Dream Router 7 met KPN Glas 4GB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rob Hofstedeee
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 15:09
Beste Tweakers

Misschien al veel gevraagd maar ik kom er even nier uit
Ik heb een Ubiquiti dream router 7 draaien met glasvezel van KPN
nu heb ik dit al een x aantal maanden na volle tevredenheid draaien met een gals1GB verbinding
ook als ik deze meet door middel van de ISP snelheidstest in Ubi kom ik kom ik netjes rond 1010Mbps uit
nu is het volgde het geval we zijn nu over naar KPN glas 4GB echter kom ik nu met de Ubi ISP snelheidstest rond de 1350Mbps uit maar niet hoger als ik de KPN V14 box er aan hang kom ik wel netjes op snelheid

de situatie is als volgt
van af ONT met kabel naar de UBI deze zit door middel van sfp to rj45 module aangesloten ( deze is 10GB en word ook zo herkend door UBI ) aan de instellingen is niets veranderd kan ook niks vinden dat dit aangepast zou moeten worden voor de 4GB verbinding

wie heeft de gouden tip

En nogmaals misschien is deze vraag al vaker gesteld maar ik kon zo even niks vinden
jullie mee denken word gewaardeerd

groetjes Rob

Alle reacties

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Wildfire

Joy to the world!

Volgens de specs heeft dat apparaat packet inspection, waarbij de doorvoersnelheid fors inzakt. Kijk eens of die functie aanstaat en wat er gebeurt als je het uitzet.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ubiquiti en PPPoE is gewoon geen goed huwelijk. Kijk sowieso hoe je de baby jumbo frames erbij hackt zodat je MTU 1500 kan zijn, maar dan nog verwacht ik geen 4Gb.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:43

nelizmastr

Goed wies kapot

De UDR kan inderdaad met diens CPU geen 4Gbps halen, ook niet zonder pppoe. IPS wil je aan hebben, anders had je beter een los AP en een cloud key achter je KPN Box kunnen hangen.

Uit de UDR7 specs van Ubiquiti zelf:
IDS/IPS Throughput 2.3 Gbps
De eerste die meer dan 4Gbps haalt is de Cloud Gateway Fiber, maar die heeft geen ingebouwde wifi, dus moet je er een U7 lite bij kopen, want dat is effectief wat er in de UDR7 zit.
Met pppoe zal de UCGF waarschijnlijk ook tekort komen.

Ik zou weer downgraden terug naar 1Gbps. Voor 4Gbps moet je de rest van je netwerk ook upgraden nar 5Gb of 10Gb poorten en over wifi kun je het al helemaal vergeten.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 30-03-2026 21:41 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold