Internetspeed sneller na modem restart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• teamkhaleesi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-03 22:46
Hallo,

Ik was net mijn internetsnelheid aan het testen via Speedtest en zag dat mijn uploadsnelheid veel lager was dan verwacht (11 Mbps in plaats van de 20 Mbps waar ik recht op heb). Na het herstarten van mijn modem sprong de snelheid terug naar normaal (~25 Mbps).

Is het normaal dat een modem na verloop van tijd trager wordt, en is het aan te raden om hem maandelijks te herstarten? Of Is er iets anders aan de hand? Deze tests waren op de computer met internetkabel.

Alvast bedankt!

oude speedtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIILj9OkDsWgJGsGZMxZcU9OoLs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gnnla9XZlVxx5vlln9o974fs.png?f=user_large

nieuwe speedtest na modem reboot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rpm1URMHtyjOFmROEaqsNln-xk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M7GGAhM5BqYfb7Dvpyj4E38j.png?f=user_large

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het zou misschien helpen als je met ons zou delen welk modemtype je hebt (merk+model), welke provider en wat een second opinion (andere computer/laptop/telefoon) van de snelheid zegt voor de modem reboot.

Zonder glazen bol ben ik bang dat we anders weinig kunnen zeggen. Die reboot leidt waarschijnlijk ook tot een nieuwe IP lease op je computer (als die rechtstreeks aangesloten is, anders op je router als je die tussen modem en PC hebt), en kan ook andere verschillen veroorzaken die niet direct met de reboot zelf te maken hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 31-03-2026 22:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als het ADSL betreft, ja dat kan. Het modem houdt rekening met de kwaliteit van de koper kabel naar je huis - dat kan veranderen.
Het modem houdt dan een conservatieve (lage) setting vast, tot dat je herstart.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit ziet eruit als VDSL, daar verandert de snelheid wel eens ja. Je modem stelt deze soms bij adhv invloeden op de koperlijn.

Overigens moet je niet denken dat je recht hebt op een bepaalde snelheid, bij VDSL is dat er niet. Het is altijd een maximale waarde onder de best mogelijke omstandigheden waarop je contract is gebaseerd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold