PV + thuisbatterij in schuur vs woning (DC of AC koppelen?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkGM14
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58
Ik ben bezig met een volledige renovatie van mijn woning en wil meteen mijn PV + batterij setup goed ontwerpen. Ik loop alleen vast op de juiste opzet en krijg tegenstrijdig advies van installateurs.

Situatie:
Woning: tussenwoning, ca. 128 m²
Schuur staat los van woning
Afstand woning → schuur: ± 20-25 meter
Nieuwe 3-fase aansluiting wordt aangevraagd
Warmtepomp + LT vloerverwarming

PV:
12 zonnepanelen van 450 Wp (totaal 5.4 kWp) offerte gekregen

Wens:
Thuisbatterij in de schuur plaatsen (ruimte + geluid + veiligheid)
Omvormer + batterij liefst gecombineerd op 1 plek volgens de installateurs

Waar ik over twijfel:
Optie 1: DC van panelen naar schuur
Panelen → DC kabel → schuur → omvormer + batterij
Voordelen:
Minder conversieverlies

Nadelen:
Lange DC kabel (veiligheid?)
Brandrisico / regelgeving?
Lastig afschakelen bij calamiteiten

Optie 2: Omvormer in woning, AC naar schuur
Panelen → omvormer in huis → AC naar schuur → omvormer AC naar DC → batterij
Voordelen:
Veiliger / standaard oplossing
Nadelen:
Extra conversiestap (rendementsverlies)

Optie 3: Hybride / Victron achtig systeem
DC systeem met batterij + slimme aansturing
Meer flexibiliteit maar complexer

Het grootste probleem is dat elke installateur iets anders zegt. Installateur 1: zegt dat ze 3 batterijen kunnen installeren elk op 1 fase, maar dit is geen echte 3 fase.
Installateur 2: zegt het rendamentsverlies is zo laag om van dc naar ac te gaan en dan weer van ac naar dc het is beter en veiliger. Maar dan krijg ik wel 2 omvormers
Installateur 3: zegt gewoon zonnepaneel kabel trekken vanaf je dak naar de schuur en daar op de omvormer aansluiten en je batterij.
Blijkbaar moet de omvormer dicht bij de batterij staan zeggen hun. Nu weet je als consument niet meer waar je goed aan doet. Daarom vraag ik hulp aan jullie.

Concrete vragen:
Is een DC kabel van dak naar schuur (via kruipruimte/meterkast) volgens jullie verantwoord en toegestaan?
Wat doen jullie in de praktijk bij vergelijkbare situaties?
Hoe groot is het rendementsverschil echt tussen DC vs AC gekoppeld?
Zijn er specifieke eisen (NEN1010 / verzekering) waar ik rekening mee moet houden?
Zou Victron hier een betere keuze zijn of juist overkill?

Extra info:
Kabel kan via kruipruimte naar schuur
Ik wil het systeem toekomstproof maken (uitbreiding batterij mogelijk)
Doel is zoveel mogelijk eigen verbruik optimaliseren

Alle inzichten/ervaringen zijn welkom!!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
Bij PV-Veldopstellingen is 10-tallen meters DC-kabel normaal :-)... Mijn PV-systeem is bijna 2x50m aan opgegaan... loopt van schuur naar dak naar hal.

Ik zou dus gewoon DC-kabel trekken... #2 vind een procent of 3-5 blijkbaar niet significant... Sja... Daar moet je wel eerlijk over zijn... dus met #2 heb ik nu al moeite.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MarkGM14
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:58
@Ronald Zou jij voor een victron setup gaan of voor een andere setup van een plug and play merk?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik heb zelf gekozen voor Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie
(Mocht je voor hen kiezen, noem mijn naam)

Balans levert een Deye omvormer die, als het project niet succesvol blijkt, ook op andere manieren aan te sturen is. Ik (Daar is natuurlijk ook een topic voor)

Maar ik heb gewoon vertrouwen dat ze het voor elkaar krijgen. Voor nu lekker korte lijn met de eigenaar.

Victron lijkt wel de AA-keuze, maar sommige kansen zijn 'too good to refuse' op de niet-Sicialiaanse manier ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.