Advies gevraagd: UniFi setup (2 AP’s, VoWiFi belangrijk, bet

Pagina: 1
Acties:

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 22:48
Hi allemaal,

Ik wil mijn huidige mesh (Deco X50) vervangen omdat ik niet helemaal tevreden ben over stabiliteit en roaming (VoWiFi hapert soms, devices blijven “plakken”). Ik twijfel nu over een UniFi setup en hoor graag jullie ervaringen/advies.

Situatie:

- Woning met betonnen vloeren/muren
- Glasvezel (max 1 Gbit)
- ONT aanwezig → wil provider modem eruit en direct op eigen gateway
- Gebruik vooral WiFi (weinig bekabeld)
- Ethernet backhaul mogelijk
- 2 access points gepland (beneden + boven)
- VoWiFi bellen moet stabiel zijn
- Apparaten: TV, eufy cams, robotstofzuiger, telefoons etc.
- Geen plannen voor UniFi Protect / NVR, wellicht later wel nvr maar niet perse met ubiquiti
- Belangrijk: stabiliteit, lage packet loss, goede roaming

Voorgestelde setup:

- Gateway: Ubiquiti Cloud Gateway Ultra
- Switch: UniFi Switch Lite 8 PoE
- Access points: 2x UniFi U6 Pro

Plaatsing:

- Beneden: hoog tegen muur verticaal achter gordijn of eventueel op een hoge kast midden in woonkamer
- Boven: hoog gemonteerd, licht schuin gericht naar slaapkamers
- Ethernet backhaul

Twijfels / vragen:

1. Is 2x U6 Pro de juiste keuze of toch U7 Pro (XG)? Of beneden de U6 mesh?
Over de U7 pro lees ik ervaringen over hitte problemen, meer stroomverbruik etc. Zouden jullie hier toch voor gaan?
2. Is UniFi hier duidelijk beter dan bijvoorbeeld Asus (BD4 / AiMesh)?
3. Is deze plaatsing logisch of zouden jullie het anders doen?
4. Nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua instellingen of compatibiliteit (IoT/TV)?

Alle feedback welkom — vooral praktijkervaringen 👍

Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door Thoraxx op 31-03-2026 12:33 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik zou zeggen een cgw max minimaal of beter de fiber. en 2x u7 pro. de max ben je sowieso wat meer toekomst bereidt en ids/ips troughput is beter. in het geval je ooit een snellere verbinding wilt. de switch zou ik wel een 2,5gb versie nemen. zo sluit je alles optimaal aan.
de 2x u7 max. In mijn ervaring is de 5ghz performance hier beter op dat de pro. ben zelf van de pro naar de max gegaan juist daarom.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06
Zijn je huidige Deco X50 bedraad aangesloten? (ethernet backhaul)
of staan ze in mesh-mode?
Indien dat laatste, kan je mogelijk al je huidige situatie verbeteren door de bestaande Decos allemaal bedraad aan te sluiten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Thoraxx
Hubert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:53:
ik zou zeggen een cgw max minimaal of beter de fiber. en 2x u7 pro. de max ben je sowieso wat meer toekomst bereidt en ids/ips troughput is beter. in het geval je ooit een snellere verbinding wilt. de switch zou ik wel een 2,5gb versie nemen. zo sluit je alles optimaal aan.
de 2x u7 max. In mijn ervaring is de 5ghz performance hier beter op dat de pro. ben zelf van de pro naar de max gegaan juist daarom.
Bedankt voor het meedenken! De U7 Pro Max en de Cloud Gateway Max zijn technisch inderdaad indrukwekkend, maar ik twijfel of dat voor mijn situatie niet een beetje 'overkill' is.

​Mijn belangrijkste punten zijn:
​Stabiliteit boven snelheid: Ik heb een 1 Gbit glasvezelverbinding en ben niet van plan die op korte termijn te upgraden naar 2.5 of 10 Gbit. De Cloud Gateway Ultra zou die 1 Gbit met IDS/IPS aan toch prima moeten trekken?

​Geluid en Hitte: Ik heb begrepen dat de U7-serie actieve koeling (ventilators) heeft.

​Budget: De stap naar een volledige 2.5 GbE setup (Switch + Gateway Max + U7's) verdubbelt de prijs bijna (van ca. €550 naar €1100). Lost die extra €550 mijn probleem met 'vastlopende apps' en 'VoWiFi roaming' echt beter op dan een goed geconfigureerde U6 pro-setup?"

Veel clients die ik gebruik zijn ook wifi 5 of 6. Ik zie in ons huis nog niet direct een use case voor maar dan 1 Gbit. Maar wellicht vergeet ik iets.

Tevens is ons huis een prefab 0 op de meter woning met dik beton. Geen idee of Wifi 7 daar goed in gaat?

• Thoraxx
GarBaGe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
Zijn je huidige Deco X50 bedraad aangesloten? (ethernet backhaul)
of staan ze in mesh-mode?
Indien dat laatste, kan je mogelijk al je huidige situatie verbeteren door de bestaande Decos allemaal bedraad aan te sluiten.
Die zijn idd al bedraad aangesloten. Maar ik vind het alsnog niet helemaal lekker lopen qua bereik en stabiliteit.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:59
De Cloud Gateway Ultra zou prima moeten voldoen in jouw situatie. Ik zie geen noodzaak voor een upgrade naar de Max of Fiber, ook omdat je aangeeft geen Unifi Protect wil gaan gebruiken.

Verder is de U6 Pro ook een prima AP voor thuis. Prijsverschil met de U7 Pro is echter nog geen 2 tientjes volgens de Pricewatch, dus wat dat betreft misschien toch voor de nieuwere gaan (zonder al te veel meer-kosten)
Als je alles via de Pricewatch opzoekt (ipv bij Unifi zelf bestellen) dan kom je bijvoorbeeld uit bij NBB voor €541, met 2x de U7 ipv de U6.

M.i. is de upgrade naar 2,5gbit voor een 'simpele' thuissituatie de meerkosten niet waard.

• Thoraxx
Superhuuper schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:26:
De Cloud Gateway Ultra zou prima moeten voldoen in jouw situatie. Ik zie geen noodzaak voor een upgrade naar de Max of Fiber, ook omdat je aangeeft geen Unifi Protect wil gaan gebruiken.

Verder is de U6 Pro ook een prima AP voor thuis. Prijsverschil met de U7 Pro is echter nog geen 2 tientjes volgens de Pricewatch, dus wat dat betreft misschien toch voor de nieuwere gaan (zonder al te veel meer-kosten)
Als je alles via de Pricewatch opzoekt (ipv bij Unifi zelf bestellen) dan kom je bijvoorbeeld uit bij NBB voor €541, met 2x de U7 ipv de U6.

M.i. is de upgrade naar 2,5gbit voor een 'simpele' thuissituatie de meerkosten niet waard.
Bedankt voor de input! Ik heb de U7 Pro XG inderdaad overwogen, maar ik twijfel over de 5GHz-prestaties. De U7 Pro XG is een 2x2 MIMO apparaat op de 5GHz-band, terwijl de oudere U6 Pro een 4x4 MIMO configuratie heeft.
​In een omgeving met veel beton en muren (zoals mijn prefab woning) heb ik het gevoel dat ik meer heb aan de extra antennes en 'grip' van de 4x4 U6 Pro dan aan de WiFi 7-functies van de XG die ik op mijn 1 Gbit lijn toch niet voluit kan benutten. Slaat mijn voorkeur voor de 'oudere' 4x4 techniek boven de nieuwe 2x2 WiFi 7 ergens op, of mis ik een cruciaal voordeel van de U7?"

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:59
Ah, daar had ik nog niet over nagedacht, het verschil tussen 2x2 en 4x4 MIMO.
Als je (nog) geen/weinig Wifi 7 clients heb dan is de U6 inderdaad misschien wel de betere keus. (Beide AP’s zijn trouwens geen slechte keus, en de U7 heeft in nieuwere revisies sinds begin 2025 geen Fan meer)

Ik heb zelf thuis naar volle tevredenheid 2x U6 pro (en een U6+) draaien. Werkt top en verwacht deze de komende jaren ook niet te hoeven upgraden.

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-04 18:29
Ik zou toch eerst eens een site-survey uitvoeren op wat je nu hebt ..
als je roaming niet lekker werkt vanwege te weinig of teveel overlap, gaat je nieuwe setup even poep zijn... heb je tig honderd euries uitgegeven voor niets ..

voor mij persoonlijk was de zendsterkte van mijn zenders halveren juist de oplossing, en dat kostte me niets ..

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:10
Thoraxx schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:32:
Over de U7 pro lees ik ervaringen over hitte problemen, meer stroomverbruik etc. Zouden jullie hier toch voor gaan?
De Pro's zijn overdreven voor thuis. De U6+ of U7-lite voldoen prima voor thuis.
Je koopt ook geen 18m stadsbus om de kinderen naar school te brengen ;)

Wel eens met de post hierboven: eerst maar eens onderzoeken waarom je nu tegen problemen aanloopt.
Heb je accesspoints nu ook via een kabel aangesloten? en weet je zeker dat die kabel ook echt als backhaul wordt gebruikt en er niet stiekem via wifi wordt gecommuniceerd?

Spel en typfouten voorbehouden

• Kwarkbakje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 17:29
Ik heb de volgende setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnR3TSsNj4VBKuuggxdEVZsfffI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RbO46P3wDFN2GPx1T8FG1ETJ.png?f=user_large

Beneden staat op de kast tegen de lange muur om de hele beneden verdieping en de tuin te voorzien. Boven heb ik hangen aan de muur precies tussen de eerste verdieping en de zolder.

Je vragen:
Ik zou bekabeld twee AP's aansluiten, zoals je voorstelt. De software is goed genoeg dat ze regelen dat ze elkaar niet in de weg zitten.
Ze worden inderdaad warm, maar ik heb geen ervaring met problemen. Stroomverbuik heb ik niet naar gekeken. PoE werkt prima.

2. Is UniFi hier duidelijk beter dan bijvoorbeeld Asus (BD4 / AiMesh)?
Het is beter dan mijn oude setup met Deco's van TP-link. Asus heb ik geen ervaring mee.

3. Is deze plaatsing logisch of zouden jullie het anders doen?
Als je een vloerplan hebt van je huis kan ik hier pas echt iets over zeggen.

4. Nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua instellingen of compatibiliteit (IoT/TV)?
VLAN's. Maak een IoT, Secure, Camera's, Gasten VLAN en stel je regels in zoals je wilt. Maak voor alles een aparte Wifi en zet Secure, Camera, IOT op Hidden en maak Gasten alleen zichtbaar. Koppel daar de juiste VLAN's aan.

Verder zou ik de volgende landen i.i.g. geo blocken: Iran, China, Noord Korea en Rusland.

• Thoraxx
Na veel vergelijken en meelezen (hier + Reddit) heb ik de knoop doorgehakt.

Ook veel gelezen over Protect en wil dit toch wel nemen.
Heb nu Eufy en ben hier niet tevreden over.

Plaatsing ga ik ook wat aanpassen tov de Deco X50, daarnaast vind ik het ook leuk om wat te spelen met nieuwe setup. Dus zie de grote uitgave ook deels op hobbyatig

Uiteindelijk geworden:

* Ubiquiti UniFi Cloud Gateway Fiber
* M.2 SSD Tray
* Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch
* 2× Ubiquiti UniFi 6 Pro
Waarom geen WiFi 7 (U7)?

