkt het me niet zo’n probleem.

https://www.netbeheernede...j_3-faseaansluitingen.pdf

• zunrob
RobbieT schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:44:
Bij mij is laatst de meterkast naar 3 fase omgebouwd.
Toen viel me op dat ze niet 123 naar 123 intern aansloten.

Daar was volgens de monteur een regel voor om de belasting te verdelen.

Er is een regel voor op welke fase je zonnepanelen moeten, op die manier zullen ze ook wel de fasevolgorde per woning bepalen.

Als je geen 3-fase motoren DOL aangesloten hebt lijkt het me niet zo’n probleem.

https://www.netbeheernede...j_3-faseaansluitingen.pdf
Maar dit gaat alleen over het aansluiten van een 1 fase verbruiker in de 3 fase groepenkast? Hier staat dat je bijvoorbeeld bij huisnummer 16 de PV aansluit op L2. Echter, als dan bij de hoofdschakelaar L2 met L3 verbonden is ga je al de mist in... Dus dit document lijkt een regel te zijn voor in de groepenkast aansluiten, en lijkt me niet de regel waar je monteur het over had. Wel zeer interessant, is er toevallig een monteur die hier meer over kan vertellen over het bewust niet 1 op 1 aansluiten tussen net aansluiting en hoofdschakelaar?

[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 03-04-2026 23:41 ]

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:46
Bij 1 fase is er een regel bepaald welk huis welke fase krijgt.
Dat is afhankelijk van je huisnummer.

Dat bepaald ook je volgorde als je naar 3 fase gaat.

Is puur theoretisch en gaat er vanuit dat jij gewoon alles volgens de regels hebt aangesloten.
Zo gaan ze ermee om.

En eigenlijk is het ook niet zo boeiend.
Hoevaak ik al niet ergens twee fasen van een motor heb moeten wisselen om de gewenste draairichting te krijgen ergens.
Thuis sluit je geen motoren DOL aan, dus geen issue. Je krijgt je energie. Punt.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:55

RvV

Bij mij zitten de fasen ook verkeerd aangesloten op de hoofdautomaten. Met de Duspol heb ik het nagemeten en ik had wel een normaal rechtsdraaiend veld. Maar goed, als ik dus fase 1 uit zet, dan gaat fase 2 achter de hoofdschakelaar uit.
Volgens mij heb ik het ik home assistant gewoon omgewisseld. Of een nieuw object aangemaakt en daar de andere sensor aan gehangen. Het is alweer een tijdje geleden maar ik had het op zo'n manier aangepast.

-Edit: Ik kon fase 1 en 2 wel omdraaien bij de hoofdschakelaar, maar dan kreeg ik juist een linksdraaiend veld. Dus wat heb je dan liever. Een linksdraaiend veld waarbij 1:1, 2:2 en 3:3 is, of een rechtsdraaiend veld met 1:2, 2:1, 3:3.
(en in HA had ik de labels van de sensoren aangepast) O-)

[ Voor 25% gewijzigd door RvV op 03-04-2026 23:58 ]

Y'24

• zunrob
RvV schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 23:50:
Bij mij zitten de fasen ook verkeerd aangesloten op de hoofdautomaten. Met de Duspol heb ik het nagemeten en ik had wel een normaal rechtsdraaiend veld. Maar goed, als ik dus fase 1 uit zet, dan gaat fase 2 achter de hoofdschakelaar uit.
Volgens mij heb ik het ik home assistant gewoon omgewisseld. Of een nieuw object aangemaakt en daar de andere sensor aan gehangen. Het is alweer een tijdje geleden maar ik had het op zo'n manier aangepast.

-Edit: Ik kon fase 1 en 2 wel omdraaien bij de hoofdschakelaar, maar dan kreeg ik juist een linksdraaiend veld. Dus wat heb je dan liever. Een linksdraaiend veld waarbij 1:1, 2:2 en 3:3 is, of een rechtsdraaiend veld met 1:2, 2:1, 3:3.
(en in HA had ik de labels van de sensoren aangepast) O-)
Interessant. Ik snap oprecht nog niet de logica om het niet gewoon L1 L2 L3 te doen, maar goed om te horen dat ik niet de enige ben. Alles lijkt nu gewoon te functioneren, dus het is idd puur cosmetisch.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:17
Dat doen ze voor als je een motor aansluit op 3-fasen.
Eigenlijk niet zo interessant voor een thuissituatie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

Vliegvlug

Flight Simple

zunrob schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:34:
[...]

Interessant. Ik snap oprecht nog niet de logica om het niet gewoon L1 L2 L3 te doen, maar goed om te horen dat ik niet de enige ben. Alles lijkt nu gewoon te functioneren, dus het is idd puur cosmetisch.
Dat is om te voorkomen dat in projectbouw alle zware gebruikers op dezefde fase terechtkomen, zie bijvoorbeeld dit artikel Netbeheerder vraagt aandacht installateur

Zie mijn wat uitgebreidere post hier: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:55

RvV

zunrob schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:34:
[...]

Nou logica... Bij mij is de onderkast vervangen van smeltzekeringen naar automaten omdat er corrosie zat, dus gratis en kort daarna nog een keer een nieuwe DSMR 5 meter gekregen. Het interesseert ze gewoon geen reet. :z

In het artikel van Vliegvlug zal wel iets zitten en dat snap ik.
Maar ik zit slechts met 4 woningen op 1 straatkabel. En voor de aanpassingen aan de kast zat het wel correct.

[ Voor 14% gewijzigd door RvV op 04-04-2026 00:55 ]

Y'24

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:17
Vliegvlug schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:47:
[...]

Dat is om te voorkomen dat in projectbouw alle zware gebruikers op dezefde fase terechtkomen, zie bijvoorbeeld dit artikel Netbeheerder vraagt aandacht installateur
Ze kunnen beter apparatuur gewoon eens fatsoenlijk over de fases verdelen i.p.v. kookgroepen plaatsen achter 3x25A. Als 30 warmtepompen ervoor zorgen dat er een fase uitgaat klopt er ook iets niet natuurlijk. Ik vermoed eerder een foutje overigens gezien wat ik allemaal tegenkom bij audits :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1