Thuisbatterij van zelfde merk als zonnepaneelsysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:17

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Ik probeer in te schatten of t nemen van (3fase) p5 enphase (5kwh) met enphase q7plus 3fase een efficientievoordeel heeft ten opzichte van alpha smile G3.

Relevante software en hardware die ik gebruik.
3fase en 3fase qrelais met enphase Q7+ microomvormers.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens enphase zelf hebben de omvormers 6 micro omvormers in de accu die naar vermogensbehoefte bijschakelen waardoor ze 90% rendement halen.

Ik denk zelf:
Enphase micro omvormers gaan op dak naar 230vac , in huis terug naar batterij DC. En op vraag wéér terug naar vac.
Enphase op dak en enphase als batterij sturing misschien werkt dat efficienter.

Waarom toch smole g3?
9.3kwh tegen zelfde prijs als 5kwh enphase.
8-10kwh is een beetje de sweetspot in thuis gebruik vs opslag voor meerdere dagen.
( je zou een bewolkte dag kunnen opvangen als hij goed vol is gegaan met de zonnige dag ervoor.)
Groter is vooral duurder niet efficienter.
( efficientie in % zonnestroom - bewaren- verbruiken en ik nog niet in beeld van alphaess.)

1 is mijn idee dat enphase en enphase efficienter werkt, (meer netto oplevert) dan enphase en alpha correct of is dat zo minimaal dat dat verwaarloosbaar is?

Reden batterij, 4.2Mwh perjaar 50%teruglevering nu.
Warmtepomp is ook in beeld.
Dus dan kan ik in herfst en lente zonnestroom gebruiken om de nacht te verwarmen en op dynamische markt goedkoop inslaan op de batterij om later naar eigen gebruiks behoefte gebruiken.
Tijd verschuiving flexibel.
Dus niet gebruik aanpassen naar prijs maar bufferen naar prijs.

Dank voor jullie inzichten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59
Prijstechnisch zou ik beide merken links laten liggen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Jan Workum schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:04:
Prijstechnisch zou ik beide merken links laten liggen.
En me richten op wat?
Aka wat staat er dan rechts te zwaaien? :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59
Energienerds.nl heeft een overzichtelijke keuzehulp en database.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:43
Er is geen enkele reden dat het Enphase labeltje maakt dat een AC gekoppelde accu efficiënter is dan een non-Enphase labeltje.

Je hebt altijd de dubbele omzetting

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:33:
Er is geen enkele reden dat het Enphase labeltje maakt dat een AC gekoppelde accu efficiënter is dan een non-Enphase labeltje.

Ja dat dacht ik ook, en het opschakelen van de q7plus microomvormers in de accu behuizing van de enphase bij meer afname zou dat nog iets doen in de omzettings efficientie? Ten opzichte van 1 grote omvormer?

• Ronald
Ik volg die zin niet…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:33:

Zeker True, maar alles in 1 eco systeem maakt het wel overzichtelijker.
(En als je bereid bent de supplier lock in boete daarvoor te betalen zou ik het doen)

Dat gezegd hebbende als je een beetje handig bent met HA valt dit ook af te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door TTommie op 03-04-2026 00:08 ]

Mr. T.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Enphase heeft 6 micro omvormers als dc ac omvormer en die schakelen bij als je afname vermogen toeneemt van 1 naar 2 naar 3 tot alle 6..
1 omvormer is aan voor 1A tot 10A. Is 1 grote omvormer minder efficient?

[@TTommie wat bedoel je met supplier lock in boete daarvoor te betalen zou ik het doen?

• Ronald
Enphase is een dure oplossing… de business case van een goedkope is al lastig.

Kijk maar naar de frontpagina.

Het verhaal over rendement verschil is dus niet relevant.

Even lekker cru: als je alleen een Enphase systeem wil omdat je Enphase op dak hebt, zet dan het geld op de bank.

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 03-04-2026 07:44 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 07:43:
Enphase is een dure oplossing… de business case van een goedkope is al lastig.

Kijk maar naar de frontpagina.

Het verhaal over rendement verschil is dus niet relevant.

