Fraude met gebruik van Essent naam en klantgegevens

Pagina: 1
Acties:

• AudioHome
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:51
Omdat er een nieuwe regel aankomt dat energiemaatschappijen niet meer zomaar mogen bellen vragen ze nu om toestemming om dat in de toekomst nog wel te mogen doen.

Onder de naam van Essent lijkt daar nu misbruik van gemaakt te worden!
Dus let op met telefoontjes van Essent!

Je word dan met een gespoofed nummer van Essent gebeld, dit nummer staat in de geldige Essent lijst met nummers op hun website.
Je krijgt dan een heel verhaal dat ze je toestemming nodig hebben om je te mogen bellen met een aanbieding.
Ze nemen dan een stukje op dat je moet bevestigen dat je nog gebeld wil worden.
Vervolgens sturen ze je een email waarin je moet bevestigen dat je telefoonnummer klopt.
Deze email komt echter niet van Essent.nl maar van Essent.ly (Essent heeft bevestigd dat dit niet van hun is).
Ze houden je aan de lijn (of proberen dat) tot je de email hebt gezien en bevestigd!

Ze hebben je complete adresgegevens inclusief een mogelijk oud klantnummer en gebruiken dat om je te overtuigen!

Wat ze precies proberen te doen met deze oplichting is niet duidelijk.
Zijn er meer mensen die zo een telefoontje hebben ontvangen en/of weten wat het risico/gevolg is?

Kleine toevoeging:
Het is gemeld bij Essent via de fraude link, maar meer dan de feedback die weblink is niet van ons komt er niet.

[ Voor 5% gewijzigd door AudioHome op 02-04-2026 09:49 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
AudioHome schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:44:
Kleine toevoeging:
Het is gemeld bij Essent via de fraude link, maar meer dan de feedback die weblink is niet van ons komt er niet.
snap ik.
Ze kunnen er niks mee, hebben niet de macht het te stoppen. Het is niet essent die het doet.
Je zou bij de hoster van de website een fraude melding moeten maken
Misschien gebeurd er dan wat met de site

volgens whois is het Libyan Spider Network
https://libyanspider.com/report/

[ Voor 9% gewijzigd door jack zomer op 02-04-2026 10:48 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:51

Qwerty-273

Meukposter

Is dit niet gewoon weer onderdeel van de energiecowboys in Nederland? Nu op een bepaalde manier die toestemming binnenkrijgen om te mogen bellen bij de volgende aanbieding vanuit een ander bedrijf waar er vakkundig geknipt en geplakt is.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Qwerty-273 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:24:
Is dit niet gewoon weer onderdeel van de energiecowboys in Nederland? Nu op een bepaalde manier die toestemming binnenkrijgen om te mogen bellen bij de volgende aanbieding vanuit een ander bedrijf waar er vakkundig geknipt en geplakt is.
Klinkt inderdaad op een variant van deze, cowboys are back in town.

Maar
Ze nemen dan een stukje op dat je moet bevestigen dat je nog gebeld wil worden.
Welke enig logisch denkend persoon zou hier ooit mee willen instemmen? En dat zelfs willen bevestigen via de email?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:02
Geen idee of het waar is, maar ik zie op YT filmpjes voorbij komen dat je stem wordt opgenomen en wordt gebruikt om met AI nieuwe zinnen met "jouw stem" te maken als bewijs dat je met een machtiging voor afschrijving instemt.
Maar ik geloof niet dat dit bij NL banken een kans maakt.

Kreeg zo'n mail ook van Greenchoice, zo te zien volkomen legaal. Maar ook dan wil ik niet worden gebeld door hun. Als ze een nieuw contract willen aanbieden dan wil ik dat op mijn gemak kunnen lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door JukeboxBill op 02-04-2026 11:50 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik verplaats dit topic van SF richting PB, gezien het daar beter past.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als de registry er niets mee doet, dan zou je de hoster of Hostnet (die de DNS regelen) even kunnen contacten:
https://hostingdetails.eu/index.php?domain=Essent.ly

Of desnoods Microsoft, waar de mail is ondergebracht

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Pagina: 1