Random crashes door Sandisk SSD.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 21:45
Ok ik heb een interessant probleem waar ik verder geen oplossing meer voor weet.

Ik heb een pc met een p310 als boot drive 2 harde schijven en 2 sata ssd's voor games 1x Samsung 870 QVO 4TB en 1x Sandisk SSD Plus (TLC) 2TB waarvan de Sandisk het probleem is.

Als ik aan het gamen en alle drives zijn aangesloten dan heb ik met sommige niet alle games random hard freezes waarbij ik een forced reset moet doen. en heel af en toe als de crash wat trager is krijg is een storahci error : Terugzetten op apparaat \Device\RaidPort1 is aangevraagd.

Wat ik al heb geprobeerd en uitgesloten :

De SSD van poort wisselen.
Hard drives uit zetten.
Hard drive slaapstand uitzetten.
HIPM-DIPM aanzetten of uitzetten in elke combinatie.
Andere sata kabels proberen.
Games van beide sata sdrives runnen en van de NVME windows drive.
Ram getest in elke mogelijke combinatie slots.
Ram overclock/underclock uitgeschakeld.
Ram stresstests gedraaid zonder enig probleem.
CPU overclock/underclock uitgeschakeld en defaults getest.
GPU stock gedraaid.
GPU underclocked met default voltage gedraaid.
GPU vram underclocked.
Oudere en nieuwere bios getest.
windows AHCI driver opnieuw geïnstalleerd.
Windows high performance power plan.
Link state power management uitgeschakeld.
En waarschijnlijk nog meer wat ik zo 123 niet kan herinneren.
Error scans voor all drives.
Gecontroleerd op schijfactiviteit van de probleem drive op het moment van de crash en die is er niet.

Wat al wel vast staat:

-Het probleem doet zich alleen voor als de Sandisk 2TB Sata SSD is aangesloten en actief is (momenteel uitgeschakeld in systeembeheer en dan verdwijnt het probleem).
-Als ik de andere drivers eruit trek en de Sandisk erin laat blijft het probleem bestaan.
-De Sandisk Sata SSD is niet defect en heeft geen enkele errors in meerdere programma's en functioneert zoals je mag verwachten. (buiten de crashes om :+ )

Het enige verschil tussen de Samsung en Sandisk SSD buiten capaciteit en type geheugen en cache is de support voor geavanceerd energiebeheer wat de Sandisk wel heeft en de Samsung niet heeft.

Ook de windows update die voor mogelijke uitval van SSD's kunnen zorgen is op mijn pc nooit geïnstalleerd geweest. (dit was voornamelijk NVME drives maar toch even uitgesloten)

De grote vraag is dus waarom heb ik random crashes door deze ssd die verder prima lijkt te werken Zels als ik hier geen data van lees of naar schrijf. Soms is het 2 minuten soms is het na 2 uur.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is een firmware probleem met de Sandisk waardoor deze windows laat flippen en/of de gehele sata controller vast laat lopen.

ssd in kwestie : uitvoering: Sandisk SSD Plus (TLC) 2TB

Mocht iemand een idee hebben wat ik kan testen of proberen hoor ik het graag want deze drive is de drive waar mijn mail archief en tijdelijke edits op staan en met de huidige prijzen van opslag heb ik niet echt zin om geld te verspillen aan een nieuwe ssd.

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:06
als ik dit verhaal zo lees, dan zou ik het toch zoeken in een defect in de sandisk, en met name in het geavanceerd energiebeheer wat (random of bij belasting) flipt.
kun je dat bij de sandisk uitschakelen?

laatste alinea : heb je wel een back-up? of anders tijdelijk een (oude) hdd aan de sata poort hangen ter vervanging

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 21:45
peter-rm schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:26:
als ik dit verhaal zo lees, dan zou ik het toch zoeken in een defect in de sandisk, en met name in het geavanceerd energiebeheer wat (random of bij belasting) flipt.
kun je dat bij de sandisk uitschakelen?

laatste alinea : heb je wel een back-up? of anders tijdelijk een (oude) hdd aan de sata poort hangen ter vervanging
Voor zover ik weet is dat niet uit te schakelen.

En ja heb van alle belangrijke data backups en soms backup van backups. Bin there done that haha.

En ja zit er over te denken even de 512 uit de externe behuizing te trekken en die te gebruiken voor iig de mail.