Nieuwe set - actief of passief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Mijn vraag

Ik ben op zoek naar een nieuw geluidssysteem om in de woonkamer muziek op te luisteren. Ik luister graag naar een plaat maar als ik mijn Spotify er ook aan kan koppelen, zou dat een grote pre zijn.
Relevante software en hardware die ik gebruik

De set komt op een lage brede platen kast te staan. Er zijn voldoende stopcontacten (geaard) en er is ook een ethernet aansluiting.

De platenspeler wordt waarschijnlijk de Denon dp 300f.

https://www.hifiklubben.n...f-draaitafel/dendp300fbk/

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik twijfel erg tussen een actieve of een passieve set. Ik heb nu twee verschillende gezien die mij ook optisch goed bevallen. Het moet er namelijk ook een beetje goed uit zien.

De twijfel zit onder andere in of een losse versterker erbij er wel mooi uitziet.

Ook vraag ik mij af of er niet een betere oplossing voor minder geld is. Het is namelijk best een uitgave voor mij.

Actief:

- platenspeler (zie link hierboven)
- KEF LSX II (https://www.hifiklubben.n...-actief/keflsx2amberhaze/)

Passief

- platenspeler
- Dali Kupid (https://www.hifiklubben.n...spreker/dalikupidgoldeye/)
- DENON PMA-900HNE (https://www.hifiklubben.n...ersterker/denpma900hneps/)

Als iemand mee zou willen kijken of ik zo compleet ben of dat er mogelijk een betere keuze is, zou ik daar heel dankbaar voor zijn.

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:04
In die prijsklasse zou ik niet afgaan op wat er hier op een forum aan meningen voorbij gaat komen maar puur op hoe het klinkt.
Beide opties werken voor wat jij wilt gok ik, dus stel jezelf de volgende vragen:
- Doet het alles wat ik wil? (kan ik ook de uitbreidingen in de toekomst doen waar ik nu wellicht over droom?)
- Heb ik het geld er voor over?
- Klinkt het voor mij goed?

Er is altijd een oplossing voor minder geld, dat is niet zo moeilijk. Er is ook altijd een betere oplossing, ook dat is niet moelijk, maar beide tegelijkertijd is wel een uitdaging en je zal nog steeds bovenstaande vragen moeten langslopen.

Belangrijkste punt in dit geheel is volgens mij of de set speakers in jouw woonkamer tot hun recht komen en jouw muziek mooi kunnen weergeven. En daar hebben we via een forum echt geen idee van (ik niet tenminste).

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Uit je verhaal haal ik eruit dat je met name je keuzes maakt op basis van de looks niet zozeer het geluid?

Kan het (een stuk) goedkoper, jazeker maar dan heb je ook andere looks of meerdere componenten.

Een losse versterker of actieve luidsprekers heeft elk voor en nadelen, met een losse versterker heb je wat meer opties in de toekomst qua aansluitingen of om eenvoudig een keer de versterker te vervangen wanneer je andere inputs nodig hebt.

Bij actieve luidsprekers zit je wat vaster wat dat betreft en ook vaker wat minder aansluitingen, wel is het natuurlijk een mooie geintegereerde en op elkaar afgestemde oplossing.

Maak je een verkeerde keuze door voor de actieve luidsprekers te gaan? Nee hoor.

Is een KEF Coda W set niet wat meer voor jou? Ook actieve luidsprekers maar wel een stuk minder prijzig, wel een beetje dezelfde KEF look en in meerdere kleuren verkrijgbaar. Je kan er geen spotify connect direct naar casten maar wel gewoon via bluetooth, hij heeft ook een HDMI ingang dus je zou hem ook op je tv kunnen aansluiten. Audio technisch zou ik de andere set als "beter" beoordelen maar verder is het een prima set voor het geld.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op welk volume luister je?

Mijn ervaring is dat passieve speakers op normaal tot hoog volume geweldig klinken maar op laag volume bijna geen bass produceren, daarom gebruik ik een kleine sub voor mijn passieve speakers.

Aan mijn PC gebruik ik actieve monitor speakers en die klinken over de hele volume range geweldig.

Alle proemn in n drek

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Cheezus

Luiaard

Bierkameel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:20:
Op welk volume luister je?

