Odido-klanten verbruiken meer 5G-data dan KPN en Vodafone…

Pagina: 1
Acties:

• buglife
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:01
Artikel: nieuws: Odido-klanten verbruiken meer 5G-data dan KPN en Vodafone samen
Auteur: @Hayte
Wat heeft dit met 5G-verbruik te maken? In het artikel wordt geschreven:
Nederlanders verbruikten in het vierde kwartaal van 2025 samen voor 829 miljoen GB aan 5G-data.
In het bronartikel staat:
Alle Nederlanders samen verbruikten in het vierde kwartaal van 2025 maar liefst 829 miljoen gigabyte aan mobiele data.
Het niet enkel om data via 5G, maar mobiele data. Ik heb mijn telefoon op 4G-only staan. Dat telt ook gewoon mee bij die 829 miljoen gigabyte wanneer ik de bron lees.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:54
Yup en er zit nog een fout in het artikel, want Klik en Klaar is niet de oorzaak. Ik had het ook net ingediend Odido-klanten verbruiken meer 5G-data dan KPN en Vodafone…

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
Fair @buglife, ik heb de verwijzingen naar 5G uit het artikel gehaald en verwijs nu wat algemener naar mobiel dataverbruik.

@Raindeer Van halverwege 2023 tot en met eind 2024 schommelde het mobiele dataverbruik rond de 550 tot 600 miljoen GB. Sinds Q4 2024 is het mobiele dataverbruik gestaag opgelopen tot nu 829 miljoen GB. In die periode is Odido's aandeel in het dataverbruik toegenomen en zei de provider eerder tegen NU.nl dat Klik&Klaar inderdaad voor 'enorm' meer dataverbruik zorgt. Dan durf ik best te stellen dat Klik&Klaar de oorzaak is en dan vind ik het wat overdreven om te spreken van 'een aantal storende en grote fouten'. Ik heb de passages wel wat genuanceerd om het te verduidelijken, maar ik blijf wel bij de essentie van het artikel.

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:54
Hayte schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:45:
@Raindeer Van halverwege 2023 tot en met eind 2024 schommelde het mobiele dataverbruik rond de 550 tot 600 miljoen GB. Sinds Q4 2024 is het mobiele dataverbruik gestaag opgelopen tot nu 829 miljoen GB. In die periode is Odido's aandeel in het dataverbruik toegenomen en zei de provider eerder tegen NU.nl dat Klik&Klaar inderdaad voor 'enorm' meer dataverbruik zorgt. Dan durf ik best te stellen dat Klik&Klaar de oorzaak is en dan vind ik het wat overdreven om te spreken van 'een aantal storende en grote fouten'. Ik heb de passages wel wat genuanceerd om het te verduidelijken, maar ik blijf wel bij de essentie van het artikel.
Sorry, maar dit klopt niet. Je kijkt naar de absolute getallen, maar je houdt niet rekening met de relatieve groei. Voor alle aanbieders is de hoeveelheid data op hun netwerk met ongeveer hetzelfde percentage gegroeid sinds de introductie van Klik en Klaar. De vraag zou aan Odido moeten zijn, hoe het kan dat bij hen de groei in dataverkeer niet veel groter is geweest. Of misschien zelfs: Hey, Odido weet je zeker dat je de juiste getallen rapporteert aan ACM? Want, jullie vertellen Nu.nl dat het dataverkeer heel hard groeit, maar dat zien we niet terug in de statistieken die jullie aanleveren aan ACM. Zou het kunnen zijn dat je scriptje stuk is? (Ik heb deze gegevens ooit aan ACM geleverd voor Tele2, ik weet dat dit soort foutjes voorkomen)

In die periode is het marktaandeel van Odido niet substantieel gestegen. Het marktaandeel is nu net als in Q1, Q2, en Q3 45-50%. Dat was het marktaandeel ook al in 2024, 2023 en 2022. Het marktaandeel is dus onafhankelijk van de hoeveelheid data die er werd uitgewisseld in die periode. Dus toen het het 550 was, deed Odido 250-275 en deden KPN en Vodafone samen 275-300. Toen het 700 was, deed Odido 315-350 en KPN en Vodafone samen 350-385. En nu is het 373-415 voor Odido en 415 tot 455 voor KPN en Vodafone Samen. Zie je hoe die getallen wel veranderen, maar de relatieve afstand tussen Odido en Vodafone/KPN niet verandert? Dat komt omdat ze beide hetzelfde groeipercentage hebben voor de datagroei in hun netwerk. Dus ondanks dat KPN en Vodafone geen 5G FWA bieden gebruiken hun klanten op hun smartphones dus nu ook 50% meer data over het netwerk.
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2024-Q440 - 45%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q145 - 50%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q245 - 50%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q340 - 45%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q445 - 50%ODIDO
Dat wordt nog eens bevestigd, als je naar het marktaandeel kijkt van Odido, want dat is stabiel gebleven in deze periode. Dus er zijn meer aansluitingen naar Odido gegaan. Dus het is ook niet zo, dat Odido heel veel minder klanten heeft, maar toch relatief gezien dezelfde hoeveelheid data weg zet.
2024-Q125 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q225 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q325 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q425 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q125 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q225 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q325 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q425 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
Als de data die Odido aanlevert aan ACM kloppen en dat er toch een hele grote groei is door Klik en Klaar, dan kan dat alleen maar betekenen dat Odido bijna geen groei heeft in het dataverkeer van haar mobiele klanten. Dat deze aan een plafond zitten. Dat is nog steeds vreemd, maar het zou mogelijk verklaren waarom KPN en Vodafone wel datagroei zien.

