Aanbeveling voeding ivm geluidsklachten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ryugu
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 21:44
Goedendag allemaal,

Graag wil u vragen wat een goede vervanging van een voeding kan zijn in deze build gebaseerd op de 1440p best buy aanbeveling.
Deze heb ik eind vorig jaar aangeschaft, en nu eindelijk de tijd gehad om hier volledig gebruik van te kunnen maken (prive omstandigheden).

Het huidige systeem zoals die hier nu staat
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 167,79€ 167,79
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 139,99€ 139,99
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 710,99€ 710,99
1Interne harde schijvenWD Red Pro (2025) (256MB cache, 267MB/s), 8TB€ 255,95€ 255,95
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 54,90€ 54,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 27,95€ 27,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 410,19€ 410,19
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,55€ 84,55
1Interne ssd'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 229,-€ 229,-
Totaal€ 2.081,31
Indien dit ook nog relevant is, maak ik nog gebruik van een steinberg audio interface en een aantal externe hardeschijven.

Wat is het probleem?
De kast maakt een zeer hoog geluid, wat met lang gebruik zelfs pijnlijk/vermoeiend word.
Er lijkt sprak te zijn van wat coil whine, soms op basis van gebruik van de gpu.
De voeding zelf, heeft soms de neiging om tikken/schokken te geven. Voornamelijk bij opstarten en later sporadisch op de dag. Dit staat tot zover los van gebruik (gamen of idle op desktop).

Na meerdere comments zoals onder de best buy guide, die spreken van coil whine en geluidsoverlast. Als online op sites als tom's hardware en andere forums. Begint bij mij de impressie te onstaan, dat de voeding mogelijk het probleem vormt en deze misschien te ver aan de onderrand zit van wat aanbevolen kan zijn voor op de lange termijn.

Stappen die ik tot dusver heb ondernomen
Om uit te sluiten waar het geluid nou vandaan kon komen, heb ik: alle case, gpu, cpu fans gestopt (ouderwets met de vinger). De PC zowel met als zonder gpu laten draaien, zowel onder furmark2.
Phyphox (een test app, met verschillende geluidstest middelen) ernaast gehouden voor geluid meting.
Wanneer ik op discord zat pikte mijn microfoon veel storing op, omschreven alsof er een kat gefilleerd werd.

- De case fans stoppen, maakte totaal geen verschil.
- Zowel zonder gpu, maakte dit weinig tot geen verschil
- Onder stress test, maakte de gpu wel wat geluid (mogelijk coil whine) maar dit maakte geen verschil op de hoge tonen.
- Onder phyphox meet deze een continue range tussen 1100 -1400 hz, wat overeenkomt met een C#6 - F6
- Shure SM57 op 30cm afstand van de case, pikte in idle al inteferentie op en wanneer de gpu gestressed werd, leek dit inderdaad op zware storing over een telefoon lijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc was een aanschaffing nadat mijn 10 jaar oude PC steeds meer moeite kreeg om mee te gaan met de tijd. Ik gebruik mijn computer voornamelijk voor gamen, muziek maken en verslinden van media.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een stillere en mogelijk sterkere voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb helaas te weinig kennis en ervaring om hier uberhaupt het onderscheid in te kunnen maken.
Dit waren enkele voorbeelden die ik tegen kwam, maar met alle mogelijke opties zie ik momenteel door de bomen het bos niet meer.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 126,95€ 126,95
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 125,91€ 125,91
1VoedingenGigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum 850W€ 113,44€ 113,44
Totaal€ 366,30
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn grootste wens is dat de hele setup een stuk stiller is en dat het hopelijk alleen mijn voeding is die deze klachten veroorzaakt.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag wil ik jullie input en mening vragen, wat een goede keuze en optie kan zijn. Om het geluidsoverlast (potentiele coil whine) te doen oplossen.

Bij voorbaat dank, indien ik nog iets moet toevoegen of moet verhelderen doe ik dat graag.

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:18
Als je RMe unit een klik geluid maakt, kan je een RMA doen bij Corsair, en krijg je een nieuwe. https://www.corsair.com/u...clicking-noise-explained/
Daarnaast is de 650w variant erg krap voor de RX 9070 XT. Vindt het daarom ook een misser dat deze in de BBG staat van Tweakers. De be quiet! 850 is al een mooie stap en van de drie voedingen wellicht de beste keuze, gezien de AORUS een fan heeft met een veel hogere geluidsproductie.

