Vraag

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:27
Goedendag allemaal,

Om onafhankelijk van big tech te worden heb ik een paar weken geleden Zorin op mijn laptop geïnstalleerd. Een vriend van me had die stap al naar grote tevredenheid gezet, vandaar de keuze voor Zorin.

Nu gebruikte ik op Windows vaak een sleeptimer. Mijn bureaublad had snelkoppelingen voor afsluiten met uitstel van een half uur, een uur, anderhalf uur en voor het annuleren van een sleeptimer. Voor Zorin krijg ik een dergelijke functie niet gevonden. Linux is nieuw voor me en ik heb al eens iets gevonden voor in de terminal, maar de Zorin lijkt niets te doen met mijn input. Heeft iemand hier een idee?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:58
Je kan daarvoor een snelkoppeling maken naar het commando shutdown
code:
1
sudo shutdown -P [aantal minuten]
Voor een vertraging van 30 minuten gebruik je dan dit commando:
code:
1
sudo shutdown -P 30

Spel en typfouten voorbehouden

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:42
Er is een Shutdown Timer Gnome extensie, ik weet niet of deze via Zorin zelf beschikbaar is.

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:27
FredvZ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:35:
Je kan daarvoor een snelkoppeling maken naar het commando
Bedankt! Dit commando krijg ik in de terminal wel werkend, maar het lukt me nog niet om een bureaublad snelkoppeling te maken naar het commando. Het verbaast me ook wel hoe lastig het is om dit te vinden op het web en Youtube. Kun je bij dit laatste stapje nog helpen?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Punt is dat sudo om een wachtwoord vraagt en via een .desktop bestand dit niet getoond wordt. Beter zoek je op wat de desktop omgeving aanroept wanneer je het systeem afsluit of in slaapstand zet. Dat heb ik op m'n Xfce systeem gedaan voor een sneltoets. Bij KDE is dat wat lastiger omdat het native is toe te wijzen voor power management acties. Hoe dat bij Gnome zit durf ik niet te zeggen, maar er zal vast iets van een commando voor zijn zodat er geen wachtwoord gevraagd wordt.

Commandline FTW