Advies gevraagd: UniFi setup (2 AP’s, VoWiFi belangrijk, bet

Pagina: 1
Acties:

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:20
Hi allemaal,

Ik wil mijn huidige mesh (Deco X50) vervangen omdat ik niet helemaal tevreden ben over stabiliteit en roaming (VoWiFi hapert soms, devices blijven “plakken”). Ik twijfel nu over een UniFi setup en hoor graag jullie ervaringen/advies.

Situatie:

- Woning met betonnen vloeren/muren
- Glasvezel (max 1 Gbit)
- ONT aanwezig → wil provider modem eruit en direct op eigen gateway
- Gebruik vooral WiFi (weinig bekabeld)
- Ethernet backhaul mogelijk
- 2 access points gepland (beneden + boven)
- VoWiFi bellen moet stabiel zijn
- Apparaten: TV, eufy cams, robotstofzuiger, telefoons etc.
- Geen plannen voor UniFi Protect / NVR, wellicht later wel nvr maar niet perse met ubiquiti
- Belangrijk: stabiliteit, lage packet loss, goede roaming

Voorgestelde setup:

- Gateway: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
- Switch: UniFi Switch Lite 8 PoE
- Access points: 2x UniFi U6 Pro

Plaatsing:

- Beneden: hoog tegen muur verticaal achter gordijn of eventueel op een hoge kast midden in woonkamer
- Boven: hoog gemonteerd, licht schuin gericht naar slaapkamers
- Ethernet backhaul

Twijfels / vragen:

1. Is 2x U6 Pro de juiste keuze of toch U7 Pro (XG)? Of beneden de U6 mesh?
Over de U7 pro lees ik ervaringen over hitte problemen, meer stroomverbruik etc. Zouden jullie hier toch voor gaan?
2. Is UniFi hier duidelijk beter dan bijvoorbeeld Asus (BD4 / AiMesh)?
3. Is deze plaatsing logisch of zouden jullie het anders doen?
4. Nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua instellingen of compatibiliteit (IoT/TV)?

Alle feedback welkom — vooral praktijkervaringen 👍

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Thoraxx op 31-03-2026 12:33 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:10

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou zeggen een cgw max minimaal of beter de fiber. en 2x u7 pro. de max ben je sowieso wat meer toekomst bereidt en ids/ips troughput is beter. in het geval je ooit een snellere verbinding wilt. de switch zou ik wel een 2,5gb versie nemen. zo sluit je alles optimaal aan.
de 2x u7 max. In mijn ervaring is de 5ghz performance hier beter op dat de pro. ben zelf van de pro naar de max gegaan juist daarom.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:16
Zijn je huidige Deco X50 bedraad aangesloten? (ethernet backhaul)
of staan ze in mesh-mode?
Indien dat laatste, kan je mogelijk al je huidige situatie verbeteren door de bestaande Decos allemaal bedraad aan te sluiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Thoraxx
Hubert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:53:
ik zou zeggen een cgw max minimaal of beter de fiber. en 2x u7 pro. de max ben je sowieso wat meer toekomst bereidt en ids/ips troughput is beter. in het geval je ooit een snellere verbinding wilt. de switch zou ik wel een 2,5gb versie nemen. zo sluit je alles optimaal aan.
de 2x u7 max. In mijn ervaring is de 5ghz performance hier beter op dat de pro. ben zelf van de pro naar de max gegaan juist daarom.
Bedankt voor het meedenken! De U7 Pro Max en de Cloud Gateway Max zijn technisch inderdaad indrukwekkend, maar ik twijfel of dat voor mijn situatie niet een beetje 'overkill' is.

​Mijn belangrijkste punten zijn:
​Stabiliteit boven snelheid: Ik heb een 1 Gbit glasvezelverbinding en ben niet van plan die op korte termijn te upgraden naar 2.5 of 10 Gbit. De Cloud Gateway Ultra zou die 1 Gbit met IDS/IPS aan toch prima moeten trekken?

​Geluid en Hitte: Ik heb begrepen dat de U7-serie actieve koeling (ventilators) heeft.

​Budget: De stap naar een volledige 2.5 GbE setup (Switch + Gateway Max + U7's) verdubbelt de prijs bijna (van ca. €550 naar €1100). Lost die extra €550 mijn probleem met 'vastlopende apps' en 'VoWiFi roaming' echt beter op dan een goed geconfigureerde U6 pro-setup?"

Veel clients die ik gebruik zijn ook wifi 5 of 6. Ik zie in ons huis nog niet direct een use case voor maar dan 1 Gbit. Maar wellicht vergeet ik iets.

Tevens is ons huis een prefab 0 op de meter woning met dik beton. Geen idee of Wifi 7 daar goed in gaat?

• Thoraxx
GarBaGe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
Zijn je huidige Deco X50 bedraad aangesloten? (ethernet backhaul)
of staan ze in mesh-mode?
Indien dat laatste, kan je mogelijk al je huidige situatie verbeteren door de bestaande Decos allemaal bedraad aan te sluiten.
Die zijn idd al bedraad aangesloten. Maar ik vind het alsnog niet helemaal lekker lopen qua bereik en stabiliteit.