Minder dan optimale SMART resultaat hdd. Random disconnects

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 15:16
Mijn vraag
Moet ik deze schijf terug gaan sturen? Hij is nog binnen de garantie

Relevante software en hardware die ik gebruik
Win 11 - Vertical loading HDD drive bay & Horiz. loading.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bij de horizontale drive bay zie ik vooralsnog geen problemen. Bij de verticale stopt ie er af en toe mee en disconnect hij en zit hij in een loop met aan proberen te gaan en gekke geluiden te maken.
Ik heb crystaldisk erbij gehaald om te checken of het nog in orde is. Er zijn een aantal waarden die slechter zijn dan mijn andere schijven. Aan de ene kant lees ik 'het is seagate dus dan is het OK, die hebben andere waarden', maar op reddit lees ik better safe than sorry, vervangen die handel. Wat nu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpYE0hI2wq7SAOpoIdGF7k7KSSg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vDxgEX2mfXyqW6j0qFfSjFpq.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:19
In de tabel staat helemaal niets wat afwijkend of alarmerend is.
Het verklaart ook niet waarom je verticale drive zich afwijkend gedraagt.
Maar ik zou op grond van de tabel inhoud die drive eerder wantrouwen en niet meer gebruiken, dan de disk.

Wat opvalt is dat het aantal starts voor het aantal draaiuren vrij hoog is. Maar wellicht ligt dat aan de instellingen in Windows, het soort gebruik of het aanntal disconnects in de verticale drive?

• aquinox
Renault schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:50:
In de tabel staat helemaal niets wat afwijkend of alarmerend is.
Het verklaart ook niet waarom je verticale drive zich afwijkend gedraagt.
Maar ik zou op grond van de tabel inhoud die drive eerder wantrouwen en niet meer gebruiken, dan de disk.

Wat opvalt is dat het aantal starts voor het aantal draaiuren vrij hoog is. Maar wellicht ligt dat aan de instellingen in Windows, het soort gebruik of het aanntal disconnects in de verticale drive?
misschien is het zo'n seagate die zogenaamd nieuw is maar gerefurbished is?
Ik had zo'n analyse gedaan beyond smart waarin geen afwijkingen gevonden zijn maar misschien is er een manier die ik over het hoofd heb gezien.

Alle andere schijven werken prima in die verticale bay. Ik heb wel paar keer per dag dat ie disconnect... sinds relatief kort

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Heb het er eens over met de winkel waar je de schijf gekocht hebt....

Wie du mir, so ich dir.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 20:19
Is die vertical loading bay soms via USB aangesloten? Dat veroorzaakt wel vaker dit soort (contact)problemen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Je kan controleren of de FARM waarden overeenkomen:
sudo smartctl -l farm /dev/sda
(sda is hier de naam van de drive, kan ook een andere naam hebben)

smartctl is beschikbaar voor Linux en Windows.

Wat bedoel je met "Vertical loading HDD drive bay & Horiz. loading"?

Als het aan de hoek van plaatsing ligt kun je een plastic bay kopen die je op de vloer van de kast plaatst. Het is het beste om een horizontale bay te gebruiken en die stevig te bevestigen aan de kast zodat het niet gaat vibreren.

Vibratie zou problemen kunnen veroorzaken in een printplaat. Misschien kun je zien of er losse (zwevende) soldeerpunten of andere problemen zichtbaar zijn. Een scherpe hoge resolutiefoto kan helpen, die kun je hier posten.

• aquinox
Ik zal smartctl nog eens proberen. hd sentinel kon geen discrepantie ontdekken.
Ik heb een opname gemaakt van het geluid wat de drive continu maakt in de verticale bak.
verticaal bedoel ik dat er naar boven stekende sata poorten zijn en je de hdd erin legt obv zwaartekracht en een klein duwtje, in plaats van ze ergens in te schuiven in de diepte (horizontaal)

hierbij het geluid wat de hdd de hele tijd maakt
https://soundcloud.com/aq...m_campaign=social_sharing

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Het klinkt als 2 resets waarbij de koppen vanuit rust een seek uitvoeren. Blijkbaar lukt dat niet goed.

Ik zou hem horizontaal gebruiken. Kasten waarbij hard disks in allerlei verticale posities worden gebruikt zijn eigenlijk alleen geschikt voor SSD's en niet voor mechanische hard disks. Tegenwoordig wordt er zoveel data op elkaar gepropt dat zwaartekracht een grotere factor is geworden dan het ooit was.

Vanuit horizontale positie zou ik de hele disk volschrijven en teruglezen. Dat doe ik vaak met h2testw. Dat is een real world test, daarmee bereik ik betere resultaten dan allerlei andere tools die een halfzachte - meestal slechts gedeeltelijke - test uitvoeren. De grondige h2testw test duurt wel lang, maar dan heb je ook iets waarmee je bijna de hele disk kan controleren. Ook de beste manier om een hard disk te valideren als je hem net hebt aangekocht.

Met smartctl kun je ook tests uitvoeren die ingebakken zijn in de harddisk. Dat is niet altijd verstandig omdat testtools van de fabrikant problemen die zichtbaar zijn in SMART kan laten verdwijnen. Bewaar sowieso altijd screenshots.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
mrmrmr schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:59:
Ik zou hem horizontaal gebruiken. Kasten waarbij hard disks in allerlei verticale posities worden gebruikt zijn eigenlijk alleen geschikt voor SSD's en niet voor mechanische hard disks. Tegenwoordig wordt er zoveel data op elkaar gepropt dat zwaartekracht een grotere factor is geworden dan het ooit was.
Heb je ook enig wetenschappelijk bewijs dat je HDD's niet verticaal zou mogen gebruiken?
Ik ken genoeg NAS apparaten waar de HDD's verticaal gemonteerd zijn en al jaren probleemloos werken.
Ook bij het gebruik van HDD docks zet je de HDD zowat altijd verticaal er in en dat werkt gewoon.
HDD's draaien op zo'n 7500 toeren rond in een vacuum omgeving en 'zien' echt niet of ze nou horizontaal of verticaal gemonteerd zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:41
mrmrmr schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:59:
Het klinkt als 2 resets waarbij de koppen vanuit rust een seek uitvoeren. Blijkbaar lukt dat niet goed.

Vanuit horizontale positie zou ik de hele disk volschrijven en teruglezen. Dat doe ik vaak met h2testw. Dat is een real world test, daarmee bereik ik betere resultaten dan allerlei andere tools die een halfzachte - meestal slechts gedeeltelijke - test uitvoeren. De grondige h2testw test duurt wel lang, maar dan heb je ook iets waarmee je bijna de hele disk kan controleren. Ook de beste manier om een hard disk te valideren als je hem net hebt aangekocht.

Met smartctl kun je ook tests uitvoeren die ingebakken zijn in de harddisk. Dat is niet altijd verstandig omdat testtools van de fabrikant problemen die zichtbaar zijn in SMART kan laten verdwijnen. Bewaar sowieso altijd screenshots.
In een nas staan ze toch ook verticaal? Moet kunnen.

• aquinox
Laat ik het anders zeggen: De schijven zitten erin als een Ш met de onderste balk de connectors, ipv een E (linkerbalk de connectors)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:13
Seagate zelf geeft aan dat de schijven niet uitmaakt hoe ze gemonteerd zijn.
Yaksa schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:10:
HDD's draaien op zo'n 7500 toeren rond in een vacuum omgeving
Nou nee, dan zou de kop niet kunnen vliegen.
Pagina: 1