Vraag

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-04 09:03
Mijn vraag
Ik zoek een oplossing om met lage latency een live videofeed te krijgen van een actioncam (gedragen op hoofdband) naar HDMI (als input op de ATEM Mini, dus alleen HDMI als mogelijkheid)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gopro 13 Black
Atem Mini
Diverse andere camera's en videobronnen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik gebruik nu een Gopro 13 Black met een RTMP stream naar monaserver en dan naar VLC,
Dit draait op een laptop met HDMI out naar de ATEM.
Dat werkt op zich, maar de videostream heeft een latency die het erg lastig maakt deze te combineren met live geluid en andere cameras.
Ik heb al geprobeerd met monaserver en VLC de latency met instellingen etc. te minimaliseren maar dit lukt maar heel matig. Als ik de stream start is de latency ongeveer 1,5 seconde mar deze loopt ook nog iets uit als het systeem langer draait. Daarom zoek ik een manier waarop dit kan met lagere latency. Alle trucjes die ik hiervoor online heb gevonden toegepast maar met zeer matige verbeteringen. Ook andere manieren om de RTMP stream naar HDMI te krijgen zijn niet gelukt (o.a. OBS Studio etc.)

Aangezien de camera op het hoofd gedragen wordt, en er ook al een powerbank (voeding voor Gopro, looptijd langer dan batterijduur vereist) en beltpack voor een lavaliermicrofoon gedragen worden is het niet heel gewenst om daar veel meer aan toe te voegen.

De persoon die de camera draagt moet de handen volledig vrij hebben en voldoende bewegingsvrijheid om werkzaamheden uit te voeren en te laten zien.

Is hier een andere oplossing voor die meer realtime is? Als het nodig is hiervoor een andere actioncam of andere apparatuur aan te schaffen zijn daar wel mogelijkheden voor binnen een beperkt budget. (enkele honderden euros kan, maar moet niet al te hard richting 1000 gaan.)

Als aanvulling zou het erg prettig zijn als dit op een lokaal netwerk zonder internet mogelijk zou zijn. De Gopro vereist een werkende internetverbinding, anders weigert deze met het wifi netwerk te verbinden ook al gaat de RTMP stream naar een lokale server.

Als iemand hiermee ervaring heeft, of andere ideeen, dan hoor ik ze graag!

Alle reacties

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:35

JJ White

Prutser Eerste Klas

Het is niet helemaal duidelijk van de beschrijving, maar de stream moet uiteindelijk op de ATEM komen die niet direct aan de persoon met de GoPro verbonden is, dus het geheel moet draadloos zijn?

Anders zou bijvoorbeeld een MediaMod met HDMI kabel een lagere latency moeten geven voor een directe verbinding.

• ToTheBone
een draadloze verbinding is inderdaad wel vereist. Een camera met een lange kabel is ook aanwezig maar dat zou de persoon met de gopro op het hoofd teveel beperken en hinderen.

• ToTheBone
Waar ik mezelf nu een beetje in aan het verdiepen ben zijn fpv cameras voor drones maar daar ben ik nog niet echt in thuis en lijkt geen kant en klaar pakketje maar vereist nog iets teveel knutselwerk voor wat ik tot nu toe ben tegengekomen. Ook lijken hdmi poorten als uitgang daar zeldzaam (maar niet toraal afwezig) Iemand daar ervaring mee?

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Kun je hiervoor niet NDI gaan inzetten?
Daarvoor zijn ook plugins voor OBS beschikbaar.

• ToTheBone
Ik kende NDI niet, ziet er best interessant uit, zal ik me eens in gaan verdiepen. Zijn er actioncams die dit via wifi ondersteunen? Tot nu toe zie ik voornamelijk PTZ cameras niet niet echt op het hoofd te dragen zijn.

• PStweak
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21-04 10:13
Hoe meet je de latency, en hoe weet je dat die niet in de GoPro interne processing zit?

• ToTheBone
Ik meet de latency niet nauwkeurig maar schat die nu (ik zie wat er live gebeurt en tel tot wanneer ik het op mijn scherm zie) op 3+ seconden.
Als de Gopro de oorzaak is, prima, dan heb ik daar iets anders voor nodig. Dat is ook mijn vraag, weet er iemand een oplossing die dat sneller doet. Als dat met een andere actioncam beter gaat hoor ik dat graag als er iemand ervaring mee heeft.
Pagina: 1