Scheuren in dakleer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:29
Dag Tweakers,

Vandaag was ik op mijn platte dak. Dit dakleer is in 2015 'vervangen' in opdracht van de vorige bewoner, garantie is verlopen in de zomer van 2025.

Nu viel mij op dat er een paar scheuren in het dakleer zaten. Als je er op drukt komt er wat water omhoog.
Ik heb nog een foto van 05-12-2025 en daar zie ik ze ook op zitten nu ik nog eens kijk.

De afgelopen 5 maanden heb ik geen lekkage klachten gehad, maarja als je het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. Het is boven een washok met een houten plafond. Dus ik zou zeggen; als dat zeiknat wordt, ga ik dat zien :+

Mijn vragen:
1. Hoe veel kwaad kan dit?
- Mijn eerste reactie was "k*t, dit moet ik z.s.m. aanpakken".

2. Kan ik hier zelf wat aan repareren, of is dit werk voor een pro?
- Kwam al wat tegen over bitumen kitten, hier ben ik zeker handig genoeg voor.

3. Hoe kan dit? Het lijkt bijna 'gesneden' zo diep lijkt het. Alleen staat dit dak wel lekker de hele dag te branden in de zomerzon, dus kan scheuren mij ook voorstellen.

Noemenswaardige werkzaamheden die zijn gebeurd sinds ik hier 12-2018 woon.
- 04-09-2020: Er is een bouwtechnische keuring geweest, waarbij inspecteur ook op het dak is geweest en niks heeft gezien.
- 06-2021: Velux dakraam laten installeren op schuin aangrenzend dak. Er zijn toen dakpannen opgeslagen rond deze plek, kwam ik naderhand achter.
- 07-2021 (update sinds originele post): Schilderwerk laten uitvoeren door een beunhaas speciaal. Die heeft 100% ook op het dat gezeten om deel van de houten boeideel te vervangen met dun multiplex.. Dat is op de 1 of andere manier 'op maat gemaakt'.
-14-11-2022 bladvangers laten leeghalen door (betrouwbare) klusjesman. Ik had hem expliciet gevraagd ook ff naar de staat van het dak te kijken. Zijn reactie "Alle bladvangers en regenpijpen zijn gecontroleerd, verder geen noemenswaardige problemen gevonden.".
- 05-2024 Dakrenovatie schuin dak. Toen zijn er op OSB platen dakpannen opgeslagen geweest op het dak.
- 12-2025 Zelf ben ik pas afgelopen december voor het eerst op dit dak geweest.
Update: niet relevant, oudere foto's gevonden.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FU1k7WQZ0QWf6arLXaSQwumPU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypEu5V9ZijaS1FfecEADtSyx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcE6sl2VeKGL0mfKWWc0U9Uw6oI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRnU4hnTnLEcNm0Uxm7RQ7la.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwHQv4F6jwrnht5HNq54qDKjJfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgnH8PqFXpmpAJast01fUavA.jpg?f=fotoalbum_large

Foto uit december waar het me nu net ook opvalt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21oXYyd3VepCW5Xwx7hj0IsfsOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuFxXuqwN3ERwGUFdQQ39gPa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AJM94 op 02-04-2026 19:09 ]

Beste antwoord (via AJM94 op 02-04-2026 19:08)

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Aangezien je geen lekkage hebt en het er mogelijk al sinds 2021 in zit zou ik me er niet te druk over maken. De komende dagen wordt het hopelijk droog weer. Dan kan onder de zon de boel goed uitdrogen. Effe checken bij dat kruis wat er onder zit. En daarna idd zelf de boel vullen/ repareren met een reparatiekit. Esthetiekprijs hoef je niet te winnen, functieprijs zou prettig zijn.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

franssie

Save the albatross

Dat lijken mij geen scheuren maar (zaag?)sneden.
Er is vast iemend hier in BK die weet hoe je dit kan lijmen/plakken, of anders een vakhandel wel. Vraag is dan natuurlijk wel wat eronder zit en hoever het water al is ingedrongen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Panzer_V
  • Nu online
In mei 2024 zijn er OSB platen opgeslagen geweest op dit dak.

Mijn 2 cents: deze OSB platen zijn in mei 2024 ook keurig op maat gesneden terwijl ze op dit dak lagen. Hierbij is het dakleer flink aan gort gesneden.

Oplossing: alles er af, hetgeen er onder zit repareren. Nieuw dakleer.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Daar heeft iemand met een stanleymes een paar keer zitten snijden.
Dat kruis zie je vaak bij dakdekkers om te kijken wat eronder zit.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:41
Misschien is het huidige boven een andere laag gelegd die nog wel dicht is. Dat zou verklaren waarom je geen lek van binnen ziet.

• AJM94
Dank voor de snelle reacties allen!

The plot thickens / ik moet echt langs bij de Pearl.
Ff in de archieven gedoken en ik heb nu foto's van 04-09-2023 gevonden waar ik nu ook 'het kruis' op zie. Ik zal eens kijken of ik de foto's van de bouwtechnische keuring kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPUgyf1rDI6O1Hll-wRvf_vPYHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSNbxvbZiJ9r4aFMnUh2l3X9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AJM94 op 02-04-2026 18:10 ]

• AJM94
Panzer_V schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:31:
In mei 2024 zijn er OSB platen opgeslagen geweest op dit dak.

Mijn 2 cents: deze OSB platen zijn in mei 2024 ook keurig op maat gesneden terwijl ze op dit dak lagen. Hierbij is het dakleer flink aan gort gesneden.

Oplossing: alles er af, hetgeen er onder zit repareren. Nieuw dakleer.
Goede suggestie. Rond die tijd zijn er ook dakpannen 'geslepen' om ze beter te laten passen, haakse slijper in het dakleer had ook gekund..

Echter zaten de sneden er al langer in, zie mijn geupdate post hierboven.

• AJM94
Wolly schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:32:
Daar heeft iemand met een stanleymes een paar keer zitten snijden.
Dat kruis zie je vaak bij dakdekkers om te kijken wat eronder zit.
Deze handeling las ik ook bij de Aquaplan Dak-reparatie handleiding.
"Snij blazen kruisvormig in, droog ze en vul ze op met DAK-REPARATIE."

Alleen.. er zijn ook rechte sneden, dus die zijn dan nog niet verklaard.

• Panzer_V
  • Nu online
Ik zie het. Driewerf hoera voor je foto archief!

Dan wordt het verder zoeken en deduceren. Die louche klusjesman in 2021? Als hij hout op maat heeft gezaagd kan hij zomaar in het dakleer terechtgekomen zijn.

Ook in 2021…dat Veluxraam. Hebben ze toen dakpannen moeten inslijpen? Alhoewel je dat volgens mij liever bij de plek zelf doet waar je ze gaat leggen.

Die beste man in 2022 kan je denk ik niets kwalijk nemen. Als je hem vraagt om langs te komen om bladvangers leeg te halen en hem daarna vraagt effe het dak te checken, dan vind ik het niet gek als hij het dak checkt met een ‘bladvangers leeghalen-oog’. Getuigt ook zijn reactie.

Acties:
  • Beste antwoord

• Panzer_V
  • Nu online
Aangezien je geen lekkage hebt en het er mogelijk al sinds 2021 in zit zou ik me er niet te druk over maken. De komende dagen wordt het hopelijk droog weer. Dan kan onder de zon de boel goed uitdrogen. Effe checken bij dat kruis wat er onder zit. En daarna idd zelf de boel vullen/ repareren met een reparatiekit. Esthetiekprijs hoef je niet te winnen, functieprijs zou prettig zijn.

• AJM94
Panzer_V schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:30:
Ik zie het. Driewerf hoera voor je foto archief!

Dan wordt het verder zoeken en deduceren. Die louche klusjesman in 2021? Als hij hout op maat heeft gezaagd kan hij zomaar in het dakleer terechtgekomen zijn.

Ook in 2021…dat Veluxraam. Hebben ze toen dakpannen moeten inslijpen? Alhoewel je dat volgens mij liever bij de plek zelf doet waar je ze gaat leggen.

Die beste man in 2022 kan je denk ik niets kwalijk nemen. Als je hem vraagt om langs te komen om bladvangers leeg te halen en hem daarna vraagt effe het dak te checken, dan vind ik het niet gek als hij het dak checkt met een ‘bladvangers leeghalen-oog’. Getuigt ook zijn reactie.
Ja, zijn de foto's toch niet voor niks! :P

Mijn klusjesman neem ik niks kwalijk inderdaad. Ik had dit zelf ook in 2023 en in 2025 kunnen zien.

En ja, ze hebben zeker wat moeten inslijpen bij het vervangen van het dakraam.

[ Voor 4% gewijzigd door AJM94 op 02-04-2026 18:38 ]

• AJM94
Panzer_V schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:32:
Eens, alleen was het wel even schrikken.

Het is nu inderdaad te nat buiten, anders had de kit er al op gezeten bij wijze van ;)
Pagina: 1