Vimexx hostingpakket opzeggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-04 18:46
Het is mogelijk dat ik mijn hostingpakket bij Vimexx.nl ga stopzetten. Ik twijfel nog. Ik stuit toch op mijn limieten wat betreft kennis om een site te bouwen, terwijl er andere hostingopties zijn die dermate eenvoudig te gebruiken zijn dat ze voor mij allicht handiger gaan zijn. De beslissing is nog niet genomen, maar goed, mijn pakket loopt tot eerste week van juli, en je moet bij Vimexx opzeggen 46 dagen voor verlengdatum...

Op de site van Vimexx vond ik deze instructies: https://www.vimexx.nl/hel...en-hostingpakket-opzeggen

Nu is er hier enige contradictie.
Bovenin waarschuwen ze je dat, als je je hostingabonnement stopt, het pakket meteen (per direct) stopt en niet meer bereikbaar is. Met andere woorden, je site meteen offline zonder dat je de kans hebt nog even van alles een backup te maken voor de teksten dan op een andere host te gebruiken. Dat vind ik niet echt netjes, je zou verwachten dat je site online bereikbaar blijft tot op de dag dat je pakket afloopt (je hebt tenslotte voor die periode betaalt). Als men je dwingt minstens 46 dagen voor verlengdatum op te zeggen, dan verlies je eigenlijk 46 dagen van de service waarvoor je wel eerst betaald hebt.

Nu goed, ik lees alles netjes door, en helemaal onderin staat dan weer dat er ook de optie is om je pakket op te zeggen per einde contractdatum. Dan wordt je pakket gewoon niet automatisch verlengd op de afloopdatum (let op: afloopdatum is niet hetzelfde als de verlengdatum, denk ik??). Je moet dan selecteren "Product(en) opzeggen per einde contract" met tussen haakjes de einddatum erbij.

Ik vind dit verwarrend ; eerst schrijven ze bovenin dat als je je pakket stopzet dit per direct gebeurt en je site niet meer bereikbaar is, daarna lees je helemaal onderin over een optie waar je opzegt per einde contractdatum (waarbij, als ik dat goed begrijp, de site dus wél online blijft te bezoeken tot het einde van je contractdatum bij Vimexx??).

Daar spreekt Vimexx zich lijkt me toch wat tegen? :?

Alle reacties

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 18:44

DataGhost

iPL dev

Dit is toch iets wat je prima zelf in de webinterface bij de opzegpagina kan bekijken, of aan de klantenservice van Vimexx te vragen? Die weten precies wat ze wel en niet toestaan. Dan kan je ze gelijk wijzen op de waarschijnlijk deels verouderde informatie op die hulppagina.

• AniMeshorer
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 03-04 18:46
DataGhost schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:46:
Dit is toch iets wat je prima zelf in de webinterface bij de opzegpagina kan bekijken, of aan de klantenservice van Vimexx te vragen? Die weten precies wat ze wel en niet toestaan. Dan kan je ze gelijk wijzen op de waarschijnlijk deels verouderde informatie op die hulppagina.
Het probleem is dat de klantenservice van Vimexx ook niet zeer eenvoudig te bereiken is. Nu, ze beantwoorden chats wel vrij kordaat, maar ik vind het jammer dat er geen methode is om telefonisch contact op te nemen. Dat gaat toch net iets persoonlijker en directer.

Het enige voordeel van een chatgesprek is dat je een kopie van het gesprek kan opslaan als bewijs, maar het verloopt wel minder persoonlijk.
Nu, ik heb vroeger nog in callcenters gewerkt, en wij werden altijd gedrilled om alles per telefoon te doen behalve wat echt niet anders kan. Misschien beetje beroepsmisvorming langs mijn kant dus, maar ik vind een telefoongesprek wel net zo handig. :)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 18:44

DataGhost

iPL dev

Ja jeetje. Als je nou eens die hulppagina niet had gelezen en direct naar de opzegpagina was gegaan waar je de keuzes "per direct" en "per einde contract" voorgeschoteld krijgt, wat had je dan gedaan? Ook een topic geopend? Maak er gewoon een screenshot van voordat je op verzenden drukt.

Op de hulppagina zelf staat een dingetje met "Heeft deze handleiding je goed geholpen?" en een knop "Nee", daar kan je op drukken. Daarna zou ik er persoonlijk niet al te lang stil bij staan en vertrouwen op de mededelingen die in het daadwerkelijke proces worden gedaan, dus niet wat op een hulppagina staat die geen onderdeel van dat proces is. Maar als je 100% uitsluitsel wilt moet je toch echt bij je hoster zijn en niet hier. De mensen die hier reageren werken daar niet namelijk en kunnen er ook geen harde uitspraken over doen. En dan zou ik inderdaad lekker een andere hoster uitzoeken die wel een telefonische helpdesk heeft.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Tja... Telefonisch support kost over het algemeen meer dan het oplevert voor hosters ;)
Vooral omdat het vaak (zoals ook hier) gaat om vragen die gewoon door even tot het eind van de pagina doorlezen helemaal niet gesteld hoeven worden.
En ze bieden gewoon twee opties: de ene is waar je je realiseert dat je de site niet meer gebruikt, en de ander is prima voor het geval je de boel (langzaam) aan het afbouwen bent. Kortom, je bent NU ruim op tijd om te kiezen voor 'einde contract' ;)

Het enige dat ik wat apart vind, is de opzegtermijn van 46 dagen. In principe zou het (zeker bij een geautomatiseerd proces) mogelijk moeten zijn om tot een dat of 2 voor de verlenging de boel stop te zetten. Maar goed... dat is zonder te weten hoe Vimexx hun interne processen heeft ingericht ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm