2e badkamer op zolder --> toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04 22:09
Momenteel zijn we aan het orienteren voor een 2e badkamer op zolder, de zolder is nu nog een speelzolder met opslag ruimte en ook technische ruimte.

Ik heb zelf al een floorplanner gemaakt voor een evt. indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYOBWXW9GfCxG164ZQAePG5gxHc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jZjxej6uYGjOeFHTR8yw8lc7.jpg?f=user_large

Voor de ontluchting van de WC op de badkamer (1e verdieping) loopt er een 75mm pijp met ook een doorvoer naar het dak. Op deze pijp zit ook de afvoer van de CV en hybride warmtepomp aangesloten.

Idealiter zou deze pijp vervangen moeten worden voor minimaal 90mm maar dan moet ook de badkamer van de 1e verdieping open. Deze is 10jr oud (huis ook) dus de vraag is in hoeverre zou het kwaad kunnen om vanuit de WC een 90mm pijp aan te sluiten naar deze 75mm pijp die dan puur recht loopt naar de WC op de 1e verdieping. Vanaf daar zal het sowieso 90 of 110mm zijn.

Gisteren zijn er 2 aannemers geweest. 1e stelt voor om die pijp te vervangen (maar dan moeten we ook kijken of de tegels nog leverbaar zijn). 2e stelt voor om eerst 90mm naar 75mm pijp te doen en evt. als het moet een vermaler er tussen later (deze kan ook in de technische ruimte geplaatst worden dus dan mogelijk minder herrie?

Zijn er hier ervarings deskundigen met soorgelijke problemen/oplossingen? Thanks alvast :)

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:16
als het en wc is alleen voor nummer 1 en een kleine spoeling dan zou ik daar geen problemen mee hebben, zodra nummer 2 gevolgd door een hand wc papier en een grote spoeling er bij betroken wordt lijkt me dit geen goed idee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 09:22
Kan gewoon. Achter je toilet een broyeur zetten. Deze kan de WC en ook de douche aan. Deze vermaalt alles en pompt het weg in een 40 of 32mm leiding. Dingen werken automatisch. Wordt in het buitenland heel veel gebruikt.

Google op broyeur of sanibroyeur. Ze hebben ook toiletten met een ingebouwde broyeur, Daar zit dus een 40mm uitlaat op die je kunt aansluiten op je riool.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 20:59
Ik heb net de broyeur weggehaald. Ik had precies wat jij hebt. Ik heb nu 90mm aangelsoten op de 75mm die van de eerste verdieping komnt. Wanneer ik de badkamer in de eerste ga vervangen, vervang ik dat deel wel maar nu nog even niet. De afgelopen paar maanden gaat het goed.

De 8 jaar daarvoor hadden we broyer. 3 keer moest de wc van de wand. Toen ik klein was hadden we thuis een broyeur, ook altijd gezeik mee.

Ik zou zeggen: doe geen broyeur. Dan liever gewoon de badkamer op de eerste nu open maken...

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan inderdaad. Als je pech hebt wel af en toe de vol met stront verstopt zittende sanibroyeur ontstoppen. n=1 maar ik raad de sanibroyeur route af.

• Road-runner83
Limbeckx schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
Ik heb net de broyeur weggehaald. Ik had precies wat jij hebt. Ik heb nu 90mm aangelsoten op de 75mm die van de eerste verdieping komnt. Wanneer ik de badkamer in de eerste ga vervangen, vervang ik dat deel wel maar nu nog even niet. De afgelopen paar maanden gaat het goed.

De 8 jaar daarvoor hadden we broyer. 3 keer moest de wc van de wand. Toen ik klein was hadden we thuis een broyeur, ook altijd gezeik mee.

Ik zou zeggen: doe geen broyeur. Dan liever gewoon de badkamer op de eerste nu open maken...
Ok thanks en goed om te horen dat de eerste paar maanden goed gaat! In principe willen we ook eerst voor deze optie gaan, een broyeur of de badkamer op de 1e verdieping open halen kan altijd nog zeg maar. Vind ik nu nog even zonde met een 10jr oude badkamer die nog heel netjes is.

