Advies isolatie dakbalken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KingWoppo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Wij hebben casco (zelfs zonder isolatie, dus alleen het frame) een schuur/buitenruimte laten bouwen.
Het is een HSB frame met aan de buitenkant steenstrips op Cementboard Outdoor.

Nu ben ik begonnen met het isoleren, maar ik heb 1 stuk waar de meningen heel erg over verschillen, namelijk de aansluiting met het dak.
Op de wanden liggen balken met daarop (ik denk) multiplex, daarop ligt folie en 10cm dikke PIR platen.
Ik wil tussen de dakbalken precies boven de wand PIR platen snijden. De balken lopen rondom door in 40cm overstek (ongeisoleerd, behalve bovenop).
Ik heb op het HSB frame rondom alles met butyl tape al luchtdicht gemaakt.

Nu mijn vraag: moet ik de dampremmende folie doortrekken over de PIR die tussen de balken komt en een stukje over de balken? of is stoppen onder de PIR plaat en die overgang aftapen voldoende? Het gaat dus om het stuk boven de wand tussen/over de balken.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dpO3PEiwNrPjxwvsPXdEX6efpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZPbuWn1NMFiFYXR7JOxfaVxk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door KingWoppo op 01-04-2026 22:19 ]

Beste antwoord (via KingWoppo op 08-04-2026 15:11)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:12
@KingWoppo

PIR platen zijn in de basis al niet-ademend, dus met of zonder folie maakt niet uit. Gewoon de opbouw van de muur doortrekken en netjes laten aansluiten op het dak en de balken.

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:17
met de aanname dat je pir een aluminium cachering heeft is je pir dampdicht en zou het afplakken van de naden genoeg moeten zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:56
KingWoppo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:15:
Nu mijn vraag: moet ik de dampremmende folie doortrekken over de PIR die tussen de balken komt en een stukje over de balken? of is stoppen onder de PIR plaat en die overgang aftapen voldoende? Het gaat dus om het stuk boven de wand tussen/over de balken.
Wat al aangegeven wordt: Als de PIR al dampdicht is kan je stoppen bij de PIR-plaat en de boel aftapen.

• Sjoerd97
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-04 18:22
Luchtdicht is in de praktijk nooit echt luchtdicht, met als resultaat dat je vocht op gaat sluiten. In dergelijke situaties moet je altijd werken met een klimaat folie en dampopen isolatie.
Pir is in deze situatie een recept voor schimmel op je dakbeschot

• No Hands
Sjoerd97 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:23:
Luchtdicht is in de praktijk nooit echt luchtdicht, met als resultaat dat je vocht op gaat sluiten. In dergelijke situaties moet je altijd werken met een klimaat folie en dampopen isolatie.
Pir is in deze situatie een recept voor schimmel op je dakbeschot
hij gaat niet het hele dak isoleren met pir alleen het stukje verticale wand doortrekken. Op het dak zelf ligt al 10cm pir aan de buitenzijde.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
KingWoppo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:15:
...............
Ik heb op het HSB frame rondom alles met butyl tape al luchtdicht gemaakt.
..............
[Afbeelding]
Ik heb geen idee wat je met deze uitspraak bedoelt.
Bij een dergelijke wand is het advies de binnenzijde dampdichte en aan de buitenzijde dampopen folie te gebruiken.

Voor de rest ben ik het wel eens met degenen die zeggen je alleen de naden van de pir-plaatjes hoeft af te plakken.

• Fidomelskens
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-04 11:14
Het isoleren aan zowel de bovenkant als de onderkant van het dakbeschot brengt een aanzienlijk risico met zich mee, omdat het dauwpunt dan in het dakbeschot komt te liggen. Dit betekent dat vocht zich op die plek ophoopt, wat kan leiden tot schimmelvorming. Dit proces vindt vooral plaats op locaties waar luchtstroming of luchtinsluiting aanwezig is.
​Om deze reden gebruiken wij altijd comprimeerbare isolatie, zoals minerale wol, om er zeker van te zijn dat er geen luchtopeningen ontstaan. Daarnaast is het in deze specifieke situatie aan te raden om klimaatfolie toe te passen. Deze folie zorgt ervoor dat eventueel aanwezig vocht nog uit de constructie (het hout) kan ontsnappen.

• No Hands
Fidomelskens schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 15:19:
Het isoleren aan zowel de bovenkant als de onderkant van het dakbeschot brengt een aanzienlijk risico met zich mee, omdat het dauwpunt dan in het dakbeschot komt te liggen. Dit betekent dat vocht zich op die plek ophoopt, wat kan leiden tot schimmelvorming. Dit proces vindt vooral plaats op locaties waar luchtstroming of luchtinsluiting aanwezig is.
​Om deze reden gebruiken wij altijd comprimeerbare isolatie, zoals minerale wol, om er zeker van te zijn dat er geen luchtopeningen ontstaan. Daarnaast is het in deze specifieke situatie aan te raden om klimaatfolie toe te passen. Deze folie zorgt ervoor dat eventueel aanwezig vocht nog uit de constructie (het hout) kan ontsnappen.
het dakbeschot is al van buiten geïsoleerd, het gaat alleen om de muur doortrekken naar het dak.

• Mano Almelo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-04 15:00
Nooit isoleren van 2 kanten , ( bovenop en onder het dak ) krijg je een koudebrug van .

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:43
Mano Almelo schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:07:
Nooit isoleren van 2 kanten , ( bovenop en onder het dak ) krijg je een koudebrug van .
Onzin. Kan prima, mits goed uitgevoerd.

• Mano Almelo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-04 15:00
Okee zelf weten .

Mvg.

• KingWoppo
Haha, ik ben er nu nog niets wijzer van, ik heb de gaten voor nu open gelaten, maar het folie 40 cm laten uitsteken.
Bedankt iedereen, ik vind het echt lastig wat ik moet doen, zoveel mensen zoveel meningen, zelfs bij professionals.

Ik denk dat ik dat kleine stukje ga vullen met PIR, luchtdicht aftape en voor de zekerheid de folie er overheen plak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ3AMuNEL7IFij36T9El-zxlrhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOrBP3vkASw91adCTRfgCu5W.png?f=fotoalbum_large

• KingWoppo
Ik ga niet het hele plafond isoleren, alleen de bovenop de wand, de gaten die je ziet in mijn foto.

• No Hands
KingWoppo schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:38:
[...]

Ik ga niet het hele plafond isoleren, alleen de bovenop de wand, de gaten die je ziet in mijn foto.
ja en dat kan dus prima.

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:12
@KingWoppo

PIR platen zijn in de basis al niet-ademend, dus met of zonder folie maakt niet uit. Gewoon de opbouw van de muur doortrekken en netjes laten aansluiten op het dak en de balken.

• KingWoppo
Dankjewel! Het kan ook geen kwaad als ik dit folie alsnog er overheen plak toch? Ik heb het aan deze kant nu al laten overlappen :-).

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-04 20:16

Wuursj

want worst is al bezet

Nee folie over de pir-met-alu kan geen kwaad.
Gebruik wel de goede tape: Pir-met-alu onderling gaat pruima met alutape. Maar pir of folie verbinden met hout gaat niet zo best met alu tape op de langere termijn. Ik heb de tescon tape van Pro clima en Vario tape van isover ogebruikt (prijzig spul).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/g1iThkwWHjJQgzexBjsQ52Zy.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-04 15:04
Wuursj schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:23:
Nee folie over de pir-met-alu kan geen kwaad.
Gebruik wel de goede tape: Pir-met-alu onderling gaat pruima met alutape. Maar pir of folie verbinden met hout gaat niet zo best met alu tape op de langere termijn. Ik heb de tescon tape van Pro clima en Vario tape van isover ogebruikt (prijzig spul).
[Afbeelding]
Even een kleine hijack/inzichtsvraag.

Ik lees (en zie bij veel verbouwingen), dat naden worden afgeplakt met alu tape. Bij onze verbouwing is niks afgeplakt, maar hebben ze alle naden afgepurt.
Is dit gebruikelijk? Ik vermoed dat je met het afplakken meer zekerheid hebt dat je geen onzichtbare kieren overhoudt?
Zie het purren soms ook bij andere verbouwingen, maar over het algemeen zie ik de afgeplakte variant.
Pagina: 1