Advies isolatie dakbalken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KingWoppo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-04 22:47
Wij hebben casco (zelfs zonder isolatie, dus alleen het frame) een schuur/buitenruimte laten bouwen.
Het is een HSB frame met aan de buitenkant steenstrips op Cementboard Outdoor.

Nu ben ik begonnen met het isoleren, maar ik heb 1 stuk waar de meningen heel erg over verschillen, namelijk de aansluiting met het dak.
Op de wanden liggen balken met daarop (ik denk) multiplex, daarop ligt folie en 10cm dikke PIR platen.
Ik wil tussen de dakbalken precies boven de wand PIR platen snijden. De balken lopen rondom door in 40cm overstek (ongeisoleerd, behalve bovenop).
Ik heb op het HSB frame rondom alles met butyl tape al luchtdicht gemaakt.

Nu mijn vraag: moet ik de dampremmende folie doortrekken over de PIR die tussen de balken komt en een stukje over de balken? of is stoppen onder de PIR plaat en die overgang aftapen voldoende? Het gaat dus om het stuk boven de wand tussen/over de balken.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dpO3PEiwNrPjxwvsPXdEX6efpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPbuWn1NMFiFYXR7JOxfaVxk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door KingWoppo op 01-04-2026 22:19 ]

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:08
met de aanname dat je pir een aluminium cachering heeft is je pir dampdicht en zou het afplakken van de naden genoeg moeten zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:04
KingWoppo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:15:
Nu mijn vraag: moet ik de dampremmende folie doortrekken over de PIR die tussen de balken komt en een stukje over de balken? of is stoppen onder de PIR plaat en die overgang aftapen voldoende? Het gaat dus om het stuk boven de wand tussen/over de balken.
Wat al aangegeven wordt: Als de PIR al dampdicht is kan je stoppen bij de PIR-plaat en de boel aftapen.