Kun je een magnetron op zijn zij in de kast zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:21

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Heb me suf gezocht, maar niets gevonden.

Een kennis van me is een camper aan het bouwen. Ze wil graag een magnetron meenemen.
Magnetrons hebben zelden tot nooit een beperkte diepte, maar in hoogte zit er wel veel verschil.
Dus de magnetron neemt nogal wat plaats in (in de zin dat ie uitsteekt) Ze wil hem ook opbergen tijdens de rit.
Nu kwam ik met het (lumineuze :P ) idee om hem in een kastje te plaatsen, maar dan op zijn achterkant.
Bij gebruik maak je het klepkastje open en voila.

Nu weet ik dat je een koelkast of vriezer niet zomaar op zijn zij kan zetten. Maar dat gaat volgens mij om de vloeistoffen.
Is er een bezwaar om een magnetron te bevestigen op de deur van het klepkastje en dan na en voor gebruik verticaal op te bergen? (zoals in Afb. A)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M5YXzYcoadaCqkMv-O3Gw-lqwQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fVnzws44RsQBQhUPpxFQwOR5.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:31
Wat zegt de handleiding?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:46
Ik zou het (zeker in een bewegend voertuig) niet op wagen gezien het inwendige wat de magnetron een magnetron maakt nogal gevoelig kan zijn. Al zal het niet direct na 1 ritje allemaal kapot zijn

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04

Croga

The Unreasonable Man

squashedraven schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:49:
Ik zou het (zeker in een bewegend voertuig) niet op wagen gezien het inwendige wat de magnetron een magnetron maakt nogal gevoelig kan zijn. Al zal het niet direct na 1 ritje allemaal kapot zijn
Dat is reden om het helemaal niet mee te nemen, geen reden om hem niet op z'n zij te zetten....
En er zijn meer dan genoeg campers met magnetron om je daar geen zorgen over te maken.

• King4589
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-03 22:22
Los van de draaischijf zitten er geen bewegende delen in een magnetron. Er zijn goedkopere modellen die wat kleiner zijn maar dat zit hem vaker wel in de breedte dan de diepte. Ik zou zeggen gewoon proberen, wel zorgen dat de draaischijf buiten de magnetron opgeborgen wordt.

Magnetrons worden volgens mij ook in vliegtuigen gebruikt en die hebben geen moeite met de turbulentie.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Een simpele magnetron bevat, buiten de roterende plaat om, geen componenten die oriëntatie gevoelig zijn.
Een iets minder simpele laat de antenne roteren in plaats van zo'n glazen plaat te draaien.

Het bezwaar wat ik zou hebben bij het idee om zo'n hoog vermogen device in een kastje te verstoppen is dat je niet meer kunt zien of 'ie aan staat.

- knip -

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:24
Raymond P schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:58:
Een simpele magnetron bevat, buiten de roterende plaat om, geen componenten die oriëntatie gevoelig zijn.
Een iets minder simpele laat de antenne roteren in plaats van zo'n glazen plaat te draaien.

Het bezwaar wat ik zou hebben bij het idee om zo'n hoog vermogen device in een kastje te verstoppen is dat je niet meer kunt zien of 'ie aan staat.
Dat hoor je bij een magnetron gelukkig wel. En over het algemeen zet je bij een camper tijdens het rijden alle electra achterin uit, als je een magnetron al op de onboard electronica aangesloten hebt en niet enkel op 230v van buitenaf.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
XelaRetak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Dat hoor je bij een magnetron gelukkig wel. En over het algemeen zet je bij een camper tijdens het rijden alle electra achterin uit, als je een magnetron al op de onboard electronica aangesloten hebt en niet enkel op 230v van buitenaf.
Exact, ze kan hem gebruiken op de huishoudaccu, maar niet heel lang.
Zal vooral gebruikt worden als ze ergens aan de stroom hangen, op een camping.

Maar al veel dank aan de bijdragers tot nu toe.

• Raymond P
  • Nu online
XelaRetak schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Van campers heb ik geen kennis.
Maar een fatsoenlijke magnetron is al amper hoorbaar zonder in/ombouw, laat staan als je een extra deurtje ervoor zet.

