Waar zijn alle desktop kasten gebleven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• poepgat
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:43
Bonjour./

Mijn klomp brak in 1024 stukkies. Voor mijn nieuwe PC wil ik er eentje bouwen in een desktop kast. Dus ik op zoek naar een desktop kast. Nergens! Overal waar zogenaamd desktop systeemkasten werden verkocht hadden ze onder het rubriek "desktop behuizing" alleen maar torentjes. Ik had zelfs een website gevonden die het gore moed had om te durven beweren dat een desktopkast een torentje is die 90 graden gekanteld is. Respectloos in mijn optiek.

Enig idee waar daadwerkelijk desktop behuizingen nog verkrijgbaar zijn? Mijn eisen zijn heel laag. Er komen ATX-formaat onderdelen in (voeding, moederbord) en het zou fijn zijn als er eventueel nog een harde schijf in kan. Aan/uit-knop aan de voorkant zou ook fijn zijn. Verder niks extra, geen low-profile, geen raam, geen lichtshow, etc.

Hellup? _/-\o_

Alle reacties

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:42

DataGhost

iPL dev

Desktopkasten waren vroeger nog enigszins interessant vanwege die lompe CRT-schermen die ontzettend veel bureauruimte innamen, en bovendien veel te laag stonden voor een arbo-verantwoorde werkplek. Tegenwoordig hebben we allemaal lichte platte schermen met goede verstelbare voeten waardoor er veel meer ruimte op het bureau over is. Daarom is het niet echt meer interessant om heel veel bureauruimte in te leveren voor een desktopkast. En daarmee wordt het ook minder interessant ze te bouwen. Ze bestaan vast nog wel hoor, maar populair zijn ze niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 31-03-2026 18:42 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:08
Ja, die worden steeds zeldzamer. Silverstone heeft er nog een aantal. Zie hier.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

HTPC is dan waarschijnlijk wel een goede zoekterm denk ik.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Misschien zelf bouwen?
Een beetje Tweakert met timmermansskills moet dit toch wel na kunnen maken.
Tevens 100% aanpasbaar aan de styling van de rest van je woonkamer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oh ja leuk, een case mod topic in wording *O*

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:01
Ik ben het deels eens met @DataGhost De originele 'desktop' had voornamelijk die functie maar is niet meer praktisch tegenwoordig. Maar dat het niet meer interessant is omdat het veel ruimte in beslag neem denk ik anders over, de ouderwetse desktop en de monitor namen dezelfde ruimte in beslag, terwijl je tegenwoordig juist ziet dat men graag een kast het liefst volgehangen met RGB naast de monitor hebben staan ;)

Als je goed zoekt dan zal je overigens nog wel wat vinden, of misschien ook wel wijs om ergens een mooie oude op te snorren en met wat aanpassingen daar je nieuwe hardware in te bouwen... als de kast al ATX standaard is dan zal je niet eens heel veel hoeven aan te passen om er een moederbord en voeding in te krijgen.

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
ik snap je wens, een platliggende kast, kan betere ruimte geven voor veel harde schijven, en meer koeling geven (niet voor niks hebben server racks die vorm)
-
ik heb dezelfde nijd in waarom kasten geen optische sloten meer hebben.

maar het ligt natuurlijk wel vervelend op een modern bureau, waar je je monitor niet meer op de kast zal zetten..

er zijn wel desk-kasten
PC kasten die letterlijk een bureau of tafel zijn.

anders is het vaak toch zelf bouwen.

ik zie op tweakers deze 4 :
categorie: Behuizingen

wellicht ook online wat zoeken naar HTPC kasten, of een sleeper build bouwen in een oude kast uit de jaren 90?

[ Voor 7% gewijzigd door DutchGamer1982 op 31-03-2026 19:13 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als uiterljk en formaat niet zoeel uitmaakt kun je ook kijken naar rack behuizingen, bv uitvoering: Inter-Tech IPC 4U-4088-S

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je Rack meeneemt in de PW kom je ook wel wat dingen tegen die je op een bureau kwijt kunt. Deze bijvoorbeeld: uitvoering: Inter-Tech 3U-K-340L

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• DutchGamer1982
  • Nu online
je kunt een kast bouwen met fans rondom en bovenop.. (en dus aan 3.5 wanden air intake.. en top air out)

ook kan onderin door niet teveel hoogte toe te voegen, gewoon 2-4 optische drives en ruimte voor heel veel optische drives erbij.

