Automatische plint gezocht - robotstofzuiger

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In onze keuken krijgen we binnenkort een 'koffiecorner/meubel'. Het gaat er ongeveer uitzien zoals hieronder (die foto is ai, maar praktijk gaat er op lijken). Meubel wordt nog gebouwd.

Nu laat ik dat meubel in de basis maken zonder plint, zodat mijn Tapo RV30 max plus robotstofzuiger er in kan rijden. Dock komt dus in de kast op vloer te staan. Meubel krijgt geen liggende bodemplaat. Hierdoor kan ik in toekomst ook een ander robot dock plaatsen, bijv een grotere met automatische was en droog functie.

Maar eigenlijk wil ik geen open plint.
Ik wil het liefste dat de plint elektrisch open en dicht kan klappen.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Is zulke hardware 'kant-en-klaar' te koop?
Of eventueel stl files die ik kan printen en een los te kopen motortje bij koop?
En qua software en sensoren? Wat leent zich goed qua integratie zodat het servo motortje/luikje op tijd open en dicht gaat?

Ik zie veel insta/tiktok filmpjes over tof werkende systemen, maar kan zelf nooit de hardware en integratie er achter vinden... Niet te ingewikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7tTU2BriQy97f-2wXcxDjiwYfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OsbzlTQ2xta3POc2X15fePu3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 02-04-2026 17:10 ]

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Heeeule lelijke oplossing in mijn ogen. Denk eerder hier aan: https://www.reddit.com/r/...pening_with_knight_rider/

Ben zelf van plan ook iets dergelijks te gaan doen met een kastje hier, heb me er nog niet in verdiept, maar volgens mij is er wel genoeg te vinden online? Kant-en-klaar ga je het niet vinden denk ik.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

ralpje

Deugpopje

Moet het per sé 'automatisch' zijn?
Je kunt overwegen een dubbelwerkend (piano?)scharnier te gebruiken, waardoor het 'klepje' gewoon meebeweegt met de stofzuiger als hij in- en uit rijdt.
Zolang er genoeg ruimte is om de klep weer terug te laten vallen in z'n originele positie zodra de stofzuiger in z'n dock staat lijkt me dat ook prima.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 15:40
ralpje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:04:
Moet het per sé 'automatisch' zijn?
Je kunt overwegen een dubbelwerkend (piano?)scharnier te gebruiken, waardoor het 'klepje' gewoon meebeweegt met de stofzuiger als hij in- en uit rijdt.
Zolang er genoeg ruimte is om de klep weer terug te laten vallen in z'n originele positie zodra de stofzuiger in z'n dock staat lijkt me dat ook prima.
Lijkt mij dat de stofzuiger dan opgesloten zit, aangezien hij geen "opening ziet".

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Iets als een shelly, een lineaire actuator en ha/homey?

Stofzuigers hebben een start status en een return to dock status, dus daar kan je wel iets mee in een flow.

Wise enough to play the fool

• Majesty
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Heinemancp schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:08:
[...]

Lijkt mij dat de stofzuiger dan opgesloten zit, aangezien hij geen "opening ziet".
Dit inderdaad, hij zal dan nooit doorrijden. Het moet automatisch open gaan, bijvoorbeeld op het moment dat de Robot het signaal geeft klaar te zijn met stofzuigen. Laat 'm dan 5 minuten open staan, dan moet hij wel binnen zijn. Kijk eens in het topic dat ik linkte @Allewijn , staat best veel informatie in de comments zag ik.

Mijn enige probleem is de 2 katten die ik her in huis heb: vrees dat er dan weleens één opgesloten gaat worden :P .

[ Voor 8% gewijzigd door Majesty op 03-04-2026 09:16 ]

• Allewijn
  • Niet online
Bedankt allemaal alvast voor al het meedenken en de reacties.
@RudolfR dat schuif systeem is wel héél veel huisvlijt. Tof verzonnen door de maker, maar iets te 'grof' voor mij.

@Majesty zoiets idd! Alleen dan zonder knightrider spectacle :) én mijn plint is niet zo absurd hoog. Die krijgt een gewone 10,5 tot max 11cm hoogte. De robot zelf is precies 10cm hoog.

@ralpje moet wel automatisch zijn. Volgens mij moet hij ook open blijven staan want meen dat de robot het dock anders qua sensoren/communicatie niet goed terug kan vinden/er op kan rijden.
En idd mogelijk ook niet uit rijden zoals @Heinemancp zegt.

@teacher ik denk dat het idd op zulke platformen en hardware uit gaat komen als er niks kant en klaar te vinden is/ietsjes minder diy...

