Vraag

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-04 20:25
Hi mede tweakers!

Ik probeer al een tijdje antwoord te krijgen van Budget Energie mbt dit topic. Ondertussen begint de klantenservice bijna te schuimbekken als ik weer een vraag stel. Kortom; Ze hebben geen idee. Vandaar dat ik mijn geluk maar eens ga beproeven op Tweakers.

De vraag de ik voorleg bij mijn leverancier is het volgende:

Stel ik heb een huis aansluiting heb van 3x25A. Ik heb 2 verschillende zonnepanneel installaties die op 2 verschillende fases zitten. Daarmee kan ik dus in de volgende situatie terecht komen:

Fase 1: 0,4 kWh Terugleveren
Fase 2: 0,6 kWh Gebruik
Fase 3: 0,3 kWh Terugleveren

Mijn vraag is daarbij simpel, welke van de 2 opties krijg ik de zien op mijn eindrekening:

optie 1: Krijg ik een rekening van 0,1 kWh verbruik?
optie 2: Krijg ik een rekening waarop 0,7 kWh terugleverkosten staat, en ook 0,6kwh verbruikskosten ?

Het is belangrijk om te weten, zodat ik nu kan bepalen hoe ik mn komende investeringen qua eventuele thuisbatterij moet doen.
Het antwoord van Budget Energie is; Dat moet je maar afwachten tot 1 Januari 2027, dan weten we het zeker. |:(

Ik heb ooit wel eens gehoord dat de wetgeving zo in elkaar zit dat de leverancier maar 1 bedrag van rekening voor een huishouden. Kan dit kloppen?
Heeft iemand enig idee hoe de apres-salderingsregeling er uit komt te zien voor 3 Fase huishoudens?

"Secrets are only secrets if they are secret."

Beste antwoord (via Giftcard op 02-04-2026 14:58)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een van de dsmr eisen is dat de fases intern verrekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us67CjzcRUKlV4ptRrYNiYUHIRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RURTUxdL8R7UBvcfPyuEtTcF.jpg?f=fotoalbum_large

Wise enough to play the fool

Alle reacties

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Volgens mij wordt het niet per fase maar over het totaal berekend. Dat is ook wat bijv. Vereniging Eigen Huis zegt: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/zonnepanelen/afschaffen-salderingsregeling (FAQ onderaan de pagina).

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:04
Wordt intern verrekend in de slimme meter, dus 0,1 terugleveren

Tijd van werken, tijd van rusten

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Je meter hoort dat intern te salderen voor het op de telwerken gezet wordt. Via de P1 poort kan je overigens wel zien dat je op de ene fase teruglevert en op de ander verbruikt.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04

GaMbiNo

1337

Optie 1 :)

• Giftcard
MrAcid schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:49:
Volgens mij wordt het niet per fase maar over het totaal berekend. Dat is ook wat bijv. Vereniging Eigen Huis zegt: https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/zonnepanelen/afschaffen-salderingsregeling (FAQ onderaan de pagina).
Thanks, dit had ik inderdaad ook gehoord. Maar ik krijg kortsluiting ( om ontopic te blijven ;) ) in mijn hoofd als Budget Energie zegt dat het nog niet bekend is, en dat dat pas op 1 Jan 2027 bekend gaat worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us67CjzcRUKlV4ptRrYNiYUHIRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RURTUxdL8R7UBvcfPyuEtTcF.jpg?f=fotoalbum_large

Wise enough to play the fool

• Giftcard
_JGC_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:50:
Je meter hoort dat intern te salderen voor het op de telwerken gezet wordt. Via de P1 poort kan je overigens wel zien dat je op de ene fase teruglevert en op de ander verbruikt.
Ja, ik lees alles uit via HomeAssistant en zie daar inderdaad 3 verschillende fases, en daarbij ook simultaan teruglevering/gebruik

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Giftcard schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:54:
[...]

Ja, ik lees alles uit via HomeAssistant en zie daar inderdaad 3 verschillende fases, en daarbij ook simultaan teruglevering/gebruik
Je energie wordt afgerekend op de meterstanden, wat doen die fysiek op de meter?

• Giftcard
teacher schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:53:
[Afbeelding]
Nice, Dat is solid info, thx!

Om nog even mijn achterdochtigheid los te laten; Is er een kans dat er een wijziging komt DSMR-M 4.3.27 , voor Jan 2027?

• Giftcard
_JGC_ schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:57:
[...]

Je energie wordt afgerekend op de meterstanden, wat doen die fysiek op de meter?
De meterstanden zijn inderdaad de sum van de 3 fases.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die meterstanden zijn inderdaad een som van 3 fases, maar volgens mij wel per interval. Wat is het interval dan? Het maakt nogal wat uit als dat 1x per minuut (of nog korter), per uur of per dag is.

Je energieleverancier kun je toestemming geven voor vaker uitlezen (1x per kwartier). Op internet zie ik ook 1x per maand of 1x per jaar circuleren. Dus als het eerste antwoord correct is, dan ontbreekt er m.i. nog een stukje informatie over de 'verrekeningstermijn'. In het dsmr overzicht van @teacher zie ik dat niet staan.

Ik heb zelf een DSMR 5.0 meter. Hoe verhoudt dat tot deze (lagere) versies? Kennelijk is er al een DSMR 5.0.2 standaard en zelfs 6.0. Ik denk dat de vraag van @Giftcard moet zijn: wat zegt de huidige DSMR versie (waar ik niet weet wat DSMR 6.0 doet voor een DSMR 5.0 meter c.q. of dat uitmaakt)?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@kdekker Omdat de tellers niet updaten per interval maar instantaan. Er loopt altijd maar een enkel telwerk op.

Hoe vaak vervolgens de tellers doorgestuurd worden via P1 of GPRS of hoe dan ook staat er los van. Dat is puur een snap shot van de tellerstanden op dat moment.

[ Voor 42% gewijzigd door Septillion op 02-04-2026 15:32 ]

Pagina: 1