Energiemeter met de DFUN DFPM211

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:15
In mijn zoektocht naar een oplossing voor het meten van het verbruik per groep/fase kwam ik dit product tegen:
DFPM211
De hoofdmodule kost 45USD en elke sensor kost 11 USD

Mij lijkt het een fijn product, met name doordat je de sensoren onderling kan verbinden, is het aantal kabels beperkt.
Als ik kijk naar alternatieven zoals shelly of openenergymonitor.org of ESPHome of andere oplossing via CT klemmen, dan zijn er veel draden nodig of er is geen goede ondersteuning voor 3 fases.

Met de oplossing van Dfun zou ik met homeassistant met modbus RS485 de boel kunnen uitlezen en mijn overzichten kunnen maken. Ook kan ik eenvoudig één verbruiker of groepen van verbruikers gaan meten. Al bedrading per verbuiker komt al in de meterkast, dus een extra sensor is er zo om heen gezet.
Het grootste nadeel is dat deze oplossing door slechts 1 fabrikant wordt geleverd. Dus een vendor-lockin heb ik gecreëerd. Daarnaast kan ik heel weinig ervaringen vinden.
Graag hoor ik jullie feedback op deze oplossing of mogelijk andere opties.

Mijn situatie is:
3x25A aansluiting

Hoofdmeterkast
11 één fase groepen
3 drie fase groepen
2 drie fase groepen naar de sub-meterkasten

2e meterkast
3 één fase groepen
1 drie fase groep

3e meterkast:
6 één fase groep

Klaas

Alle reacties

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:09
Poeh voor die prijsklasse kan ik niks vergelijkbaars vinden, dan is shelly nog het meest betaalbaar als je meerdere groepen wilt gaan meten.

De vraag is ook wat is je doel om zo uitgebreid je groepenkast door te meten?
Want dit kan je echt netjes met alleen maar professionele installatie tech spul doen $$$.

Ik meet met een P1 wat er in en er uit gaat naar de Enexis, mijn zonnepanelen en laadpaal met twee Shelly PRO EM3 de losse stroom klemmen nemen wel wat ruimte in, ze hebben tegenwoordig ook mooie stroomklemmen die meteen op de in/uitvoer zit van je 3 fase groep.

Mijn plugin accus en andere grootverbruikers doe ik met de nieuwe Plug M Gen3 die kunnen 13A aan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je het uit kunt lezen met Modbus en ze de documentatie aanbieden zou ik het geen vendor-lockin noemen. Er is alleen gewoon geen (open) standaard voor zoiets.

Verder wel interessant ding voor die prijzen. Maar waar kan je het kopen dan? Dat wordt me nog niet duidelijk.

Wel zien de current clamps er vrij bulby uit zo met RJ12. En je moet wel echt heeeeeeeeeeeeeeeele korte kabeltjes hebben wil het niet snel een bende worden.

Als alternatief, een paar Shelly 3EM-63 zijn ook nog wel compact. Die kan je met de W-versie ook wel voor 1-fase groepen gebruiken.