Mijn ervaring is dat passieve speakers op normaal tot hoog volume geweldig klinken maar op laag volume bijna geen bass produceren, daarom gebruik ik een kleine sub voor mijn passieve speakers.
Een beetje versterker heeft daar tegenwoordig ook wel compensatie voor. Hoe lang wil je met de set doen? Op een gegeven moment zal software support voor een slimme speaker stoppen en uiteindelijk streaming diensten niet meer ondersteunen. Met passieve speakers en een losse versterker/streamer kun je de relatief dure speakers 'altijd' blijven gebruiken en hoef je alleen de versterker te vervangen als deze verouderd is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Actieve speakers thuis wat minder makkelijk in gebruik. Denk wel dat je in het betaalbare segment gemiddeld wat hogere bang voor de buck haalt met actief. Er is een goed aanbod studio monitors dat betaalbaar is en technisch goed ontworpen en die daardoor niet alleen als nearfield maar ook in de farfield werken (zoals je hifi luidsprekers ook gebruikt). Voordeel van actief is dat het veel meer vrijheid in ontwerpen geeft en niet aan de beperkingen van een passief wisselfilter vastzit.

Nadeel is lastiger in gebruik / minder bediengemak. Minidsp heeft wel oplossingen met meerder inputs, ruimte correctie mogelijkheid en volumeregeling die je met actieve speakers kan combineren. Maar niet alles is even goedkoop.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:19
Mijn advies: bepaal je maximale budget en ga luisteren bij een goeie zaak. Wees je bewust dat wat het beste klinkt waarschijnlijk niet betaalbaar zal zijn. Neem ook de tijd om te beslissen dan kun je met je aankoop lang vooruit. Neem je eigen muziek mee...

Hier staat momenteel een NAD surround te spelen met Monitor Audio Gold luidsprekers, indertijd was er nog beter qua klank maar ik had er geen 10K of meer voor over ;)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:14

FeaR

In GoT we trust

stutrecht schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:22:
De twijfel zit onder andere in of een losse versterker erbij er wel mooi uitziet.
Genoemde Denon is geen subtiel apparaat met 43 centimeter breed en 13 centimeter hoog. Mogelijk wordt het mooier met een slag kleinere amp? Helft minder breed en onder de tien centimeter hoog? Bijvoorbeeld Eversolo Play, Wiim Amp (Pro/Ultra), NAD C700, Bluesound Power Node.

Edit:
Speakers met een 4,5" woofer in een grote ruimte (toegegeven, aanname), mogelijk een slagje groter en/of een subwoofer?

[ Voor 22% gewijzigd door FeaR op 04-04-2026 22:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

Zoek je niet gewoon een paar monitors?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:37
Jag schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 00:10:
Actieve speakers thuis wat minder makkelijk in gebruik. Denk wel dat je in het betaalbare segment gemiddeld wat hogere bang voor de buck haalt met actief. Er is een goed aanbod studio monitors dat betaalbaar is en technisch goed ontworpen en die daardoor niet alleen als nearfield maar ook in de farfield werken (zoals je hifi luidsprekers ook gebruikt). Voordeel van actief is dat het veel meer vrijheid in ontwerpen geeft en niet aan de beperkingen van een passief wisselfilter vastzit.

Nadeel is lastiger in gebruik / minder bediengemak. Minidsp heeft wel oplossingen met meerder inputs, ruimte correctie mogelijkheid en volumeregeling die je met actieve speakers kan combineren. Maar niet alles is even goedkoop.
@stutrecht linkt de KEF LSX 2, dat zijn actieve wifi speakers, die zijn juist vaak makkelijker in gebruik dan monitor-speakers of passieve speakers, al vind ik passieve speakers eigenlijk net zo makkelijk...

Veel is al langsgekomen; een passieve set zou mijn voorkeur hebben omdat de software waarschijnlijk eerder verouderd dan de hardware van een passieve speaker. Een losse versterker is dan makkelijker en met minder impact te vervangen dan een hele set.

Ik zou voor versterker ook kijken naar de WiiM AMP, die scoort goed op objectieve metingen en heeft een volwassen streaming platform ingebouwd. Ziet er ook gewoon mooi en strak uit, kan prima open en bloot in de woonkamer staan.

Vergeet ook niet dat je met zulke kleine speakertjes waarschijnlijk ook een subwoofer erbij wilt. (Dat zou mijn focus hebben als ik jou was).

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1