Twijfel was er zeker (prijsverschil is te overzien), maar uiteindelijk toch niet gedaan:

* 1 Gbps internet → U6 Pro zit al praktisch aan de max
* Cat5e → geen echte winst uit multi-gig / WiFi 7 (zit in een prefab woning en de kabels zijn niet goed te trekken/vervangen)
* PoE-budget wordt krap (zeker met camera + deurbel erbij)
* Meer stroomverbruik (tikt jaarlijks toch aan)
* U6 Pro = bewezen stabiel, wat voor mij belangrijker is dan “nieuw”

Kort gezegd:
→ WiFi 7 voelt nu vooral als luxe, niet als echte upgrade in mijn situatie.
Waarom wél de Fiber gateway?

Hier juist bewust niet op bespaard:

* Belangrijkste onderdeel van je netwerk (latency, stabiliteit)
* Koeler en efficiënter dan de Max
* Klaar voor Protect + opslag
* Langere levensduur dan AP’s

→ Dit voelt als nuttige investering i.p.v. overkill.
Switch keuze

* Ultra 60W is voldoende voor:

* 2× U6 Pro
* * uitbreiding met camera’s / deurbel
* Geen injectors nodig
Conclusie

* Gateway → investeren (lange termijn)
* AP’s → pragmatisch (stabiel + meer dan snel genoeg)

Liever een stabiel netwerk dat gewoon werkt dan betalen voor specs die ik voorlopig niet benut.

Benieuwd naar jullie ervaringen 👍

[ Voor 7% gewijzigd door Thoraxx op 03-04-2026 22:13 ]

• Kwarkbakje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-04 17:29
Lijkt mij een wel overwogen keuze! Mocht je nog vragen hebben rondom het configuren van het netwerk, dan kunnen we vast helpen!

• Thoraxx
Kwarkbakje schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 22:50:
Lijkt mij een wel overwogen keuze! Mocht je nog vragen hebben rondom het configuren van het netwerk, dan kunnen we vast helpen!
Geen idee of het in de praktijk ook een beste keuze blijkt te zijn. Maar na 1 week wikken en wegen moest ik toch even de knoop door hakken.

Bedankt ook voor je eerdere reactie met tips. Die ga ik zeker meenemen in de configuratie. Als ik nog ergens tegenaan loop laat ik het zeker horen. Ik zal sowieso hier ook even terug koppelen als alles geïnstalleerd is wat mijn ervaringen zijn.

Bedankt tot zover voor de hulp van alle tweakers, dat wordt gewaardeerd en is erg fijn!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hmm, had hier eerder moeten reageren. De 'pro' versie van UniFi AP's biedt eigenlijk alleen voordeel bij hoge dichtheden (veel apparaten tegelijk), en dat heb je thuis zo goed als nooit. De meest Lite versie was even geschikt geweest voor lagere prijs.

Verder mbt je originele probleem: ben geen fan van Deco, maar ik betwijfel of je roaming issues te maken hebben met dat systeem. Roaming blijft een verantwoordelijkheid van de client en zolang alle AP's op het netwerk qua beveiliging en IP gelijk geconfigureerd zijn (en dat doet Deco wel prima) is het verder vooral een kwestie van plaatsing: je moet voldoende overlap hebben tusesn AP's maar niet teveel. Je wilt sowieso zorgen voor minimaal -67dBm signaal in de 5GHz band op alle plekken in huis, en tegelijk nooit meer dan twee AP's boven die -67dBm op een plek. Met te weinig overlap gaat je client ofwel terugvallen op 2.4GHz (minder stabiel) danwel helemaal wegvallen tot je weer in de buurt bent van de volgende. Met teveel overlap gaat hij nooit roamen waardoor je soms op een veel minder gunstige AP kunt zitten en alsnog onnodig weg kunt vallen. Om dekking te verkleinen kun je op een goede AP zendvermogen verlagen. Niet op de Deco...