• Allewijn
  • Niet online
En ineens kom ik nu de al bijna perfecte hardware kant en klaar tegen op Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005011829728310.html?

Beetje te duur nog. Maar dit biedt mogelijkheden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Veel robots duwen wel voorzichtig voor als het bijvoorbeeld gordijnen zijn, dus ze kunnen wel wat omhoog duwen. Maar de terugweg gaat dan wel nog een stuk twijfelachtiger worden: Je kan het proberen eerst door er een houtje touwtje gordijnen voor te hangen, als hij daarmee overweg kan, lukt een lichtgewicht poortje wat gewoon hangt misschien ook. Maar ik vermoed inderdaad dat het neer gaat komen op aansturen.

Je zal wel de aansturing goed moeten wegwerken dat hij daar niet op vast komt te zitten als je 0.5cm-1cm speling hebt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

Allewijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:08:
En ineens kom ik nu de al bijna perfecte hardware kant en klaar tegen op Ali:
https://nl.aliexpress.com/item/1005011829728310.html?

Beetje te duur nog. Maar dit biedt mogelijkheden.
Beetje jammer ook van 75 euro verzendkosten voor zoiets.

• Allewijn
  • Niet online
Zoals dit zou het voor mij mogen worden (zie filmpje), alleen iets veel losse onderdelen/programmeren nog voor mijn doen, maar wie weet...

https://community.openhab...uilt-into-a-closet/107106

Edit:

En vond er zojuist nog eentje waar ik alleen een aqara
Roller shade driver kant en klaar hoef te kopen en een beugeltje 3d printen waarvan de stl online staat:

https://www.reddit.com/r/...n_of_robot_vacuum_garage/

https://www.printables.co...-arm-for-aqara-roller-sha

[ Voor 48% gewijzigd door Allewijn op 03-04-2026 22:54 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:43
In onze woning hadden we op de 2e verdieping een klein stukje 'over' onder het schuine dak naast een dakkapel. Hier heb ik met een lineaire actuator een verticale schuifdeur gemaakt, welke binnen 2 schuifdeurprofielen van de Hornbach werkt. De boel wordt aangestuurd met een Zigbee relay.

Het was best een projectje maar werkt prima.

Bij Vevor verkopen ze redelijk goedkope lineaire actuators. En bij de bouwmarkt kan je genoeg vinden om dat om te zetten naar een automatische plint. Met Home Assistant en integraties voor de stofzuiger ga je er zeker wel uitkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:43

John Doos

ClaudZaque

Allewijn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:01:
Bedankt allemaal alvast voor al het meedenken en de reacties.
@RudolfR dat schuif systeem is wel héél veel huisvlijt. Tof verzonnen door de maker, maar iets te 'grof' voor mij.

@Majesty zoiets idd! Alleen dan zonder knightrider spectacle :) én mijn plint is niet zo absurd hoog. Die krijgt een gewone 10,5 tot max 11cm hoogte. De robot zelf is precies 10cm hoog.

@ralpje moet wel automatisch zijn. Volgens mij moet hij ook open blijven staan want meen dat de robot het dock anders qua sensoren/communicatie niet goed terug kan vinden/er op kan rijden.
En idd mogelijk ook niet uit rijden zoals @Heinemancp zegt.

@teacher ik denk dat het idd op zulke platformen en hardware uit gaat komen als er niks kant en klaar te vinden is/ietsjes minder diy...
Als de robot 10cm hoog is, en de plint 10,5 tot 11cm hoog gaat worden.

Zit je dan niet sws al te krap qua bewegingsruimte, of heb je tot op de mm nauwkeurig de dikte van de plint mee berekend?

Qua software kan ik je Homeassistant aanraden, gezien deze post is er in de toekomst wellicht ook baat bij meer automatisering en smarthome intergraties, maar ik zou dan beginnen met wat lampjes ofzo en niet gelijk dit project :+

Nee

• Allewijn
  • Niet online
@John Doos goed meegedacht. De plint zou ik héél dun kunnen laten maken, dus niet de standaard 18mm mdf, maar echt een heel dun plaatje die qua front wel dus hetzelfde blijft ogen als de plinten bij alle anderen keuken delen.
Dan lukt het qua hoogte mogelijk met bijv piano scharnieren.

Hardware dan mogelijk een aqara, wat ik zelf net online vond. En dan integratie via HA zoals jij zegt:

aqara roller shade driver kant en klaar kopen en een beugeltje 3d printen waarvan de stl online staat:

https://www.reddit.com/r/...n_of_robot_vacuum_garage/

https://www.printables.co...-arm-for-aqara-roller-sha

[ Voor 7% gewijzigd door Allewijn op 03-04-2026 22:59 ]

Pagina: 1