(ik had een ontwerpje gemaakt laatst en ben aan het kijken hoe dat in werkelijkheid om te zetten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-LHGcAOFvQUu23NHqOgUh_q7r8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axqFXtrTV4L0Xs4ZgE1xGZdd.jpg?f=fotoalbum_large

ook al een staande gpu niet zo snel doorzakken, en beter gekoeld worden

wil je hetzelde in een staande kast.. dan word hij erg hoog..

maar je zult toch zelf moeten gaan klussen vrees ik of voor HTPC gaan.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:29

dragonhaertt

@_'.'

Onder het kopje 'mini-PC' staan er ook een heleboel als het moederbord niet perse ATX hoeft te zijn.
Overigens kan je, als je full size zoekt, ook gewoon een tower op zijn zij leggen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:56
Moderne ATX-behuizing die je ook verticaal kunt gebruiken, tegen (forse) meerprijs ook in zwart: https://tweakers.net/pric...ube-500-flatpack-wit.html

R.I.P. Pricewatch

• poepgat
Wow, wat een hoop reacties zo snel! Dank jullie wel.

Ik zat onder het roken idd ook te bedenken dat desktop kasten vroeger moesten lijden onder het gewicht van een CRT, en dat hoeft niet meer. Zelf vind ik dat nog geen reden om dan maar niet meer aan desktop behuizingen te beginnen :)

Silverstone vind ik een hele goede tip. Zijn wel kleintjes, maar daar staat tegenover dat de FLP01 nog enigszins betaalbaar is en een behoorlijk fraai uiterlijk heeft. Het klepje vind ik een gemiste kans voor een echte 3,5" bay, maar dat neem ik dan maar voor lief. Het nodigt wel uit om ergens een oude 5,25" naar 3,5" bracket uit de oude doos te halen en alsnog op wat voor manier dan ook een echte 3,5" fdd erin te plaatsen.

Zelf bouwen is voor mij niet echt weggelegd. Wel erg leuk om ooit eens als ik met pensioen ben te proberen.

Het enige andere wat ik idd heb kunnen vinden zijn 4U rackmount chassis. Als het niet anders kan, dan maar dat. Waarschijnlijk niet, want die zijn ook alweer een stuk duurder. Vooralsnog vind ik de FLP01 het mooist, al oogt die wel wat smal. En een torentje op z'n kant zetten had gekunt als AOpen nog van die handige kasten maakte die daar ook daadwerkelijk voor bedoeld zijn. Ik heb liever wel 4 staanders aan de onderkant zitten.

Nogmaals dank voor zoveel reacties zo snel.

• poepgat
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:05: of een sleeper build bouwen in een oude kast uit de jaren 90?
Deze optie had ik even gemist. Wellicht een krabbeltje doen bij V&A voor een oude systeemkast. De afmetingen van ATX zijn zover ik weet nooit veranderd. Er zijn alleen andere standaarden bij gekomen.

En wat bedoel je met een "sleeper build", is dat nog iets specifiek anders dan moderne pruttel in een oud huisje?

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:42:
Wow, wat een hoop reacties zo snel! Dank jullie wel.

Ik zat onder het roken idd ook te bedenken dat desktop kasten vroeger moesten lijden onder het gewicht van een CRT, en dat hoeft niet meer. Zelf vind ik dat nog geen reden om dan maar niet meer aan desktop behuizingen te beginnen :)

Silverstone vind ik een hele goede tip. Zijn wel kleintjes, maar daar staat tegenover dat de FLP01 nog enigszins betaalbaar is en een behoorlijk fraai uiterlijk heeft. Het klepje vind ik een gemiste kans voor een echte 3,5" bay, maar dat neem ik dan maar voor lief. Het nodigt wel uit om ergens een oude 5,25" naar 3,5" bracket uit de oude doos te halen en alsnog op wat voor manier dan ook een echte 3,5" fdd erin te plaatsen.

Zelf bouwen is voor mij niet echt weggelegd. Wel erg leuk om ooit eens als ik met pensioen ben te proberen.

Het enige andere wat ik idd heb kunnen vinden zijn 4U rackmount chassis. Als het niet anders kan, dan maar dat. Waarschijnlijk niet, want die zijn ook alweer een stuk duurder. Vooralsnog vind ik de FLP01 het mooist, al oogt die wel wat smal. En een torentje op z'n kant zetten had gekunt als AOpen nog van die handige kasten maakte die daar ook daadwerkelijk voor bedoeld zijn. Ik heb liever wel 4 staanders aan de onderkant zitten.

