2e badkamer op zolder --> toilet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Momenteel zijn we aan het orienteren voor een 2e badkamer op zolder, de zolder is nu nog een speelzolder met opslag ruimte en ook technische ruimte.

Ik heb zelf al een floorplanner gemaakt voor een evt. indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYOBWXW9GfCxG164ZQAePG5gxHc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jZjxej6uYGjOeFHTR8yw8lc7.jpg?f=user_large

Voor de ontluchting van de WC op de badkamer (1e verdieping) loopt er een 75mm pijp met ook een doorvoer naar het dak. Op deze pijp zit ook de afvoer van de CV en hybride warmtepomp aangesloten.

Idealiter zou deze pijp vervangen moeten worden voor minimaal 90mm maar dan moet ook de badkamer van de 1e verdieping open. Deze is 10jr oud (huis ook) dus de vraag is in hoeverre zou het kwaad kunnen om vanuit de WC een 90mm pijp aan te sluiten naar deze 75mm pijp die dan puur recht loopt naar de WC op de 1e verdieping. Vanaf daar zal het sowieso 90 of 110mm zijn.

Gisteren zijn er 2 aannemers geweest. 1e stelt voor om die pijp te vervangen (maar dan moeten we ook kijken of de tegels nog leverbaar zijn). 2e stelt voor om eerst 90mm naar 75mm pijp te doen en evt. als het moet een vermaler er tussen later (deze kan ook in de technische ruimte geplaatst worden dus dan mogelijk minder herrie?

Zijn er hier ervarings deskundigen met soorgelijke problemen/oplossingen? Thanks alvast :)

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:29
als het en wc is alleen voor nummer 1 en een kleine spoeling dan zou ik daar geen problemen mee hebben, zodra nummer 2 gevolgd door een hand wc papier en een grote spoeling er bij betroken wordt lijkt me dit geen goed idee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
Kan gewoon. Achter je toilet een broyeur zetten. Deze kan de WC en ook de douche aan. Deze vermaalt alles en pompt het weg in een 40 of 32mm leiding. Dingen werken automatisch. Wordt in het buitenland heel veel gebruikt.

Google op broyeur of sanibroyeur. Ze hebben ook toiletten met een ingebouwde broyeur, Daar zit dus een 40mm uitlaat op die je kunt aansluiten op je riool.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:38
Ik heb net de broyeur weggehaald. Ik had precies wat jij hebt. Ik heb nu 90mm aangelsoten op de 75mm die van de eerste verdieping komnt. Wanneer ik de badkamer in de eerste ga vervangen, vervang ik dat deel wel maar nu nog even niet. De afgelopen paar maanden gaat het goed.

De 8 jaar daarvoor hadden we broyer. 3 keer moest de wc van de wand. Toen ik klein was hadden we thuis een broyeur, ook altijd gezeik mee.

Ik zou zeggen: doe geen broyeur. Dan liever gewoon de badkamer op de eerste nu open maken...

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan inderdaad. Als je pech hebt wel af en toe de vol met stront verstopt zittende sanibroyeur ontstoppen. n=1 maar ik raad de sanibroyeur route af.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Limbeckx schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
Ik heb net de broyeur weggehaald. Ik had precies wat jij hebt. Ik heb nu 90mm aangelsoten op de 75mm die van de eerste verdieping komnt. Wanneer ik de badkamer in de eerste ga vervangen, vervang ik dat deel wel maar nu nog even niet. De afgelopen paar maanden gaat het goed.

De 8 jaar daarvoor hadden we broyer. 3 keer moest de wc van de wand. Toen ik klein was hadden we thuis een broyeur, ook altijd gezeik mee.

Ik zou zeggen: doe geen broyeur. Dan liever gewoon de badkamer op de eerste nu open maken...
Ok thanks en goed om te horen dat de eerste paar maanden goed gaat! In principe willen we ook eerst voor deze optie gaan, een broyeur of de badkamer op de 1e verdieping open halen kan altijd nog zeg maar. Vind ik nu nog even zonde met een 10jr oude badkamer die nog heel netjes is.

Maar als ik de andere reacties ook lees valt een broyeur sowieso af...
Pagina: 1