Hoge energierekening en onduidelijk verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• N-ickel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 09:47
Hallo Tweakers,

Een bevriend koppel van mij (beiden rond de 70 en niet-Nederlandstalig) heeft mij om advies gevraagd over hun energierekening. Ze wonen in Nederland in een groot vrijstaand huis van circa 310 m². Het huis is echter goed geïsoleerd en voorzien van o.a. dubbele beglazing.

Ze zijn bijna altijd op de zaak en als ze thuis zijn, staat de verwarming op 18 graden. Toch hebben ze een energieverbruik van ongeveer 1100 m³ gas per maand en tussen de 1700 en 1800 kWh stroom per maand. Dat resulteert uiteraard in een gigantische energierekening, en daarom hebben ze mij gevraagd mee te kijken hoe dit omlaag kan. Initieel hebben ze alleen advies gevraagd om een goedkopere leverancier, maar toen ik naar de details van het verbruik vroeg, sloef ik achterover.

Er zijn geen grote verbruikers aanwezig zoals een sauna of zwembad en, zoals gezegd, ze zijn zelden thuis.

In eerste instantie heb ik contact opgenomen met de energieleverancier. Zij verwezen mij door naar Enexis. Enexis gaf aan dat de meters op afstand correct lijken te functioneren en adviseerde om een elektricien in te schakelen voor verder onderzoek. Daar staan ze voor open en dat gaan we ook doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of ik zelf nog dingen kan controleren of uitsluiten, maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen.

Een belangrijk detail is dat er een 3x63A-aansluiting aanwezig is. Het is echter onduidelijk waarom deze ooit is aangelegd en of dit überhaupt nodig is. Het verlagen naar 3x35A of zelfs 3x25A lijkt in ieder geval een logische eerste stap.

Ik ben zelf redelijk technisch aangelegd, maar ik kan in hun woning niets aanwijzen dat dit soort verbruik zou verklaren.

Heeft iemand ideeën waar ik nog naar kan kijken of wat hier mogelijk speelt?

Alle reacties

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:32
Die 1100m3 gas per maand is dat in dec of jan? Of gemiddeld over het jaar?

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik zou ook iets van een P1 meter aanschaffen (bijvoorbeeld die van HomeWizard). Dat geeft je goed inzicht in realtime verbruik.
Je zou dan snelle stappen kunnen maken door een groep uit te zetten en kijken wat er gebeurt met het verbruik. Als je de groep(en) gevonden hebt waar groot verbruik zit dan kan je eventueel nog met slimme stekkers ook het stroomverbruik op apparaat niveau kunnen meten. Het is even wat werk, maar je weet qua elektra dan wel waar je aan toe bent.

Gas verbruik is de vraag van mitalp wel cruciaal.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

_Arthur

blub

Zou eerst beginnen met inventariseren van alle electrische apparaten. Verder, 310m2 goed geisoleerd en dubbele beglazing.

310m2 altijd verwarmen kost natuurlijk veel energie. "Goed geisoleerd" zegt weinig, net zoals "dubbele beglazing".

Je zal dus eerst onderzoek moeten doen naar:
- welke electrische apparaten en installaties zijn er allemaal
- wat is de bouwjaar van het huis (daar van kan al een algemene isolatie standaard worden afgeleid) idem de beglazing.

Hierna iets van een simpele vorm van Home Automation toevoegen zodat het verbruik gelogd wordt, HomeWizard P1 en wat Energy sockets om bv mee te beginnen.

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:29
Die 3x63A kost ook een boel geld. Een periode met een P1 meter zal uitwijzen of dit uberhaupt nodig is. Ga eens een uurtje naast de CV ketel(s)? zitten om te kijken hoe vaak die aan springt.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:46
1100m3 per maand aan gas lijkt mij heel erg hoog, dat haal ik hier in een jaar niet eens. Een snelle manier om je ketel efficiënter te laten stoken is met een Plugwise Adam als je cv ketel opentherm ondersteund. Je zet deze tussen je ketel en de thermostaat en vervolgens stelt de Adam op basis van o.a. de buitentemperatuur de aanvoerwarmte in. Hoe lager je deze kan zetten hoe minder gas je over het algemeen gebruikt. Je kan de Plugwise Adam plaatsen zonder er daarna verder nog iets aan te hoeven doen. Ze zijn inmiddels wat duurder geworden, maar ik heb dat apparaat in een jaar terugverdiend door een lager gasverbruik.

Voor elektriciteit kan je inderdaad het beste gaan meten, maar lang niet alles is gemakkelijk meetbaar. Vergis je bijvoorbeeld niet in het verbruik van halogeenlampen i.p.v. ledlampen. Door deze en andere wijzigingen heb ik 50% van het verbruik per jaar kunnen halen. Denk aan computer of andere apparaten die 24/7 aanstaan en of dit nodig is. Spaarstand aanzetten wanneer beschikbaar en verbruik (al dan niet met een analoge meter) bij gaan houden per dag om gevoel bij het verbruik te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Erpenator2 op 01-04-2026 15:01 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

Dido

heforshe

1100 kuub gas per maand is bijna het dubbele van wat we hier per jaar verstoken; 1700 KwH per maand aan stroom is de helft van mijn jaarlijkse verbuik.

Mijn eerste ingeving, zonder dollen, is dan ook "hangt er een opvallende wietlucht rond de zolderverdieping?"

Er moet ergens iets zijn wat belachelijk veel gas verbruikt. "Goed geïsoleerd en o.a. dubbele beglazing" zegt helemaal niets... als dat huis in de jaren '80 gebouwd is met voor die tijd goede isolatie, dan zijn die mensen alsnog op dit moment de buitenlucht aan het opwarmen. Als je tegenwoordig een huis bouwt met wat nu "goede isolatie" heet, zit je met triple glas en isolatiewaardes waar men in de jarfen '80 alleen maar van kon dromen.

3x63A aansluiting is heel opvallend... dat is een kleine industriële aansluiting. Gaat het om een voormalig bedrijfspand / boerderij? Zo ja, draait er dan nog ergens op het terrein iets van een pomp of een ander apparaat dat stroom vreet?

Wat betekent mijn avatar?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Haal een energiemeter en zet die tussen een stekker en alle onbekende apparaten.

Zoals eerder genoemd, kijk vooral naar pompen. Bijvoorbeeld voor een vijver of waterafvoer naar een sloot. Lasapparaten en pompen zijn berucht om het effect op domme ("slimme") meters. Slim is sowieso een misnomer, want zo'n meter is alleen verbonden en echt niet slim.

Als er sprake is van een oude energiemeter van de netbeheerder kan een pomp ook nog eens een veel te hoog verbruik aangeven, dat komt doordat de sinusoide meer dan 2 keer de nullijn kruisen, domme meters tellen bijvoorbeeld het aantal keer dat de nullijn gesneden wordt. Als de pomp de sinusoide verstoort en er zijn meerdere snijdingen, dan kunnen dergelijke foute meters een veelvoud meer aan energie tellen, terwijl dat niet werkelijk wordt verbruikt.

Als de meter wordt vervangen, vraag dan om een meter die werkt met een shunt. Dat is de betrouwbaarste manier van meten.

Kijk ook eens naar elektrische verwarming van schuren en dergelijke. Oude vrieskisten. Dat kan ook snel oplopen.

In veel gemeenten zijn teams actief die helpen bij het terugdringen van verbruik. Dat kost vaak niets. Als die er niet zijn, is het inhuren van een professional vrijwel zeker profijtelijk.

Als er niets wordt gevonden kun je een herijking van de meters aanvragen bij de netbeheerder. Aangezien dat (vaak onterecht) veel geld kost, kun je dat beter eerst door een deskundige laten meten. Als de meter fout is, kost ijking niets. Het probleem met ijken is dat de methode van ijken niet alle problemen afdekt. Bijvoorbeeld het echte verbruik van een pomp of lasmachine ontdek je zo niet.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Weet je ook zeker dat de ean code op de meter klopt?

Wise enough to play the fool

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:43

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Beste verbruik en vastrecht, 3x63a is ook waanzin 8)7
Voor de electra zou ik op zoek gaan naar COP1 verwarmens en oude efficientie pompen van bijv. de vloerverwarming en CV of ventilatiesystemen.

Kijk ook naar oude koelkasten, vriezers en bij, oude apparatuur met inefficiente trafo's.
Maar inderdaad, meten is weten. Een homewizard p1 en wat smartplugs zijn waarschijnlijk snel terugverdient ;)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 01-04-2026 21:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:55
Zet de ketel even uit. Stekker eruit. Loopt de meter door, heb je ergens een lek. Komt vaker voor dan je denkt.