Je voorstel voor hoe je de UniFi AP's wilt hangen klinkt voor een doorsnee NL gezinswoning goed, maar meten is weten. Ik zou voor plaatsing even een site survey doen: stel AP in met een nieuwe SSID. Plaats dat ding op een plek waar je het zou kunnen hangen in kamer 1. Meet dan in alle kamers de RSSI vanaf die AP. Verplaats dat ding naar volgende kamer/locatie en meet dan weer in alle kamers RSSI. Ga door tot je alle potentiele locaties hebt gehad. Je hebt dan een mooie matrix met waardes. Zoek dan het minste aantal kolommen waarmee je overal >-67dBm uitkomt. Dat is hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• Thoraxx
dion_b schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:25:
Hmm, had hier eerder moeten reageren. De 'pro' versie van UniFi AP's biedt eigenlijk alleen voordeel bij hoge dichtheden (veel apparaten tegelijk), en dat heb je thuis zo goed als nooit. De meest Lite versie was even geschikt geweest voor lagere prijs.

Verder mbt je originele probleem: ben geen fan van Deco, maar ik betwijfel of je roaming issues te maken hebben met dat systeem. Roaming blijft een verantwoordelijkheid van de client en zolang alle AP's op het netwerk qua beveiliging en IP gelijk geconfigureerd zijn (en dat doet Deco wel prima) is het verder vooral een kwestie van plaatsing: je moet voldoende overlap hebben tusesn AP's maar niet teveel. Je wilt sowieso zorgen voor minimaal -67dBm signaal in de 5GHz band op alle plekken in huis, en tegelijk nooit meer dan twee AP's boven die -67dBm op een plek. Met te weinig overlap gaat je client ofwel terugvallen op 2.4GHz (minder stabiel) danwel helemaal wegvallen tot je weer in de buurt bent van de volgende. Met teveel overlap gaat hij nooit roamen waardoor je soms op een veel minder gunstige AP kunt zitten en alsnog onnodig weg kunt vallen. Om dekking te verkleinen kun je op een goede AP zendvermogen verlagen. Niet op de Deco...

Je voorstel voor hoe je de UniFi AP's wilt hangen klinkt voor een doorsnee NL gezinswoning goed, maar meten is weten. Ik zou voor plaatsing even een site survey doen: stel AP in met een nieuwe SSID. Plaats dat ding op een plek waar je het zou kunnen hangen in kamer 1. Meet dan in alle kamers de RSSI vanaf die AP. Verplaats dat ding naar volgende kamer/locatie en meet dan weer in alle kamers RSSI. Ga door tot je alle potentiele locaties hebt gehad. Je hebt dan een mooie matrix met waardes. Zoek dan het minste aantal kolommen waarmee je overal >-67dBm uitkomt. Dat is hoeveel AP's je nodig hebt en waar ze moeten hangen.
Thanks voor je uitgebreide reactie, wordt echt gewaardeerd.

Ik wilde sowieso al richting UniFi, vooral voor de extra controle en ook een beetje het hobby-aspect. Vind het juist leuk om hier wat meer in te duiken en dingen te leren. Die site survey methode kende ik bijvoorbeeld nog niet, dus dat soort tips zijn precies wat ik zoek.

Ik blijf voorlopig wel bij de U6 Pro, ook al is het misschien wat overkill. Gezien mijn focus op stabiliteit en responsiveness voelt dat toch als de veiligere keuze.

Ben nog wel benieuwd naar jouw mening over WiFi 7, specifiek de U7 Pro (of XG). Vind jij dat dat inmiddels al zin heeft in een thuissetup, of nog niet echt?

Thanks nogmaals!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het verschil tussen een pro en lite is dat de pro 1000 clients aankan en de lite maar 300
En de Pro is 3x3 terwijl de lite 2x2 is en al je clients zijn 1x1 dus ook een nutteloze functie.