De Apex is een budget kast met budget fans, die maken geluid. Misschien even Fan Control gebruiken en een beter fan profiel instellen.

Coil whine is ook normaal. FPS limiet instellen of V-Sync/Reflex goed instellen: https://www.reddit.com/r/...s_about_optimal_fps_caps/

[ Voor 28% gewijzigd door Apart op 01-04-2026 18:59 ]

https://ko-fi.com/apart

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:47
Misschien compleet irrelevant, maar is je aarding op orde?
Heb je de spacers tussen moederbord en kast gebruikt?
Dit met name vanwege je microfoon die ook gekke geluiden doorgeeft.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Ryugu
@Apart
De RMA heb ik overwogen, maar twijfel er aan of het veel kan toevoegen om dezelfde reden als u vermeldt.
Overal waar ik kijk, word 650 eigenlijk als net niet beschouwd en om te gaan gokken dat na veel gedoe een nieuwe RM650 wel alles goed gaat vind ik lastig.

Dank voor de tips rondom de applicaties.

@Cyriel85
Niets is irrelevant, alles kan helpen. Ik heb alles gebruikt wat meegeleverd was, en als ik nu in de kast zelf kijkt. Lijken de stand-offs er tussen te zitten. Is er iets wat u aanraad om de aarding los te testen?

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:18
Ryugu schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:
@Apart
Dank voor de tips rondom de applicaties.
Voor AMD is het min of meer hetzelfde, alleen dan met FreeSync en Radeon Chill. Heb per ongeluk de NVIDIA variant gelinkt.
Enable Chill and FreeSync, do not enable V-sync, and you should have an excellent gaming experience with no screen tearing nor any noticeable input lag.

[ Voor 25% gewijzigd door Apart op 01-04-2026 19:38 ]

https://ko-fi.com/apart

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
Ryugu schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:29:

@Cyriel85
Niets is irrelevant, alles kan helpen. Ik heb alles gebruikt wat meegeleverd was, en als ik nu in de kast zelf kijkt. Lijken de stand-offs er tussen te zitten. Is er iets wat u aanraad om de aarding los te testen?
Testen geen idee. Wellicht een multimeter op een metalen plaat van de kast en kijken of je iets van spanning meet.

Verder:
Zitten de connectors goed in het moederbord en de voeding (geen idee of die modulair is).
Raken de niet gebruikte connectors van de voeding geen metaal aan.
Zit de 230v kabel goed vast in de voeding.
Zit de 230v kabel in een geaard stopcontact.

Heb je de met de voeding meegeleverde kabels gebruikt?
Geen extra splitters?
Heb je voor de videokaart 2 losse voedingskabels gebruikt en niet 1 zo'n doorgeluste?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Ryugu
@Apart
Nogmaals dank, ik zat gelukkig al bij AMD zelf te kijken ipv nvidia. Maar nu weet ik ook welke ik echt moet gebruiken.

@Cyriel85
- Het is inderdaad een modulair, en voor zover ik nu kan checken. Zit dat allemaal redelijk goed.
- Mogelijk, maar net alles nagelopen en geen metal op metal contact (hooguit wat plastic op metal)
- De 230v zit goed vast, maar niet in een geaard stopcontact (een gewone platte).

Zou dat laatste nog een groot verschil kunnen maken? Mijn oude pc, staat nog steeds naast mij in een geaard stopcontact en deze had ook nog lichtelijk interferentie. Ik ga dit nu wel even omzetten om te checken.

[edit: gechecked, en dit maakte geen verschil]

Alle benodigde meegeleverde kabels gebruikt. Geen extra splitters.
Voor de gpu moest ik gebruik maken van een 1 naar 2 maal 3+1, de meegeleverde.

[ Voor 3% gewijzigd door Ryugu op 01-04-2026 20:13 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
De 750W versie van de Pure Power 13 M is nog wat stiller (gemiddeld 6-10 dB) dan de 850W versie (gemiddeld 10-15 dB), hoewel ze beiden stil zijn.
750W zou ook voldoende moeten zijn, in tegenstelling tot 650W wat op het randje kan zijn.

Zie de testdocumenten van Cybenetics voor de 750W versie en de 850W versie.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik zou even eerst iets anders proberen: koppel de harde schijf eens los. Gewoon even pc uit en stroomkabel eruit. Zou mij niks verbazen dat als die door bepaalde (windows) programma's gebruikt wordt er constant geluid is.

HDD's zijn best luidrustig; het zou zonde zijn als je allerlei andere onderdelen gaat vervangen en dit achteraf de boosdoener was.

• Ryugu
@LievenD
Danku voor de links.

@DeNachtwacht
Ik denk zomaar dat u op het juiste spoor zit. Op het moment dat ik de HDD van het stroom haal, neemt de frequentie van ~1400hz af naar ~500hz.

Deze pc had in eerste instantie linux erop staan, en ik weet niet of windows hierin zo'n stuk erger is.

Dit lijkt inderdaad de boosdoener te zijn omtrent het geluidsoverlast. De bay in deze case was heel anders dat ik gewend was van vroegere cases (geen ophang, uitschuif laadje etc). Maar simpel weg een stalen doos waar hij in geschroefd moet worden. Het lijkt ook alsof hier wat lichte speling in zit, wat het geluid ongetwijfeld niet ten goede zal doen.

Ik zal mij even moeten verdiepen in of ik dit nog kan oplossen, of dat er mogelijk een andere HDD voor in de plaats moet komen.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
Ik heb zelf een 8TB wd gold, en heb het resonerendegeluid hiervan weten te dempen door vilt tussen de schijf en de hardeschijf kooi te stoppen. Al heb ik een corsair 4000d behuizing, mogelijk kan dit jouw ook helpen.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:43
heb zelf nog nooit coil whine gehoord -> anders dan van filmpjes op internet)

(wel fans of een waterpomp die door sluitage die op den duur een naar geluid gaan maken, wat op te lossen is met duurdere magnetische bearings of elke 2 jaar je fans te vervangen, maar voor psu/gpu is dat lastiger natuurlijk)

je hebt al een atx 3.1, semi-passieve voeding, van een goed merk, wel 120mm, niet 140mm maar zoals je zelf aangeeft, het is niet de fan van de voeding.

ik kocht mijn kast juist bewust nog met fysieke bays voor hd en optisch, iets wat een zeldzaamheid word.

maar er zijn speciale montageschroeven om harddrives kwa geluid meer te isoleren :
van rubber... of iets als dit :

https://www.allekabels.nl...ZUGNFZNZJmxvaVTCSwp8wShw4

als dat niet werkt.. dubbelzijdig tape en de drive onderin de kast plakken..
zolang er geen direct metaal op metaal contact is (ook niet via de schroefjes) moet het geluid stopped.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Cybenetics test voedingen op geluid (Lambda A++ is het stilste). Dit zal nooit garanderen dat er geen Coil Whine te horen valt, maar weliihct kan je er eentje uitkiezen die in ieder geval onhoorbaar zou moeten zijn:
categorie: Voedingen

[ Voor 3% gewijzigd door Dekar op 02-04-2026 12:28 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:47
Ryugu schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:02:
@LievenD
Danku voor de links.

@DeNachtwacht
Ik denk zomaar dat u op het juiste spoor zit. Op het moment dat ik de HDD van het stroom haal, neemt de frequentie van ~1400hz af naar ~500hz.

Deze pc had in eerste instantie linux erop staan, en ik weet niet of windows hierin zo'n stuk erger is.
Draai je windows vanaf de SSD of HDD? Als het vanaf de HDD draait moet hij constant aan, en dat levert dan dus het geluid op. Hetzelfde geldt als windows wel op de SSD staat, maar bepaalde programma's die opstarten op de HDD staan.

Als je in ieder geval een groot deel van de tijd met minder geluid wil zitten is het dus handig de HDD alleen voor opslag te bewaren en er geen programma's op te installeren. Dan blijft hij in Windows vaak gewoon uit. Mooier natuurlijk is vervangen door een SSD, maar daar hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk.

• Ryugu
@Chaosstorm
Dank, ik moet kijken hoe ik dat er een beetje tussen weet te krijgen. Anderzijds zou een mogelijke optie een andere kast zijn. Maar ik wil eerst de tips in dit topic proberen.

@DutchGamer1982
Dank, ik wacht even af tot deze er zijn. Kan altijd een poging wagen, ondanks dat ik vrees dat het puur de HDD zelf is op dit punt,

@DeNachtwacht
Windows draait van een nvme, de HDD was simpel weg voor grote opslag van media. Maar zoals het er nu naar uit ziet, word dit een gevalletje cold storage. Ik heb ga de tip van DutchGamer1982 nog proberen, na alles nog extra vast geschroefd te hebben is het decibel iets lager, maar het blijft een wat pijnlijke aangelegenheid.

[ Voor 16% gewijzigd door Ryugu op 02-04-2026 21:44 ]

Pagina: 1