Vraag

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:16
Goedendag allemaal,

Om onafhankelijk van big tech te worden heb ik een paar weken geleden Zorin op mijn laptop geïnstalleerd. Een vriend van me had die stap al naar grote tevredenheid gezet, vandaar de keuze voor Zorin.

Nu gebruikte ik op Windows vaak een sleeptimer. Mijn bureaublad had snelkoppelingen voor afsluiten met uitstel van een half uur, een uur, anderhalf uur en voor het annuleren van een sleeptimer. Voor Zorin krijg ik een dergelijke functie niet gevonden. Linux is nieuw voor me en ik heb al eens iets gevonden voor in de terminal, maar de Zorin lijkt niets te doen met mijn input. Heeft iemand hier een idee?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:19
Je kan daarvoor een snelkoppeling maken naar het commando shutdown
code:
1
sudo shutdown -P [aantal minuten]
Voor een vertraging van 30 minuten gebruik je dan dit commando:
code:
1
sudo shutdown -P 30

Spel en typfouten voorbehouden

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:49
Er is een Shutdown Timer Gnome extensie, ik weet niet of deze via Zorin zelf beschikbaar is.

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:16
FredvZ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:35:
Je kan daarvoor een snelkoppeling maken naar het commando
Bedankt! Dit commando krijg ik in de terminal wel werkend, maar het lukt me nog niet om een bureaublad snelkoppeling te maken naar het commando. Het verbaast me ook wel hoe lastig het is om dit te vinden op het web en Youtube. Kun je bij dit laatste stapje nog helpen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Punt is dat sudo om een wachtwoord vraagt en via een .desktop bestand dit niet getoond wordt. Beter zoek je op wat de desktop omgeving aanroept wanneer je het systeem afsluit of in slaapstand zet. Dat heb ik op m'n Xfce systeem gedaan voor een sneltoets. Bij KDE is dat wat lastiger omdat het native is toe te wijzen voor power management acties. Hoe dat bij Gnome zit durf ik niet te zeggen, maar er zal vast iets van een commando voor zijn zodat er geen wachtwoord gevraagd wordt.

Commandline FTW

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Je kunt ervoor zorgen dat je geen wachtwoord voor sudo shutdown hoeft in te typen door de sudoers file aan te passen. Zou zoiets moeten zijn (niet getest):

sudo visudo

Dit voeg je onderaan het bestand toe:
naam_van_user ALL=(ALL) NOPASSWD: /usr/bin/shutdown

welke user je bent zie je met:
whoami
dit moet je dus invullen ipv naam_van_user

wat je moet invullen bij shutdown na NOPASSWD: zie je met:
which shutdown

Op deze wijze kan een user commando's met sudo uitvoeren zonder steeds een wachtwoord in te moeten typen.

[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 04-04-2026 05:34 ]

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07
De sleeptimer instellen doe je als volgt:
Open een terminalvenster en tik het volgende in:
code:
1
cd /usr/share/applications
Maak een bestandje aan met de naam afsluiten_1:00.desktop:
code:
1
sudo nano afsluiten_1:00.desktop
Tik in dat bestandje het volgende:
code:
1
2
3
4
5
[Desktop Entry]
Type=Application
Name=afsluiten_1:00
Icon=time.svg
Exec=sleep 3600; systemctl poweroff
Druk CTRL + x, bevestig en druk op enter.
Normaal zou nu ergens in het menu een klokje moeten verschijnen met daarnaast de tekst:
code:
1
afsluiten_1:00
Als je daarop klikt, zal de computer na een uur afsluiten.

Enige dat ik niet heb gevonden, is hoe je de sleeptimer kunt annuleren eens die gestart is.

[ Voor 3% gewijzigd door LievenD op 06-04-2026 20:42 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:40:
De sleeptimer instellen doe je als volgt:
Open een terminalvenster en tik het volgende in:
code:
1
cd /usr/share/applications
Maak een bestandje aan met de naam afsluiten_1:00.desktop:
code:
1
sudo nano afsluiten_1:00.desktop
...
Of je zet het in $HOME/.local/share/applications en je hebt helemaal geen sudo/root rechten nodig. Enige punt is dat het alleen voor de huidige gebruiker beschikbaar/zichtbaar is, maar de TS lijkt alleen te zijn dus dat is niet zo'n issue.

Commandline FTW

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:07
Of je zet het in $HOME/.local/share/applications en je hebt helemaal geen sudo/root rechten nodig.
Voor het in gang zetten van de timer heb je echt geen root-rechten nodig, enkel voor het aanmaken van het .desktop bestand is dat handig.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

LievenD schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:50:
[...]

Voor het in gang zetten van de timer heb je echt geen root-rechten nodig, enkel voor het aanmaken van het .desktop bestand is dat handig.
Nee, voor het .desktop bestand heb je geen root rechten nodig, want het staat in je eigen home map. Wat het vervolgens uitvoert heeft mogelijk root rechten nodig, maar dat heeft verders niks met de mogelijkheid voor het maken van het .desktop bestand zelf. Er is geen 'handigheid' aan hiervoor, zeker om iets wat mogelijk nog aangepast moet worden in geval het niet goed werkt maar in een user read-only locatie te zetten. Dat maakt het juist ONhandig omdat je je sudo/root wachtwoord moet opgeven om 't te wijzigen.

Commandline FTW

Pagina: 1