Mijn vraag
Ik probeer in te schatten of t nemen van (3fase) p5 enphase (5kwh) met enphase q7plus 3fase een efficientievoordeel heeft ten opzichte van alpha smile G3.
Relevante software en hardware die ik gebruik.
3fase en 3fase qrelais met enphase Q7+ microomvormers.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens enphase zelf hebben de omvormers 6 micro omvormers in de accu die naar vermogensbehoefte bijschakelen waardoor ze 90% rendement halen.
Ik denk zelf:
Enphase micro omvormers gaan op dak naar 230vac , in huis terug naar batterij DC. En op vraag wéér terug naar vac.
Enphase op dak en enphase als batterij sturing misschien werkt dat efficienter.
Waarom toch smole g3?
9.3kwh tegen zelfde prijs als 5kwh enphase.
8-10kwh is een beetje de sweetspot in thuis gebruik vs opslag voor meerdere dagen.
( je zou een bewolkte dag kunnen opvangen als hij goed vol is gegaan met de zonnige dag ervoor.)
Groter is vooral duurder niet efficienter.
( efficientie in % zonnestroom - bewaren- verbruiken en ik nog niet in beeld van alphaess.)
1 is mijn idee dat enphase en enphase efficienter werkt, (meer netto oplevert) dan enphase en alpha correct of is dat zo minimaal dat dat verwaarloosbaar is?
Reden batterij, 4.2Mwh perjaar 50%teruglevering nu.
Warmtepomp is ook in beeld.
Dus dan kan ik in herfst en lente zonnestroom gebruiken om de nacht te verwarmen en op dynamische markt goedkoop inslaan op de batterij om later naar eigen gebruiks behoefte gebruiken.
Tijd verschuiving flexibel.
Dus niet gebruik aanpassen naar prijs maar bufferen naar prijs.
Dank voor jullie inzichten.
Ik probeer in te schatten of t nemen van (3fase) p5 enphase (5kwh) met enphase q7plus 3fase een efficientievoordeel heeft ten opzichte van alpha smile G3.
Relevante software en hardware die ik gebruik.
3fase en 3fase qrelais met enphase Q7+ microomvormers.
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens enphase zelf hebben de omvormers 6 micro omvormers in de accu die naar vermogensbehoefte bijschakelen waardoor ze 90% rendement halen.
Ik denk zelf:
Enphase micro omvormers gaan op dak naar 230vac , in huis terug naar batterij DC. En op vraag wéér terug naar vac.
Enphase op dak en enphase als batterij sturing misschien werkt dat efficienter.
Waarom toch smole g3?
9.3kwh tegen zelfde prijs als 5kwh enphase.
8-10kwh is een beetje de sweetspot in thuis gebruik vs opslag voor meerdere dagen.
( je zou een bewolkte dag kunnen opvangen als hij goed vol is gegaan met de zonnige dag ervoor.)
Groter is vooral duurder niet efficienter.
( efficientie in % zonnestroom - bewaren- verbruiken en ik nog niet in beeld van alphaess.)
1 is mijn idee dat enphase en enphase efficienter werkt, (meer netto oplevert) dan enphase en alpha correct of is dat zo minimaal dat dat verwaarloosbaar is?
Reden batterij, 4.2Mwh perjaar 50%teruglevering nu.
Warmtepomp is ook in beeld.
Dus dan kan ik in herfst en lente zonnestroom gebruiken om de nacht te verwarmen en op dynamische markt goedkoop inslaan op de batterij om later naar eigen gebruiks behoefte gebruiken.
Tijd verschuiving flexibel.
Dus niet gebruik aanpassen naar prijs maar bufferen naar prijs.
Dank voor jullie inzichten.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....