Appartement Volledig elektrisch vloerverwarming + infrarood

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:08
Mijn vraag

Ik heb een heel leuk appartement(en) op het oog. Welke energielabel A/B heeft. De woning heeft geen gasaansluiting. De totale oppervlakte is rond 80m2, waarbij woonkamer 40m2+ elektrische vloerverwarming heeft en de slaapkamers een infrarood panel hebben, en warm water via elektrische boiler.
De huidige bewoner geeft aan in de winter 100 euro te betalen aan elektra.

40m2 zou per jaar 4000kwh verbruiken. Wat 1200 is, dus ongeveer die 100 euro. Wat meer dan acceptable zou zijn.

Iets in mij zegt dat het verbruik hoger zou zijn, mede door COP van 1.

Wat denken jullie?
Ik lees ook dingen dat dit niet mag, of in ieder geval tegen bepaalde huidige bouwregels is?

iRacing Profiel

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En betaalt ie dat in de zomer ook? En op welke temperatuur staat de thermostaat dan?

Ook al zal de warmtevraag bij een A appartement vrij laag zijn, het zal altijd duurder zijn dan met een warmtepomp, een factor 2-3(ligt aan de omstandigheden).
Wat zijn eventueel de opties voor een buitenunit? 80m2 kun je prima met een airco warmhouden voor veel minder kosten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-03 23:20
refused81 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:00:
Ik heb een heel leuk appartement(en) op het oog. Welke energielabel A/B heeft. De woning heeft geen gasaansluiting. De totale oppervlakte is rond 80m2, waarbij woonkamer 40m2+ elektrische vloerverwarming heeft en de slaapkamers een infrarood panel hebben, en warm water via elektrische boiler.
Ik lees ook dingen dat dit niet mag, of in ieder geval tegen bepaalde huidige bouwregels is?
Wat lees je dan wat niet zou mogen en waar lees je dat?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een elektrische CV (met warmwater via leidingen en radiators) mag in ieder geval niet als hoofdverarming.

Zijn al diverse rechtszaken over geweest, onder andere: https://www.installatie.n...statie-elektrische-ketel/

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:36:
Een elektrische CV (met warmwater via leidingen en radiators) mag in ieder geval niet als hoofdverarming.

Zijn al diverse rechtszaken over geweest, onder andere: https://www.installatie.n...statie-elektrische-ketel/
En wat bedoel je nu? Mag verkoper de woning niet verkopen aan iemand die dat wil?
Welke wet is dat?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wolly schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:39:
[...]

En wat bedoel je nu? Mag verkoper de woning niet verkopen aan iemand die dat wil?
Welke wet is dat?
Ik ben ook geen jurist he. Waar ik naar link gaat specifiek over elektrische hoofdverwarming in "normale" woningen, meestal als vervanging van een gasketel. Kans bestaat dat voor een goed geïsoleerd appartement het nog wel kan volgens de EPBD III.

Ik bedoelde meer als reactie op @Yaksa dat het in een boel gevallen niet mag.

• Yaksa
Erasmo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:42:
[...]Ik ben ook geen jurist he. Waar ik naar link gaat specifiek over elektrische hoofdverwarming in "normale" woningen, meestal als vervanging van een gasketel. Kans bestaat dat voor een goed geïsoleerd appartement het nog wel kan volgens de EPBD III.
Ik bedoelde meer als reactie op @Yaksa dat het in een boel gevallen niet mag.
In hetzelfde artikel staat trouwens ook dat het in bepaalde omstandigheden niet verboden is.
Ik kan me voorstellen dat het bij nieuwbouw niet toegepast mag worden, maar bij een goed geïsoleerde woning heb je natuurlijk (relatief gezien) maar weinig energie nodig om de boel te verwarmen.
Ik ken ook projecten waar er gewoon geen andere mogelijkheid was dan IR vloer- en ruimteverwarming aanleggen. Op zich kan het wel, al helemaal bij voldoende panelen op het dak.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Yaksa schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:02:
Op zich kan het wel, al helemaal bij voldoende panelen op het dak.
Gelijktijdigheid PV opwek en warmtevraag is tegengesteld dus dit is nauwelijks een valide argument.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Yaksa
assje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:14:
[...]Gelijktijdigheid PV opwek en warmtevraag is tegengesteld dus dit is nauwelijks een valide argument.
Tsja, ik heb vanmorgen nog aardig wat IR verwarmingen aangezet zodat de gasten van vandaag het niet te koud hebben. En de zon scheen, dus 'gratis' warmte.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:45
Ik heb eens bij een appartement(2009, label A) dat rondom buren had(weinig warmteverlies) berekend dat het gunstiger was om alles maar cop1 te doen dan de kosten van het warmtenet te dragen. Zo gek is het dus niet, zeker als je de verwarming onder de 20 graden houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Kanoet op 30-03-2026 23:30 ]

