KPN bridge modus

Pagina: 1
Acties:

• steeky
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-04 12:43
Beste tweakers,

Sinds vandaag klant geworden van KPN, nou had ik al hier en daar gelezen dat het in bridge modus zetten niet zo makkelijk gaat als bij Ziggo.
De installatie was plug en play, internet deed het meteen en ook de TV leek het meteen goed te doen.
Echter na enkele seconden gaat de TV haperen en stopt het beeld.
Grote kans dat dit komt doordat mijn eigen Orbi router er tussen zit.

Als ik wat op google rondzoek kom ik tot de volgende oplossing:
1. DMZ Host (De "Pseudo-Bridge" methode)
Dit is de meest gebruikte oplossing. Je laat het KPN-modem staan, maar stuurt al het verkeer direct door naar je eigen router.

Hoe: Log in op je KPN-modem =. Zoek naar de DMZ-instellingen en voer daar het IP-adres van je eigen router in.

Resultaat: Je eigen router krijgt een "open" verbinding. Je voorkomt hiermee grotendeels problemen met online gaming of VPN's (Double NAT), al blijft het KPN-modem technisch gezien nog actief.

Tip: Zet de Wi-Fi op het KPN-modem volledig uit om storing te voorkomen.

Als ik op deze manier de instellingen verander zou alles dan soepel draaien?

Hoor graag wat jullie hiervan vinden.

Gr, Mark

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is je Orbi router noodzakelijk?

Ik lees overal dat ie niet lekker voor IPTV is.

In ja, sluit dan je IPTV kastje(s) aan op het KPN modem.

Indien nee, vraag KPN om wifi punten zodat je de orbi weg kan doen?

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-04 15:02
IGMP probleem als ik het zo lees, bevriezen van iptv beeld icm KPN.
Al weet ik niet zeker of het tegenwoordig nog steeds IGMP is omdat de aangeboden tv stream unicast is geworden en niet meer multicast.
(ben zelf geen KPN klant).

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-04 20:41

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

EverLast2002 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:58:
IGMP probleem als ik het zo lees, bevriezen van iptv beeld icm KPN.
Al weet ik niet zeker of het tegenwoordig nog steeds IGMP is omdat de aangeboden tv stream unicast is geworden en niet meer multicast.
(ben zelf geen KPN klant).
Correct, maar wss staat zijn kastje op multi ipv unicast, kpn biedt namelijk beide aan (uni alsmede multicast).
@steeky Zet in de beeld instellingen het tv kastje op unicast.
Maar sws heb je nu dubbel NAT wat niet perse een probleem hoeft te zijn mits je overal alles netjes door forward, maar zonder dubbel NAT is gewoon beter. (lees: makkelijker)

Tip investeer in een goede router, dan ben je nooit meer afhankelijk van een provider router.
Als je weinig verstand hebt van netwerken zou ik de meer vriendelijke routers aanraden van bijv UniFi.

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 01-04-2026 18:51 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-04 20:41

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Vorkie schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:34:

sluit dan je IPTV kastje(s) aan op het KPN modem.
Dit is ook een oplossing

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
steeky schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:30:
De installatie was plug en play, internet deed het meteen en ook de TV leek het meteen goed te doen.
Echter na enkele seconden gaat de TV haperen en stopt het beeld.
Grote kans dat dit komt doordat mijn eigen Orbi router er tussen zit.
Heb je de nieuwste variant tv ontvangen gekregen (die op de tv verdacht veel op een Google streamer lijkt)?
Dan zou het niet zo'n issue kunnen zijn.

zou het kunnen dat de TV ontvanger (per ongeluk) met de wifi van de Experiabox is verbonden en de Experiabox ver weg in de meterkast staat?

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Bashen van provider router zonder argumenten lijkt me toch echt zinloos.
Het zijn prima routers en voldoen voor bijna iedereen en ze in bridge mode willen hebben voegt niets toe.
En het argument ik wil elk jaar van provider wisselen en dan is het eenvoudiger, is alleen geldig voor mensen die hun eigen netwerk administratie niet op orde hebben, anders is dat een kwartiertje werk.

En mensen die niet voldoende aan wat een provider router kan, weten echt zelf wel hoe ze dubbel Nat kunnen doen en in tegenstelling wat hier vaak beweerd wordt is er helemaal niets mis met dubbel Nat.
Ook weer enkel een beetje administratie als je behoefte aan port forwarding hebt (twee doen).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-04 13:26
steeky schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:30:
Echter na enkele seconden gaat de TV haperen en stopt het beeld. Grote kans dat dit komt doordat mijn eigen Orbi router er tussen zit.
TV-kastjes van KPN op de Experiabox / box van KPN zelf zetten. Dan de ORBI op een andere poort met de rest van het netwerk. Omdat de ORBI je WiFi doet kan je de WiFi van de Experibox uitzetten. Als je nog portforwarding aan hebt staan is even de boel in je ORBI aangeven dat deze naar de KPN-router moet en in de router van KPN verwijzen naar de ORBI. Dit alles is nog geen 5 minuten werk als je de boel in huis goed op orde hebt. Het heeft geen zin om de boel in DMZ te zetten. Dat gaat mogelijk alleen maar andere problemen geven.
Pagina: 1