Automatische plint gezocht - robotstofzuiger

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In onze keuken krijgen we binnenkort een 'koffiecorner/meubel'. Het gaat er ongeveer uitzien zoals hieronder (die foto is ai, maar praktijk gaat er op lijken). Meubel wordt nog gebouwd.

Nu laat ik dat meubel in de basis maken zonder plint, zodat mijn Tapo RV30 max plus robotstofzuiger er in kan rijden. Dock komt dus in de kast op vloer te staan. Meubel krijgt geen liggende bodemplaat. Hierdoor kan ik in toekomst ook een ander robot dock plaatsen, bijv een grotere met automatische was en droog functie.

Maar eigenlijk wil ik geen open plint.
Ik wil het liefste dat de plint elektrisch open en dicht kan klappen.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Is zulke hardware 'kant-en-klaar' te koop?
Of eventueel stl files die ik kan printen en een los te kopen motortje bij koop?
En qua software en sensoren? Wat leent zich goed qua integratie zodat het servo motortje/luikje op tijd open en dicht gaat?

Ik zie veel insta/tiktok filmpjes over tof werkende systemen, maar kan zelf nooit de hardware en integratie er achter vinden... Niet te ingewikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7tTU2BriQy97f-2wXcxDjiwYfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsbzlTQ2xta3POc2X15fePu3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 02-04-2026 17:10 ]

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Heeeule lelijke oplossing in mijn ogen. Denk eerder hier aan: https://www.reddit.com/r/...pening_with_knight_rider/

Ben zelf van plan ook iets dergelijks te gaan doen met een kastje hier, heb me er nog niet in verdiept, maar volgens mij is er wel genoeg te vinden online? Kant-en-klaar ga je het niet vinden denk ik.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:13

ralpje

Deugpopje

Moet het per sé 'automatisch' zijn?
Je kunt overwegen een dubbelwerkend (piano?)scharnier te gebruiken, waardoor het 'klepje' gewoon meebeweegt met de stofzuiger als hij in- en uit rijdt.
Zolang er genoeg ruimte is om de klep weer terug te laten vallen in z'n originele positie zodra de stofzuiger in z'n dock staat lijkt me dat ook prima.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:05
ralpje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:04:
Moet het per sé 'automatisch' zijn?
Je kunt overwegen een dubbelwerkend (piano?)scharnier te gebruiken, waardoor het 'klepje' gewoon meebeweegt met de stofzuiger als hij in- en uit rijdt.
Zolang er genoeg ruimte is om de klep weer terug te laten vallen in z'n originele positie zodra de stofzuiger in z'n dock staat lijkt me dat ook prima.
Lijkt mij dat de stofzuiger dan opgesloten zit, aangezien hij geen "opening ziet".

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Iets als een shelly, een lineaire actuator en ha/homey?

Stofzuigers hebben een start status en een return to dock status, dus daar kan je wel iets mee in een flow.

Wise enough to play the fool

• Majesty
  • Niet online
Heinemancp schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:08:
[...]

Lijkt mij dat de stofzuiger dan opgesloten zit, aangezien hij geen "opening ziet".
Dit inderdaad, hij zal dan nooit doorrijden. Het moet automatisch open gaan, bijvoorbeeld op het moment dat de Robot het signaal geeft klaar te zijn met stofzuigen. Laat 'm dan 5 minuten open staan, dan moet hij wel binnen zijn. Kijk eens in het topic dat ik linkte @Allewijn , staat best veel informatie in de comments zag ik.

Mijn enige probleem is de 2 katten die ik her in huis heb: vrees dat er dan weleens één opgesloten gaat worden :P .

[ Voor 8% gewijzigd door Majesty op 03-04-2026 09:16 ]

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt allemaal alvast voor al het meedenken en de reacties.
@RudolfR dat schuif systeem is wel héél veel huisvlijt. Tof verzonnen door de maker, maar iets te 'grof' voor mij.

@Majesty zoiets idd! Alleen dan zonder knightrider spectacle :) én mijn plint is niet zo absurd hoog. Die krijgt een gewone 10,5 tot max 11cm hoogte. De robot zelf is precies 10cm hoog.

@ralpje moet wel automatisch zijn. Volgens mij moet hij ook open blijven staan want meen dat de robot het dock anders qua sensoren/communicatie niet goed terug kan vinden/er op kan rijden.
En idd mogelijk ook niet uit rijden zoals @Heinemancp zegt.

@teacher ik denk dat het idd op zulke platformen en hardware uit gaat komen als er niks kant en klaar te vinden is/ietsjes minder diy...

• Allewijn
  • Niet online
En ineens kom ik nu de al bijna perfecte hardware kant en klaar tegen op Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005011829728310.html?

Beetje te duur nog. Maar dit biedt mogelijkheden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Veel robots duwen wel voorzichtig voor als het bijvoorbeeld gordijnen zijn, dus ze kunnen wel wat omhoog duwen. Maar de terugweg gaat dan wel nog een stuk twijfelachtiger worden: Je kan het proberen eerst door er een houtje touwtje gordijnen voor te hangen, als hij daarmee overweg kan, lukt een lichtgewicht poortje wat gewoon hangt misschien ook. Maar ik vermoed inderdaad dat het neer gaat komen op aansturen.

Je zal wel de aansturing goed moeten wegwerken dat hij daar niet op vast komt te zitten als je 0.5cm-1cm speling hebt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:19

de Peer

under peer review

Allewijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:08:
En ineens kom ik nu de al bijna perfecte hardware kant en klaar tegen op Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005011829728310.html?

Beetje te duur nog. Maar dit biedt mogelijkheden.
Beetje jammer ook van 75 euro verzendkosten voor zoiets.

• Allewijn
  • Niet online
Zoals dit zou het voor mij mogen worden (zie filmpje), alleen iets veel losse onderdelen/programmeren nog voor mijn doen, maar wie weet...

https://community.openhab...uilt-into-a-closet/107106

Edit:

En vond er zojuist nog eentje waar ik alleen een aqara
Roller shade driver kant en klaar hoef te kopen en een beugeltje 3d printen waarvan de stl online staat:

https://www.reddit.com/r/...n_of_robot_vacuum_garage/

https://www.printables.co...-arm-for-aqara-roller-sha

[ Voor 48% gewijzigd door Allewijn op 03-04-2026 22:54 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:08
In onze woning hadden we op de 2e verdieping een klein stukje 'over' onder het schuine dak naast een dakkapel. Hier heb ik met een lineaire actuator een verticale schuifdeur gemaakt, welke binnen 2 schuifdeurprofielen van de Hornbach werkt. De boel wordt aangestuurd met een Zigbee relay.

Het was best een projectje maar werkt prima.

Bij Vevor verkopen ze redelijk goedkope lineaire actuators. En bij de bouwmarkt kan je genoeg vinden om dat om te zetten naar een automatische plint. Met Home Assistant en integraties voor de stofzuiger ga je er zeker wel uitkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25

John Doos

ClaudZaque

Allewijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:01:
Bedankt allemaal alvast voor al het meedenken en de reacties.
@RudolfR dat schuif systeem is wel héél veel huisvlijt. Tof verzonnen door de maker, maar iets te 'grof' voor mij.

@Majesty zoiets idd! Alleen dan zonder knightrider spectacle :) én mijn plint is niet zo absurd hoog. Die krijgt een gewone 10,5 tot max 11cm hoogte. De robot zelf is precies 10cm hoog.

@ralpje moet wel automatisch zijn. Volgens mij moet hij ook open blijven staan want meen dat de robot het dock anders qua sensoren/communicatie niet goed terug kan vinden/er op kan rijden.
En idd mogelijk ook niet uit rijden zoals @Heinemancp zegt.

@teacher ik denk dat het idd op zulke platformen en hardware uit gaat komen als er niks kant en klaar te vinden is/ietsjes minder diy...
Als de robot 10cm hoog is, en de plint 10,5 tot 11cm hoog gaat worden.

Zit je dan niet sws al te krap qua bewegingsruimte, of heb je tot op de mm nauwkeurig de dikte van de plint mee berekend?

Qua software kan ik je Homeassistant aanraden, gezien deze post is er in de toekomst wellicht ook baat bij meer automatisering en smarthome intergraties, maar ik zou dan beginnen met wat lampjes ofzo en niet gelijk dit project :+

Nee

• Allewijn
  • Niet online
@John Doos goed meegedacht. De plint zou ik héél dun kunnen laten maken, dus niet de standaard 18mm mdf, maar echt een heel dun plaatje die qua front wel dus hetzelfde blijft ogen als de plinten bij alle anderen keuken delen.
Dan lukt het qua hoogte mogelijk met bijv piano scharnieren.

Hardware dan mogelijk een aqara, wat ik zelf net online vond. En dan integratie via HA zoals jij zegt:

aqara roller shade driver kant en klaar kopen en een beugeltje 3d printen waarvan de stl online staat:

https://www.reddit.com/r/...n_of_robot_vacuum_garage/

https://www.printables.co...-arm-for-aqara-roller-sha

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 03-04-2026 22:59 ]

• Allewijn
  • Niet online
En als (HA) automatisering me niet gaat lukken (Mijn Tapo RV30 max plus robotstofzuiger werkt volgens mij niet volledig genoeg in HA om de juiste states te ontvangen qua vertrek en docking), dan kan ik altijd nog super simpel instellen dat klep om 01:00 uur omhoog moet en om 04:00 uur weer dicht, want mijn robot rijdt altijd in de nachten rond... Dan komt het altijd goed...

• Majesty
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:55:
En als (HA) automatisering me niet gaat lukken (Mijn Tapo RV30 max plus robotstofzuiger werkt volgens mij niet volledig genoeg in HA om de juiste states te ontvangen qua vertrek en docking), dan kan ik altijd nog super simpel instellen dat klep om 01:00 uur omhoog moet en om 04:00 uur weer dicht, want mijn robot rijdt altijd in de nachten rond... Dan komt het altijd goed...
Mij lijkt de Aqara route ook het meest praktisch.
Ik verwacht wel een filmpje van het resultaat 😁.

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:56
Eén bewegingssensor voor en één na het luik die bij detectie dmv een servo het luik voor een bepaalde tijd open zet en daarna weer vanzelf sluit.

• Majesty
  • Niet online
Wout r schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:48:
Eén bewegingssensor voor en één na het luik die bij detectie dmv een servo het luik voor een bepaalde tijd open zet en daarna weer vanzelf sluit.
Zodat het luik iedere keer open gaat als je er langs loopt? :p HomeAssistant automations werkt het beste denk ik.

• Wout r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:56
Majesty schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]

Zodat het luik iedere keer open gaat als je er langs loopt? :p HomeAssistant automations werkt het beste denk ik.
Goed voor de ventilatie ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wout r schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:03:
[...]

Goed voor de ventilatie ;)
Je bedoelt het als grap maar wel iets om rekening mee te houden; nattigheid die moet drogen. Je wilt niet een hoop vocht onder je kastjes opsluiten, laat staan als het tegen een (mogelijk matig geïsoleerde) buitenmuur is.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En wie zegt hoe lang je Tapo nog mee gaat? Een volgende stofzuiger past misschien niet eens onder de kast :)
Over het algemeen heb je een kast langer dan een stofzuiger ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:39

Bezulba

Formerly known as Eendje

Majesty schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:56:
[...]

We kennen allemaal winkelpanden die het slecht hebben ingesteld. We kennen echter ook genoeg winkelpanden waar het wel netjes werkt omdat ze de detectie een stuk beter hebben staan.

Allemaal een kwestie van afstellen dus. Je hoeft niet de hele kamer af te scannen op bewegen om het klepje open te gooien.

blup

• Allewijn
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:23:
En wie zegt hoe lang je Tapo nog mee gaat? Een volgende stofzuiger past misschien niet eens onder de kast :)
Over het algemeen heb je een kast langer dan een stofzuiger ;)
Uiteraard heb ik aan de meubelmaker maatvoeringen doorgeven waarbij toekomstige robots ook altijd passen. Ook modellen die een wasinstallatie hebben, etc. Ik heb alle maten van robots en docks bekeken van alle bekende merken en types.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Leuk idee, maar houd bij de dweilrobots ook rekening met waterreservoirs die je er aan de bovenkant uit moet tillen. Dan moet je of de dock steeds naar voren trekken of een royale hoogte aanhouden in die kast. Denk dat je zeker 80cm aan moet houden, maar misschien had je dat al.
Je hebt ook docks die je op water en afvoer kan aansluiten, daar heb je helemaal geen omkijken meer naar muv de stofzak eens per 2 maanden vervangen.
Ik zou zelf voor een aansturing gaan met Home Assistant en de klep ruim voor het geplande gebruik te openen en pas weer te sluiten als de robot aan het laden is in het dock. De klep zal open moeten blijven tijdens de schoonmaakroutine zodat ie de dock kan vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 07-04-2026 16:03 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bezulba schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:28:
[...]

We kennen allemaal winkelpanden die het slecht hebben ingesteld. We kennen echter ook genoeg winkelpanden waar het wel netjes werkt omdat ze de detectie een stuk beter hebben staan.