Even lekker cru: als je alleen een Enphase systeem wil omdat je Enphase op dak hebt, zet dan het geld op de bank.
Duidelijk.
Mijn probleem is ik probeer te bedenken hoe mn overopwekking te verschuiven naar een punt dat ik t kan gebruiken.
Dat accu's niet terugverdienbaar zijn is op veelplekken te lezen en onbalansmarkt is ook niet een (zogoed) verdienmodel meer.
Dus de illusie dat accu's een investering is die rendement heeft heb ik niet.
Zolang de regering geen harde afspraken maakt over de minimale TLV voor particulieren ga ik er van uit dat het of 0.01euro/kwh word of zelfs het goedkoper is om panelen uit te schakelen als opbrengst hoger is dan eigengebruik.
Het is een beetje gebeten worden door de hond of de kat. En ik zet nog liever een electrische kachel , dikke ventilator aan in de tuin met volle zomerzon dan dat ik de energiemaatschappij gratis stroom geef. >:)

Dus als ik investeer in een thuisaccu is dat voor:
1 opbrengst opslaan voor eigengebruik oplater tijdstip.
2 goedkope urenstroom opzuigen in de tijd dat mn panelen onvoldoende opbrengen om in dure tijden op te consumeren.
( Ik besef dat ook dit steeds minder rendement oplevert omdat meer thuis accu's betekend minder hoge pieken en dalen in de dynamische markt.)

Maar ik begrijp eigenlijk dat die Alpha ook slechte kwaliteit/prijs is?

Wat zou een idee zijn dan voor een 3fase accupakket?

• Ronald
@copykat Ik kan niet adviseren over je gevoel :D Alleen over rationele zaken.

De regering stimuleert stroom verbranden in Airco's op standje ijsblokje best wel ;-)

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-04 21:17
Een 3 fase batterij is niet nodig om nul op de meter te draaien. De kWh meter verrekend dat intern, ook na afschaf van het salderen.
Wellicht kun je eens kijken naar een plug in batterij, bijvoorbeeld een Zendure. Max 2400W laden/ontladen (mits vast aangesloten op een eigen eindgroep). Schaalbaar, je kunt klein beginnen en als er reden voor is uitbreiden.

• G-addict
Ik heb zelf een Zendure Solarflow 2400AC, 5,76 kWh. Ook 5,76 kWp aan zonnepanelen op het dak en een full electric woning. De maand maart kon ik af met <20 kWh van het net afgenomen elektriciteit. Deels door enkele bewolkte dagen, deels omdat mijn batterij nog in een algemene groep is gestekkerd en max 800W ontlaadt.
Maar toch 91% zelfvoorzienend.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJWylZnSs0p202BubvDVAb5CIYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mBAQA43WyceaQW1ZAfCv9pP.jpg?f=fotoalbum_large

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45

mjl

Ugh

Marstek Venus E 3.0 is ook een optie, iets van 80-85% efficiëntie op 800w ontladen geloof ik, op 2500W ontladen nog wat hoger. Prijs zo rond de 1100-1200 euro voor 5.12 kWh (4,5 effectief, 12% minimale lading.

-------

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:17
Kun je niet gewoon vermogensbegrenzing instellen in dat Enphase systeem? Dan hoeft je geen accu te kopen die niet rond te rekenen is. Je warmtepomp aan de praat houden met een accu is ook wishful thinking.
Laat je systeem gewoon niet meer opwekken dan je verbruikt, klaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ronald
Daar heb je voor zover ik weet de luxe gateway voor nodig. Die wordt lang niet altijd geplaatst… want ook die is de hoofdprijs.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 15:53
Die metered gateway kost je wel 350 euro ofzo, maar dan kun je wel "0 export" draaien.
Zolang je netto iets terugkrijgt van je energieleverancier voor teruglevering heeft het geen zin om panelen te knijpen

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ga me nog eens inlezen. Concept lijkt ergens kreupel te lopen. Verdien model kan wel eens negatief blijven de komende jaren.
Sowieso is de thuisbatterij mn laatste stap in mn prioriteitenlijstje.
Wat is de beste Thuisbatterij van 2026?
Thuisbatterijnederland.nl
Komt alpha ess als 2de er uit..
Maar ik vermoed bevooroordeeld. Gesponsoorde site.
Dit onderstaande verhaal is denk ik copy paste op de thuisaccu cases.
review: 1 jaar met een thuisaccu: wat heeft het opgeleverd?
Wat een thuis accu die overdag volgenoeg komt kan opleveren is na ondergang zon verbruik ondersteunen. Dus misschien in de herfst en lente het warmtepomp electra gebruik iets ondersteunen met zonne energie en in de winter alleen daltarief zuigen om duur tarief te omzeilen.
Eerst maar eens kijken of warmtepomp AE
iets kan toevoegen aan mn zelf verbruik van zonnestroom.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 13:06
Kijk eens naar een sigenergy. Maatje van me ook genomen bij zijn enphase. Enphase zelf is mega duur zonder goede reden.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
jorisw86 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:01:
Kijk eens naar een sigenergy. Maatje van me ook genomen bij zijn enphase. Enphase zelf is mega duur zonder goede reden.
had ik inderdaad ook voorbij zien komen.
Enphase is inderdaad te prijzig tov de Alpha g3 smile t6.
op deze website van Atlaspower
is de sigenergy duurder dan de smile g3 t6 als ik t snel lees op de website.

• Mr Mike
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 09:03
Ik als gebruiker van de totale systeem van Enphase raad ik iedereen aan om wel verder te kijken. Enphase wil de Apple van zonnesysteem zijn en je betaald teveel tegenover wat je krijgt. Nadeel is ook dat alles moet beheerd worden door een partner en niet zelf

Zelf ben ik naar andere systemen te kijken zoals atlas en marstek.

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31
Iemand wel eens verdiept in off grid bedrijf in combinatie met AC gekoppelde opslag? Heb zelf AP Systems micro omvormers en bij aanschaf van een AC gekoppelde accu zou ik ook PV willen benutten bij wegvallen netspanning. Dan ben je denk wel merkgebonden? Iemand ervaring ermee, specifiek met 3 fase en onbalans tussen de opwek en de afname.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Brokencore ik meen me te herrinneren dat er vve's opgericht waren die gezamelijk een batterijstation kochten.
Dus van zeg 10 huis eigenaren, niet persee appartementen, die hun overstroom opslaan in een dikke accucontainer en verbruik weer verrekenen met elkaar inplaats van de energiemaatschappij.
Beetje als ik heb zonnestroom over, daar mag je je wasmachine op laten draaien voor x cent buurman. En de energie maatschappij verdient er niks aan.(hoe ze dat berekenen en regelen via de netbeheerder is me ontschoten)
Zo'n dikke noodstroom accu zal vast ook werken als off the grid accu. Punt is mag dat van de netbeheerder?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mr Mike schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:17:
Ik als gebruiker van de totale systeem van Enphase raad ik iedereen aan om wel verder te kijken. Enphase wil de Apple van zonnesysteem zijn en je betaald teveel tegenover wat je krijgt. Nadeel is ook dat alles moet beheerd worden door een partner en niet zelf

Zelf ben ik naar andere systemen te kijken zoals atlas en marstek.
Ik heb speciaal enphase gekozen wegens de geluiden die binnenshuis geplaatste omvormers maken. Koeling fans, schakel geluiden.(slaapkamer op zolder) En de micro omvormers waren effectiever dan de optimisers en 1 omvormer op mn oost west configuratie. 3fase qrelais ivm nul belasting indien een zware verbruiker op zolder kwam. ( iets met 12A max pv in en dan 16A up is teveel voor de 2.5mm2 ader. Is me voor gerekend hier door electraexperts.) Nu is die 12A verdeelt over 3fase in balans en ik heb 4mm2 getrokken , was maar .50 cent duurder per meter. (Als t weg gewerkt is kom je er niet meer bij dus optie's open houden.)
Was dit duurder? Zeker. Overkill in dimensie 230vac aanpassing? Vast. ( ik kan nu boven op zolder 380vac gebruiken 💪🏻 :+ )

Maar t werkt eigenlijk probleemloos terwijl bij de buren er al meerder keren iemand geweest is. Zelfde installatietijd.
Ik heb niet rekening gehouden met accu omzettingen omdat accu's nooit echt rendementtechnisch inbeeld kwamen. ( DC naar ac naar dc naar ac inplaats van niet omvormen en meteen de accu in)
(Nogsteeds kan je stellen dat thuisaccu's discutabel zijn met berekenen break even point.)

Die stekker( plug in) accu's zie ik meer als een soort mobiele powerstations. Beetje zwaar in kg maar thuis opladen op pv en dan in je electrische boot voor t weekend gevoel ( ook handig als je powertools/electrische BBQ op snoer wilt laten draaien off grid.)

Ander punt van zorg met goedkopere accu pakketten is brandbeveiliging, litium brandje op zolder is niet fijn, zegmaar dodelijk op meerdere vlakken. Rookgassen en temperatuur en niet makkelijk, zegmaar moeilijk uit te krijgen.
( electrische autobranden zijn een goed voorbeeld. Hé dat doet ie anders nooit meneer....)
Ben ook benieuwd hoeveel je opstal verzekering omhoog gaat op den duur met accus in huis.
Op dit moment is er geen extra kosten maar tja verdienmodel.....

Gelukkig kan plaatsing los van andere investeringen dus ik neig er naar om eerst gasloos te gaan en later een accu.(kan ik ook beter inschatten hoeveel een accu van 9.3kw toevoegd in de overproductie, onbelansmarkt met een wp op stooklijn ingesteld)

Mijn eerste idee was nu een thuisaccu plaatsen om na salderingstop meer stroom zelf te kunnen gebruiken ( vaatwasser, pcs tv licht enz s'avonds) en mn hr-cv nog even te laten werken tot ie echt te oud word. "Kleine" investering en snel geplaatst, kan meteen zn werk doen.
Maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat met de huidige geo politiek en daaraan gekoppelde olie en gas prijzen plus de (verbeterde) betere COP van een WP, een WP plaatsen meer oplevert in de terugverdien strategie. :X
Dus mn prioriteit is daarin geswitcht.
Nu nog even 16k vinden in een schoenendoos. 7(8)7

• Bazjuh
  • Laatst online: 17-04 22:59
Hoe krijg je de Zendure zo geïntegreerd in Homewizard?!
G-addict schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:05:
Ik heb zelf een Zendure Solarflow 2400AC, 5,76 kWh. Ook 5,76 kWp aan zonnepanelen op het dak en een full electric woning. De maand maart kon ik af met <20 kWh van het net afgenomen elektriciteit. Deels door enkele bewolkte dagen, deels omdat mijn batterij nog in een algemene groep is gestekkerd en max 800W ontlaadt.
Maar toch 91% zelfvoorzienend.[Afbeelding]

• G-addict
Bazjuh schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:02:
Hoe krijg je de Zendure zo geïntegreerd in Homewizard?!

[...]
Nu nog met een smartsocket van homewizard, een homewizard kWh meter ligt al klaar voor als ik de batterij op een eigen groep aansluit.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Nog iets dat bij batterijen rendement, terugverdien tijd opspeelt, zwabberende wetten die privegebruik investeringen een onzeker pad geven.
https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij
Dit is denk ik ook een van de redenen dat een accu van een auto niet terug mag leveren aan een huis installatie. Inkomsten verlies vh rijk.
(En bij lease autos natuurlijk omdat de laadpas betaald word door de baas en terugleveren "privegebruik zakelijke middelen" is.)

Wat eigelijk meteen een praktische vraag oproept,
Hoe discharched een thuis accu zodanig dat er niks langs de meter naar buiten gaat?

• Bazjuh
  • Laatst online: 17-04 22:59
Ah, een smart socket doet het niet bij mij. Dat komt de unit in storing…
G-addict schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:25:
[...]