Maar als ik de andere reacties ook lees valt een broyeur sowieso af...

• Janne84
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-04 23:31
Ik heb op zolder een tweede badkamer met een sanibroyeur en dat werkt al een jaar of 3 probleemloos (sinds aanleg badkamer).
Wij hebben wel de afspraak dat ze daar alleen plassen, dat scheelt wel denk ik.

• Road-runner83
Janne84 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:11:
Ik heb op zolder een tweede badkamer met een sanibroyeur en dat werkt al een jaar of 3 probleemloos (sinds aanleg badkamer).
Wij hebben wel de afspraak dat ze daar alleen plassen, dat scheelt wel denk ik.
Met alleen plassen heb je geen sanibroyeur nodig toch? of voor het wc papier?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is een ont/beluchtingspijpje niet bedoeld om er een volwaardige afvoer op aan te sluiten, dat er een afvoer van de CV en warmtepomp op zit kan dan wel, maar de waterhoeveelheden die daarvoor afgevoerd moeten worden zijn (als het goed is) minimaal.
Er is een reden dat afvoeren van toiletten tenminste 90mm zijn, de hoeveelheid water bij doorspoelen is nogal groot en hoe kleiner de diameter, hoe eerder de kans bestaat op verstoppingen.
Maar misschien kun je je vraag beter aan een ervaren loodgieter stellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Road-runner83 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:53:
[...]

Ok thanks en goed om te horen dat de eerste paar maanden goed gaat! In principe willen we ook eerst voor deze optie gaan, een broyeur of de badkamer op de 1e verdieping open halen kan altijd nog zeg maar. Vind ik nu nog even zonde met een 10jr oude badkamer die nog heel netjes is.

Maar als ik de andere reacties ook lees valt een broyeur sowieso af...
Om de steekproef wat evenwichtiger te maken: Heb 10 jaar lang een Sanibroyeur gehad op een zolderbadkamer die dagelijks gebruikt werd voor grote en kleine boodschappen. Nooit problemen mee gehad.

• Road-runner83
Yaksa schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:50:
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is een ont/beluchtingspijpje niet bedoeld om er een volwaardige afvoer op aan te sluiten, dat er een afvoer van de CV en warmtepomp op zit kan dan wel, maar de waterhoeveelheden die daarvoor afgevoerd moeten worden zijn (als het goed is) minimaal.
Er is een reden dat afvoeren van toiletten tenminste 90mm zijn, de hoeveelheid water bij doorspoelen is nogal groot en hoe kleiner de diameter, hoe eerder de kans bestaat op verstoppingen.
Maar misschien kun je je vraag beter aan een ervaren loodgieter stellen.
Het is een 75mm pijp die rechtstreeks naar de afvoer van de wc loopt vd 1e verdieping. Daar zit een kleinere pijp op aangesloten voor ontluchting en ook een kleinere pijp (40 of 50mm) voor afvoer CV/warmtepomp.

Ene aannemer zegt de 75mm pijp vervangen voor 90mm en de andere zegt 90mm op wc aansluiten en dan verloopstuk naar 75mm.

Daarom dus benieuwd naar ervaringen met vergelijkbare situaties ;)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:32
Ik zou het proberen T stuk 90, en dan als je er bij komt in het rechte deel verlopen naar 75. Het hoort natuurlijk niet zo maar ik denk dat t wel los loopt. En zo niet kans je alsnog de badkamer beneden open trekken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Road-runner83
Makrolon schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:43:
Ik zou het proberen T stuk 90, en dan als je er bij komt in het rechte deel verlopen naar 75. Het hoort natuurlijk niet zo maar ik denk dat t wel los loopt. En zo niet kans je alsnog de badkamer beneden open trekken.
Ja precies dat is ook mijn idee, open halen kan altijd nog. Bovenkant kun je makkelijk bij en dan kunnen we dus zorgen dat alleen het verticale stuk 75mm is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou gewoon verlopen naar 75 op een manier die makkelijk aan te helen is en gewoon opletten wat je door dat toilet gaat spoelen. Mocht het tegen die tijd nog niet aangepast zijn, vergeet het niet te melden als je het huis verkoopt.