Als er enkel gekeken wordt naar goedkope modellen dan moet de structurele integriteit van het ding zelf (hoe zitten de componenten verankerd aan het chassis) ook meegenomen worden in de vergelijking. Vooral als er in België gereden gaat worden.
Mja, de vervangingswaarde van zulke units zijn ook de kosten niet als het onverhoopt toch kapot gaat.

- knip -

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:57

fxs81

Julianadorp

Maat van mij heeft er al jaren 1 onder een bankje liggen in zijn camper, soms staat die recht, soms ligt die op zijn kant, wel altijd iets zachts eronder tegen het rammelen maar dat ding doet het nog steeds, lijkt me dus geen enkel probleem.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:42

BCC

Er zijn ook magnetrons ZONDER draaiplaat (zie je vaak in de horeca, want dat is makkelijker schoonmaken). Daar draait het veld ipv het eten. Ik zie geen reden waarom dat niet op z'n zij zou werken. https://www.bol.com/nl/nl...draaiplateau/48279/48309/

Heerlijke beschrijving van bol :D

[ Voor 23% gewijzigd door BCC op 30-03-2026 14:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:36
BCC schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:33:
Er zijn ook magnetrons ZONDER draaiplaat (zie je vaak in de horeca, want dat is makkelijker schoonmaken). Daar draait het veld ipv het eten. Ik zie geen reden waarom dat niet op z'n zij zou werken. https://www.bol.com/nl/nl...draaiplateau/48279/48309/

Heerlijke beschrijving van bol :D
Ik heb hele slechte ervaringen met een zogenaamde inductie magnetron van Sharp (dus zonder draaiende draaiplaat). Ik heb veel borden gehad die stuk zijn gegaan.

Nu over op een normale magnetron van Samsung. Werkt perfect en verhit veel beter!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Het gaat me niet over het merk of de soort magentron. Het zal een goedkope worden, denk ik.
Maar kan hij op zijn zij opgeborgen worden?

• pistole
  • Laatst online: 15:39

pistole

Frutter

Het op de zijkant opbergen lijkt mij geen bezwaar, maar vibraties mogelijk wel. De magnetron (het actieve onderdeel in de oven) is nogal zwaar en afhankelijk van de constructie kan dat een gevoelig punt zijn. Vergelijk het met een imposante CPU-koeler die aan een moederbord hangt. Als het stilstaat dan is er niets aan de hand, maar als je gaat schudden en trillen dan wordt het een ander verhaal.

Over een minder duurzame boeg gegooid: microgolfovens heb je tegenwoordig al voor een paar tientjes, dus waarom probeer je het niet gewoon?

Ik frut, dus ik epibreer

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
pistole schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:52:
Het op de zijkant opbergen lijkt mij geen bezwaar, maar vibraties mogelijk wel. De magnetron (het actieve onderdeel in de oven) is nogal zwaar en afhankelijk van de constructie kan dat een gevoelig punt zijn.
Vibaties an sich is niet het probleem. Maar vibraties als het apparaat op zijn achterkant staat, wellicht wel.

• Raymond P
  • Nu online
Hoe lang het mee gaat zal afhankelijk zijn van hoe de omvormer (met een gewicht van een paar kilo) gemonteerd zit. Als alles stacked op de bodemplaat zit met een paar schroefjes dan zul je wellicht wat sneller een nieuwe moeten aanschaffen dan bij een model waarbij de krachten wat beter verdeeld zijn.

Maw: niet alle magnetrons zijn hetzelfde gebouwd.

Edit:

Hier een voorbeeld van een unit waarbij de magnetron extra ondersteund is maar de omvormer enkel op de buitenste bodemplaat geschroefd zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A9VbhOpt-iOVVoV_R5X7DrPG6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRICe8ZixT2b0yfMUV2vDIKd.webp?f=fotoalbum_large

Een ouderwetse met extra ondersteuning voor de omvormer en magnetron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK0HhapqFc3eGCcoFjSo7jbGzNA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R0rZqU9VS7hDYM78pcuh6ZCW.jpg?f=user_large

En een moderne design met 'niks' extra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlGLlJL6aIZHnhbvdmIbumRMu0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZRsSvFAotM3VnavQ6DAoyoe.jpg?f=fotoalbum_large

Tegenwoordig is de dikte van de onderste plaat ook niet altijd even heftig meer, en dat kan dus (met de tijd) gaan meewegen als je 'de goedkoopste' koopt (waarbij mogelijk zo min mogelijk materiaal gebruikt is).

edit2: wellicht niet geheel duidelijk, de magnetron (het onderdeel) moet correct uitgelijnd blijven.

