Kleurverschil voegen buitengevel nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ricksol84
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 02-04 06:44
Hallo allemaal,

Even een vraag mbt de voegen van onze nieuwbouwwoning, deze is nog in aanbouw.

We gingen kijken en zagen een behoorlijk kleurverschil in de voegen (zie foto). Is dit normaal?

Ik heb zelf het idee dat het nog moet drogen of schoongemaakt moet worden, maar begin hier over te twijfelen.

De vraag staat sowieso uit bij de aannemer, maar ben benieuwd naar ervaring vanuit eventueel een metselaar of kenner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjUL3kfWWwMOrxzJABT8DJFKHLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUNtD1skQKiKM04G72ZQrhrI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kleurverschil is vrij normaal, zeker als het nog niet helemaal uitgedroogd is.
Die muur wordt niet in 1 keer helemaal gemetseld waarschijnlijk, en ook niet met maar 1 batch specie. Dat zal in lagen gebeuren, en dan kan het zijn dat de ene laag al wat droger is dan de andere, en dus wat lichter.
Er staan nog steigers omheen, dus grote kans dat bepaalde stukken minder zonlicht vangen, waardoor ze natter zijn en dus donkerder. Ik zou er vanuit gaan dat dit zo goed als gelijk trekt. En een eventueel klein verschil valt dan sowieso niet meer op.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04 21:56
De foto is niet helemaal scherp genoeg maar ik zou eerder zeggen dat een deel wel gevoegd is en een deel nog niet. Dat verschil zit op een hoogte waar beide stukken toch allang droog zouden moeten zijn gezien hoeveel stenen erbovenop staan.

Mocht dit er bij oplevering nog zo bij staan dan zou ik als aannemer dit nooit zo durven opleveren en ga er ook vanuit dat hij dat ook niet gaat doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
ze werken normaal met standaard voegmortel kleuren. dus de kans dat het permanent kleurverschil is lijkt me niet aanwezig. het zal vast gewoon droge en nog niet droge mortel zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tieske88 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:47:
De foto is niet helemaal scherp genoeg maar ik zou eerder zeggen dat een deel wel gevoegd is en een deel nog niet. Dat verschil zit op een hoogte waar beide stukken toch allang droog zouden moeten zijn gezien hoeveel stenen erbovenop staan.

Mocht dit er bij oplevering nog zo bij staan dan zou ik als aannemer dit nooit zo durven opleveren en ga er ook vanuit dat hij dat ook niet gaat doen.
Waarschijnlijk is dit alleen nog maar 'Schoon Metselwerk' en komt de 'Voeger' pas als alles klaar is 8)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
In mijn beperkte ervaring doe je voegen achteraf en zo snel mogelijk achter elkaar. Door een zonnige en vochtige dag achter elkaar krijg je al kleurverschil (voor het geoefende oog). Ik zou zeggen dat op dit moment nog niet gevoegd is.
Pagina: 1