Ik ken deze data ook in een bredere context. Overal in Europa zie je een daling in de groei van het mobiele dataverbruik. Het is niet meer zoals 10-15 jaar gelden, dat je 50% tot 75% groei zag jaar op jaar.

Maar sorry @Hayte de data ondersteunen je analyse ten aanzien van Klik en klaar niet. De data zeggen niets over FWA en de verhoudingen veranderen niet. Dus tenzij jij data hebt die laat zien dat bij Odido de verdeling tussen FWA en mobiel is gewijzigd en daarmee ook dat Odido een veel lager groeipercentage op mobiele data heeft dan Voda en KPN, kun je niet de uitspraken doen die je nu doet. Bel me anders maar, dan kunnen we het sneller bespreken.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
Raindeer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:25:
[...]

Sorry, maar dit klopt niet. Je kijkt naar de absolute getallen, maar je houdt niet rekening met de relatieve groei. Voor alle aanbieders is de hoeveelheid data op hun netwerk met ongeveer hetzelfde percentage gegroeid sinds de introductie van Klik en Klaar. De vraag zou aan Odido moeten zijn, hoe het kan dat bij hen de groei in dataverkeer niet veel groter is geweest. Of misschien zelfs: Hey, Odido weet je zeker dat je de juiste getallen rapporteert aan ACM? Want, jullie vertellen Nu.nl dat het dataverkeer heel hard groeit, maar dat zien we niet terug in de statistieken die jullie aanleveren aan ACM. Zou het kunnen zijn dat je scriptje stuk is? (Ik heb deze gegevens ooit aan ACM geleverd voor Tele2, ik weet dat dit soort foutjes voorkomen)

In die periode is het marktaandeel van Odido niet substantieel gestegen. Het marktaandeel is nu net als in Q1, Q2, en Q3 45-50%. Dat was het marktaandeel ook al in 2024, 2023 en 2022. Het marktaandeel is dus onafhankelijk van de hoeveelheid data die er werd uitgewisseld in die periode. Dus toen het het 550 was, deed Odido 250-275 en deden KPN en Vodafone samen 275-300. Toen het 700 was, deed Odido 315-350 en KPN en Vodafone samen 350-385. En nu is het 373-415 voor Odido en 415 tot 455 voor KPN en Vodafone Samen. Zie je hoe die getallen wel veranderen, maar de relatieve afstand tussen Odido en Vodafone/KPN niet verandert? Dat komt omdat ze beide hetzelfde groeipercentage hebben voor de datagroei in hun netwerk. Dus ondanks dat KPN en Vodafone geen 5G FWA bieden gebruiken hun klanten op hun smartphones dus nu ook 50% meer data over het netwerk.
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2024-Q440 - 45%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q145 - 50%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q245 - 50%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q340 - 45%ODIDO
G_MOB_V_DATA_PROCENT_PARTIJ2025-Q445 - 50%ODIDO
Dat wordt nog eens bevestigd, als je naar het marktaandeel kijkt van Odido, want dat is stabiel gebleven in deze periode. Dus er zijn meer aansluitingen naar Odido gegaan. Dus het is ook niet zo, dat Odido heel veel minder klanten heeft, maar toch relatief gezien dezelfde hoeveelheid data weg zet.
2024-Q125 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q225 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q325 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2024-Q425 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q125 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q225 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q325 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
2025-Q425 - 30%Mobiel - Marktaandelenobv aansluitingen MNO aanbiedersODIDO
Als de data die Odido aanlevert aan ACM kloppen en dat er toch een hele grote groei is door Klik en Klaar, dan kan dat alleen maar betekenen dat Odido bijna geen groei heeft in het dataverkeer van haar mobiele klanten. Dat deze aan een plafond zitten. Dat is nog steeds vreemd, maar het zou mogelijk verklaren waarom KPN en Vodafone wel datagroei zien.

Ik ken deze data ook in een bredere context. Overal in Europa zie je een daling in de groei van het mobiele dataverbruik. Het is niet meer zoals 10-15 jaar gelden, dat je 50% tot 75% groei zag jaar op jaar.

Maar sorry @Hayte de data ondersteunen je analyse ten aanzien van Klik en klaar niet. De data zeggen niets over FWA en de verhoudingen veranderen niet. Dus tenzij jij data hebt die laat zien dat bij Odido de verdeling tussen FWA en mobiel is gewijzigd en daarmee ook dat Odido een veel lager groeipercentage op mobiele data heeft dan Voda en KPN, kun je niet de uitspraken doen die je nu doet. Bel me anders maar, dan kunnen we het sneller bespreken.
Het lastige is dat de ACM inderdaad geen exacte data deelt, maar ze zeggen zelf wel in het persbericht dat 'het mobiele dataverbruik van Odido inmiddels groter is dan het gezamenlijke verbruik van KPN en VodafoneZiggo' en in dat NU.nl-artikel geeft Odido zelf aan dat hun dataverbruik toeneemt door Klik&Klaar, terwijl KPN ook aangeeft een minder harde groei te zien dan wat ACM over de markt rapporteert. Op basis daarvan durf ik, zoals gezegd, te stellen dat de toename van Odido's mobiele dataverbruik door Klik&Klaar komt, maar harde cijfers heb ik daar inderdaad niet voor.