[ Voor 68% gewijzigd door Raymond P op 30-03-2026 15:36 ]

- knip -

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:49
Dit gaat toch puur om het vervoer...
Kan gewoon prima. Idd even voelen waar de zwaarste kant zit en bij voorkeur op die zijkant plaatsen (op een dekentje of iets zachts) tijdens transport.
En uiteraard de losse delen (als die er zijn) er even uit of goed fixeren.

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37
Op de verpakking (doos) van een apparaat staat met een dubbele pijl omhoog aangegeven als tijdens vervoer een bepaalde zijde naar boven gehouden moet worden. Als dit symbool ook op de verpakking van je magnetron staat zou ik hem niet gaan kantelen tijdens vervoer.

Misschien helpt het je bij het maken van je afweging.

Afbeeldingslocatie: https://www.rajapack.nl/blog-nl/wp-content/uploads/2018/08/This-side-up-237x300.jpg

• BCC
  • Laatst online: 13:42

BCC

Rzaan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:47:
Het gaat me niet over het merk of de soort magentron. Het zal een goedkope worden, denk ik.
Een soort magnetron zonder een dikke draaiende glasplaat die door je camper stuitert is veel handiger, zeker als je hem regelmatig achterover wil klappen IMHO

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

cohn schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:19:
Op de verpakking (doos) van een apparaat staat met een dubbele pijl omhoog aangegeven als tijdens vervoer een bepaalde zijde naar boven gehouden moet worden. Als dit symbool ook op de verpakking van je magnetron staat zou ik hem niet gaan kantelen tijdens vervoer.

Misschien helpt het je bij het maken van je afweging.

[Afbeelding]
Maar vaak komen magnetrons ook met heel wat spul binnenin (rekjes, schalen, als ze een draaiplaat hebben zit die er vaak los in) en dan is het rechtop houden wel een goede manier om te zorgen dat er niks stuk gaat. Hoeft niet direct te betekenen dat het products zelf niet tegen draaien kan.
Ik heb ook dozen van TV's gezien waar op stond dat ze niet op de kop mogen en ik heb een doos met netwerkkabel waar hetzelfde op staat, maar die lijden er echt niet onder

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Los van dat de pijlen op de doos staan... Ik heb genoeg gevulde bestelwagens gezien waar de pijlen alle kanten op staan. Die gasten kijken vooral hoe ze het als een tetris spel kunnen inladen, en er zoveel mogelijk mee kan.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:30
Je kunt hem op elke gewenste zijde in de kast zetten als dat in de kast past.
Of je hem dan naar behoren kunt gebruiken is wat anders. :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Raymond P schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:04:
Hoe lang het mee gaat zal afhankelijk zijn van hoe de omvormer (met een gewicht van een paar kilo) gemonteerd zit. Als alles stacked op de bodemplaat zit met een paar schroefjes dan zul je wellicht wat sneller een nieuwe moeten aanschaffen dan bij een model waarbij de krachten wat beter verdeeld zijn.

Maw: niet alle magnetrons zijn hetzelfde gebouwd.
Tegenwoordig is de dikte van de onderste plaat ook niet altijd even heftig meer, en dat kan dus (met de tijd) gaan meewegen als je 'de goedkoopste' koopt (waarbij mogelijk zo min mogelijk materiaal gebruikt is).

edit2: wellicht niet geheel duidelijk, de magnetron (het onderdeel) moet correct uitgelijnd blijven.
Interessant!
Zou je dan wellicht de magnetron open kunnen schroeven en wat extra ondersteuning kunnen geven aan het kubus-achtige onderdeel (de magnetron)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wij hadden een 3e hands elcheapo magnetron als we bv op klus waren. Hij wordt nu (15 jaar later) nog steeds gebruikt door bouwvakkers die nog altijd afentoe voor mij werken. Dat ding is overal mee naartoe geweest en is inmiddels honderden keren vervoerd in elke orientatie denkbaar. in de auto , maar ook in de aanhanger. De glas plaat is vrij snel gesneuveld dus ik zou aanraden een model te nemen zonder glasplaat. dat maakt het ook praktischer dan hoef je de wieltjes e.d. ook niet steeds recht te leggen. Hij is ondanks zijn prijs overgens wel relatief zwaar, dus wellicht hadden we geluk.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 30-03-2026 17:31 ]

