Ik heb een app gebouwd om huisadministratie bij te houden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.043 views

• JeffreyCastel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-04 21:28
Hallo,

Recent ben ik bezig geweest met het bouwen van een webapp die in essentie mensen helpt met het verzamelen van hun huisadministratie. In 2024 ben ik eigenaar geworden van mijn eerste woning, dan wel een kluswoning. Hier kwam zoveel documenten, facturen en andere papieren op mij af dat ik redelijk gek werd. Een deel zat in mijn mailbox, een deel in een fysieke map en een ander deel in verschillende laatjes door mijn huis verspreid.

Nu vraag ik mij af of er meerdere mensen hier last van hebben en wat zij graag zouden zien in een desbetreffende webapp?

Gr Jeff

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-04 21:07

Croga

The Unreasonable Man

Nope, geen last van.
Ik heb alle documenten digitaal en netjes in mapjes ingedeeld zodat alles eenvoudig terug te vinden is.

Mensen die niet in staat zijn hun documenten netjes digitaal op te slaan hebben waarschijnlijk ook niet de discipline om een dergelijke app te gebruiken. Daarmee denk ik niet dat die app heel erg nuttig is.

“Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.”
― Antoine de Saint-Exupéry, Airman's Odyssey
I think this app can be taken away without losing anything.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Daar kun je toch prima iets als Paperless Ngx voor gebruiken? Zo doe ik het inmiddels al een paar jaar en dat bevalt echt prima voor een dergelijke "administratie" van documenten.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30

Reptile209

- gers -

Ik denk dat daar potentieel zo veel privacygevoelige informatie bij zit (papieren van de hypotheek en van de bank), dat ik dat niet zomaar op een 'willekeurige' webapp ga zetten. Plus: dit zijn dingen waarvan je mogelijk een deel voor de erg lange termijn wil bewaren voor garantie e.d. Kan jij me garanderen dat ik over 10 jaar nog steeds in jouw webapp kan, of kan ik het dan toch maar beter thuis in een map, op Google drive of op een (al dat niet losse) harddisk zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 01-04-2026 10:02 ]

Zo scherp als een voetbal!

• JeffreyCastel
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 01-04 21:28
Reptile209 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Ik denk dat daar potentieel zo veel privacygevoelige informatie bij zit (papieren van de hypotheek en van de bank), dat ik dat niet zomaar op een 'willekeurige' webapp ga zetten. Plus: dit zijn dingen waarvan je mogelijk een deel voor de erg lange termijn wil bewaren voor garantie e.d. Kan jij me garanderen dat ik over 10 jaar nog steeds in jouw webapp kan, of kan ik het dan toch maar beter thuis in een map, op Google drive of op een (al dat niet losse) harddisk zetten?
Bedankt voor je antwoord, dit geeft mij dingen om over na te denken.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:18

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik denk dat een (web)app niet heel erg levensvatbaar is.
Keep it simple. Alle documenten op 1 plek.
Dus óf alles uitprinten en in 1 of meerdere mappen stoppen en de kast in, óf alles digitaal en netjes ergens opslaan. Zorg altijd voor een backup.
Zelf heb ik beide, en dus alles op twee vaste plekken. Zo ben je nooit iets kwijt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JeffreyCastel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:57:
Een deel zat in mijn mailbox, een deel in een fysieke map en een ander deel in verschillende laatjes door mijn huis verspreid.
Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer te maken heeft met gedrag en discipline.

Als het je nu al niet lukt om administratie uit de verschillende laatjes te halen en in de fysieke map te plaatsen, hoe gaat een webapp dan wél helpen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb een Gmail mailadres aangemaakt met straatnaam+huisnummer en daar zet ik alle facturen en aangekochte materialen in.

Bij verkoop handig ik dit over zodat de koper direct alle facturen heeft van bijvoorbeeld zonnepanelen, keuken, Quooker, vloeren, traprenovatie etc.

Financiën houd ik bij in een Excel bestandje. Meer heb ik niet nodig.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Question Mark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:10:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat dit meer te maken heeft met gedrag en discipline.

Als het je nu al niet lukt om administratie uit de verschillende laatjes te halen en in de fysieke map te plaatsen, hoe gaat een webapp dan wél helpen?
Als ik kijk naar Paperless-ngx, dat ik gebruik hier voor, dan is het antwoord op deze vraag: Omdat het nagenoeg volautomatisch gaat en ik er geen omkijken naar heb. Innovatie komt onder andere voort uit het vergemakkelijken en vereenvoudigen van dagelijkse bezigheden. Heel fijn toch om de energie die dit kost voor andere dingen in te zetten?

Nooit meer bladeren door mappen, zoeken naar een bonnetje, factuur, document in een map of een doos of een verzameling aan locaties doorzoeken. Heerlijk. Ook veel makkelijker om achteraf orde te scheppen als je eens een keer achterloopt. Dat heeft overigens weinig met discipline te maken, de mens is wat complexer dan dat gelukkig.

[ Voor 19% gewijzigd door FirePuma142 op 01-04-2026 16:43 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55
Welk probleem los je hiermee precies op? Want als ik de fysieke documenten moet scannen, en de mailtjes moet PDF'en (bv) voor je app, dan heb ik toch ook voldoende aan mijn eigen harddisk of een cloud-drive?

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
Ik heb een map waar ik bepaalde zaken indoe waarvan ik verwacht ze misschien ooit nog nodig te hebben.

De rest gaat in de papiercontainer. Voor de rest gaat het meeste via automatisch incasso. Zoveel is dat nu ook weer niet en heb hier zeker geen extra software voor nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 01-04-2026 17:11 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

R2D2 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Daar kun je toch prima iets als Paperless Ngx voor gebruiken? Zo doe ik het inmiddels al een paar jaar en dat bevalt echt prima voor een dergelijke "administratie" van documenten.
Als het specifiek om de documenten gaat wel, maar als het om de financiële administratie gaat, is het wel een ander verhaal, al zijn daar ook weer andere applicaties voor, waaronder Firefly III dacht ik. Aan de andere kant, hoeft het natuurlijk niet zo te zijn dat omdat er een alternatief is, iemand weerhouden moet worden om ook iets (zelf) te maken. :)

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Probleem van TS is herkenbaar.
Aparte custom app kan wel wat wezen maar omdat het uiteindelijk om veel bijlagen en scans van bijlagen gaat (alles digitaal lijkt mij een vereiste), is een cloud service voor opslag of NAS met een Excel-sheet erbij voor het overzicht al snel een praktische oplossing. En dan een mappenstructuur per jaar en type organisatie aanhouden (2025 -> belastingen, facturen, verzekeringspolissen, etc.).

d:)b :henk d:)b

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier werken we niet aan mee, werving is niet toegestaan. Topic gaat dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.