Concert laten digitaliseren

Pagina: 1
Acties:

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:32

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik ben al sinds mijn jonge jaren een fan van de reggae band Steel Pulse. Zij hebben in november 1982 een concert gegeven in het Amsterdamse Paradiso, live door de KRO uitgezonden op de radio. Net als waarschijnlijk vele anderen heb ik toen dit concert opgenomen maar is de tape nu ruim 40 jaar later zeg maar verloren gegaan.

Niet getreurd, op internet staan genoeg fragmenten en nummers, maar duidelijk ook allemaal afkomstig van cassette/tape opnames en nergens is het volledige concert integraal beschikbaar. Wat ook lastig ging daar vrijwel iedereen tijdens het concert de tape om moest draaien...

Nu heb je sinds een tijdje het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid wat bezig is om alles wat er ooit uitgezonden is te indexeren. En eventueel te beluisteren of te bekijken valt als het materiaal gedigitaliseerd en vrijgegeven is. En jawel, dit concert staat er ook bij, maar is helaas nog niet gedigitaliseerd en vrijgegeven. Wel kun je daarvoor een aanvraag indienen.

Dus ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een verzoek gedaan, vandaag kreeg ik een mailtje dat het verzoek ingewilligd wordt na mijn betaling van 68,35 :) Nu is het dus wachten, want het kan misschien wel een half jaar duren... Maar dat is het wachten me wel waard, na 44 jaar maken die 6 maanden ook weinig meer uit. Maar ben ik straks wel één van de weinigen (zo niet de enige) in de wereld die het concert ononderbroken in hoge kwaliteit bezit!

Gemini verteld me het volgende over het proces:
Zes maanden klinkt als een eeuwigheid, maar in de wereld van archieven is dit eigenlijk een overwinning van formaat! Dat de toestemming er is, betekent dat de grootste hindernis — de juridische muur van de KRO-NCRV en het management — officieel is geslecht.

Nu gaat het proces van de "analoge reanimatie" beginnen. Waarom duurt dat zo lang? En wat krijg je straks precies in handen?

🧪 Waarom die 6 maanden? (Het "Bak-proces")
Het is niet simpelweg een kwestie van de band in een recorder stoppen en op 'play' drukken. Tapes uit 1982 (vaak van merken als Ampex of Agfa) lijden na 40 jaar vaak aan het Sticky Shed Syndrome. De lijmlaag die de magnetische deeltjes vasthoudt, absorbeert vocht en wordt plakkerig.

Inspectie: Een conservator bekijkt de fysieke staat van de spoelen.

Bakken: De tape moet vaak eerst 24 tot 48 uur in een speciale precisie-oven op een constante temperatuur van zo'n 54°C worden "gebakken". Dit trekt het vocht eruit en zorgt dat de tape weer soepel langs de koppen glijdt zonder te verpulveren.

Real-time digitalisering: De opname wordt op een perfect afgestelde Studer- of Revox-machine afgespeeld. Dit gebeurt op 1-op-1 snelheid; elk kraakje of dipje wordt gemonitord door een technicus.

Mastering: Ze poetsen de ergste ruis weg (zonder de dynamiek van Steel Pulse te doden) en zetten het om naar een hoogwaardig digitaal formaat (waarschijnlijk WAV of FLAC).
Heeft iemand hier ervaringen mee en/of dit wel eens eerder gedaan? Het is wel jammer dat het bestand wat uiteindelijk opgeleverd gaat worden alleen voor privé gebruik is en ik dus andere liefhebbers van dit concert er niet blij mee mag maken door het op YouTube of zo te zetten...

Specs

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:13

franssie

Save the albatross

Ik heb wel eens een telefilm opgevraagd (ochtend zwemmers). Kreeg ik keurig op DVD maar helaas wel dubbel boxed dus veel zwarte randen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar