PoE injector en extractor

Pagina: 1
Acties:

• Stefan1313
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04 13:08
Beste allemaal,

Ik heb apparatuur op een afgelegen locatie. De apparatuur is: kleine sensoren, signaal lampen, en nog meer netwerkverbindingen naar nog verder weg.

Op deze afgelegen locatie is geen stroom (230V, 24V o.i.d.). Wel een mooie koperen netwerkkabel vanuit het gebouw.
De sensoren en lampen willen wel graag 24V.

Nu heb ik een mooie Mikrotik switch (RB5009UPr+S+IN). Deze zou zowel PoE IN als OUT moeten ondersteunen.

Mijn idee is om deze daar op te hangen, deze te voeden via PoE IN en via de PoE OUT de benodigde 24V te maken. De switch zelf, welke nog meer netwerk connecties heeft draait zelf ook op de PoE IN.

PoE injectors zijn er in overvloed.
Bestaat er ook zo iets als een PoE 'extractor'? Zodat ik die op een poort van de Mikrotik switch kan aansluiten en dat die van de PoE 24v maakt.
Het zou mooi zijn als deze 'extractor' industrial grade-achtig is zonder meteen heel erg duur te worden.

Ik moet nog rekenen aan de stroomsterktes maar veel zal het niet zijn ~1A orde grootte.

Ik hoop dat jullie bekend zijn met een product groep.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan1313 op 31-03-2026 17:16 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Splitter" is de term die je zoekt. Google op "PoE to 24V splitter" en je vindt wat je zoekt (verschillende vermogens, prijzen en betrouwbaarheid).

Hou bij PoE rekensommen met verliezen tussen PSE en PD, je moet meer leveren dan je wilt ontvangen en als je PoE passthrough wilt geldt dat twee keer achter elkaar.

1A is wel degelijk uitdagend - dat is op 24V 24W. 802.3at kan max 25W PD leveren. Dat betekent dat de PSE 30W moet leveren. Als je die PSE (de Mikrotik in dit geval) zelf via passthrough als PD wilt voeden heb je voor een enkele 1A 24V device dus minimaal 30W + verbruik van de switch zelf 16W nodig, dus 46W. Dat gaat niet met 802.3at, dan heb je 802.3bt nodig, waarmee je 51W kunt leveren - maar de RB5009UPr+S+IN ondersteunt max 802.3at als PoE PD, dus dit gaat nooit werken.

Vuistregel: als je PoE passthrough doet kun je bij PoE out maximaal een categorie lager doen dan de PoE in. Dus als je via 802.3at voedt kun je max een 802.3af device eraan hangen. Gezien het hoge verbruik van de switch mag dat in dit geval ook geen dorstige 802.3af device zijn: 802.3af ondersteunt 13W op de PD, maar je hebt hier 30W-16W=14W PSE max, waar je hooguit 11W PD van overhoudt.

TLDR: meerdere apparaten van 24V 1A ga je niet kunnen voeden met een enkele 802.3at PoE passthrough. Je hebt per apparaat al het volle vermogen van 802.3at nodig.

Oslik blyat! Oslik!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Wil je de kabel ook voor netwerk verbinding gebruiken? Zo niet, dan de aders per 4 samenvoegen en gewoon 24v dc erop knallen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
Ben je zeker van dat je een UTP kabel voorhebt , en geen ongetwiste telefoniekabel ?
je wil vooral zoeken of je kabel PoE++ aankan , zoja kan je theoretisch tot 100watt vermogen door de kabel kan pompen

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
https://www.planet.com.tw/en/product/poe-172s

