@
Pejdref Ik was even ziek, dus ik heb niet eerder kunnen reageren.
De inhoudelijke reactie is, zoals Zenomyscus ook aanhaalt, dat het inderdaad uitgebreid genoemd is. Dit is een korte update, de rekenwijze is niet veranderd vergeleken met de originele review, en volgens mij heb ik duidelijk benoemd met welke prijzen en waarom ik heb gerekend.
Voor de extra duidelijkheid:
De gemiddelde energieprijs (energievergelijk.nl) voor een kWh-energie (geen dynamische prijzen) van contracten van 1 & 3 jaar, vast en variabel, bedragen 0,28 euro/kWh. Die 28 cent heb ik als uitgangspunt genomen.
De terugleverboetes en terugleververgoedingen bedragen - opnieuw gemiddeld - respectievelijk 0,1114 euro/kWh en 0,119 euro/kWh. Dat verschil van 0,007 euro heb ik (zoals in de tekst vermeld) weggestreept.
Natuurlijk is dat een fictief scenario: ik kan onmogelijk (nou ja, het zou een onoverzichtelijke getallenbrij worden, alles kan natuurlijk) alle variablelen doorrekenen voor elke energieleverancier, met elke contractvariatie, en bovendien zit daar in de praktijk nog allerlei variatie in met kortingen, de prijzen ten tijde van verlengingen, etc etc.
De enige ietwat realistische 'praktijk'berekening die ik zou kunnen maken, is op basis van mijn eigen energierekening, maar ook dat gaat scheef, want mijn energieverbruik is niet jaar op jaar 1-op-1 vergelijkbaar.
Dus heb ik gekozen, net als bij het uitgebreidere verhaal in november, voor een berekening die uitgaat van geldende energieprijzen. Dan kun je op basis van het voorbeeld zelf berekenen wat het jou zou schelen, mocht je daar interesse in hebben. Ik zou echter denken dat het, tenzij je enorm gaat sturen en met dynamische contracten werkt, onder de streep niet veel zal afwijken van het gepubliceerde.
Wat het wel of niet bestaan van de salderingsregeling betreft: dat is een lastige variabele waar moeilijk mee te rekenen is. Ter illustratie: over 2025 was mijn teruglevering in balans met mijn verbruik (nou ja, netto dan, want inclusief direct verbruik overproduceer ik). Alsnog moest ik flink betalen... Met steeds veranderende prijzen voor stroom (mijn leverancier((s) hebben meerdere keren de prijzen aangepast in 2024 tot 2026) is het sommetje schier onmogelijk.
Een berekening die uitgaat van de situatie waarin een thuisaccu voor de meesten interessant is - geen salderingsregeling zoals straks in 2027 - is het meest relevant.