• refused81
Yaksa schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:31:
[...]

Wat lees je dan wat niet zou mogen en waar lees je dat?
zie andere reacties, maar dat is gerelateerd aan elektrische CV. Hier geen sprake van.

iRacing Profiel

• refused81
Erasmo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:18:
En betaalt ie dat in de zomer ook? En op welke temperatuur staat de thermostaat dan?

Ook al zal de warmtevraag bij een A appartement vrij laag zijn, het zal altijd duurder zijn dan met een warmtepomp, een factor 2-3(ligt aan de omstandigheden).
Wat zijn eventueel de opties voor een buitenunit? 80m2 kun je prima met een airco warmhouden voor veel minder kosten.
In de zomer zat die op 40 euro.
Helaas geen airco/buitenunit mogelijk aangezien de voor en achter kant appartement volledig glas/pui is.
Geen buitenmuur beschikbaar.

iRacing Profiel

• refused81
Kanoet schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:28:
Ik heb eens bij een appartement(2009, label A) dat rondom buren had(weinig warmteverlies) berekend dat het gunstiger was om alles maar cop1 te doen dan de kosten van het warmtenet te dragen. Zo gek is het dus niet, zeker als je de verwarming onder de 20 graden houdt.
hoe zag de berekening er precies uit? kan je wat delen?

iRacing Profiel

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:45
refused81 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 05:02:
[...]

hoe zag de berekening er precies uit? kan je wat delen?
De precieze berekening is niet voor jou van toepassing maar je rekent met 278 kwh in een GJ en de vaste kosten van warmtenet (2026=828 euro). Volgens mij zit je in 2026 op 8000kwh aan energie die je COP1 kan verstoken tot het omslagpunt van de vaste kosten.
Voor gas met een aansluiting tot 500m³ kom je veel 'gunstiger' uit met zo'n 2500kwh als omslagpunt. En dan neem ik de dure cv ketel+onderhoud nog niet eens mee.
Met beide heb ik gerekend met een bedrag van 14 cent/kwh (gas en warmtenet). Voor elektra betaal je 10 cent/kwh méér.

Zit er in het appartement normaliter een warmtenet?
In mjjn berekening van destijds rekende ik met een warmtevraag(incl tapwater) van 3.7GJ dus 1029kwh. Daarbij stond de verwarming vaak erg spaarzaam en maximaal op 18 graden.

Voor een appartement van deze eeuw zou[ik]ik[/u] mij dus niet erg druk maken over de kosten mits je een beetje zuinig stookt en/of appartementen rondom hebt.

Monitoring bij elektrische verwarming is wel echt een must. Regel dus een goede energiemeter voor je vloerverwarming. Je hoort weleens dat je vloerverwarming altijd aan moet laten staan. Zeker als je 40 uur werkt is dit waarschijnlijk niet voor jou van toepassing.

Zo gek is elektrische verwarming in een appartement dus niet. Wel goed dat je er kritisch naar kijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kanoet op 31-03-2026 10:56 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Erasmo schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:36:

Het ligt iets genuanceerder. Hier een aardig artikel: https://www.energyexplore...-zou-dat-niet-moeten-zijn

A'dam PVOutput

Pagina: 1