Allemaal een kwestie van afstellen dus. Je hoeft niet de hele kamer af te scannen op bewegen om het klepje open te gooien.
Je loopt nooit voor een kast langs? Verder vinden de meeste robots het dock op basis van infraroodsensors, dat werkt niet als je die klep sluit. -> open laten staan als de robot rijd.

Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
SRAM AXS Derailleur kapot? Ook die Fixen we!

• Allewijn
  • Niet online
@CyBeRSPiN Thanks voor het meedenken.
Als er ooit een robot komt met actieve was/dweil functie dan wordt het er idd eentje die direct op kraan en afvoer geïnstalleerd zal worden (dat kan op mijn locatie makkelijk).

Goeie tip mbt dat klep altijd open moet blijven tot robot terug komt. Anders kan hij zijn huisje niet vinden....

Hoe meer ik er over na denk, hoe makkelijker de automatisering gaat worden: ik stel hem gewoon op tijd in zoals ik al eerder als idee noemde: 01:00 klep open. 04:00 klep dicht.
Want robot rijdt hier toch altijd in nachten zijn rondje.
Super easy en zal áltijd werken.

Ik ga een Aqara E1 rolgordijn motor bestellen en beugeltje stl file printen.

Zal mijn plan dan aan meubelmaker tonen, dan kan hij de plint en (piano)scharnier misschien gelijk correct bouwen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:18

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

John Doos schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:51:
[...]

Als de robot 10cm hoog is, en de plint 10,5 tot 11cm hoog gaat worden.
Vergeet niet dat de oplader vaak nog wat hoger is. Ik zou dus vooraf heel goed opmeten wat de exacte hoogte van de robot+oplader is, voordat je een plinthoogte kiest.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Microkid schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:27:
[...]

Vergeet niet dat de oplader vaak nog wat hoger is. Ik zou dus vooraf heel goed opmeten wat de exacte hoogte van de robot+oplader is, voordat je een plinthoogte kiest.
Het meubel krijg geen bodemplaat, het basisstation kan dus in theorie zo hoog worden als het hele onderste vak van de kast.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allewijn schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 14:34:
[...]

Uiteraard heb ik aan de meubelmaker maatvoeringen doorgeven waarbij toekomstige robots ook altijd passen. Ook modellen die een wasinstallatie hebben, etc. Ik heb alle maten van robots en docks bekeken van alle bekende merken en types.
En alsnog zegt dat niks, want jij kunt niet in de toekomst kijken ;)

Fwiw: mijn oude neato xv signature was iets lager dan de huidige roborock s7 maxv. En dat maakt net het verschil tussen wel of niet onder een bed of kast willen.
Ook sensoren spelen een rol. Als dat ding niet genoeg ruimte ziet, durft ie niet zeg maar :+ En dat verschilt ook nog eens van bot tot bot

Point being: your mileage may vary ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leonvolt
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-04 18:36
Ik heb zelf voor een kastdeurtje deze geprint.
https://www.printables.co...echanism-for-robot-vacuum werkt prima, al gebruik ik hem voor een kastje waar een kattenbak achter staat in plaats van de robotstofzuiger

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:23
Allewijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:01:
Dat wordt een dunwandig plintje dan als die opengeklapt nog 10cm ruimte voor de robot over moet laten.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:47
Waarschijnlijk kan je ook iets compleet mechanisch maken. Voorbeelden genoeg van poorten die zo openen en sluiten:

https://www.instagram.com/reel/DWTCRUBCh44/

In het geval van een robotstofzuiger zou je de poort willen sluiten wanneer de robot op de oplader staat. In alle andere gevallen zou de poort open moeten staan. Houdt natuurlijk wel in dat de oplader ver genoeg naar achteren geplaatst moet worden zodat de robot er zelfstandig af kan rijden.

Technisch gezien zou je dus een klepje kunnen maken dat boven met een scharnier vast zit en waarbij de klep met een elastiek omhoog getrokken wordt. Als je dan de oplader achter op een soort wip plaatst die naar een kantelt wanneer de robot er tegenaan staat, zou je met een kabel op dat moment het klepje dicht kunnen laten trekken.

• Chaker
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-04 13:09
Is een servo icm arduino geen oplossing?
De plint moet niet te zwaar zijn lijkt mij.

• kampshef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-04 09:38
Dit is mooie oplossing:

https://www.en.robibox.com/

Maar helaas nog niet in Nederland.
Pagina: 1