Ervaring plafondafzuigkap in metal stud verlaagd plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stinkjanus
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:27
Ik ga binnenkort mijn keuken verbouwen en wil daarbij een plafondafzuigkap inbouwen in een verlaagd plafond.

Het plan:

* Verlaagd plafond op basis van metal stud en stucplaten
* Verlaging ±20 cm
* Alleen een deel van de keuken (geen volledig plafond)
* Afmetingen: ±360 x 330 cm (een zijde van 360 is dus 'open' en spant over)

Op zich verwacht ik dat de metal stud constructie niet heel spannend wordt, maar ik loop vast op de integratie van de afzuigkap.

De situatie:

* Ik heb een inbouwframe nodig van 85 x 45 cm
* Dit frame mag maximaal ~35 mm dik zijn
* Afzuigkap komt dus “in” het plafond te hangen

Mijn eerste idee was om een apart frame van multiplex te maken en deze rechtstreeks aan het bouwkundige plafond (balklaag/beton) te bevestigen, zodat het gewicht daar gedragen wordt. Daarna het metal stud plafond eromheen bouwen.

Alternatief zou zijn om het frame in de metal stud constructie zelf op te nemen, maar:

* Ik kan hier weinig concrete voorbeelden van vinden
* Twijfel of dit stevig genoeg is (zeker bij enkel vs dubbel raster)
* Je onderbreekt mogelijk je profielen, wat me niet ideaal lijkt

Wat ik online vind, lijkt te suggereren dat metal stud plafonds niet bedoeld zijn om echt gewicht te dragen en dat je beter altijd naar de bovenliggende constructie kunt gaan bevestigen.

Mijn vragen:

1. Heeft iemand ervaring met een plafondafzuigkap in een metal stud plafond?
2. Hoe hebben jullie het frame / de ophanging opgelost?
3. Is integratie in metal stud realistisch als je het goed opbouwt (bijv. dubbel raster en/of versteviging), of gewoon niet doen?

Alle inzichten / praktijkvoorbeelden zijn welkom 🙂

Beste antwoord (via Stinkjanus op 31-03-2026 11:02)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Het grote voordeel van de afzuigkap aan het metalstud plafond te hangen, is dat het helemaal mee kan bewegen bij de minste trilling, als een gigantische klankkast....

Dampkap op zichzelf ophangen aan het plafond, en het plafond er (net niet) tegen maken. Tussen dampkap en plafond een foampje ofzo voorzien, zodat trillingen niet worden doorgegeven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Het grote voordeel van de afzuigkap aan het metalstud plafond te hangen, is dat het helemaal mee kan bewegen bij de minste trilling, als een gigantische klankkast....

Dampkap op zichzelf ophangen aan het plafond, en het plafond er (net niet) tegen maken. Tussen dampkap en plafond een foampje ofzo voorzien, zodat trillingen niet worden doorgegeven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• animalfarm
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:55
Gaat prima met metalstud. Neem niet de bouwmarkt kwaliteit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrt3mUe4dwz-J9gktgsy98GpWiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtFpGt8zJd1CJYINn6cLOg5E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvDD6Aj4QobQtP8K05aE5XY4L_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVRJMyBpRlxmgFyetS3OXNWq.jpg?f=fotoalbum_large

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:59
Ik heb het met hout gemaakt i.p.v. metal stud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x4mYyRLKf1_AieofJZLdaoQ6UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GAFNCByxE4wXde6qCyaIol0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzK-NMg0cVcnWccGmRCm4N8omyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFn3gVKEzTvPYXT8AvogsyPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jz6y5u4XwADghI1uGUMWbKFi1SY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXoFXmlEx3yMvhoEAB2mRIsI.jpg?f=fotoalbum_large

• Stinkjanus
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik toch een houten frame ga maken om de trillingen gescheiden te houden van het verlaagde plafond.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:35

aex351

I am the one

Stinkjanus schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:03:
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik toch een houten frame ga maken om de trillingen gescheiden te houden van het verlaagde plafond.
Maar hoe hou je dan de trillingen gescheiden? Alles is sowieso aan elkaar gekoppeld. Of je het nou met hout doet of met metaal. De vraag is alleen hoe dragend metal studs zijn. Ik was er ook naar aan het kijken. Maar zie ook even niet hoe het voldoende sterk zou zijn.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Stinkjanus
aex351 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Maar hoe hou je dan de trillingen gescheiden? Alles is sowieso aan elkaar gekoppeld. Of je het nou met hout doet of met metaal. De vraag is alleen hoe dragend metal studs zijn. Ik was er ook naar aan het kijken. Maar zie ook even niet hoe het voldoende sterk zou zijn.
Het frame voor de afzuiging wordt van hout. De rest van het plafond wordt metal stud. Ik zorg dat er tussen de verbindingen een stuk foam zit. Natuurlijk gaat dat niet perfect zijn, maar ik denk dat dat technisch het makkelijkste is.
Pagina: 1