In mijn zoektocht naar een oplossing voor het meten van het verbruik per groep/fase kwam ik dit product tegen:
DFPM211
De hoofdmodule kost 45USD en elke sensor kost 11 USD
Mij lijkt het een fijn product, met name doordat je de sensoren onderling kan verbinden, is het aantal kabels beperkt.
Als ik kijk naar alternatieven zoals shelly of openenergymonitor.org of ESPHome of andere oplossing via CT klemmen, dan zijn er veel draden nodig of er is geen goede ondersteuning voor 3 fases.
Met de oplossing van Dfun zou ik met homeassistant met modbus RS485 de boel kunnen uitlezen en mijn overzichten kunnen maken. Ook kan ik eenvoudig één verbruiker of groepen van verbruikers gaan meten. Al bedrading per verbuiker komt al in de meterkast, dus een extra sensor is er zo om heen gezet.
Het grootste nadeel is dat deze oplossing door slechts 1 fabrikant wordt geleverd. Dus een vendor-lockin heb ik gecreëerd. Daarnaast kan ik heel weinig ervaringen vinden.
Graag hoor ik jullie feedback op deze oplossing of mogelijk andere opties.
Mijn situatie is:
3x25A aansluiting
Hoofdmeterkast
11 één fase groepen
3 drie fase groepen
2 drie fase groepen naar de sub-meterkasten
2e meterkast
3 één fase groepen
1 drie fase groep
3e meterkast:
6 één fase groep
DFPM211
De hoofdmodule kost 45USD en elke sensor kost 11 USD
Mij lijkt het een fijn product, met name doordat je de sensoren onderling kan verbinden, is het aantal kabels beperkt.
Als ik kijk naar alternatieven zoals shelly of openenergymonitor.org of ESPHome of andere oplossing via CT klemmen, dan zijn er veel draden nodig of er is geen goede ondersteuning voor 3 fases.
Met de oplossing van Dfun zou ik met homeassistant met modbus RS485 de boel kunnen uitlezen en mijn overzichten kunnen maken. Ook kan ik eenvoudig één verbruiker of groepen van verbruikers gaan meten. Al bedrading per verbuiker komt al in de meterkast, dus een extra sensor is er zo om heen gezet.
Het grootste nadeel is dat deze oplossing door slechts 1 fabrikant wordt geleverd. Dus een vendor-lockin heb ik gecreëerd. Daarnaast kan ik heel weinig ervaringen vinden.
Graag hoor ik jullie feedback op deze oplossing of mogelijk andere opties.
Mijn situatie is:
3x25A aansluiting
Hoofdmeterkast
11 één fase groepen
3 drie fase groepen
2 drie fase groepen naar de sub-meterkasten
2e meterkast
3 één fase groepen
1 drie fase groep
3e meterkast:
6 één fase groep
Klaas