• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
Ik heb per toeval een D-Link DIR-518L liggen welke ikzelf nooit gebruikt heb; ik gebruikte nooit D-Link met redenen.

Nu heb ik het idee om het ding als MWAN3 AP op te zetten met een bedraadde WAN-verbinding eraan. OpenWRT is geen optie en het ding is outdated.

Wat denken "we" ervan ?

Het gaat hierom:

https://tweakers.net/pric...bile-cloud-companion.html

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:36
10+ jaar oud
Prijs van een paar tientjes
100Mbps ethernet?
Nee, dat ding is rijp voor de kliko

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Tivoler
GarBaGe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:36:
10+ jaar oud
Prijs van een paar tientjes
100Mbps ethernet?
Nee, dat ding is rijp voor de kliko
Meer is niet altijd beter... onderbouw je statement.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wij hier denken dat het onzinnig is om een EOL WiFi apparaat met firmware uit 2016 nu nog te gebruiken, wegens security redenen. Je komt er misschien wel mee weg als je toegang beperkt, maar toch.

Het is gebaseerd op Fedora 12 die sinds 2010 EOL is.

Koop beter van een Europese leverancier die wel firmware updates verstrekt, bijvoorbeeld Fritz of MikroTik. Niet veel duurder dan de originele prijzen van dit apparaat.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Tivoler schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:46:
[...]

Meer is niet altijd beter... onderbouw je statement.
Vriend, doe jezelf een plezier, gooi dat ding in de kliko, dat ding is niet veilig.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Tivoler
*knip*
mrmrmr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:48:[/b]
Wij hier denken dat het onzinnig is om een EOL WiFi apparaat met firmware uit 2016 nu nog te gebruiken, wegens security redenen. Je komt er misschien wel mee weg als je toegang beperkt, maar toch.

Het is gebaseerd op Fedora 12 die sinds 2010 EOL is.

Koop beter van een Europese leverancier die wel firmware updates verstrekt, bijvoorbeeld Fritz of MikroTik. Niet veel duurder dan de originele prijzen van dit apparaat.
Nergens voor nodig

Dat Fedora verhaal prima, het gaat me er inderdaad meer om als wanneer de toegang beperkt is. Jij hebt vast zaken die ook verouderd en niet veilig zijn in welke vorm dan ook; schijnveiligheid is ook maar zo wat en at some point heb je altijd zaken open liggen dus waar ligt met dit apparaat op wifi de grens; bedraad is echt geen probleem omdat de "WAN" ook achter een firewall zal hangen.

Het gaat dus om de praktische ervaring; ik ben vrij zeker dat jij zaken ook niet 100% up-to-date hebt draaien en onveilige zaken (van 10 jaar geleden of meer) gebruikt.

Een paar tientjes kun je ook anders besteden; en kom niet met schade achteraf verhalen want die heb je ook wanneer je je telefoon verlies >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Yariva op 02-04-2026 20:15 ]

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:40
Je hebt nog steeds niets onderbouwd; en kopieer het niet van je voorganger.

teacher in "Zonnepanelen op 50 meter afstand en thuisbatterij"

[ Voor 20% gewijzigd door Yariva op 02-04-2026 20:17 ]

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:14
Als je toch niet van iemand hier aanneemt dat je die AP niet meer moet gebruiken omdat ie zo lek is als een vergiet, waarom dan toch nog vragen?

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:36

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Rensjuh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:34:
Als je toch niet van iemand hier aanneemt dat je die AP niet meer moet gebruiken omdat ie zo lek is als een vergiet, waarom dan toch nog vragen?
Dat dus, ik ga ook niet meer op hem reageren.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Tivoler
boers706 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:29:
1. Ik ben je vriend niet
2. Met zo'n instelling krijg je er ook geen vrienden bij
3. Je hebt nog steeds niets onderbouwd; en kopieer het niet van je voorganger.

teacher in "Zonnepanelen op 50 meter afstand en thuisbatterij"
Jij draagt niets bij en bereikt zelf niets; je loopt mee.
Rensjuh schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:34:
Lek waar in welke vorm; kom eens ergens mee ?
CrankyGamerOG schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:34:
[...]

Dat dus, ik ga ook niet meer op hem reageren.
Als je niets kan pinpointen en alleen maar algemeen kan (mee)roepen dan begrijp ik dat volledig.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:59
Wij kunnen hier niet alle security-issues van dat ding benoemen, dus ik zou hem gewoon gebruiken als ik jou was, is wel veilig.

Maar even serieus, om uit te gaan zoeken wat hier precies op van toepassing is, is gewoon te saai, ga ik niet doen. In principe heeft deze elke vulnerability die sinds pakweg 2016 in Linux zat, plus nog wat meer door de bedroevende manier waarop D-Link z'n webinterface, etc. heeft gebouwd.
Wifi specifiek zal last hebben van KRACK, maar dat vereist wel fysieke toegang tot het wifi-signaal, dus als je in alleen in het bos woont hoeft het geen issue te zijn. Maar benader het dan als een open netwerk, want dat is het in feite.
Verder zal de DNS-server vatbaar zijn voor allerlei MITM/poisoning-gedoe, maar misschien gebruik je de DNS niet voor je setup.
De NAT is ook een punt van aandacht, wat dat betreft.

Dit kan best lang goed gaan, natuurlijk. Hou ons op de hoogte!

Overigens voorspel ik zonder verdere onderbouwing dat je dit apparaat helemaal zat gaat zijn lang voordat je gehackt wordt.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
Wat een figuur, zie ook dat andere topic van meneer hierboven ^

Geen moeite hieraan verspillen. TS is houdt ervan om moeilijk te doen

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:12

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb in bovenstaande nog geprobeerd het wat netter te maken. Bij nader inzien m.b.t. het niveau gooi ik deze dicht. We gaan maar eerst eens normaal met elkaar communiceren.

Voor OP: inmiddels heb je wat feedback van mede-Tweakers gekregen in welke richting je moet kijken.

[ Voor 60% gewijzigd door Yariva op 02-04-2026 20:18 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.