Nu nog met een smartsocket van homewizard , een homewizard kWh meter ligt al klaar voor als ik de batterij op een eigen groep aansluit.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:31
Ik vind Enphase duur spul. De gateway ging hier kapot, 3 maanden na einde garantie.
150eu voor een kastje dat dat om de paar minuten een seintje wegstuurt, en enphase die je een middelvinger geeft want geen garantie, geen coulance niets.

Dat duwt me ook weg van andere enphase devices.

Heb wel PV met IQ7's, maar Homewizard plugins batteries voor opslag.

Blijf overigens mails krijgen omdat "mijn gateway offline is" kan me niet afmelden.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

copykat schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:41:

Dit is denk ik ook een van de redenen dat een accu van een auto niet terug mag leveren aan een huis installatie. Inkomsten verlies vh rijk.
Dit schurkt nu wel redelijk tegen wappie level aan. Waar staat precies dat een auto niet terug mag leveren aan een huisinstallatie? Heel Utrecht staat vol met auto's die bidirectional leveren en laden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
JvS schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:26:
[...]

Dit schurkt nu wel redelijk tegen wappie level aan. Waar staat precies dat een auto niet terug mag leveren aan een huisinstallatie? Heel Utrecht staat vol met auto's die bidirectional leveren en laden.
Ah dat wist ik niet, ik heb geen electrische auto. Ik dacht dat thuislaadsystemen geblokkeerd waren voor terugleveren als in terug naar je huis installatie. Dus dat je niet opgeslagen stroom in de accu vd auto kan gebruiken voor je wasmachine bijv.
Indien dat dus kan heb je met een electrische auto en een eigenlaadpaal geen losse thuisaccu nodig. Die staat dan buiten op wielen. :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

copykat schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:34:
[...]

Ah dat wist ik niet, ik heb geen electrische auto. Ik dacht dat thuislaadsystemen geblokkeerd waren voor terugleveren als in terug naar je huis installatie. Dus dat je niet opgeslagen stroom in de accu vd auto kan gebruiken voor je wasmachine bijv.
Indien dat dus kan heb je met een electrische auto en een eigenlaadpaal geen losse thuisaccu nodig. Die staat dan buiten op wielen. :)
Behalve dat-ie overdag op kantoor staat en s'avonds en s'nachts staat te laden. Klein puntje.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
JvS schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:37:
[...]

Behalve dat-ie overdag op kantoor staat en s'avonds en s'nachts staat te laden. Klein puntje.
Nee niet altijd. ( collega heeft prive een electrische auto ( dus staat veel thuis) en we rijden zakelijk nog stekkerloos hybrid.) En met thuis werken staat ie ook voor de deur. Wat vrij veel mensen doen voor een paar dagen per week.
Electrische boodschappen/2de auto....

Als je zomers bijv. Weet dat je 40% van je range nodig heb morgen kan je de 100% charged accu voor 50% leeg laten lopen gedurende avond en nacht.
Als je overdag ergens weer "goedkope" zonne stroom kan inslaan, dus vol laden ondanks dat je op 20% thuis kon komen. Heb je die s'avonds weer beschikbaar.
Beetje auto heeft 3x zoveel accu kwh en meer als de gemiddelde thuis accu.
5kwh of zelfs 10kwh uit je auto zuigen savonds/snachts zal prima moeten kunnen.
Dan is die buffer accu thuis helemaal niet nodig voor veel mensen.
(Maar we dwalen een beetje af.)

Ben wel benieuwd of de nieuwe generatie accus goedkoper per kwh worden.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 06-04-2026 23:26 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

jorisw86 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:01:
Zoals ik al zei, dat is de supplier lock in boete. Je wil alles graag overzichtelijk in 1 overzicht. En dat kan maar dan moet je alles in hetzelfde eco-systeem houden.

Of enthousiast met HomeAssistant aan de gang gaan. Dat werkt helemaal prima, ook hier met Enphase omvormers en Marstek accu’s. Mooie Dashboards en automatische schakelingen. Maar dit gaat zeker niet vanzelf en er zit een behoorlijk leercurve in als je nog nooit met HomeAssistant hebt gewerkt.

Mr. T.

Pagina: 1