Thuisbatterij van zelfde merk als zonnepaneelsysteem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:36

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Ik probeer in te schatten of t nemen van (3fase) p5 enphase (5kwh) met enphase q7plus 3fase een efficientievoordeel heeft ten opzichte van alpha smile G3.

Relevante software en hardware die ik gebruik.
3fase en 3fase qrelais met enphase Q7+ microomvormers.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens enphase zelf hebben de omvormers 6 micro omvormers in de accu die naar vermogensbehoefte bijschakelen waardoor ze 90% rendement halen.

Ik denk zelf:
Enphase micro omvormers gaan op dak naar 230vac , in huis terug naar batterij DC. En op vraag wéér terug naar vac.
Enphase op dak en enphase als batterij sturing misschien werkt dat efficienter.

Waarom toch smole g3?
9.3kwh tegen zelfde prijs als 5kwh enphase.
8-10kwh is een beetje de sweetspot in thuis gebruik vs opslag voor meerdere dagen.
( je zou een bewolkte dag kunnen opvangen als hij goed vol is gegaan met de zonnige dag ervoor.)
Groter is vooral duurder niet efficienter.
( efficientie in % zonnestroom - bewaren- verbruiken en ik nog niet in beeld van alphaess.)

1 is mijn idee dat enphase en enphase efficienter werkt, (meer netto oplevert) dan enphase en alpha correct of is dat zo minimaal dat dat verwaarloosbaar is?

Reden batterij, 4.2Mwh perjaar 50%teruglevering nu.
Warmtepomp is ook in beeld.
Dus dan kan ik in herfst en lente zonnestroom gebruiken om de nacht te verwarmen en op dynamische markt goedkoop inslaan op de batterij om later naar eigen gebruiks behoefte gebruiken.
Tijd verschuiving flexibel.
Dus niet gebruik aanpassen naar prijs maar bufferen naar prijs.

Dank voor jullie inzichten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:41
Prijstechnisch zou ik beide merken links laten liggen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Jan Workum schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:04:
Prijstechnisch zou ik beide merken links laten liggen.
En me richten op wat?
Aka wat staat er dan rechts te zwaaien? :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:41
Energienerds.nl heeft een overzichtelijke keuzehulp en database.

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er is geen enkele reden dat het Enphase labeltje maakt dat een AC gekoppelde accu efficiënter is dan een non-Enphase labeltje.

Je hebt altijd de dubbele omzetting

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:33:
Er is geen enkele reden dat het Enphase labeltje maakt dat een AC gekoppelde accu efficiënter is dan een non-Enphase labeltje.

Ja dat dacht ik ook, en het opschakelen van de q7plus microomvormers in de accu behuizing van de enphase bij meer afname zou dat nog iets doen in de omzettings efficientie? Ten opzichte van 1 grote omvormer?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik volg die zin niet…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:17

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Ronald schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:33:

Zeker True, maar alles in 1 eco systeem maakt het wel overzichtelijker.
(En als je bereid bent de supplier lock in boete daarvoor te betalen zou ik het doen)

Dat gezegd hebbende als je een beetje handig bent met HA valt dit ook af te vangen.

[ Voor 9% gewijzigd door TTommie op 03-04-2026 00:08 ]

Mr. T.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Enphase heeft 6 micro omvormers als dc ac omvormer en die schakelen bij als je afname vermogen toeneemt van 1 naar 2 naar 3 tot alle 6..
1 omvormer is aan voor 1A tot 10A. Is 1 grote omvormer minder efficient?

[@TTommie wat bedoel je met supplier lock in boete daarvoor te betalen zou ik het doen?

Pagina: 1