Vraag

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Weet iemand of en wanneer het gastarief bij een dynamisch contract ook per uur kan verschillen?
Nu is dat al jaren nog steeds per dag een tarief.
Nu zie ik op deze site, https://ned.nl dat de CO2 uitstoot wel verschilt per uur, maar omdat het tarief hetzelfde blijft zet dit niet echt aan tot besparing. De slimme meters zouden dit toch ook moeten kunnen?

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Een kuub gas die je verstookt heeft een vaste CO2 uitstoot, ongeacht het tijdstip waarop je het in de fik steekt.
Of misschien begrijp ik je vraag niet?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Moderne slimme meters kunnen (én doen) dit ook gewoon... Ik lees de gasmeter hier thuis zelf ook gewoon met een interval van 10 minuten uit middels de P1 aansluiting en zie het verbruik dan ook in aantal Liter/10 minuten terug komen in de sheets.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 31-03-2026 00:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Gastarief wordt per dag vastgelegd. Je hebt niet zoiets als schaarste afhankelijk van de tijd. Pijpen kunnen veel meer capaciteit aan en gaa is nu juist een energiebuffer.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Soldaatje schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:31:
Nu zie ik op deze site, https://ned.nl dat de CO2 uitstoot wel verschilt per uur
Waar lees je dat? Zo interpreteer ik die pagina namelijk niet. De grafiek onder het kopje "Gas" geeft het totale Nederlandse gasverbruik aan. En uiteraard, hoe hoger het verbruik, hoe hoger de uitstoot. Maar per verbruikte kuub of GWh is de uitstoot op ieder tijdstip hetzelfde.
ASW1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:25:
Een kuub gas die je verstookt heeft een vaste CO2 uitstoot, ongeacht het tijdstip waarop je het in de fik steekt.
De uitstoot van het verbruiken van het gas is inderdaad constant. Echter levert winnen en transport van het gas ook uitstoot op. Een kuub gas gewonnen in de Noordzee zal minder uitstoot opleveren dan LNG uit de VS die per tanker naar NL is gekomen, voor het de leiding in gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door P1nGu1n op 31-03-2026 09:12 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
CO2-uitstoot per uur gaat over stroom. Als je overdag stroom gebruikt, of als het hard waait, levert dat minder uitstoot op dan op een windstille nacht, omdat een groter aandeel van alle stroom dan groen wordt geproduceerd.

Zoals @Scheurbuik al zegt, in het gas-systeem zit veel buffering. Er zijn opslagtanks, pijpleidingen etc. Daarom komt het veel minder nauw wanneer gas precies het systeem in en uit gaat dan bij stroom waar alles nogal precies op elkaar afgestemd moet zijn. En wordt de prijs dus ook per dag gerekend en niet per kwartier of uur.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden.

Ik doelde eigenlijk ook op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bY7Hvg1aZObZnz6LsmAjszeg7E=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/rVEyZiC8Gwu15NxbpxaIQFzl.png?f=fotoalbum_medium

Daar staat bij gas dat het tussen 9 en 10 goedkoop is en co2 bespaart.

[ Voor 22% gewijzigd door Soldaatje op 31-03-2026 12:10 . Reden: Plaatje iets kleiner gemaakt. ]

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Apart. Als ik even verder kijk zie ik inderdaad dat dit lijkt te gaan over de momenten op de dag waarop het meeste gas wordt gebruikt. De opmerking "als je minder gas gebruikt bespaar je CO2 en geld" is volgens mij meer een algemene opmerking: ja natuurlijk als je minder gebruikt kost het minder. Dit heeft volgens mij niks te maken met het moment. Ik heb ook nog nooit gehoord dat er capaciteitsproblemen op het gasnet zouden zijn dus volgens mij is dit eerder een beetje over-enthousiasme van de makers van deze website: "de site gaat over stroom en gas dus laten we voor beide een tijd van de dag op de site zetten".

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Pagina: 1