Dus tenzij je feestjes geeft met meer dan 300 mensen is een pro ten alle tijden weggegooid geld

Wifi 7 is in een huis ook onzin net als wifi 6E en zal dat altijd blijven.
Het beste voor een thuissituatie is wifi 6, maar wifi 5 is eigenlijk ook meer dan voldoende.

Die pro en wifi 7 zijn voor grote professionele omgevingen waar heel veel clients aanwezig zijn zoals stadions of ziekenhuizen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07:31
Hubert schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:53:
Das ook overdreven als je dat niet gebruikt of op de korte termijn wil gaan gebruiken.
Hier maken wij met twee huishoudens gebruik van inet.

-ucg ultra
-24 poe swith unifi
-24 port unifi switch
-6 acces points
-5 ucg US 8 port switch
-flex mini

dan heb ik 10 4K beveiligingscameras achter een NVR, ds923+ nas die bovendien plex draait, rack nas, Gamepc, werk pc's en heel wat wireless devices. In totaal nu 46 clients online (wireless en wired) De ucg ultra doet dat met 2 vingers in zijn neus.

wireless heb ik ac lr en ac pro, de oude generatie die ik dan via MP bij elkaar schooier.
OP mijn iphone 15 pro haal ik 200 mbit up en down (heb 1 gbit inet). Das voor mij iig voldoende.

Ook de standaard en oudere unifi producten geven gewoon al een perfecte ervaring.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 16:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thoraxx schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 15:52:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie, wordt echt gewaardeerd.

Ik wilde sowieso al richting UniFi, vooral voor de extra controle en ook een beetje het hobby-aspect. Vind het juist leuk om hier wat meer in te duiken en dingen te leren. Die site survey methode kende ik bijvoorbeeld nog niet, dus dat soort tips zijn precies wat ik zoek.

Ik blijf voorlopig wel bij de U6 Pro, ook al is het misschien wat overkill. Gezien mijn focus op stabiliteit en responsiveness voelt dat toch als de veiligere keuze.

Ben nog wel benieuwd naar jouw mening over WiFi 7, specifiek de U7 Pro (of XG). Vind jij dat dat inmiddels al zin heeft in een thuissetup, of nog niet echt?

Thanks nogmaals!
Tja, wat heet "zin"? WiFi-7 biedt:
  • Multi-Link Operation - de mogelijkheid om tegelijk verbonden te zijn met meerdere banden. Als je apparaat ook meerdere radio's heeft... Veel submodussen, waarbij je ofwel meer bandbreedte danwel lagere latencies kunt halen. Client support is vooralsnog een zooitje, zelfs onder de WiFi-7 apparaten. *Als* je een apparaat dat MLO STR (tegelijk zenden en ontvangen in meerdere banden) ondersteunt, kun je in theorie de bandbreedte van die banden bij elkaar optellen. Dan zou je misschien >3Gbps draadloos kunnen halen als je ook overal grootste kanaalbreedte instelt wat juist voor stabiliteit en dekking minder handig is...
  • 4096QAM modulatie - leuk voor in een lab met afgeschermde testopstelling. In de echte wereld op meer dan 50cm afstand van de AP nutteloos.
  • Preamble puncturing - als AP en client het ondersteunen geen sinecure kan de communicatie bij interferentie terugvallen op 7/8 cq 3/4 van bandbreedte ipv 4/8 cq 1/2 als een van de non-primary kanalen verstoord wordt. Kan bij grote drukte de prestaties verbeteren, niet typisch in een thuissituatie relevant.
Is dat voor jou de moeite waard? Je probleem had puur te maken met slechte dekking en daardoor slechte roaming. Geen enkel van die features zou dat aanpakken, dat is gewoon een gevolg van plaatsing van de AP's.

