Vraag

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-04 21:46
Na inmiddels alweer 8 jaar geleden hier geweldig geholpen te zijn met mijn huidige set zonnepanelen laat ik weer van me horen.
1 juli krijg ik de sleutel van onze nieuwe woning, de vraag is in mijn situatie het beste plaatje voor vermogen panelen, aantallen, systeem, opstelling, en wellicht een geschikte partij voor een offerte in de regio.

Het staat er niet helemaal los van, maar de woning zal nog flink wat verbouwing vragen. Doel is zoveel als mogelijk zowel te verwarmen als koelen met elektra. Woning is uit 1990, zal nog wat verduurzaming nodig hebben maar wellicht dus warmtepomp/airco's erin.

Alle expertise is mooi meegenomen! dank vast!

Situatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPFJvWkhdiwmbYB-Bp_0GXcNx2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtKCH84lOTdXaQcSRz57T2si.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0peWhRWtcIN9uzbnnUNe2nbexrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEaXY7utN7F7g6eaM8dsBphM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id9-S4qs8JdJfQgl3hN2sOMP-W4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bVeLp3hNuBAeD2MLjwWWhlRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AErbEOeppKedN55Rn1px8bbrFr0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GqoGbtz9Zk4IA7ffSWSpeHQL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyq4E5flF9sjd2Jtxp0KGw5g_-w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ufKddH9GQb8RfrK3GMw6Ur0M.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIgeAuX2tKC6NeHBmM9L5NA2jUs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5UZtoiIgW3NdoxLNRJSddpTS.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
(schatting op basis van google maps measurement)
schuindagk +/- 72 m2
Platdak +/- 30m2
Schaduw
Orientatie van het schuin dag is geheel zuid. (aan de achterkant)
Het platdak zou dus alles kunnen.
Geen sprake van schaduw
Jaarverbruik
Momenteel woon ik in een kleiner huis. met 22 zonnepanelen. enkel gas voor warm water rest middels airco's.
2025:
7478 kWh verbruikt
5840 kWh teruggeleverd
218m3 gas verbruik

Ik ben van plan de woning zoveel als mogelijk te verwarmen/koelen met elektra, dus als er dan een warmtepomp moet komen is dat mogelijk.
Daarnaast rijd ik een Hybride auto. (40km elektrisch)
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu 2 fase, zal omgebouwd moeten worden naar 3 naar verwachting.
Budget en doel
Doel is zoveel mogelijk me elektra doen, budget is er om hier maximaal op te investeren, echter moet op de lange termijn wel simpelweg rendabel zijn. ook met de salderingsregels etc.
Wie gaat het project uitvoeren
Voorkeur heeft installatie te laten installeren. ik kan niets zelf.
Bijhouden van data
Ik wil goed inzicht hebben in verbruik, doe dit nu middels Homewizard. Standaard plug & play.
Reeds verkregen offertes
Nog geen offertes verkregen, sta open voor goede partijen in de regio. (Eindhoven)
Regio
Eindhoven

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
Die aanvraag voor 3-fase asap de deur uit... Vanaf 1 juli kunnen ze ook kleinverbruikers in de rij gooien.
Enige voorwaarde is 4 polige hoofdschakelaar, de rest komt eventueel later.
Overleg dus met de huidige eigenaar/bewoner.
PS: 2-fase aansluiting bestaat niet... typefout?

Je dak is lekker steil... dat is gunstig omdat dat minder slecht werkt in de winter.

Offerte's sturen op 3-fase string omvormer en toch echt dak vol. Daarmee dek je het hoogste percentage eigen verbruik af = geen belasting betalen.
Afschalen bij negatieve prijzen moet mogelijk zijn. Of je dat via Homewizard wil, of eigen regelsysteem van omvormer is aan jou... maar ik ben een beetje wars van vertrouwen op domotica in dit soort dingen.
Hybride omvormer = pre... maar accu's zijn economisch nog steeds een lastig verhaal.

Als de auto voldoende thuis staat kun je daar ook veel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 01-04-2026 12:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-04 21:46
Ronald schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:42:
Die aanvraag voor 3-fase asap de deur uit... Vanaf 1 juli kunnen ze ook kleinverbruikers in de rij gooien.
Enige voorwaarde is 4 polige hoofdschakelaar, de rest komt eventueel later.
Overleg dus met de huidige eigenaar/bewoner.
PS: 2-fase aansluiting bestaat niet... typefout?

