load balancing UTP/NANOBEAM

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vannoetje89
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:29
Wij hebben destijds een woning gekocht met een vrijstaande garage. In de loop der tijd is deze garage uitgebreid met een poolhouse en bar.
Aanvankelijk heb ik de netwerkverbinding tussen de woning en de garage gerealiseerd met behulp van Nanobeam AC-toestellen. Deze overbrugden een afstand van ongeveer 50 à 60 meter en functioneerden zeer betrouwbaar.
Recent hebben we echter een uitbreiding aan de woning uitgevoerd, waarbij we via een wachtbuis 2 UTP-kabels naar de garage hebben getrokken (ik kan mezelf voor de kop slaan dat ik er geen 2 paar heb in getrokken). Hierdoor werd de draadloze verbinding overbodig en hebben we de Nanobeams buiten gebruik gesteld. Wachtbuis is door een aannemer binnen tijdens het storten van beton mee volgestort...... (dus geen optie om opnieuw te gaan gebruiken).
Onlangs heeft de tuinaanlegger tijdens graafwerken voor verlichting helaas de wachtbuis en één van de UTP-kabels beschadigd, waardoor deze verbinding is uitgevallen.
Mijn vraag is nu hoe ik dergelijke situaties in de toekomst kan vermijden. Aangezien ik de Nanobeams nog ter beschikking heb, overweeg ik om deze opnieuw in te zetten als redundante verbinding, eventueel in combinatie met de bestaande UTP-bekabeling (bijvoorbeeld via load balancing of failover).
Is dit een haalbare en aangewezen oplossing?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

Prima aanpak, vergt wel slimme netwerkapparatuur. Het risico is namelijk dat je een netwerk loop introduceert.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:37

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Zeker is dit mogelijk. Zoals eerder benoemd vergt het iets meer stappen maar met een iets uitgebreidere router is dit al snel mogelijk.

De voorkeur hierin zou uitgaan om met iets te checken zoals een ping of dat een interface up / down is. Zodra deze negatief uitkomt (de kabel is door midden, de andere kant heeft geen stroom) dan kan de router zelf een statische route uit de tabel trekken zodat een "backup" statische route het verkeer overneemt. Deze zal dan in plaats van links naar rechts afslaan naar bijvoorbeeld jou nanobeam.

Met switches zou het ook kunnen maar mijn voorkeur zou altijd gaan om dit met een router aan te pakken. Veel netter, geen STP meuk (en dus zoals eerder geopperd kans op loops) en minder mac adressen die kunnen blijven hangen mocht een failover plaatsvinden.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• vannoetje89
lier schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:17:
Prima aanpak, vergt wel slimme netwerkapparatuur. Het risico is namelijk dat je een netwerk loop introduceert.
Alle materialen zijn ubiquiti materialen in het netwerk. Is dit vlot mogelijk met hun eigen ecosysteem?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33

lier

MikroTik nerd

De term die je zoekt is STP: Spanning Tree Protocol. Unifi biedt hier zeker ondersteuning voor, vlot is vooral afhankelijk van jou ☺️

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:16
Dus...
omdat een tuinaanlegger mogelijk je laatste UTP kabel kan slopen, wil je een actieve load-balanced verbinding van je woning naar je garage?
Is dat niet een beetje overkill?
maar goed, het kan wel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik zou kijken naar een LAG (LACP) in een active/backup opstelling.
Active-Active wil je niet door de verschillen in bandbreedte.
Active: De UTP, backup de AC apparatuur. Ik vind het idee van @Yariva ook oké hoewel je dan netwerken/subnets moet gaan scheiden. STP is te... onvoorspelbaar IMO.

• vannoetje89
GarBaGe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:11:
Dus...
omdat een tuinaanlegger mogelijk je laatste UTP kabel kan slopen, wil je een actieve load-balanced verbinding van je woning naar je garage?
Is dat niet een beetje overkill?
maar goed, het kan wel.
Klopt ik heb het materiaal liggen en eigenlijk moet ik 1 kabeltje door een muur boren en ik kan het verhaal opzetten..

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Even de beschadiging opgraven, buis voorzichtig doorzagen, stukje buis weghalen, de kabel repareren met een verbinding blokje en een schuifmof plaatsen,

En uiteraard de volgende keer de tuinaanlegger vertellen waar die wachtbuis ligt.

PS En die aannemer aansprakelijk stellen voor beton storten in een wachtbuis.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1