Zoals al gemeld, koop een p1 meter. In mijn situatie vind ik de sparky van chargee fijner. En dan gewoon groepen gaan uitzetten zodat je weet waar je in huis moet gaan zoeken.

• N-ickel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 09:47
Hoi allemaal,

Bedankt voor de feedback tot nu toe! :)

Het gasverbruik kan ik momenteel alleen inzien van januari en februari. Ik ga het jaarverbruik opvragen zodat we een beter beeld hebben. Het is overigens geen oud bedrijfspand of boerderij; het huis laat zich het beste omschrijven als een herenhuis. En voor de goede orde: op zolder valt er niets bijzonders te vinden 😄

Op basis van jullie input ga ik de volgende stappen zetten:

- EAN-code op de meter controleren en vergelijken met de factuur
- Nagaan hoe vaak de CV-ketel aanspringt
- Ketel uitzetten en kijken of de gasmeter doorloopt
- P1 meter aanschaffen en uitlezen
- Groep voor groep uitzetten om het verbruik te isoleren
- Zoeken naar verdachte verbruikers: pompen, ventilatie, oude koelkasten/vriezers, en halogeen vs. LED
- De 3x63A aansluiting uitzoeken en bepalen of terugschalen haalbaar is
- Elektricien inschakelen met gerichte vraagstelling

Ik ga hiermee aan de slag en kom terug met updates. Wordt vervolgd!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29

_Arthur

blub

N-ickel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:08:
En voor de goede orde: op zolder valt er niets bijzonders te vinden 😄
Als er geen dak op het huis zit, dan snap ik de stookkosten wel :+ Ook met een ongeisoleerd huis of een oud herenhuis trouwens.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:56
Het is een vrijstaand huis dus hoe zijn de spouwmuren geïsoleerd?
Dak zou mij ook niets verbazen als die niet geïsoleerd is.

Voor de dubbele beglazing moet je kijken naar de rd waarde, zit een behoorlijk verschil tussen oud dubbelglas en modern Hr++ glas.

Ps. gezien je herenhuis zegt wat is het bouwjaar van de woning?

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 02-04-2026 22:03 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:27
N-ickel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:08:
Hoi allemaal,

Bedankt voor de feedback tot nu toe! :)

Het gasverbruik kan ik momenteel alleen inzien van januari en februari. Ik ga het jaarverbruik opvragen zodat we een beter beeld hebben. Het is overigens geen oud bedrijfspand of boerderij; het huis laat zich het beste omschrijven als een herenhuis. En voor de goede orde: op zolder valt er niets bijzonders te vinden 😄

Op basis van jullie input ga ik de volgende stappen zetten:

- EAN-code op de meter controleren en vergelijken met de factuur
- Nagaan hoe vaak de CV-ketel aanspringt
- Ketel uitzetten en kijken of de gasmeter doorloopt
- P1 meter aanschaffen en uitlezen
- Groep voor groep uitzetten om het verbruik te isoleren
- Zoeken naar verdachte verbruikers: pompen, ventilatie, oude koelkasten/vriezers, en halogeen vs. LED
- De 3x63A aansluiting uitzoeken en bepalen of terugschalen haalbaar is
- Elektricien inschakelen met gerichte vraagstelling

Ik ga hiermee aan de slag en kom terug met updates. Wordt vervolgd!
Kijk vooral ook naar gas en stroom verbruik per uur of kwartier. Vraag om de inlog gegevens van de energieleverancier. Kijk of je daar bijzonderheden ziet.

En een geïsoleerd huis is leuk, maar voor hetzelfde geval hebben ze de ramen ook open staan om 'te luchten'. Ga dus vooral bij het huis langs.

En daarna is een elektricien inschakelen op dit moment nog niet heel zinvol. Ga naar de meterkast. Als er continu een hoog verbruik is dan zou je dus ook een groep kunnen uitschakelen om te zien of het stroomverbruik dan drastisch daalt.. misschien hebben ze bij wijze van wel een kacheltje in de schuur staan of elektrische vloerverwarming in de badkamer die dagelijks aan slaat

[ Voor 4% gewijzigd door President op 03-04-2026 05:40 ]

Pagina: 1