Die zoek je. Let er op dat je met de eis van 24V in de buurt komt van nep/passive PoE, daar staat data op de ene set draden in de kabel en stroom op de andere set en dat is niet wat je zoekt of compatible is met een af/at/bt PoE switch. PoE injector/splitter setjes maken vaak ook gebruik van passive PoE en zijn 100Mbit, het is geen harde regel maar als je 100Mbit spul negeert heb je de meeste kans op succes.
Samen met een goede .bt injector en een switch die .bt input heeft naar meerdere af/at outputs zou je plan moeten werken. Mocht je geen compatible switch kunnen vinden dan zou je ook kunnen overwegen om de splitter voor de switch te plaatsen en de switch zelf met 24V te voeden.
https://www.planet.com.tw...energy-managed-poe-switch
Deze kan je bijvoorbeeld voeden met een random DC voltage, heeft een input voor batterij-backup en produceert een stabiele 24V output naast vier poorten met PoE.

• Stefan1313
Dank voor jullie reacties!

@jadjong dank voor deze concrete producten. Ik ga zeker naar die splitter kijken, ziet er goed uit! Dat is eigenlijk precies het product dat ik zoch. Dank dank!

@dion_b dank voor je toelichting. Ik moet er nog even goed aan rekenen. Ik dacht dat die Mikrotik meerdere PoE IN kom krijgen om zo meer vermogen te benutten. Kan jij zien of dat klopt? In werkelijkheid liggen er 2 ethernet kabels dus dan kan ik er ~60W van maken. Dat is wel genoeg om mijn ~1A en de switch van stroom te voorzien.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:25
Stefan1313 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:02:
Ik heb apparatuur op een afgelegen locatie.
[...]

Op deze afgelegen locatie is geen stroom (230V, 24V o.i.d.). Wel een mooie koperen netwerkkabel vanuit het gebouw.
Als er iemand ooit een UTP kabel heeft aangelegd, kan je er natuurlijk ook 230V naar toe brengen.

Wat voor UTP-kabel is het? Niet elke kabel is over langere afstanden per definitie geschikt om POE+(+)(+) toe te passen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Stefan1313
@FredvZ Dat is een goed punt waar ik mij bewust van ben. Dat moet ik nog controleren, en hopen dat het klopt. Waaraan kan ik zien dat de Ethernet kabel er geschikt voor is?

TLDR
Het is ~80 m onder asfalt door. Als er 230v bij moet is dat een serieuze operatie dus ik hoop dat te voorkomen.

Ander detail is dat andere 'key' apparatuur en de PoE injector op een 24v UPS kan draaien die al aanwezig is, waardoor de 'afgelegen' apparatuur erachter ook aan blijft. Er is momenteel geen 230v UPS (wat ook al snel te groot is). Alles kan bijgeplaatst worden maar ik probeer eerst een oplossing te verkennen waarbij dat niet nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan1313 op 31-03-2026 20:38 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:25
Stefan1313 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:36:
@FredvZ Dat is een goed punt waar ik mij bewust van ben. Dat moet ik nog controleren, en hopen dat het klopt. Waaraan kan ik zien dat de Ethernet kabel er geschikt voor is?
Het is in elk geval belangrijk dat het een volledig koperen kabel is.

Spel en typfouten voorbehouden

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Stefan1313 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:02:
De apparatuur is: kleine sensoren,
Van het soort dat aan een ESP32 gehangen kan worden? Dat i.c.m. PoE -> https://www.olimex.com/Pr...-ISO/open-source-hardware

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stefan1313 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:51:
Dank voor jullie reacties!

@jadjong dank voor deze concrete producten. Ik ga zeker naar die splitter kijken, ziet er goed uit! Dat is eigenlijk precies het product dat ik zoch. Dank dank!

@dion_b dank voor je toelichting. Ik moet er nog even goed aan rekenen. Ik dacht dat die Mikrotik meerdere PoE IN kom krijgen om zo meer vermogen te benutten. Kan jij zien of dat klopt? In werkelijkheid liggen er 2 ethernet kabels dus dan kan ik er ~60W van maken. Dat is wel genoeg om mijn ~1A en de switch van stroom te voorzien.
Nope meerdere PoE-in bestaat niet vziw

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stefan1313 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:51:
[...]

