Bigbag of losse stort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:45
Een zwemvijver
Ik ben bezig een biologische zwemvijver te realiseren. Het graafwerk zit er grotendeels op. Nu bezig met de afwerking zodat de liners geplaatst kunnen worden.
Het zwemdeel (ca 18x4) wordt in het geheel omgeven door een moeraszone waar de reiniging plaats moet vinden. Het onderste deel (ca 15-20cm dik) wordt een grove grindlaag met daarin drainage buizen die in een loop naar een airlift gaan. In totaal zal ik voor deze laag ca 18m3 grind van16/32mm nodig hebben. Hier overheen komt geotextiel dat weer bedekt wordt met een mix van scherp zand en grind 4/8mm. Hier wederom ca 18 kuub grind en 18 kuub zand.
De eerste fase is het grof grind ontvangen en op zijn plek brengen en de techniek nodig voor de airlift aansluiting klaar maken en testen. De tweede fase betreft de 2x18 kuub 4/8 grind en zand.
Ligging en afmetingen
De vijver is op zijn breedste punt ca 12m, en 23m lang. Als de liners er liggen kan er geen rijdend materieel meer door: het risico dat het EPDM lek raakt is te groot. Dus moeten de grondstoffen (zand en grind) via de vijverrand geplaatst worden. Een mini shovel kan er grotendeels komen. Van de ca 60m omtrek is 40-45m bereikbaar.
Het huidige idee
Ik overweeg losse stort. Het grind op geotextiel laten storten. Vanuit daar wordt het met de shovel gestort daar waar de shovel er bij kan. En anders wederom op geotextiel om het grind zo dicht mogelijk bij plaats van bestemming te brengen met de shovel.
Vervolgens met de hand het laatste stukje overbruggen.
Alternatief
Aan de andere kant lijkt het plaatsen van big bigs, zoveel mogelijk rondom, tegen de vijverrand aan, ideaal. De big bag open snijden en het grind rolt naar beneden. De big bag moet alleen verplaatst worden, en de mini shovel kan max 1000kg dragen. En die sterkere/grotere shovel/kraan/heftruck zal mogelijk niet zo flexibel zijn als het kleintje. Lees meer handwerk nodig.
Vraag
Hebben jullie tips/ideeen om deze kilootjes zo prettig mogelijk op zijn plek te krijgen? Of is bovenstaand idee al de meest realistische aanpak?

Alle reacties

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-04 21:10
Hangt vooral af van waar je bij kunt komen. Minikraan of iets dergelijks kan helpen.
Lossnijden van een bigbag en het laten rollen valt vaak tegen.

Maar wat ik mij vooral afvroeg; geotextiel is water doorlatend. Hoe hou je het water in de vijver?

Joe

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:32
Bigbags laten kranen en als ze nog in de kraan hangen boven de vijver open snijden?

Ik weet niet of dat gaat, maar anders vrachtwagen het met een grijper er in laten kranen.

Zo niet dan gewoon los gestort, maar dan zou ik het op de straat laten storten en niet op iets van doek of zeil ofzo.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
BennieWolters schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:02:
Hangt vooral af van waar je bij kunt komen. Minikraan of iets dergelijks kan helpen.
Lossnijden van een bigbag en het laten rollen valt vaak tegen.

Maar wat ik mij vooral afvroeg; geotextiel is water doorlatend. Hoe hou je het water in de vijver?
geotextiel is om de lagen grind en zand te stabiliseren, epdm is laatste laag en die houdt het water erin

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BennieWolters
No Hands schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:54:
[...]

geotextiel is om de lagen grind en zand te stabiliseren, epdm is laatste laag en die houdt het water erin
Begrijp ik, maar in de eerste alinea spreekt TS over geotextiel. Later of EPDM, dus ik weet niet goed wat nu gebruikt wordt.

Joe

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
BennieWolters schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Begrijp ik, maar in de eerste alinea spreekt TS over geotextiel. Later of EPDM, dus ik weet niet goed wat nu gebruikt wordt.
je het wordt een lasagna van geotextiel, grind, geotextiel, kleiner grind en zand, geotextiel, zand, epdm en dan water, zoiets.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BennieWolters
No Hands schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:18:
[...]

je het wordt een lasagna van geotextiel, grind, geotextiel, kleiner grind en zand, geotextiel, zand, epdm en dan water, zoiets.
Jaja, je hoeft mij het niet uitleggen :*) . De vraag is of TS het allemaal wel goed voor zich heeft. In de topicstart staat het in ieder geval niet duidelijk. Maar dat is ook niet de hoofdvraag van dit topic (waarvoor excuus).

Joe

• Pvdbogaard
De liners bestaan uit meerdere lagen. Alle geotextiel is 500gr/m2. De onderste laag (bescherming tegen scherpe delen in de ondergrond): geotextiel; de tweede laag (waterdichtheid) EPDM; derde laag (bescherming EPDM tegen de kiezels) in het moeras deel: geotextiel; vierde laag (scheiding tussen drainage en plantwortel laag: geotexiel.

De kuil ligt achter het huis. Dat is ca 30m vanaf de straat. Ik verwacht dat een kraan die bigbags over het huis tilt een (hele) dure operatie gaat worden.
Totale gemiddelde transportafstant nadat het grind in de voortuin is geplaatst/gestort: 40m

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 18:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je geen speciale bigbag-transport operatie gaat doen. maw. lossen vooraan. Dan zou ik lekker los laten storten, want dat is altijd goedkoper. Zeker als er een shovel komt kun je prima op en neer rijden. Dat werkt veel prettiger vanaf een berg op de grond.

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 31-03-2026 16:38 ]

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-04 10:39

dollyking

duck tape

Als je de bigbags niet kan hijsen dan losstorten en met een knik mops weg rijden

• Pvdbogaard
Met oog op losse stort. Ik had begrepen dat je daarna in de hele tuin grind tegenkomt. Dat was t commentaar van een kraanmachinist trouwens.
Pagina: 1