Nogmaals dank voor zoveel reacties zo snel.
als je 4 staanders wilt, en niet wilt klussen.. dan word het dus een HTPC kast.
Silverstone Grandia GD09 is dan de goedkoopste van 4 die atx moederborden EN atx voedingen ondersteund

uitvoering: Silverstone Grandia GD09

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Deze optie had ik even gemist. Wellicht een krabbeltje doen bij V&A voor een oude systeemkast. De afmetingen van ATX zijn zover ik weet nooit veranderd. Er zijn alleen andere standaarden bij gekomen.

En wat bedoel je met een "sleeper build", is dat nog iets specifiek anders dan moderne pruttel in een oud huisje?
nee het is moderne pruttel in een oud huisje, aka het ziet er vanbuiten uit als een stuk schroot/antiek
maar van binnen is het krachtig/modern.

• poepgat
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:50:Silverstone Grandia GD09 is dan de goedkoopste van 4 die atx moederborden EN atx voedingen ondersteund
Dat scheelt weer 2 tientjes, goede optie.

Wat betreft beste antwoord, dat vind ik nog een moeilijke. Jullie zijn allemaal kanjers!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik weet niet of je hebt het overwogen, maar ik wil het toch gezegd hebben: een tower hoeft niet per se óp je bureau, hè?

Leuk als je plek zat hebt en graag door je raampje geilt op je gekleurde fans, maar menig toren wordt domweg onder het bureau geplaatst, op de grond.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• poepgat
De FLP01 vind ik wel te vet om niet in huis te halen. Het enige wat ik eraan zou willen modden is dat aftandse logo. Een daadwerkelijk oud merk, iets als "Laser", "Tandy", of "Tulip". Vooral die eerste. "Maar nu heb ik er één..."

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:12:
De FLP01 vind ik wel te vet om niet in huis te halen. Het enige wat ik eraan zou willen modden is dat aftandse logo. Een daadwerkelijk oud merk, iets als "Laser", "Tandy", of "Tulip". Vooral die eerste. "Maar nu heb ik er één..."
ah herrinneringen :

YouTube: Katja Schuurman 'Laser Computer'

iets als dit dan maar?
https://www.marktplaats.n...44-402b-b481-9934abbd9e5f

helaas zijn de IMB/Tulip, 286/intel Inside en Never Outdated stickers er al afgescrobd..

[ Voor 23% gewijzigd door DutchGamer1982 op 31-03-2026 20:24 ]

• poepgat
LOL, dat is een echte.

Daar moderne ATX hardware inbouwen lijkt mij geen grappige klus. Inmiddels ben ik de term "sleeper build" vaker tegengekomen voor het concept nieuwe pruttel in oud jasje.

Ook ben ik gaan kijken voor oplossingen om een echte floppy drive in te bouwen. De bracket voor 3,5" naar 5,25" heb ik volgens mij nog wel liggen. Die gebruikte ik vroeger voor een ZIP drive.

De mogelijkheden dusver: Een USB FDD adapter, een touwtje van USB-A naar interne USB header, en een grote-molex-naar-klein-stekkertje stroomkabel (ligt volgens mij ook al in het archief tussen de losse kabeltjes).
Andere mogelijkheid: SCSI floppy drive en een PCIe SCSI controller. De SCSI controllers zijn er nog wel, de SCSI floppy drives worden uiteraard niet meer gemaakt en zijn niet of nauwelijks te vinden.
Of: Een LS-120 met IDE aansluiting en een PCIe IDE controller. Ik heb volgens mij geen andere diskettes liggen dan 720k en 1440k, en die passen in een dergelijke drive. Is ook wel moeilijk te verkrijgen want die dingen zijn geflopt :D

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:12:
logo overspuiten/lakken.

en wat retro stickers kopen.
Kon geen laser computer sticker vinden, wel tulip :

https://www.ebay.com/itm/...qr%7Ctkp%3ABk9SR_LY_9KoZw

dan nog een 286 en wellicht een ATI of matrox sticker :)

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:42:
LOL, dat is een echte.

Daar moderne ATX hardware inbouwen lijkt mij geen grappige klus. Inmiddels ben ik de term "sleeper build" vaker tegengekomen voor het concept nieuwe pruttel in oud jasje.