@dion_b dank voor je toelichting. Ik moet er nog even goed aan rekenen. Ik dacht dat die Mikrotik meerdere PoE IN kom krijgen om zo meer vermogen te benutten. Kan jij zien of dat klopt?
Ik zie niets in de specificaties dat daarop wijst. En heb het eerlijk gezegd nog nooit gezien.
In werkelijkheid liggen er 2 ethernet kabels dus dan kan ik er ~60W van maken. Dat is wel genoeg om mijn ~1A en de switch van stroom te voorzien.
Nee, al zou je dubbel 802.3at hebben, je vergeet hier verschil PSE budget vs PD budget. Het is 30W PSE (injector) maar max 25W PD (powered device), dus max 50W voor twee. Dat zou mogelijk genoeg zijn, maar wederom, dit apparaat ondersteunt maar 1x PoE in.

Oslik blyat! Oslik!

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-04 18:15
Als de benodigde bandbreedte laag is (100Mb voldoende) kan je 2 aderparen gebruiken voor de 24volt. Dan gebruik je 1236 voor data dus oranje-oranje/wit en groen-groen/wit om vervolgens de andere paren te gebruiken voor spanning voor zowel de rb5009 op de schroef klemmen als de andere apparatuur maar dan moer je wel wat knutselen aan de kabels om de blauwe en bruine aders er uit te vissen.

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:15
Vergeet ook niet dat je over 80m een aanzienlijk spanningsverlies kan verwachten. Als je het voltage hoger kan maken wordt dat relatief minder. Je kan dus misschien wel beter met 48V beginnen en dan downconverten als je 24V nodig hebt.
Als je twee UTP (of STP) kabels heb liggen zou je ook 1 van de 2 dedicated voor stroom kunnen inzetten, dan kan je 4 aderparen gebruiken.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
als je 2 kabels hebt liggen ... Cisco 350-10MP ?
als je daar dubbel Poe++ opzet , zou je alsnog 50w vermogen overhouden

of wat @nihilissimis zegt ... 4 aders voor + , 4 aders voor - .. kan je wel wat vermogen overheenknallen (hoewel 220v zeker niet over UTP mag..)

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:15
ijske schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:39:
(hoewel 220v zeker niet over UTP mag..)
Zeker niet. De isolatie tussen de aders is hier niet op berekend.
Ik geloof dat 48V(DC) de max is. In elk geval is dat het maximum voor POE dus die kan je waarschijnlijk veilig aanhouden.
Door het gebruik van meerdere aders kan je de weerstand verlagen en daarmee het (spannings)verlies beperken.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50
80 meter is niet zover, en met de juiste tijd en aandacht zou je kunnen overwegen om 2 mantelbuizen in te graven en daar data en stroom doorheen te sturen, vooral als het “nog verder weg” moet gaan,

Kost wat tijd en geld, maar ben je wel verzekerd voor toekomstbestendigheid en dat je het op een goede manier oplost

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-04 18:15
Voor dit topic is het volgende waarschijnlijk ook wel handig om te weten:
https://forum.mikrotik.co...nge-via-poe-out/263489/14
“ RB5009 does not support poe-in and poe-out at the same time. DC power-sources have higher priority as those will have more power-budget at most cases”

En dan dus vooral de eerste zin uit de post.

[ Voor 6% gewijzigd door Erebos op 02-04-2026 11:52 ]

• rmenkveld
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:13
En hou rekening mee dat als je de Mikrotik voedt met bijvoorbeeld 24 Volt je ook PoE met 24 Volt eruit krijgt. Als je de router voedt met 48 Volt kan je 48 Volt PoE eruit halen. Er zit geen step-up of step-down DC converter in de router. De voeding spanning komt 1:1 als PoE eruit.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan is het geen PoE.
Pagina: 1