• Raymond P
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Interessant!
Zou je dan wellicht de magnetron open kunnen schroeven en wat extra ondersteuning kunnen geven aan het kubus-achtige onderdeel (de magnetron)
In theorie, ja. Maar daar gaat pakweg 4000V naartoe, je doet er beter aan een model te kiezen dat vanuit de fabriek ietwat degelijker in elkaar zit geschroefd.

Of dus gokken op een goedkope, wat volgens mij een prima optie is.
Je weet nu iig wat er kapot kan gaan en hoe dat dan zou gebeuren als je 'm zo monteert. :)

- knip -

• Sterk1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-03 22:53
Moet prima kunnen. Bekijk de foto's goed, want het is wel verstandig om de zware kant onder te leggen. Er zijn overigens ook magnetrons zonder draaiende schaal, dus daar zou ik ook naar op zoek gaan.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sterk1 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:53:
Moet prima kunnen. Bekijk de foto's goed, want het is wel verstandig om de zware kant onder te leggen. Er zijn overigens ook magnetrons zonder draaiende schaal, dus daar zou ik ook naar op zoek gaan.
Dat draaiende plateau van glas in een magnetron heb ik overigens nog nooit goed kunnen plaatsen (qua nut). Een inbouw 'Combi Oven' (magnetron oven) heeft meestal ook niet zo'n draaischijf.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:25:
[...]Interessant!
Wanneer je weet wat je aan het doen bent dan kun je de boel verstevigen.
Doen we ook met zware GPU's in een PC.
Echter, in een magnetron lopen nogal hoge spanningen door de kabeltjes.
De steunen zul je dus in ieder geval van een niet spanningsgeleidend materiaal moeten maken.
Wanneer je een 3D printer hebt dan zijn er wel wat mogelijkheden.
Maar wel een hele klus (of uitdaging) om dit zo te maken dat de extra steunen goed blijven zitten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:51

Theo

moederbord

Rzaan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:47:
Ik heb in het verleden industiele magnetrons ontworpen:)

ELKE magnetron kan in ELKE positie opgeslagen worden. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de glazen plaat die ronddraait los ligt, en deze dus kan vallen wanneer je de magnetron zijwaards of ondersteboven zou houden, maar dat is verder ook het enige.

Stel je hebt een magnetron zonder draaiende plaat dan kun je deze zelfs ondersteboven gebruiken. Een magnetron met zo'n draaiende plaat die kan niet ondersteboven/zijwaarts gebruik worden omdat die plaat er dan uitvalt. (maar schuin gebruiken tot het punt dat deze plaat er nog net niet uitvalt is daarmee dus ook geen probleem)

Nu met WP, PV, EV en PC

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:58
Rzaan schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:46:
Een kennis van me is een camper aan het bouwen. Ze wil graag een magnetron meenemen.
[...]
Dus de magnetron neemt nogal wat plaats in (in de zin dat ie uitsteekt) Ze wil hem ook opbergen tijdens de rit.
Gewoon los bij de rest van de bagage vervoeren?

Met inbouwen creëer je allemaal loze ruimtes. Dat kost veel meer ruimte dan een magnetron die onder het bed weggestopt ligt tijdens het rijden.

Spel en typfouten voorbehouden

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:53
Will_M schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:14:
[...]

Dat draaiende plateau van glas in een magnetron heb ik overigens nog nooit goed kunnen plaatsen (qua nut). Een inbouw 'Combi Oven' (magnetron oven) heeft meestal ook niet zo'n draaischijf.
Bij inbouw combi’s draait de antenne van de magnetron. De schijf is zeker nodig als die er in zit.

Gewoon geen zorgen maken en gebruiken dat ding

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2026 08:53 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1