Toegevoegde waarde DAC bij denon AVR-2800H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cupperblower
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:02
Mijn vraag
Heeft de investering van een DAC voor mijn Denon AVR-2800H om HiRes audio te luisteren zin, maw hoor ik het verschil?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Copilot, erg verwarrend en tegenstrijdig

Alle reacties

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:11
Dat is voor ons toch onmogelijk om te beantwoorden? Wellicht is het opzoeken van een hifi zaak om te luisteren een beter idee zodat je zelf kunt bepalen of jij verschil hoort?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Technisch: nee
Op basis van je oren: wellicht.

Hi-res audio is een breed begrip. En eigenlijk ook gewoon marketing. Komt er op neer dat alles wat qua frequentie en samplerate boven de 44,1Khz en 16bit zit vaak al als high res audio aangeduidt wordt.

Je ingebouwde DAC doet al 192Khz / 24Bit dus in principe al high res. Muziek met een hogere sample of bitrate is met een loep te zoeken - en zelfs dan nog is de vraag wat er gebruikt is om die rates zo te krijgen en wat de actual bron was. Als dat een CD, SACD of DAT is kom je zelf bij een digitale master niet naar een 320Khz / 32Bit rate. Dus geen idee waar het dan wel vandaan zou moeten komen - nog even los van of je dat uberhaupt zou kunnen horen.

Last: jouw Denon is intern volledig digitaal. Dat betekent dat analoge bronnen (dus ook die afkomstig uit een externe dac) eerst omgezet worden naar digitaal, en vervolgens weer naar analoog om dan versterkt richting speakers te gaan. Daar zit sowieso de (evt, niet specifiek terzake doende of hoorbare) beperking / bottleneck van je ingebouwde dac dan (zie boven).

Tot zover het technische verhaal. Dan het verhaal van wat je hoort. Ikzelf horo wel degelijk evrschil als ik via een andere DAC analoog aansluit (in mijn geval een Pi met Allo Boss DAC op een AVR2311. De laatste heeft vermoedelijk de zelfde dacs aan boord en een zelfde werking als jouw Denon. Een zgn ladder DAC kan nog meer verschil maken (al zijn die er niet echt voor hoge resoluties iirc). Maar of dat its voor jouw oren is en of het dus echt waarde toevoegt of slechts een beetje zul je zelf moeten bepalen. Bij voorkeur in een blinde test :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)