Je dak is lekker steil... dat is gunstig omdat dat minder slecht werkt in de winter.

Offerte's sturen op 3-fase string omvormer en toch echt dak vol. Daarmee dek je het hoogste percentage eigen verbruik af = geen belasting betalen.
Afschalen bij negatieve prijzen moet mogelijk zijn. Of je dat via Homewizard wil, of eigen regelsysteem van omvormer is aan jou... maar ik ben een beetje wars van vertrouwen op domotica in dit soort dingen.
Hybride omvormer = pre... maar accu's zijn economisch nog steeds een lastig verhaal.

Als de auto voldoende thuis staat kun je daar ook veel mee.
Die aanvraag is inderdaad een goede tip. Dank!
Advies blijft dus gewoon zoveel mogelijk panelen plaatsen, dan ga ik wellicht nog voor het platdak op het oosten gericht misschien.

Is de gangbare prijs nog steeds +/- €1,- per WP voor de gehele installatie incl. omvormer en installatie?
Voorkeur is wel dat ik de panelen op platdak van garage niet zie vanaf de grond.

Zijn er nog merken panelen/omvormers waar ik vandaan moet blijven?

Dank!

• Ronald
Ik zou het plat dak laten; doet vergeleken met je zuid dak te weinig in de winter. Het is kantlijn werk vanaf oost in de winter, dat is bij heel lage zon, dus een plat liggend paneel ziet bar weinig zon. De panelen op je zuid dak zien bij zonsopkomst meer en werken dus ook beter.

Op zo'n dak moet je nu redelijk ruim onder de 1%/Wp kunnen. Het materiaaql kost nu niets en ze zitten heel erg verlegen om werk.

Omvormers is nog steeds SMA, GoodWe, GroWatt etc... Wat je leuk vind...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Of je wacht even op de lancering van deze:
https://www.mwenergie.nl/...atterijen/marstek-mars-ii

Ben je in 1x klaar

Platdak voor de buitenunits van je L/L en of L/W warmtepompen vrij houden

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:39
Gefeliciteerd met de woning ten eerst!

Zoals de rest zegt, schuin dak helemaal vol en neem een omvormer welke je kan regelen! SMA, Goodwe, Growatt etc...

als je de financiele middelen hebt gelijk all-electric, persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Quatt en Weheat.

Mocht je dingen combineren kan je vast nog wel wat BTW voordeel pakken op elektra door dat gelijk mee te nemen met de zonnepanelen. Neem gelijk een laadpaal voor de auto om je zon energie in te pompen. is praktisch gratis rijden! zeker met de benzine prijzen van nu....

Overigens een suggestie gegeven voor installateur via DM.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:17:
Het materiaaql kost nu niets en ze zitten heel erg verlegen om werk.
Maar het loont nog steeds niet op panelen op oost te leggen?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wanneer wordt die verwacht?

• Ronald
Olaf van der Spek schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:31:
[...]

Maar het loont nog steeds niet op panelen op oost te leggen?
Vergelijk:
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Met https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

3,2 kWh/kWp vs 0,9 kWh/kWp

In de praktijk gaat het platte dak nog minder doen omdat het niet belicht wordt vanuit het westen, het stort dus in na de lunch.

Het dak van TS is rond de 45 graden, steiler dan gemiddeld, en doet het dus vrij goed in December. Daarom daar en daar alleen.

Dit is de meest lucratieve maand ;-) (minste PV opbrengst van het jaar, hoge dynamische stroom prijzen, veel verbruik voor een full-electric huis)

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 01-04-2026 22:12 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Dat is nu :-)

Quanta kosta, @AUijtdehaag ?

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:17
Het meeste is hier al wel gezegd! 3 fase string omvormer is de meeste bang for bucks. Liefst eentje met hybride accu ondersteuning en waar een goede EMS mee kan werken met voorkeur Nederlands. Tenzij je zelf kan programmeren via bijv HA.

Meterkast zou ik idd wel snel aanvragen ivm drukte netbeheerders, deze moet voorbereid zijn voordat ze komen.

PS: ik ken een hele goede installateur uit Eindhoven ;)
Pagina: 1