Geekess schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:13:
Ik heb mijn Pixel 11 Pro Olive gisteren ontvangen en ben meteen begonnen met alles opnieuw installeren. Met mijn samsungs zette ik met smart switch alles over, maar hoewel ik zoiets soortgelijks kon doen naar de Pixel, heb ik er toch voor gekozen om eens een keer weer helemaal schoon te beginnen. Gedurende de jaren bouw je nogal wat troep op :-) Dat is echter best wel wat werk.
Allereerst de camera: wat een verademing is dat voor mij. Na vele jaren diverse Flips te hebben gehad, heb ik eindelijk weer een camera die mijn langharige drukke katten en mijn kinderen weer haarscherp en sprankelend op de foto kan krijgen. De HDR+ is wat overdreven, maar oef, wat een foto's komen er opeens weer uit. Alleen die camera al maakt het gedoe van al het gepuzzel al goed.
Daarnaast formaat. Ja hij is mij eigenlijk te groot, past net wel/net niet in mijn damesbroekzakken. Maar het is een van kleinere telefoons die nu op de markt zijn én een fatsoenlijke camera hebben, dus ik kan er mee leven. Hij ligt lekker in de hand, is iets korter en smaller dan mijn opengeklapte Flip 7, maar hij is wel dikker en zwaarder. Ik ben nog niet gewend aan het niet-kunnen-dichtklappen. Vrees dat hij over een jaar een lichte buiging heeft van alle pogingen om te sluiten :-D
De vingerafdrukscanner zit weer in het scherm ipv de aanknop, dat is ook wel wennen. In de knop vond ik intuitiever omdat je die toch moest indrukken om het scherm te activeren.
Verder wat kleine dingetjes. Mijn laatste non-samsung smartphone was de HTC Hero, 16 jaar geleden. Mijn android ervaring is dus eigenlijk puur samsung ervaring (wel altijd met andere launchers trouwens). Dat betekent dat het nu echt zoeken is naar de google-equivalenten van de settings. Dingen als quickshare bijvoorbeeld voor snel bestanden delen met mijn kinderen, daar moet ik iets anders op vinden.
De batterij laadt maar tot 80% op en dat wil ik zelf kunnen bepalen. Heb ik nog niet kunnen vinden (adaptive charging wel, maar ik kan in de battery settings nog niks vinden om die max 80 uit te kunnen zetten).
Ik kon geen quick settings toggle vinden voor stil/vibratie/geluid van de telefoon (maar dat lijkt in de volumeknop te zitten?
Ik gebruikte allerlei bixby routines om automatisch op bepaalde momenten/bepaalde condities dingen te (laten) doen, bestaat zoiets op een pixel?
Ik wilde het always on scherm volledig aanpassen naar mijn smaak, maar heb nog niet kunnen vinden hoe. Heel eerlijk? Ik vind de google settings veel beperkender garden dan samsungs. Maar dat zal waarschijnlijk een gevalletje "moet alles nog weten te vinden" en "ik moet wennen" zijn. Daar maak ik me geen zorgen over, hopelijk komt GrapheneOS over een tijdje uit voor deze pixel en dan switch ik toch weer naar nóg een ander OS :-D
Een half jaar weer wat extra storage is fijn, stom dat het nu maar een half jaar is. Maar ik was toch aan het weggaan bij Google Photos naar Immich, dus nu heb ik wat tijd om alles te verwijderen en over te stappen.
Geen 3 maanden YT premium vind ik ook gewoon stom, maar goed, daar gebruikte ik al Morphe voor (jarenlang trouw premium lid geweest tot ze de prijzen flink gingen verhogen).
Over de groene kleur: ik heb Olive, maar ik vind hem nauwelijks olive. Hij is veel lichter dan ik verwachtte op basis van de Google foto's. Hij is niet lelijk en ik doe er toch een hoesje omheen (nu mijn standaard Rinke transparant. Ik had op mijn flips ook altijd Nano Pop cases om af te kunnen wisselen, en dat ga ik hier waarschijnlijk ook doen. En dan zie je het groen toch niet meer. Maar ik heb stiekem wel spijt dat ik niet voor de canyon kleur ben gegaan ;-)
Ik moet nog een oplossing voor mijn magsafe houders vinden. Ik gebruikte voor mijn Flips handige klemmen die ik aan mijn vensterbank naast mijn bed en aan mijn plank boven mijn monitor kan bevestigen. De Flip hing dan onder de plank/vensterbank. Maar die klemmen moest ik daarvoor 180 graden draaien waardoor de duimknop voor het openen van de klem aan de voorkant kwam (ik zal misschien foto's in de accessoire topic zetten). Dat is met de flip geen probleem want die hangt daar ingeklapt en valt daar dus onder, maar de pixel is lang en kan daardoor niet stevig op de magneet geplaatst worden in portrait stand, enkel in landscape. Niet onoverkomelijk, maar wel wennen (en eigenlijk beetje irritant)
Ik heb nog geen klemmen kunnen vinden die ondersteboven kunnen hangen en dit probleem niet hebben. Liefst zou ik een wireless 25W Qi2 charger hebben, maar die zijn er al helemaal niet in klem-model.
Dat zijn slechts kleinigheidjes. Ik ben verder tot nu toe erg tevreden over de Pixel. De accu ging gisteren makkelijk de hele dag mee, het scherm is helder en de camera is om te kwijlen. Ja mijn lat was laag door de Flip, maar voor mij is dit echt een verbetering. Nu moet Google nog een Pixel Flip uitbrengen met deze specs en dan is het perfect :-D