Hogere bandbreedte is leuk ,maar als je bedenkt dat een stabiele 5Mbps al zat is voor VoWiFi, gaat het daar niets aan veranderen. Met de WiFi-6 meuk dat je al hebt kun je rustig 1Gbps draadloos halen met een geschikte client. Behalve patsen zie ik weinig reden om daar overheen te gaan, zeker niet met de toepassing die je noemt.

Als je je wilt verdiepen in de techniek is totaal overkill kopen niet echt de beste optie. Daarmee leer je niet hoe het echt werkt en waar grenzen zitten. Bij slechte plaatsing kun je ook met onnodig dure apparaten roamingproblemen houden.

Oslik blyat! Oslik!

• Thoraxx
dion_b schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 20:27:
[...]

Tja, wat heet "zin"? WiFi-7 biedt:
  • Multi-Link Operation - de mogelijkheid om tegelijk verbonden te zijn met meerdere banden. Als je apparaat ook meerdere radio's heeft... Veel submodussen, waarbij je ofwel meer bandbreedte danwel lagere latencies kunt halen. Client support is vooralsnog een zooitje, zelfs onder de WiFi-7 apparaten. *Als* je een apparaat dat MLO STR (tegelijk zenden en ontvangen in meerdere banden) ondersteunt, kun je in theorie de bandbreedte van die banden bij elkaar optellen. Dan zou je misschien >3Gbps draadloos kunnen halen als je ook overal grootste kanaalbreedte instelt wat juist voor stabiliteit en dekking minder handig is...
  • 4096QAM modulatie - leuk voor in een lab met afgeschermde testopstelling. In de echte wereld op meer dan 50cm afstand van de AOP nutteloos.
  • Preamble puncturing - als AP en client het ondersteunen geen sinecure kan de communicatie bij interferentie terugvallen op 7/8 cq 3/4 van bandbreedte ipv 4/8 cq 1/2 als een van de non-primary kanalen verstoord wordt. Kan bij grote drukte de prestaties verbeteren, niet typisch in een thuissituatie relevant.
Is dat voor jou de moeite waard? Je probleem had puur te maken met slechte dekking en daardoor slechte roaming. Geen enkel van die features zou dat aanpakken, dat is gewoon een gevolg van plaatsing van de AP's.

Hogere bandbreedte is leuk ,maar als je bedenkt dat een stabiele 5Mbps al zat is voor VoWiFi, gaat het daar niets aan veranderen. Met de WiFi-6 meuk dat je al hebt kun je rustig 1Gbps draadloos halen met een geschikte client. Behalve patsen zie ik weinig reden om daar overheen te gaan, zeker niet met de toepassing die je noemt.

Als je je wilt verdiepen in de techniek is totaal overkill kopen niet echt de beste optie. Daarmee leer je niet hoe het echt werkt en waar grenzen zitten. Bij slechte plaatsing kun je ook met onnodig dure apparaten roamingproblemen houden.
Thanks voor je uitgebreide uitleg, daar kan ik zeker wat mee.

Je hebt ook wel een punt dat mijn oorspronkelijke probleem vooral in dekking/plaatsing zat en niet zozeer in de WiFi-standaard zelf. Dat is inmiddels ook wel duidelijk geworden tijdens het testen.

Ik ben uiteindelijk toch bij de U6 Pro gebleven. Niet zozeer vanwege het “aantal clients”, maar meer voor wat extra stabiliteit en wat marge bij meerdere apparaten tegelijk. Ik snap dat een Lite waarschijnlijk ook zou werken, maar dit voelt net wat robuuster.

Over WiFi 7 ben ik het eigenlijk ook met je eens voor mijn situatie (1 Gbps, geen multi-gig netwerk) voegt het nu weinig toe en drijft het vooral de kosten op.

Wel interessant om te lezen hoe die features precies werken, dat stuk kende ik nog niet.

Thanks nogmaals voor het meedenken!
Pagina: 1