stereo 2.1 - dali rubicore + nad M10 v3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20
Van de week bij hifiklubben geweest. Ik was van plan iets voor € 2000 te zoeken. Maar na luisteren toch helemaal weg van de dali rubicore + nad M10 v3.

Zelf even in een whish list gezet: Tweakers - pricewatch

Ik zoek vooral goed Stereo. Luister veel muziek. House / Techno / Disco, en dan de meer dark, atmospheric tracks.
Films is niet mijn prio maar uiteraard luister ik veel.

Voornaamste vragen is vooral de NAD, als ik zoveel uitgeef, waarom dan niet een AV receiver voor latere uitbreiding. dat vind ik een lastig geval. Ik heb tijdens het luisteren een Marantz getest. Op stereo ook goed maar de NAD was voor mijn gevoel toch helderder in het geluid.
lastig, lastig... en wellicht wat alternatieve opties om te gaan luisteren. Budget ben ik ondertussen wel aan het idee gewend.

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:45
Nogal een omslag, van € 2K naar minstens het dubbele als je naar een setje Rubicore 2's kijkt. Bij een Rubicore 2 moet ook nog een knappe subwoofer. Als je naar een Rubicore 6 of 8 aan het kijken bent, dan kijk je naar 3 a 4 keer je initiële budget en ook daar kan eigenlijk ook nog wel een sub bij.

In feite klinkt elke versterker gelijk in pure direct mode op eenzelfde volume. Het is met name de speaker en de akoestiek die het verschil maakt. Hoor je echt een groot verschil in dezelfde ruimte, dan komt dat met name door de equalizer die op de versterker draait. Of de een speelt gewoon luider. Luider associëren we al snel met mooier/beter. Zo'n NAD M10 zou ik alleen kopen voor de looks (en dan niet het meest recente model; echt veel te duur). Prachtig apparaat vind ik dat, maar die klinkt echt niet wezenlijk beter dan bijvoorbeeld een Marantz M1 die minder dan de helft kost. Een AV receiver Van Denon of Marantz klinkt in stereo ook echt niet minder en geeft je wel veel meer mogelijkheden. De verkoper zou je wellicht anders willen laten geloven.

Merken als NAD, Rotel en Hegel staan nou niet bekend om het brede scala aan opties op hun apparatuur, maar verkopen het met name onder de noemer 'hifi', waar mensen bereid zijn voor te betalen. Het spul zit er wel altijd smaakvol uit en dat is ook wat waard. Echter, vaak missen ze al hele basale (lossless) streaming mogelijkheden (en andere opties die gangbare merken wel hebben), al zal de NAD M10 V3 dat onderhand wel goed voor elkaar hebben. Je moet voor jezelf afwegen. Laat ik het bij 2.0 (of 2.1) of niet. Anders lekker voor een AV receiver gaan. Een Marantz Cinema 50 is bij wijze van meer dan zat. Die is mooi clean aan de voorkant en ondersteunt Audyssey XT32 (en Dirac Live, waarvoor je extra moet betalen) en alle streaming en audio/video mogelijkheden die je kan wensen.

Overigens, als je naar het prijssegment Dali Rubicore kijkt, dan is er natuurlijk veel meer moois te koop en zou ik nog wel een luistersessie plannen. Maar wellicht heb je dat al uitgebreid gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 31-03-2026 10:58 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |