Verzekering/Certificering 75kWh Victron systeem (Zelfbouw)

Pagina: 1
Acties:

• ktmt2615
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 04-04 14:09
Hoi allemaal,
Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een nieuwe woning, waar de vorige eigenaar een behoorlijk serieus systeem heeft achtergelaten: een 75kWh batterijopslag op basis van Victron apparatuur.
Hoewel de installatie er optisch strak uitziet, is deze door de vorige eigenaar zelf opgebouwd en (nog) niet officieel gecertificeerd/gekeurd. Nu ik een nieuwe opstalverzekering aan het afsluiten ben, loop ik tegen een paar vraagtekens aan waar ik graag jullie expertise voor gebruik.
De setup:
• Capaciteit: 75 kWh (LFP).
• Inverters/Laders: Victron (MultiPlus/Quattro setup).
• Status: Zelfbouw/DIY door vorige bewoner, geen keuringsrapport aanwezig.
Gezien de omvang (75kWh is nogal wat voor een woonhuis) en de PGS-37 richtlijnen die steeds vaker door verzekeraars worden aangehaald, maak ik me wat zorgen over de dekking bij brand (ook als de oorzaak niet de accu is).
Mijn vragen aan de ervaringsdeskundigen hier:
1. Keuring: Is een SCIOS Scope 12 keuring in dit geval de way-to-go, of zijn er voor dergelijke grote "zelfbouw" systemen specifieke inspecteurs die jullie aanraden?
2. Verzekeraars: Zijn er verzekeraars (opstal) die bekend staan om hun soepele of juist strikte acceptatie van grote Victron/DIY opslag-systemen? Ik hoor goede verhalen over VEH en Centraal Beheer, maar zij lijken vooral naar 'standaard' consumentensystemen te kijken.
3. Certificering: Moet ik de installatie officieel laten "her-installeren" door een gecertificeerd bedrijf om de DIY-stempel kwijt te raken voor de verzekering, of volstaat een onafhankelijke keuring op de bestaande situatie?
Ik ben benieuwd of er meer Tweakers zijn met >50kWh systemen en hoe jullie dit zwart-op-wit hebben gekregen bij de verzekering.
Alvast bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dd3B63tIuQDa8playcSZBzykHLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzCpqzC5bSgBLjfIdBdyxwfP.png?f=fotoalbum_large

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heftig wel, zeg niet dat iets fout is, maar ik zou via de Victron website een installateur zoeken die je uitnodigd voor een schouwing en wat geld reserveert voor een herbouw door diegene volgens de nen1010 en de PGS37.

Dan praat je hoogstwaarschijnlijk over nieuwe bekabeling en groepenkast, zodat die installateur weet dat dat allemaal weer goed is en vastgezet is volgens de specificaties.

Daarnaast Unive
ik begrijp dat je vragen hebt over je thuisbatterij.
Deze is meeverzekerd op de woonverzekering.
Je dient wel onderstaande adviezen in gedachte te houden.
Plaats de accu/batterij niet in leefruimtes en vluchtroutes, gezien het vrijkomen van giftige dampen bij een brand. Het beste is de accu buiten te plaatsen.
Zorg voor voldoende ventilatie.
Zet geen brandbare zaken in de nabijheid van de accu/batterij.
Laat de accu/batterij door een erkend installateur plaatsen.
Plaats een rookmelder bij de accu.

Duurzame energie oplossingen zijn bij ons standaard verzekerd, je hoeft dus verder de verzekering niet aan te passen en ook zijn er geen aanvullende voorwaarden.

[ Voor 48% gewijzigd door Vorkie op 03-04-2026 12:35 ]