Ook ben ik gaan kijken voor oplossingen om een echte floppy drive in te bouwen. De bracket voor 3,5" naar 5,25" heb ik volgens mij nog wel liggen. Die gebruikte ik vroeger voor een ZIP drive.

De mogelijkheden dusver: Een USB FDD adapter, een touwtje van USB-A naar interne USB header, en een grote-molex-naar-klein-stekkertje stroomkabel (ligt volgens mij ook al in het archief tussen de losse kabeltjes).
Andere mogelijkheid: SCSI floppy drive en een PCIe SCSI controller. De SCSI controllers zijn er nog wel, de SCSI floppy drives worden uiteraard niet meer gemaakt en zijn niet of nauwelijks te vinden.
Of: Een LS-120 met IDE aansluiting en een PCIe IDE controller. Ik heb volgens mij geen andere diskettes liggen dan 720k en 1440k, en die passen in een dergelijke drive. Is ook wel moeilijk te verkrijgen want die dingen zijn geflopt :D
floppydrive als je een 3.5 inch wilt is gemakkelijk -> zijn usb naar floppy kaartjes te koop (met een power connector en een data connector op het kaartje) en dus prima werkend in je moderne pc te krijgen.

(let wel de meeste van die kaartjes werken alleen met 1440 floppies, niet de oudere 720)

kun je dus gewoon verbinden met een internet usb header.. (wel heb je dan een ouderwetse 4 pin power kabel en floppydrive kabel nodig)

voor de nog oudere 5.25 inch floppydrives word het een stuk laster als je die ook echt wilt inbouwen

[ Voor 6% gewijzigd door DutchGamer1982 op 31-03-2026 20:56 ]

• poepgat
DutchGamer1982 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:54:
voor de nog oudere 5.25 inch floppydrives word het een stuk laster als je die ook echt wilt inbouwen
5,25" drive hoeft voor mij niet, die floppies heb ik toch niet meer. Het zou an sich wel kunnen met een FluxRipper.

Een andere optie die ik aan het bekijken ben is of ik ergens 16 I/O pins bij elkaar kan sprokkelen en dan via de bitbang methode aansturen zoals met bbc-fdc. Mocht dat niet lukken is een Arduino ertussenin wellicht een optie en dan via een zo makkelijke mogelijke serial interface de overbrugging maken.
Afplakken en spuitbus eroverheen, dat is een van de oudste case-mod trucs! Goed idee.

EDIT: Ik zie deze build al helemaal zitten :D
Als de UEFI een custom OEM logo ondersteunt zou ik het logo kunnen vervangen met een stuk tekst van een oude videokaart (van de tijd dat de video bios eerder verscheen dan de "hoofd" bios). Daarna met een licht aangepaste rEFInd of GRUB een scherm maken met o.a. het EnergyStar logo erop. Die graphics zou ik zo uit 86Box kunnen jatten.

[ Voor 16% gewijzigd door poepgat op 31-03-2026 21:39 ]

• DutchGamer1982
  • Nu online
poepgat schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:24:
[...]

5,25" drive hoeft voor mij niet, die floppies heb ik toch niet meer. Het zou an sich wel kunnen met een FluxRipper.

Een andere optie die ik aan het bekijken ben is of ik ergens 16 I/O pins bij elkaar kan sprokkelen en dan via de bitbang methode aansturen zoals met bbc-fdc. Mocht dat niet lukken is een Arduino ertussenin wellicht een optie en dan via een zo makkelijke mogelijke serial interface de overbrugging maken.

[...]

Afplakken en spuitbus eroverheen, dat is een van de oudste case-mod trucs! Goed idee.
voor je floppy drive :
https://www.amazon.nl/KOO...kabel-Zwart/dp/B07WCRF9H3
je wilt iets als dit

dan nog een kabeltje naar je usb 2.0 connector op je moederbord, en bob's your uncle.

• poepgat
Ja, dat is de eenvoudigste optie idd. Voor stroom zou ik dan opteren voor een paar adapterkabeltjes die ik toch al heb liggen. Moderne voedingen hebben die oude grote molex stekkers niet meer, dus das adapter 1. Van die molex naar zo'n klein floppy drive stekkertje is adapter 2. Laat ik dat soort oud grut nog ergens hebben liggen :P
Pagina: 1