• nodri2000
Als je de brouwer in de tecnhische ruimte zet dan kan je er toch makkelijk bij?
Zoals gezegd moet je met een brouwer niet een halve wc rol aan papier in de wc dumpen. Vrienden hebben al 8 jaar in hun vakantiehuis een broyeur, nooit wat mee gehad en dat huis wordt zelfs verhuurd.
Normaal omgaan met wc papier en dan komt het goed.

• Road-runner83
nodri2000 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:24:
Als je de brouwer in de tecnhische ruimte zet dan kan je er toch makkelijk bij?
Zoals gezegd moet je met een brouwer niet een halve wc rol aan papier in de wc dumpen. Vrienden hebben al 8 jaar in hun vakantiehuis een broyeur, nooit wat mee gehad en dat huis wordt zelfs verhuurd.
Normaal omgaan met wc papier en dan komt het goed.
Yes klopt dat kan zeker maar ik ga liever voor een optie zonder vermaler. We gaan het eerst proberen met 90mm naar 75mm (waarbij de 75mm alleen verticaal naar beneden gaat). Mochten er toch verstoppingen plaatsvinden dan vervangen we de 75mm buis voor een 90mm maar moet de badkamer op de 1e verdieping open.

• Limbeckx
Road-runner83 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:43:
[...]

Yes klopt dat kan zeker maar ik ga liever voor een optie zonder vermaler. We gaan het eerst proberen met 90mm naar 75mm (waarbij de 75mm alleen verticaal naar beneden gaat). Mochten er toch verstoppingen plaatsvinden dan vervangen we de 75mm buis voor een 90mm maar moet de badkamer op de 1e verdieping open.
Ik heb trouwens net voor de 75mm een 45 graden splitsing laten zetten die open kan. Nog er verstopping zijn kunnen we altijd met een veer naar binnen om even goed te roeren. Ik maak vanavond wel ff een foto.

• Road-runner83
Limbeckx schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:48:
[...]

Ik heb trouwens net voor de 75mm een 45 graden splitsing laten zetten die open kan. Nog er verstopping zijn kunnen we altijd met een veer naar binnen om even goed te roeren. Ik maak vanavond wel ff een foto.
Top bedankt! Dat zou voor ons ook een goede optie zijn idd

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:16
Limbeckx schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:48:
[...]

Wel een foto van na het roeren dan ajb

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Limbeckx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8jK9qnXW5Kj6N8vAA5pTztzygI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6AWwo3XQQXItohRhGS0bRLP.jpg?f=fotoalbum_large onder de koof zit de 90mm en die splitsing kan dus gewoon op geschroefd worden. Daar kan een veer in om te roeren (sorry geen roerfotos). En er is minder zichtbaar dan ik had gewild

• nodri2000
Limbeckx schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:32:
[Afbeelding] onder de koof zit de 90mm en die splitsing kan dus gewoon op geschroefd worden. Daar kan een veer in om te roeren (sorry geen roerfotos). En er is minder zichtbaar dan ik had gewild
Is dat de condensafvoer van je WTW of iets dergelijks? Als dat zo is zou ik een sifon op de leiding schroeven en daar het slangetje in hangen. Je wilt niet dat je WTW (OID) volloopt met je duikboot als de leiding verstopt zit en er wordt doorgetrokken.

• Limbeckx
nodri2000 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:14:
[...]

Is dat de condensafvoer van je WTW of iets dergelijks? Als dat zo is zou ik een sifon op de leiding schroeven en daar het slangetje in hangen. Je wilt niet dat je WTW (OID) volloopt met je duikboot als de leiding verstopt zit en er wordt doorgetrokken.
Die zit er losjes in. Er zit geen druk op daar...

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-04 15:42
Een toilet in je doucheruimte, ik kan daar nog steeds niet aan wennen.....

• nodri2000
Limbeckx schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:18:
[...]

Die zit er losjes in. Er zit geen druk op daar...
Dat begrijp ik maar als die er losjes in zit dan kunnen geurtjes ook eruit. Je zit nu hele riolering te ventileren door dat gat, vandaar mijn tip om er een sifon op te zetten.
Hoeft nu nog nooit te stinken maar dat kan zomaar gebeuren.

• Road-runner83
Limbeckx schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:32:
[Afbeelding] onder de koof zit de 90mm en die splitsing kan dus gewoon op geschroefd worden. Daar kan een veer in om te roeren (sorry geen roerfotos). En er is minder zichtbaar dan ik had gewild
Ik snap het plaatje nog niet helemaal. Ik zie de 90mm pijp maar wat zit er nu precies op aangesloten? Dat is maar een smalle flexibele pijp....is die van de WC of had jij een vermaler ertussen?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:44
Je zou natuurlijk een offerte voor het geheel kunnen vragen met 2 fases. Waarbij duidelijk dat de 90mm bereikbaar moet zijn om later fase 2 (geheel 90mm maken) goed uitvoerbaar is. Dan accepteer je het geheel, start je fase 1 en heb je duidelijk wat fase 2 je kost en hoef je alleen maar ja te zeggen als dat nodig is. Dan heb je geen verrassingen later want je weet al wat het gaat kosten. Wel sowieso vermelden bij verkoop als je fase 2 niet doet en tevens zorgen dat die kosten voor fase 2 langere tijd geldig zijn.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:36
OogvanHorus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:18:
Jouw huis jouw probleem toch? Hoezo vind je dit zo ingewikkeld dan?

• OogvanHorus
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 23-04 15:42
Fr33z schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:35:
[...]

Jouw huis jouw probleem toch? Hoezo vind je dit zo ingewikkeld dan?
Dat als mensen een keuze hebben toch kiezen voor een toilet in hun doucheruimte. TS gaat een verbouwing aan, ik zou hem alleen kunnen adviseren om het toilet buiten die ruimte te doen.

• Gohan040
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 10:03
OogvanHorus schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:18:
Heerlijk, lekker naakt uitgebreid een dikke bolus draaien en vervolgens meteen onder de douche kunnen stappen. Komt het vegen ook minder nauw, win win... 8)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:36
OogvanHorus schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:36:
[...]

Dat als mensen een keuze hebben toch kiezen voor een toilet in hun doucheruimte. TS gaat een verbouwing aan, ik zou hem alleen kunnen adviseren om het toilet buiten die ruimte te doen.
Want je zit graag tegelijk op de wc en de douche? Je bent bang voor poepgeur ? In veel huizen is het woekeren met ruimte en dus heel.logisch om dingen die met water en afvoer/riool te maken hebben in 1 kamer te combineren.

Het enige praktische bezwaar dat ik me.kan voorstellen is gelijktijdig gebruik maar dat lijkt me.juist niet aan de orde vanwege het hele 'tweede badkamer' idee.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:21
Je vraagt naar ervaringen met eenzelfde opzet als jij van plan bent.
Maar die zullen er niet veel zijn omdat de opzet geen goede is. Het is zoeken naar problemen met die opzet.
Advies zou zijn: leg het goed aan en dan heb je er geen omkijken naar voor vele vele jaren.

Toilet versmallen naar 75mm en een 75mm standleiding. Doe dat toch niet.
Een sani broyeur kan voor sommige situaties een oplossing zijn, maar die situatie heb jij niet. Stop je geld dan niet daarin, maar in een goede, probleemloze, opzet.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 08:20
Hoe ziet de situatie in de badkamer 1 er precies uit / wat moet er "echt" gebeuren om het goed aan te sluiten?
Kun je alles achter het reservoir van badkamer 1 aangesloten krijgen als die tijdelijk weggehaald is? (dat wil zeggen buis vanaf boven vervangen/doorvoeren tot achter reservoir en dan alles netjes aanwerken?)
Dan hoef je afhankelijk van de situatie wellicht alleen het resaervoir van wc badkamer 1 opnieuw te laten tegelen wat een kleine moeite is als er toch al een tegelzetter voor de andere badkamer in huis is.
Kostentechnisch kan ik me sowieso niet voorstellen dat een vermaler ooit opweegt tegen stukje opnieuw tegelen

• Road-runner83
@Kempenaer

Nee een vermaler gaat er niet meer komen hebben we dit weekend besloten :).

De 75mm pijp loopt nu dus van de zolder naar de badkamer op de 1e verdieping en zit daar in een koof (van vloer tot plafond). Er zullen dus flink wat tegels weg moeten want de pijp zal (waarschijnlijk) vast geschroefd zitten. Grootste probleem is nog of we dezelfde tegels kunnen krijgen maar daar ben ik mee bezig...

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Je bent al van plan om geen vermaler te plaatsen. Het enige probleem wat je nog zou kunnen krijgen is dat je afvoer verstopt gaat raken. Ik gok dat je het nog wel even uit zou kunnen zingen met die 75mm buis, zolang je dicht bij het toilet een mogelijkheid creëert om te kunnen ontstoppen. Of het toilet moet eenvoudig verwijderd kunnen worden zodat het daarvandaan ontstopt kan worden.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:54

ericplan

5180 Wp PV

Road-runner83 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:56:
@Kempenaer

Nee een vermaler gaat er niet meer komen hebben we dit weekend besloten :).

De 75mm pijp loopt nu dus van de zolder naar de badkamer op de 1e verdieping en zit daar in een koof (van vloer tot plafond). Er zullen dus flink wat tegels weg moeten want de pijp zal (waarschijnlijk) vast geschroefd zitten. Grootste probleem is nog of we dezelfde tegels kunnen krijgen maar daar ben ik mee bezig...
Je kan natuurlijk wat gaan hakken op zolder zodat je in de koof kan kijken. Mijn ervaring met pvc riolering is dat het verticaal zelden gebeugeld wordt. Dat zou betekenen dat je in de badkamer alleen bij de overgang van 75 naar xxx de koof open hoeft te breken.

A'dam PVOutput

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51
Fr33z schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:17:
[...]

Want je zit graag tegelijk op de wc en de douche? Je bent bang voor poepgeur ? In veel huizen is het woekeren met ruimte en dus heel.logisch om dingen die met water en afvoer/riool te maken hebben in 1 kamer te combineren.

Het enige praktische bezwaar dat ik me.kan voorstellen is gelijktijdig gebruik maar dat lijkt me.juist niet aan de orde vanwege het hele 'tweede badkamer' idee.
Wc's verspreiden dingen als bacteriën uitermate goed door een ruimte wanneer je doortrekt. Wil je jezelf afdrogen met poepbacteriën? Of lekker je tanden poetsen met poepbacteriën? Ik niet.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DannyXP1600 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:02:
[...]

Wc's verspreiden dingen als bacteriën uitermate goed door een ruimte wanneer je doortrekt. Wil je jezelf afdrogen met poepbacteriën? Of lekker je tanden poetsen met poepbacteriën? Ik niet.
Leven we als mensen niet steriel genoeg?

Ik weet niet hoeveel huizen geen WC hebben in de badkamer maar ik gok dat het een zeer laag aantal is. Er liggen niet massaal mensen met e-coli infecties in het ziekenhuis dus dit lijkt me echt een non issue.

Als die paar bacteriën op mijn tandenborstel voor een hogere weerstand zorgen dan neem ik die paar bacteriën wel voor lief.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1