Na 9 jaar is het wel eens tijd voor een nieuwe PC. En omdat mijn oude PC (zie profiel) een 7th gen i7 heeft, niet geschikt voor Windows 11. (Het is maar de vraag of die erop komt, want ik ben al aan het spelen met Linux Mint.)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit voornamelijk op internet, stream wat hier en daar. Maar ik wil het gamen weer een beetje oppakken. Ik heb veel legacy games op Steam, maar wil later ook nog wel eens wat nieuwe titels uitproberen. Daarnaast wil ik een toekomst-vast systeem hebben. Mijn huidige PC is maxed out met een i7-7700K, en daarmee zit ik nu met de gebakken peren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht met 1200-1500 euro wel klaar te zijn, en dat lukt aardig. Maar ik heb nog plannen voor de toekomst, en dat tikt wel aardig aan. Ik heb wat spaargeld, dus dat is niet zo'n punt. Maar ik ga wel in etappes.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De video en geluidskaart gaan over van mijn oude PC (de RTX 4060 Ti was toch wat overkill; daar gaat weer een oude RTX 2060 Super in). CPU, RAM, SDD en voeding heb ik al gekocht.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is misschien wat overkill, maar ik wil toch later een i7-14700K en een RTX 5070 Ti hebben, in combinatie met een 1440p OLED monitor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wel de voorkeur voor Intel en nVidia, omdat ik geen ervaring heb met AMD. Het zal ongetwijfeld even goed werken, en misschien wat goedkoper zijn, maar ik ben een beetje merkvast. Voor de componenten heb ik het liefts A-merken, welke maakt niet zoveel uit. Het enige wat ik vermijd is Realtek, zeker voor netwerk spul. Daarom is een moederbord met Intel LAN een absolute eis.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Ik wil gewoon een "echte" PC. Lekker stil is altijd een plus. Zoals ik al eerder zei, toekomst-vast is een must, zodat ik later ook nog mijn gewenste upgrades kan doen.
Ga je overklokken?
Nee. Tenzij XMP en Intel 'Turbo' als overklokken wordt beschouwd.
Misschien undervolting, maar ik ben tevreden met de standaard instelingen. Ik hou het graag zo koel mogelijk en heb graag een beetje headroom over.
Wat verwacht je van ons?
Alleen maar lof.
Dit is eigenlijk mijn eerste echte PC build (mijn vorige was prebuild). Ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening, tips en suggesties. Ik heb zelf al veel onderzoek gedaan naar de beste match tusse de verschillende onderdelen, zowel in de huidige en toekomstige vorm, en is volgens Gemini allemaal prima. Maar menselijke input is zoveel meer waard.
Alle componenten voor mijn nieuwe PC:
En mijn "ultieme" upgrades in de toekomst... dan heb ik mijn droom PC:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zit voornamelijk op internet, stream wat hier en daar. Maar ik wil het gamen weer een beetje oppakken. Ik heb veel legacy games op Steam, maar wil later ook nog wel eens wat nieuwe titels uitproberen. Daarnaast wil ik een toekomst-vast systeem hebben. Mijn huidige PC is maxed out met een i7-7700K, en daarmee zit ik nu met de gebakken peren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht met 1200-1500 euro wel klaar te zijn, en dat lukt aardig. Maar ik heb nog plannen voor de toekomst, en dat tikt wel aardig aan. Ik heb wat spaargeld, dus dat is niet zo'n punt. Maar ik ga wel in etappes.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De video en geluidskaart gaan over van mijn oude PC (de RTX 4060 Ti was toch wat overkill; daar gaat weer een oude RTX 2060 Super in). CPU, RAM, SDD en voeding heb ik al gekocht.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het is misschien wat overkill, maar ik wil toch later een i7-14700K en een RTX 5070 Ti hebben, in combinatie met een 1440p OLED monitor.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb wel de voorkeur voor Intel en nVidia, omdat ik geen ervaring heb met AMD. Het zal ongetwijfeld even goed werken, en misschien wat goedkoper zijn, maar ik ben een beetje merkvast. Voor de componenten heb ik het liefts A-merken, welke maakt niet zoveel uit. Het enige wat ik vermijd is Realtek, zeker voor netwerk spul. Daarom is een moederbord met Intel LAN een absolute eis.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet echt. Ik wil gewoon een "echte" PC. Lekker stil is altijd een plus. Zoals ik al eerder zei, toekomst-vast is een must, zodat ik later ook nog mijn gewenste upgrades kan doen.
Ga je overklokken?
Nee. Tenzij XMP en Intel 'Turbo' als overklokken wordt beschouwd.
Wat verwacht je van ons?
Alleen maar lof.
Alle componenten voor mijn nieuwe PC:
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-14600K Boxed | € 264,28 | € 264,28 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI | € 205,85 | € 205,85 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti Windforce OC 8G | € 405,- | € 405,- |
| 1 | Geluidskaarten | Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus | € 114,95 | € 114,95 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 600 Window Zwart/Oranje | € 84,30 | € 84,30 |
| 1 | Processorkoeling | Thermalright Phantom Spirit 120 SE BLACK | € 46,90 | € 46,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6400Z32 | € 399,- | € 399,- |
| 1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 49,99 | € 49,99 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1 | € 99,- | € 99,- |
| 1 | Interne ssd's | Samsung 990 EVO Plus 2TB | € 229,- | € 229,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.898,27 | ||
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 361,62 | € 361,62 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti EAGLE OC SFF 16G | € 969,03 | € 969,03 |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 27GX704A-B Zwart | € 435,- | € 435,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.765,65 | ||